שתף קטע נבחר

מי ינצח: הכביש או הגן?

הגן הלאומי החדש אביחיל נמצא בין הפטיש לסדן: המועצה האזורית שאמורה לאשר את הכרזתו כגן מעוניינת גם לסלול בשטחו כביש חדש. תושבי האזור מציעים חלופות ובינתיים מישהו דואג להעלים משם חול

שטח הגן הלאומי אביחיל הסמוך לנתניה נמצא בסכנה עקב יוזמה לסלילת כביש העובר דרכו. לטענת פעילי איכות הסביבה (כמו גם לטענת תושבי אביחיל ותושבי צפון נתניה אליהם תופנה התנועה), הרס השטח הטבעי אינו הכרחי מכיוון שישנן חלופות תחבורתיות לכביש.

 

לנתניה אין כניסה צפונית לבאים בכביש החוף מכיוון צפון. כיום, בעיקר בשעות העומס, בוחרים רבים מהבאים לעיר מצפון להיכנס לעיר דרך חבצלת השרון וצוקי ים, ומשם להתחבר לכביש העובר לאורך חופה של העיר. מדובר בתנועה של כ-200 רכבים בשעה שמפריעה לתושבי שני הישובים הקטנים. על מנת לפתור את הבעיה, מתכננים במועצה אזורית עמק חפר לסלול כביש דו מסלולי, 36 מטר רוחבו, שיעקוף את חבצלת השרון מדרום. התוכנית עליה מדובר, אמורה לקרוע לגזרים את הגן הלאומי אביחיל הנמצא בתהליכי הכרזה.

 

לדברי משה פרלמוטר, רכז שימור סביבה וטבע במחוז המרכז בחברה להגנת הטבע, ה"שטח נפגע קשה מאוד מכביש כזה". עמית מנדלסון, פעיל לשמירת השטחים הפתוחים, מסביר ש"חשיבות השטח היא בשימור נוף החולות שאפיין את האזור בעבר, כולל תצורת צומח ייחודית של חרוב מצוי ואלת המסטיק". במקום גם חבצלות, רקפות ובעלי חיים אופייניים, "כמו כן השטח מהווה ריאה ירוקה בשולי העיר נתניה".

 

מזיזים את הבעיה

 

השטח בן 100 הדונמים נמצא כיום בסטטוס של גן לאומי מאושר שעוד לא הוכרז, כלומר שטרם נחתם על ידי שר הפנים. ברשות הטבע והגנים (שתלויה באישורי המועצה האזורית, אותה מועצה שמתכננת את הכביש, על מנת לסיים את תהליך הכרזת הגן הלאומי) מתכוונים להגיש התנגדות באם תופקד התוכנית. אבל יותר משמוטרדים ברשות  מתוואי הכביש המתוכנן, מוטרדים שם מההרס שייגרם בעת העבודה, "אם נרצה שלא יהרסו את זה, יצטרכו לעבוד שם בפינצטה", אומרים במחוז המרכז של הרשות.

 

"לא רק שהורסים את הגן, גם מעבירים את הבעיה במקום לפתור אותה", מסביר רוני נתנאל מאנשי ועד הפעולה של אביחיל שהוקם בחתימת כל אנשי המקום. לדבריו, אם חלילה ייסלל הכביש במסלול זה, התנועה תפריע ל-750 משפחות הגרות בשכונת עין התכלת בנתניה ובמושב אביחיל, במקום לתושבי חבצלת השרון וצוקי ים. נתנאל, הפועל זה חודשים לעצור את סלילת הכביש חוזר ומדגיש כי ישנה חלופה לסלילתו.

 

הכוונה היא לחיבור ישיר של צפון נתניה לכביש החוף, מדרום לאביחיל, בהמשך לרחוב איינשטיין בעיר המגיע כבר היום כמעט עד לכביש החוף. מנדלסון יודע למנות פתרונות נוספים,דוגמת סלילתו של הכביש העוקף בצמוד לחבצלת השרון עם הפרדה של קיר אקוסטי או סלילת כביש מקורה מעליו ניתן יהיה לשקם את הצמחייה.

 

לדברי נתנאל הקמת 'מחלף אינשטיין' עדיף גם מבחינה תחבורתית גרידא, ללא קשר בפגיעה בשטחים הירוקים. "המכון הלאומי לחקר התחבורה, הריץ סימולציה עד 2010 ומצא שהחלופה הרבה יותר טובה". ואכן, עיריית נתניה בחנה את רעיון החיבור של רחוב איינשטיין לכביש החוף אך כיום לא ניתן להשיג את התיחסותה לנושא. 

 

הקמת 'מחלף אינשטיין', תיתן פתרון לכניסה צפונית לנתניה, והתכנית של העברת כביש דרך הגן הלאומי לא תהיה נחוצה עוד, אבל פרדוקס תכנוני מחבל בסיכויים למימוש הרעיון. הפיתרון הפשוט והזול יותר לכאורה, פתיחת כניסה נוספת מן הכביש המהיר, נפסל מסיבות מנהלתיות:  מאחר שמדובר בכביש ארצי, הוא מצריך תכנון ברמה הארצית ולא ברמת המועצה המקומית. רק על מנת למנוע את התסבוכת התכנונית ייסלל כביש חדש שגורם נזק לסביבה וככל הנראה לא מביא תועלת משום היבט אחר. 

 

הדחפורים כבר עובדים

  

ראש מועצת עמק חפר, נחום איצקוביץ, אומר בתגובה כי "הסוגיה אינה פגיעה בגן לאומי, שגודלו וגבולותיו אינם מוגדרים ושנויים במחלוקת, אלא השמירה על ערכי טבע ונוף. לדעת הגורמים התכנוניים שהמליצו על הפקדת התוכנית, יסייע הכביש ליצירת גבולות מוגדרים לגן הלאומי ואף יביא לכך שיתווספו לו שטחים. בכך יישמר האיזון העדין בין הצורך למנוע סבל מתושבי הישובים דרכם עובר הכביש הנוכחי לבין השמירה על ערכי טבע ונוף".

 

בינתיים, בשטח, מכרסמים הדחפורים בדיונות. לא ברור מה קורה פה, אבל כמה וכמה מאות קו"ב של חול כנראה חברו למלט ועכשיו הם כבר בטון אי שם ברחבי הארץ. במועצה האיזורית עמק חפר אומרים שאין לאיש אישור לכריית חול, ובעקבות פניית ynet גם הבטיחו לשלוח פקח לאיזור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חרוב באביחיל. "יצטרכו לעבוד שם בפינצטה"
צילום: גילי סופר
חולות אביחיל. "פקח יישלח לאזור"
צילום: גילי סופר
כמעט גן לאומי. בתוואי הנוכחי, התנועה תמשיך להפריע
צילום: גילי סופר
מומלצים