שתף קטע נבחר

עריכת וידאו דיגיטלית - חלק אחרון

לאחר שסקרנו תוכנות עריכה שונות הזמינות עבור החובב המקצועי, והצגנו מדריך לעריכת סרטון וידאו ראשון בשישה צעדים, הגיע הזמן למידע משלים. שאלות, תרגילים, קישורים, מילון משוגים ועוד. כתבה שלישית בסידרה

בכתבה הראשונה בסידרה סקרנו תוכנות עריכה מומלצות, ובשנייה הצגנו מדריך לעריכת סרטון וידאו בשישה צעדים. הכתבה הנוכחית עוסקת בהשלמות בהן אתרים מומלצים, שאלות ותשובות ועוד.

 

בית ספר לעורכים מתחילים

 

 

כדי לבחור תוכנה מתאימה, יש לתרגל מהלכים סטנדרטיים של עריכה. הנה כמה תרגילי חימום, שמהווים נקודת התחלה לעריכה, ועוזרים למצוא את התוכנה המועדפת. לא לשכוח לחבר את המצלמה למחשב בעזרת כבל Firewire.

 

1. הגדרות פרוייקט

 

  • פתחו פרוייקט חדש.

  • בקביעת הגדרות הפרוייקט - בחרו את שיטת השידור הנכונה.

 

2. דגימה

 

  • דגמו לפחות חמישה קטעי וידאו שונים מהמצלמה אל המחשב.

  • וודאו היכן ממוקמים קבצי המדיה ובאיזה דיסק קשיח.

  • וודאו היכן נמצאים קבצי הפרוייקט.

  • ארגנו בצורה מסודרת את קבצי הווידאו בתוכנת העריכה.

 

3. עריכה

 

  • בחרו קליפ וידאו ראשון. קבע לו נקודות IN ו-OUT והכנס את הקליפ אל הTimeline.

  • וודאו שהכנסת את ערוץ הקול כשהוא מסונכרן עם ערוץ הווידאו (Sync Sound).

  • חזרו על פעולה זו כשלוש פעמים.

  • לאחר כל פעולה, צפו בתוצאה. תקנו, אם צריך, עד שתהיו מרוצים מהתוצאה.

  • ערכו קליפ על הTimeline, ללא ערוץ קול.

  • מחקו קטע מאמצע הסרטון (מאמצע הTimeline), מבלי לאבד את הSync Sound.

  • הוסיפו קטע חדש לאמצע הסרטון, מבלי למחוק דבר מה Timeline.

 

4. עיצוב תמונה

 

  • הוסיפו אפקט צבע לאחד הקליפים והפכו אותו לשחור לבן (עשו זאת בעזרת הפחתת הפרמטר saturation מתוך ה-Effect editor).

  • בצעו רינדור (פקודת Render).

  • צפו בתוצאה.

  • הוסיפו כותרות, שיופיעו על גבי הסרטון.

  • Render.

  • הוסיפו אפקט Dissolve למעברים בין הקאטים.

  • בחרו Render וצפו בתוצאה.

 

5. עיצוב קול

 

  • ייבאו קובץ מוזיקה אל התוכנה. הוסיפו לTimeline ערוץ קול, מתחת לכל ערוצי הווידאו האחרים, מבלי למחוק דבר.

  • ווסתו את עוצמות הקול בין ערוצי הקול השונים, לפי טעמכם.

  • הוסיפו אפקט קול.

  • בחרו Render וצפו בתוצאה.

 

6. יצוא הפרוייקט

 

  • הורידו את הסרטון אל קלטת DV.

  • צפו בסרטון המוקלט על קלטת הDV. וודאו שהכל נראה ונשמע לשביעות רצונכם.

 

אם צלחתם את סדרת הפעולות הזו, אתם מוכן לגשת לעבודה. אם לא, נסו למצוא פתרון בתפריט העזרה של התוכנה, בערכת לימוד מצורפת או בפורום המשתמשים באתר החברה. אם המטרות רציניות, השתדלו ללמוד עם חבר או עם שותף נוסף - סרטים עושים בצוות.

 

עריכת וידאו - מילון מושגים

 

אמנות העריכה מתמצה, בסופו של דבר, בשיבוץ אסתטי של קטעי הווידאו, כך שהתמונות יספרו סיפור מעניין (לא ארוך ומשעמם, לא קצר ומפוספס). כלי העבודה של המקצוע, שהם למעשה סכין חיתוך ונייר דבק, משמשים אתכם כדי להחליט מתי שוט מתחיל ומתי הוא מסתיים. הנה כמה מונחים מקצועיים שיקלו עליכם:

 

  • Cut - נקודת החיבור בין ה-OUT של שוט אחד לבין ה-IN של השוט הבא אחריו.

 

  • Extract - הוצאה של השוט מה-Timeline וציפוף השוטים הבאים אחריו במקומו.

 

  • Frame - תמונה אחת מתוך 25 תמונות בשניה (בשיטת PAL).

 

  • In - קביעת פריים כניסה של השוט.

 

  • Insert - השוט הנכנס ל-Timeline נדחף בין השוטים.

 

  • Lift - הסרה של השוט מה-Timeline, ללא השפעה על מיקומי השוטים האחרים עליו.

 

  • NLE - (או Non Linear Editing) מערכת עריכה לא ליניארית הוא מושג כולל למערכות עריכה ממוחשבות. בעידן שלפני העריכה הממוחשבת, היו עורכים מקלטת Player לקלטת Recorder, בעזרת שני מכשירי וידאו. תהליך שחייב עבודה ליניארית, כרונולוגית, על קלטת ההקלטה. במערכות NLE ניתן להוציא, להשחיל, לקצץ, להכפיל ולטפל במרכז בסוף או בהתחלה בכל רגע נתון.

 

  • Out - קביעת פריים אחרון של השוט.

 

  • OverWrite - השוט הנכנס ל- Timeline מוחק את השוט הקיים על ה Timeline.

 

  • Sequence - גירסת עריכה. במקור מתייחס לסצינה או למהלך עלילתי בסרט. ההגדרה השתנתה בעידן מערכות העריכה הלא ליניאריות, ובתוכנות המקצועיות Sequence מתאר קובץ של גירסת עריכה. במהלך העריכה אפשר ליצור מספר גירסאות לסרט, ואז להשוות ביניהן ואף לערוך ולשלב את החלקים המוצלחים מכל אחת.

 

  • Shot - קליפ, קטע וידאו.

 

  • Sync - סינכרון בין ערוץ התמונה לערוץ הקול של השוט. כאשר מתבצעות פעולות עריכה באמצע הסרט, תיתכן אפשרות של איבוד הסינכרון בין הקול לתמונה. זהו מוקש גדול בשעת העריכה, ולתוכנות השונות יש פתרונות שונים לשמירה של ה-Sync על גבי ה-Timeline.

 

  • Time Code - קוד זמן אבסולוטי שמוקלט על גבי קלטת ה-DV ומוצמד לאות הווידאו והאודיו. כאשר סרט נערך, ה-Time Code נמצא על ה-Timeline ובזכות השילוב ביניהם ניתן לשחזר עריכה של סרט, להעביר פרוייקטים בין מערכות ועוד.

 

  • Trim - ברוב התוכנות, זהו שמה של מערכת העבודה המשמשת לעריכה עדינה, בדיוק של פריים. זה אולי נשמע פשוט, אבל Trim חייב להיות כלי חכם, שלצד הסיוע בדיוק של הקאט, שומר במקביל על סינק ב-Timeline.

 

קלטות לוהטות

 

קיימות שלוש קטגוריות לפורמט השונים המשמשים להקלטה: אנלוגי, דיגיטלי, ו-HD (או High Definition). לעומת זאת, מגוון המדיות להקלטה גדול בהרבה ועלול לבלבל  ואף להוציא אתכם מדעתכם.

 

אנלוגי

 

  • VHS - בשנת 1977, פיתחה חברת JVC את הפורמט, שהפך לסטנדרט הקרוי וידאו ביתי.פורמט זה נחשב למילה גסה בקרב המקצוענים, בשל הרזולוציה הנמוכה של הפורמט - כ-240 קווים לתמונה בלבד.

 

  • CVHS (או Compact VHS) - גירסה מוקטנת של פורמט ה-VHS, המיועד למצלמות וידאו קטנות. בדרך כלל יש להיעזר במתאם, כדי לצפות בקלטות הקטנות במכשיר הווידאו הביתי.

  • 8mm - פורמט וידאו, שפיתחה בסוני בתחילת שנות השמונים, שמציע רזולוציית תמונה דומה ל-VHS.

  • Hi8 - שיפור פורמט ה-8mm של סוני: רזולוציית התמונה עולה ל-400 קווים לתמונה.

  • SVHSC - חברת JVC מיישרת קו עם סוני, ומשדרגת את ה-CVHS שלהם מ-240 ל-400 קווים.

 

דיגיטלי

 

  • DV (או MiniDV או DVC או 25DV) - בשנת 1995, סוני ופנסוניק השיקו את הפורמט החדש, שהציע רזולוציית תמונה של 500 קווים - גבוהה יותר מאיכות DVD - וחוללו מהפיכה של ממש. DV הוא פורמט דיגיטלי, כך שהמידע נכתב, נשמר, מועבר ומנוגן באופן דיגיטלי ואיכות התמונה שהוקלטה נשמרת לנצח, לא חשוב כמה פעמים ישכפלו אותה. בגירסתו המוכרת, מבוסס על מפענח (Codec) ששמו 25DV.

 

 

  • Digital 8 - פורמט נוסף של סוני, זהה ל-Hi8, מלבד העובדה שאות הווידאו והאודיו מוקלט בשפה דיגיטלית, ונחות מפורמט DV.

 

 

  • DVCam או DVCPro - סוני ופנסוניק ממשיכות להיאבק על יוקרתן בפיתוח פורמטים עבור השוק המקצועי. שניהם אינם שונים מפורמט ה-DV ברזולוציית המידע, ובסופו של דבר, מדובר בקובץ דיגיטלי שמנוגן על ידי אותו מפענח (25DV). השוני היחיד הוא שהמידע מוקלט על סרט הקלטה רחב יותר, וכך יורדת ההסתברות לתקלות בתמונה.

 

HD

 

  • HD (או High Definition) - פורמט שמתגבש כעת ואמור לזרז את המעבר למדיה לא ליניארית כמו דיסק קשיח או כרטיסי הזיכרון של מצלמות דיגיטליות. ההנחה הרווחת בענף היא שבתוך עשור, יעלמו הקלטות כמעט לגמרי. נכון להיום, עדיין חסרה הטכנולוגיה הדרושה לייצור כרטיסי זיכרון מהירים, גדולים וזולים מספיק.

 

שאלות נפוצות

 

מהו Firewire?

 

שמו של פרוטוקול תקשורת, המאפשר תקשורת דו כיוונית, במהירות 400Mbps (כש-Firewire 800, אגב, מאפשר מהירות כפולה מזו). בזכות מהירותו הגבוהה, אומץ על ידי יצרניות המצלמות הגדולות, והפך לסטנדרט התקשורת בין המחשב למצלמה.

 

לגבי ריבוי השמות: Firewire הוא השם שהעניקה לפרוטוקול חברת Apple, המפתחת המקורית. iLink הוא אותו דבר בדיוק, רק של חברת סוני ו-iEEE 1394a הוא שמו הרשמי (שמות נוספים: Lynx, DV Cable).  

מה ההבדל בין שיטות השידור?

 

כיום נהוגות בעולם שתי שיטות שידור (אנלוגיות):

 

NTSC היא השיטה הנהוגה בארה"ב, בחלקים ממרכז אמריקה ודרומה ובמדינות המזרח הרחוק. שיטה זו מציגה 30 תמונות (frames) בשנייה, כשגודל כל תמונה הוא 540 קווים על 720 נקודות, ברזולוציה של 72 נקודות לאינץ'.

 

PAL היא השיטה הנהוגה בישראל ובאירופה. והיא חדשה ואיכותית יותר. שיטה זו מציגה 25 תמונות בשנייה, כשגודל כל תמונה הוא 576 קווים על 768 נקודות, ברזולוציה של 72 נקודות לאינץ'.

 

אם יש לי מצלמת Hi8 אנלוגית, האם אני יכול לערוך בתוכנת DV?

 

אמנם, כתבה זו סוקרת תוכנות עריכה מבוססות DV, אבל גם אם אין לכם מצלמת DV, יש פתרון. בעזרת רכיב הנקרא DV Bridge, תוכלו להמיר אות וידאו אנלוגי ל-DV ולהיפך, ולערוך וידאו אנלוגי על תוכנות לעריכת DV. עלותו בין 200 ל-350 דולר בארץ.

 

יש לי רק מצלמת DV, ואני רוצה להעביר למחשב סרטים מקלטות הוידאו הישנות שלי.

 

רוב מצלמות ה-DV יכולות לשמש גם כממיר אנלוגי ל-DV ולהיפך. חברו את מכשיר הווידאו למצלמה ואת המצלמה ל-PC , ושדרו את הסרט למחשב (בסיום העריכה, ניתן להעביר באותו אופן את הסרט הערוך דרך המצלמה, ולהקליטו על קלטת וידאו).

 

מה עם תוכנות עריכה למערכות הפעלה שאינן XP?

 

יש תוכנות עריכה רבות המתאימות למערכות הפעלה שונות, כולל מקינטוש ולינוקס.

 

למה יש כרטיסי Firewire יקרים מאד, ומה יתרונם?

 

היום ניתן לרכוש כרטיסי Firewire בסביבות 15 עד 30 דולר, אולם בחברות המחשבים מוצעים גם כרטיסי Firewire יקרים יותר. הסיבה לטווח המחירים הגדול היא בתוספות המתלוות לכרטיס, כגון תוכנת עריכה, עיבוד אפקטים לווידאו ועוד. אם אינכם זקוקים לתוספות, הסתפקו בכרטיס הפשוט ביותר.

 

אפשר להשתמש בחיבור USB, במקום בFirewire?

 

חיבור Firewire הוא החיבור היחיד שמאפשר להעביר אינפורמציה ממצלמה המקליטה בפורמט DV. יש מצלמות שתומכות בחיבור USB, אך אלה אינן מצלמות DV.

 

כל המצלמות הדיגיטליות הן מצלמות DV?

 

בתחום הקמעונאות בישראל עדיין חסרה תודעת שירות, והמוכרים אוהבים לבלבל את הקונים. כך אפשר להיתקל במודעות המציעות מצלמות דיגיטליות או מצלמות עם מסך דיגיטלי, ולא לראות שבאותיות הקטנות מצוין שפורמט ההקלטה הוא Hi8, פורמט אנלוגי למהדרין. בנוסף, מוצעות היום למכירה מצלמות דיגיטליות בפורמט Mpeg2, שידוע כפורמט הקלטת DVD, אבל הוא נחות מ-DV. שימו לב שבמודעה יצוין בפירוש שפורמט ההקלטה הוא DV או MiniDV.

 

קישורים מומלצים

 

DV.com - אתר של מגזין מוביל בתחום הווידאו הדיגיטלי, המרכז קהילה מקצועית גדולה מכל העולם. ניתן למצוא מידע על כל תחומי העשייה של וידאו, טלוויזיה וקולנוע, צילום, סאונד, תאורה, עריכה ושיתופי פעולה. הפורומים מנוהלים במקצועיות, ותשובות מתקבלות במהירות רבה. באתר כתבות איכותיות, קישורים והרבה אינפורמציה מצויינת.

 

VideoGuys - חנות מקוונת של אנשים שבאמת מבינים בעריכה ממוחשבת. האתר מציע מדריכים, אינפורמציה לימודית ופורומים מקצועיים, עירניים ומרובי משתמשים.

 

DigVid - אתר מידע נוח לעיון, שמציע מילון מונחי וידאו טוב.

 

מגזין AV - אתר ישראלי, המרכז ידיעות וחידושים טכנולוגיים בתחום הווידאו.

 

DVSpot - מילון מושגים לצילום וידאו דיגיטלי.

 

1394 Trade Association - כל מה שרציתם לדעת על Firewire.

 

נסו את הפרומים שמעמידות לרשותכם יצרניות התוכנה שבחרתם:

 

Avid - החברה המובילה בעולם למערכות עריכה.

 

אדובי - החברה שמאחורי תוכנת Premiere.

 

סוני - החברה שמאחורי תוכנת Vegas mediasoftware.

 

Ulead - החברה שמאחורי תוכנת Video Studio.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Time Line. תרגילים בעריכה
צילום: נט מגזין
HD (או High Definition). פורמט גיבוי דיגיטלי
צילום: נט מגזין
חיבורי Firewire במצלמת DV.
צילום: נט מגזין
DV Bridge. למי שטרם רכש מצלמת DV
צילום: נט מגזין
מומלצים