כביש-שטח ממשיך להיות מסוכן
מבחנים המודדים את מידת הסכנה של כל רכב להתהפך, הסתיימו בארצות הברית בתוצאות מעורבות - אמנם כולם משתפרים, אבל הכביש-שטח עדיין משתרכים מאחור
האיגוד האמריקני לבטיחות בדרכים, ה-NHTSA, ביצע ניסוי התהפכות למספר כלי רכב חדשים מסוגים שונים. מהמבחן, הכולל חלק תיאורטי בו מעריך מחשב את סיכויי ההתהפכות וחלק מעשי הבוחן את המכוניות בפועל, עולה כי מכוניות חדשות בארצות הברית משתפרות בכל הנוגע למניעת התהפכות.
אבל אל מול התוצאה האופטימית הזו, ממשיכים כלי השטח (המוכרים גם כ-SUV או כביש-שטח) להשתרך מאחור, ולהציע רמת בטיחות אקטיבית נמוכה ממכוניות פרטיות.
לפי תוצאות המבחן, שפורסמו היום על-ידי ה-NHTSA באמצעות סוכנות הידיעות AP, עשרה כביש-שטח זכו לציון הנמוך ביותר בין המכוניות שנבחנו, שלושה כוכבים, שמשמעותם סיכוי התהפכות הנע בין 20 ל-30 אחוזים. עשר מכוניות נוספות, מרביתן מכוניות נוסעים, זכו לארבעה כוכבים, או סיכוי של 10-20 אחוזים להתהפכות. מאזדה RX-8 היתה המכונית היחידה במבחן שזכתה לציון חמישה כוכבים, עובדה שלטענת אנשי ה-NHTSA מציבה בפניה סיכוי קטן מ-10% להתהפך במקרה של תאונה.
אופטימיות זהירה
למרות שדגמי הכביש-שטח השיגו שלושה כוכבים, ראוי לציין כי בהשוואה לשנה שעברה, הצליחו מי מהם לשפר את דירוגם. מרקורי מאונטניר (הנעה אחורית), שברולט טהוי (אחורית), GMC יוקון (אחורית) ופורד אקספלורר ספורט טראק (כפולה), שיפרו כולם משני כוכבים בלבד (סיכוי של 30-40 אחוזים להתהפכות) לשלושה כוכבים השנה.
אבל למרות השיפור, יש מי שמתייחס לתוצאות בספקנות. לדברי מומחי בטיחות בארצות הברית, לשיפור בתוצאות הכביש-שטח יש קשר לכך ששיטת הבחינה של ה-NHTSA שונתה השנה. לדבריהם, שיקלול התוצאות התיאורטיות (חישוב יחס בין רוחב וגובה המכונית בנוסחה מתמטית) מקטינה את החשיבות שמייחסים עורכי הניסוי למבחן המעשי. חלק זה, כולל דימוי מצב של התחמקות ממכשול במהירות של 56 ו-80 קמ"ש.
על-פי נתוני ה-NHTSA ישנם כלי רכב, דוגמת טויוטה טקומה 2X4, שבמהלך המבחן המעשי התרוממו על שני גלגלים. עם זאת, דרוגם כמעט לא נפגע, תודות לשיקלול התוצאות התיאורטיות שחושבו במחשבי האיגוד. אותה טקומה, אגב, זכתה בארבעה כוכבים.
"רכב יכול להתרומם על שני גלגלים ועדיין לא להתהפך" אמר דובר ה-NHTSA, ריי טייסון. עם זאת, טייסון הסכים כי דירוג המכוניות מושפע באופן מוחשי מהחישובים המתמטיים-תיאורטיים.