שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: מה קורה לדואל אחרי שאנחנו עוזבים?

מדוע פורטל בחינות הבגרות של משרד החינוך מוגבל בזמן? מדוע אתר אינטרנט שמציע לזבלנים לרכוש מאגרי כתובות דואר אלקטרוני עדיין פעיל? מהו נוהל הקפאת חשבון בנטוויז'ן? ועוד עניינים

1. המנוי אינו פנוי 

 

"למה ספקי האינטרנט לא מציעים שירות הפניה פשוט לדואר חדש או התראה על שינוי הכתובת", שואל אותנו ד', שנטש את אחד מספקי האינטרנט הגדולים בישראל והתחבר לספק אחר בזכות מבצע טוב יותר. תיבת הדואר של ד' אצל הספק הזנוח חסומה לקבלת מכתבים, ועל כך הוא אינו מלין, אך הוא תוהה מדוע הספק לא שולח הודעה אוטומטית לכל אלה שמנסים לשלוח לו דואר לכתובת הישנה, המודיעה על שינוי הכתובת ואולי גם מפנה את דבר הדואר לכתובתו הנכונה, בדומה לשירות החינמי שמספקת רשות הדואר לאחר מעבר דירה.

 

השאלה בהחלט במקום וחושפת מצוקה אמיתית. למרות ששירותי דואר הרשת החינמיים הולכים ומשתפרים עם הזמן, והיום אף מספקים מגוון שירותים מתקדמים ללא תשלום ותיבות בעלות נפח מכובד, רבים מהגולשים מחזיקים תיבת דואר פעילה אצל ספק האינטרנט שלהם. בדומה לשירותי הדואר המקוונים כמו הוטמייל או יאהו!, גם ספקי האינטרנט מאפשרים למשתמשים לגשת לדואר באמצעות ממשק Web, אתר אינטרנט שזמין מכל מקום. עם זאת, בניגוד לשירותי הדואר ב-Web, תיבת הדואר אצל הספק מחייבת את הגולש למעין חתונה קתולית. כאשר רבים מהמנויים מתחייבים רק לתקופות קצרות, ומבקשים לעזוב את ספק האינטרנט, מתעוררת בעיה חדשה: הפניית הדואר.

 

מה עושים כאשר רוצים לעבור לגלוש באמצעות שירותיו של ספק אינטרנט אחר, אולם כתובת הדואר האלקטרוני הפעילה, שבאמצעותה אתם מתקשרים עם העולם, נשארת תחת הרשת של הספק הקודם? ובכן, התשובה די פשוטה, בדומה לכל דבר אחר שקשור בספקי האינטרנט - משלמים.

 

  • 013 ברק - מאפשרת לכם לשמור את חשבון הדואר פעיל באמצעות שכירת תיבת דואר אלקטרוני בעלות של 11 שקלים לחודש, ללא הגבלת זמן. בתיבה זו ניתן לבצע העברה (Forward) אוטומטי של ההודעות לתיבה החדשה. אם החשבון בוטל כליל - נשלחת הודעה אוטומטית של השרת אל כל מי שישלח דואר לתיבה הישנה, ומיידעת אותו כי החשבון אינו פעיל. 

  • בזק בינלאומי - מציעה שירות דומה, Forward שמו, של העברה אוטומטית לכל הודעה שמגיעה לתיבה הישנה אל התיבה החדשה. העלות: 11.5 שקלים לחודש, ללא הגבלת זמן. 

  • נטוויז'ן - אף היא מציעה שירות הפניה בתשלום, שמאפשר שמירת חשבון דואר אלקטרוני פעיל, ללא גלישה, בעלות של 9.90 שקלים לחודש, ללא הגבלת זמן. במקרה ולא נותר חשבון דואר פעיל, שרת החברה ישלח הודעה אוטומטית ובה יידע את השולח כי התיבה נסגרה.

  • 012 קווי זהב - החברה מספקת שירות של תיבת דואר עצמאית, בנפח 5-10 מגהבייט, ממנה ניתן לבצע העברה לתיבה החדשה. עלות השירות 4.90 או 6.90 שקלים לחודש, על פי הנפח. גם כאן מדובר בחשבון בלתי מוגבל בזמן. במקרה של ביטול כולל - תישלח הודעת הודעת שגיאה על אי זמינות התיבה.

  • אינטרנט זהב -  בעת התנתקות מחשבון גלישה, ניתן להשכיר שירות Follow Me, במסגרתו מתבצעת העברה אוטומטית של ההודעות לחשבון החדש. במידה ולא בוחרים להזמין את השירות, בעלות של 12.49 שקלים לחודש, השולח לתיבה הישנה יקבל הודעה שתא הדואר המבוקש אינו קיים. 

 

האינטרס של ספקי האינטרנט לספק את שירות העברת הדואר בתשלום הוא ברור, ומקורו ברצון לשמור על יחסי תשלום עם המנויים שעזבו, בניסיון לפתות אותם לחזור בעתיד, אך ספק אינטרנט שיציע שירות כזה חינם עשוי לגלות כי אהדת הלקוח עשויה להשתלם יותר מהניסיון להרוויח עוד כמה שקלים בחודש.

 

ואם אתם "ניצולים" של כמה ספקי אינטרנט וסוחבים אתכם כמה חשבונות דואר פעילים, תוכלו להשתמש בשירות של Bigfoot.com, שמאפשר העברה אוטומטית של כל ההודעות מהחשבונות הישנים לחשבון קיים. השירות החינמי מציב מגבלה של 50 הודעות ליום, כאשר הנפח המרבי של כל הודעה הוא 3 מגה בייט.

 

2. אתר הבגרויות מוגבל בזמן

 

הגולש ליאור פנה אלינו בתלונה לגבי פורטל בחינות הבגרות של משרד החינוך, שאמור לסייע לנבחנים לבדוק את ציוניהם בצורה מקוונת וללא תלות בבית הספר.

 

ליאור ניגש לבחינת הבגרות במתמטיקה, וכשרצה להיעזר באתר לצורך בדיקת ציוניו, נתקל בכמה בעיות. בשלב הראשון אבד הקוד שלו, ונמצא בבית ספרו רק במועד מאוחר יותר. ב-8 ביולי, עם פרסום התוצאות באינטרנט, ליאור ניסה להיכנס לאתר באמצעות השם והסיסמה שניתנו לו, על מנת לצפות בציונים, אולם גילה כי הם שגויים, כך על פי ההודעה שקיבל באתר.

 

הוא ניסה לפנות לדף שבו ישנה אפשרות להגדרת שם וסיסמה חדשים, אולם גם היא לא פעלה. בשיחה עם מוקד התמיכה מסרה לו הטלפנית שלא ניתן לקבל קוד וסיסמה חדשים והדרך היחידה לברר את הציונים היא לגשת לבית הספר ולקבלם שם.

 

מדוע המערכת, שממומנת בכספי ציבור, ותפקידה להקל עליו, אינה מספקת את השירות אותו היא אמורה לספק? ממשרד החינוך נמסר לנו בטון דידקטי: "אנו דוחים בתוקף את הטענה על כך שמערכת התקשוב אינה מספקת את השירות אותו היא אמורה לספק. הסיסמאות נמסרו לבתי הספר, ובאמצעותם לתלמידים, עוד בתחילת חודש מרץ השנה. התלמידים שקיבלו את הסיסמאות התבקשו על ידי בתי הספר להיכנס לאתר ולשנות את סיסמתם ולבדוק אם ישנן בעיות עם הסיסמה".

 

"אם התלמיד המדובר היה פועל על פי ההוראות עוגמת הנפש היתה נמנעת. הראייה לכך היא, כי מתוך 300,000 תלמידים שקיבלו סיסמאות רק בכ-5% התגלו בעיות כלשהן כגון: אי הבנה כיצד להיכנס למערכת, הדרכה טלפונית וכו'".

 

ובכל זאת, עדיין לא הצלחנו להבין מדוע המשרד מפעיל אתר המחייב שינוי הסיסמה, ומדוע שינוי הסיסמה חייב להיעשות בתוך זמן מוגבל. יתרה מכך, מדוע להמשיך ולסרבל את התהליך בקשירתו אל בתי הספר. הרי הטכנולוגיה קיימת, מדוע לא לעשות בה שימוש ולאפשר הרשמה באמצעות האתר או מתן מענה לבעיות הנבחנים בצורה מיידית. תשובות על הקושיות הללו לא הצלחנו לקבל.

 

3. כתובות הדואר שלנו נמכרות ללא הפרעה

 

בשבוע שעבר דיווחנו על דואר זבל המוכר תקליטורים עם מאות אלפי כתובות דואר אלקטרוני, המיועדים - כמובן - לזבלנים כמו השולח. במסגרת המבצע המפתה הציע הזבלן לכל הרוכשים, תוכנת ספאם במתנה במבצע. 

 

בשבוע שעבר אמנם לא קיבלנו תשובה חד משמעית משלי מחרז, מנכ"ל Starwebz, המארח את האתר, אך האתר ירד מהרשת עקב פנייתנו. באותה ההזמדנות פנינו גם לנטוויז'ן, ספק האינטרנט של Starwebz, ויואב פרידור, סמנכ"ל השיווק בחברה, אמר לנו כי החברה בוחנת אם הפעילות באתר אינה חוקית. 

 

במהלך השבוע שב האתר לרשת, והחלטנו לשוב ולבדוק את הנושא. מחרז אישר כי האתר אכן הורד בעקבות פנייתנו, אולם, לטענתו, על פי בדיקות משפטיות שביצעה החברה, מתברר כי היא אינה נושאת באחריות לפעילותו או אי פעולתו. "כל עוד לא מתבצע משהו לא חוקי באתר - אנחנו לא רשאים להוריד אותו. אנחנו רק מוכרים פלטפורמה", אמר מחרז, אך הוסיף כי החברה נמצאת כרגע במגעים עם מפעיל האתר, ויתכן ש"נוריד אותו, כי אנחנו לא רוצים להיות מעורבים בדברים כאלה".

 

פרידור מסר לנו כי בדיקה משפטית אכן התבצעה, וממסקנותיה עולה כי באתר עצמו לא מתבצעת פעילות בלתי חוקית. "העניין היחיד שעשוי להיות בעייתי נוגע לחוק מאגרי המידע, אולם משפטנים חלוקים בנושא זה, מכיוון שהאתר מציע למכירה רק כתובות דואר אלקטרוני, שלא מצורפים אליהן פרטים נוספים כמו שם וכתובת", הוא טען. 

 

עו"ד שליו בן ארי, מנהל אתר האנטי ספאם "תמיכה.נט", סבור כי מסחר בכתובות דואר היא עבירה ברורה על החוק, ומדובר בפעולה בלתי חוקית, שכלל אינה שנויה במחלקת. "יש כאן עבירה על חוק הגנת הפרטיות, שמציין בפירוש כי מי שמחזיק במאגר מידע מחויב לרשמו אצל רשמת מאגרי המידע. מכיוון שככל הידוע, לא מדובר במאגר רשום, לדעתי, יש כאן פעילות לא חוקית".

 

4. נטוויז'ן מקפיאה ומפשירה

 

הגולש אילן ביקש להקפיא את המנוי שלו בנטוויז'ן, אפשרות הזמינה ללא תשלום, ומוגבלת לפרק זמן שבין שבוע לשלושה חודשים, כאשר ניתן בכל פעם להאריך את ההקפאה בעוד שלושה חודשים. לדבריו, לא נאמר לו כי על מנת להאריך את תקופת ההקפאה יש להתקשר שנית אל מוקד השירות של החברה, ולכן היה משוכנע כי כל עוד לא יידע את החברה להיפך - חשבונו מוקפא. במילים אחרות, האחריות להמשך ההקפאה מוטלת על הגולש.

 

לאחר שבעה חודשים, החליט אילן לבדוק את חשבונו וגילה כי לאחר שלושה חודשים, הופשר המנוי באופן אוטומטי, והוא חויב בדמי שירות מלאים. אילן, שגלש באמצעות חברה אחרת בכל אות תקופה, תהה מדוע אין החברה מיידעת את הלקוח כי חשבונו עומד "לצאת מההקפאה" והוא יחויב בעלות גלישה מלאה, גם אם לא יעשה שום שימוש בחשבון.

 

מנטוויז'ן נמסר לנו, כי "הלקוח מיודע מראש שההקפאה תקפה לשלושה חודשים בלבד, ואם ברצונו לחדשה - עליו להתקשר למוקד. החברה לא שולחת תזכורת ללקוח לגבי התקרבות מועד ההפשרה. זה הנוהל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים