שתף קטע נבחר
 

"לא יסגרו את הבימה"

עודד פלדמן, מהמתמודדים על מנכ"לות הבימה ומפיק-שותף של "שלמה המלך ושלמי הסנדלר", יוצא נגד ההגבלות שהטיל משרד התרבות על תמיכה במחזות זמר ומדבר על עתיד התיאטרון הלאומי

עודד פלדמן, מנהלה המתפטר של מחלקת התרבות בעיריית י"ם, חבר בהנהלה הציבורית של תיאטרון "גשר" ומי שניהל בעבר את הקאמרי, מתמודד בימים אלה על מנכ"לות תיאטרון הבימה. במקביל הוא מפיק במשותף עם התיאטרון הלאומי את הגרסה העדכנית ל"שלמה המלך ושלמי הסנדלר" מאת נתן אלתרמן וסשה ארגוב. בהפקה הנוכחית יחליפו את אילי גורליצקי (שלמה ושלמי) ויונה עטרי (אשת הסנדלר), אבי קושניר וגלית גיאת. את נופרית בת פרעה, שגילמה בעבר רחל אטיאס, תגלם הפעם מירי מסיקה. את ההצגה יביים אילן רונן, על הכוריאוגרפיה אחראים חברי להקת "מיומנה" ומנהלה האמנותי ומי שעיבד מחדש את הפזמונים האהובים, הוא יוני רכטר. 

 

למה בעצם השותפות?

 

"הזכויות להעלאת המחזה ברשותי מזה 3 שנים. זו אינה הצגה מסחרית והיא מעולם לא הופקה ע"י גורם מסחרי. היא עלתה עד היום רק במסגרת התיאטרון הרפרטוארי. זה בכל זאת אלתרמן. הייתי מתייחס לזה כאל הצגה עם נגנים והלוואי שהיו עושים יותר מזה  ברפרטוארי. אגב, יחד איתי שותף גם איש העסקים שרגא בר, שהשקיע לאחרונה בהפקות רבות של התיאטרון כמו 'ללכת עד הסוף' ו'מרי לו'. מדובר בהשקעה משותפת של כ-1.5 מיליון שקל שנחלקת 50-50 ואחריות ומעורבות בכל תהליך ההפקה"

 

למה ההתנגדות לתקנון החדש של תמיכה במחזות מוזיקאליים?

 

"התקנון מדבר על סיוע להפקה בעלות של 2.5 מיליון שקל. אני שואל למה להגדיל עלויות הפקה באופן מלאכותי? אנחנו יוצאים גם נגד החיוב להעסיק תזמורות. אם התמיכה היתה מכסה את כל משך העסקתה של התזמורת, מילא, אך כאן, מכיוון שבהפקה המקורית היתה תזמורת של שישה נגנים, תכננו תזמורת מצומצמת. עלות של תזמורת ממוצעת היא בין 15-20 אלף שקל, כשהתמיכה בכל ההפקה היא 600 אלף שקל לערך. בפועל זה אומר שהם מקצים לנו 30-40 הצגות, ואחריהן הכסף אמור לצאת מכיסנו. זה גם מסרבל את ניוד ההפקה, מכיוון שלא כל אולם מתאים ל-20 נגנים על הבמה, אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להעלות הפקה כה מושקעת למספר מצומצם מראש של הצגות. יש בזה התערבות אמנותית"

 

אז לא 'תתאימו' את ההפקה לתנאי התמיכות?

 

"נכון. בתנאים הנוכחיים, לא ניקח את הכסף. זו לא תהיה הפקה של 2.5 מיליון שקל, מכיוון שאין בזה צורך. לא יהיו 20 נגנים על הבמה אלא שישה כפי שתכננו מראש".

 

אתה מצד אחד שותף להפקה ומשקיע בה, וגם מצד שני מועמד למנכ"לות התיאטרון. אין בזה בעיה?

 

"יהיה ניגוד אינטרסים אם אבחר לתפקיד ואז אפרד מיד מההפקה ואעביר את ההפקה לידי התיאטרון. התחלתי את המגעים עם הבימה לפני שנה וחצי, הרבה לפני ששמי עלה כאחד המועמדים למנכ"לות. כרגע אין לי שום השפעה על מה שקורה בתיאטרון וההפקה אמורה לצאת רק ב-15 ינואר, כך שעד אז יהיו תשובות".

 

כאחד מתוך רשימת המועמדים למנכ"לות התיאטרון, איך נראה לך עתידו?

 

"אני לא חושב ששר כלשהו ייתן להבימה ליפול, ולכן המקורות שלו יהיו תקציבי החינוך שעומדים על מיליארדים, כך היה בעבר. ואני אומר חד משמעית – לא יסגרו את הבימה – כמו שלא נסגר פה אף פעם מוסד תרבותי חשוב".

 

ומה על הפרק בינתיים?

 

"אולי חזרה לירושלים במסגרת רשות לאומית עירונית חדשה לפיתוח התרבות בירושלים, שאמורה לקום בשנה הבאה בשיתוף עם משרד ראה"מ. בכוונתי להמשיך ולעמוד מאחורי 'התיאטרון היהודי' בירושלים שאותו ליוויתי מההתחלה, ומעבר לכך אני מחכה לראות מה יהיה עם הבימה. הייתי רוצה להקים חברת הפקות בסגנון 'בימות' או זו של פשנל ז"ל, שתעמיד על הרגלים את התיאטרון המסחרי הישראלי שאינו קיים היום. אני לא מדבר על הפקות חנוכה איזוטריות, אלא על משהו יותר משודרג שפונה למפעלי המנויים, שתפיק את סוג הצגות שעושים היום בתיאטרונים בגלל שאין מי שיעשה אותם מחוצה להם".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
קושניר וגיאת. יחזירו את אלתרמן להבימה
צילום: אביגיל עוזי
לאתר ההטבות
מומלצים