שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: הזבל של "פרסי" ועוד

אתר הקניות "פרסי" החליט לאמץ את דואר הזבל כשיטת שיווק, נחשו בעזרת מי, אתר Petshop לא מאובטח, האם ראוי לשלב חסויות מסחריות באתרים ציבוריים וממשלתיים, ותלונת גולשת על HOT

1. ספאם מ"פרסי"

 

אתר הקניות "פרסי" החליט לאמץ את דואר הזבל כשיטת שיווק, ובשבוע האחרון שלח דואר זבל לגולשים שונים בארץ, שזכו לשמוע על מבצעי "חצי מחיר לכווווולללם !". א', שקיבל לתיבת הדואר שלו בהוטמייל פרסומת לאתר פרסי, הדגיש כי "מעולם לא גלשתי באתר זה, לא קניתי ממנו דבר, ולא מסרתי את כתובת הדואר שלי לאף אדם הקשור לאתר".

 

"שכרנו את שירותיה של חברה שמספקת שירותי שיווק, ששולחת הודעות למאגר הלקוחות שלה", אומר אופיר ליבשטיין, מנהל אתר "פרסי", "מדובר בחברה רצינית, שאנחנו קונים מהם שירותי פרסום, לא אנחנו השולחים". בירור קצר העלה כי החברה המדוברת היא New Approach, מייסודו של הזבלן אמיר גנס.

 

אגב, בתחתית ההודעה, מצורף קישור להסרה מרשימת התפוצה, אולם בעת הבדיקה האתר לא היה זמין. בשיחה שערכנו עם אייל, שעובד עם גנס בחברת New Approach, הוסבר לנו כי "הקישור להסרה אינו פועל עקב לחץ של ספקי האינטרנט הישראלים, שדאגו כי הנמענים לא יוכלו להסיר עצמם מהרשימה".

 

אייל ציין כי החברה דואגת שתמיד יהיה אתר פעיל שדרכו יוכלו הגולשים להסיר את שמם מרשימת התפוצה, אולם מרבית הכתובות שסיפק לנו לצורך הסרה לא פעלו, כנראה שוב בגלל המלחמה בספאם. כששאלנו אותו לגבי עצם העניין - משלוח דואר אלקטרוני לאנשים שלא ביקשו לקבלו - הפנה אותנו לגנס, שאמר כי אינו מוצא פגם במשלוח דואר זבל גם למי שלא ביקש זאת, אך ציין כי לא ישלח דואר למי שביקש להסיר את שמו מרשימת התפוצה.

 

תיאוריית הקונספירציה של גנס

 

"כפי שאני משלם על עיתון ומקבל 40% פרסומות, כפי שאני מקבל שיחות טלמרקטינג טלפוניות, SMS עם קידום מכירות או דואר אלקטרוני - איני רואה כל בעיה בדרך פרסום זאת, בתנאי שהיא מבוצעת במקצועיות, ולא אנונימית". לטענתו, חברות כמו "מיקרוסופט ישראל, נטוויז'ן, בזק בינלאומי, 012 ועוד, מחזיקות בדעה דומה, מכיוון שגם הן שולחות דואר פרסומי למי שלא ביקש זאת (למנוייהם), כך שניסיונן לגרום לציבור להאמין שפרסום בדואר האלקטרוני אסור, ומותר רק להם, אינו אלא נסיון ליצור מונופול בתחום".

 

המרוויחים העיקריים בפרסום בדואר אלקטרוני הם הצרכנים והעסקים הקטנים. העסקים יכולים להציע את מוצריהם במחירים נמוכים מאשר אם היו צריכים להשקיע כספים גדולים בערוצי הפרסום הגדולים, ולכן הגופים הגדולים נלחמים באפיק פרסומי יעיל ומוצח זה. גם ידיעות אחרונות הוא אחד מהערוצים הגדולים האלה, ואתר ynet שבבעלותו מציג מדי יום כתבות אשר מטרתם פגיעה בתחום הפרסום בדואר האל'קטרוני. לאור זאת, אבקש ממך לציין בכתבה במפורש גילוי נאות שבו יירשם כי אתר ynet מציע ערוצי פרסום המתחרים בתחום הפרסום בדואר האלקטרוני ואי פרסום זה יגרור אחריו תביעת לשון הרע".

 

2. לידיעת הגולשים

 

אתר Petshop הוא חנות מקוונת שעוסקת במכירת מוצרים שונים לבעלי חיים, באתר ניתן כמובן לבצע רכישה באמצעות הקלדת פרטים אישיים ופרטי אשראי, אולם כפי שדיווח לנו הגולש שלומי, האתר כלל אינו מאובטח. זאת, למרות שבכל דף באתר מתנוססת ההודעה "כל הקניות באתר מבוצעות בשרת מאובטח על ידי SSL בתקן Thawte", אולם נראה כי הלוגו של חברת Thawte והכיתוב המרגיע שמעליו אינם קשורים למציאות.

 

פנינו לחברה ותהינו למה האתר אינו מאובטח, מדוע מופיעה הודעה המתיימרת לאשר כי הוא כן מאובטח, ומה מתכוונת Petshop לעשות בעניין. ליאורה, מנהלת באתר, מסרה לנו את הדברים הבאים: "האתר לא מאובטח, אבל אי אפשר לחדור למערכת, כי המידע לא נשמר ברשת. אי אפשר להיכנס לפרטי הלקוחות".

 

כשהתעקשנו להבין כיצד ישנה אבטחה אם אין תעודת אבטחה, הסבירה כי בעצם, "יש אבטחה ומעבר לזה - הפרטים לא נשארים ברשת, אלא מודפסים ישירות אלינו. אנחנו עובדים בעיקר עם הזמנות טלפוניות". ומה בנוגע להודעה שהאתר מובטח ב-SSL? ובכן, לדברי ליאורה, "זה נמצא שם מסיבות היסטוריות", כשביקשנו הסבר מפורט יותר נענינו בשלילה.

 

לסיכום ליאורה הבהירה את עמדתה בכל הנוגע לאינטרנט, מחשבים, אבטחה, ובכלל, בכך שהתקוממה על שאנחנו בוחרים לעסוק בעניינים פעוטים כמו שמירה על פרטיהם האישיים והפיננסיים של לקוחותיה, בזמן שבו מתרחשים פיגועים, העוני מתפשט, והחיים קשים. ואנחנו אומרים: ליאורה, אם זה לא חשוב לכם, אל תתעקשו על נוכחות באינטרנט, והלקוחות שלכם יעריכו אתכם יותר.

 

3. קוקה קולה בשירות הבריאות

 

הגולש נ. פנה אלינו, ותהה "כיצד אתר של בית חולים ממשלתי כמו "איכילוב" ממומן על ידי חברה מסחרית (קוקה קולה!?). מילא כפר המוזיקה בניצנים, אבל בית חולים? אין תקציב שיווק ופרסום לבית החולים, שמקצה משרד הבריאות? אולי בית החולים מחויב לשרותים מיוחדים לחברת קוקה קולה?"

 

במשרד הדוברות של איכילוב ביקשו להרגיע את נ. והשיבו כי האתר אכן הוקם באדיבות קוקה קולה, בדיוק כפי שמצויין בתחתית כל דף, וזאת, מאחר ולבית החולים אין תקציב פרסום ויחסי ציבור. לכן, על מנת להקים אתר יש צורך להקצות לכך תקציב מהתקציב הכללי, שמופנה לצרכים אחרים.

 

"בניית האתר לא הותנתה בהתחייבות כלשהי", נמסר, "זו תרומה בדיוק כמו מי שתורם מבנה או פסל, ואנחנו מציבים שלט במקום, שמיידע את הציבור על התרומה. מכיון שהם הקימו את האתר, והם מתחזקים ומשדרגים אותו, מצאנו לנכון לכתוב שהאתר באדיבותם".

 

"כל פעילות לא רפואית מגיעה מתרומות או חסויות. האתר קיים כבר חמש שנים, וקוקה קולה מעולם לא ביקשו שנשים באנר שלהם באתר. ובכל מקרה איננו מעוניינים להפוך את האתר לאתר מסחרי. הוא כולל מידע על שירותי בית החולים והמחלקות השונות בו, ורק לזה הוא נועד". 

 

כאשר שאלנו כיצד בתי חולים אחרים מפעילים אתרים שאינם בחסות חברה או גוף מסחרי, לפחות למראית עין, נאמר לנו שמנהל בית החולים איכילוב החליט שלא להקצות תקציב לצורך הקמת האתר, וקבע כי האתר יבנה ויתוחזק באמצעות תרומות. ודומה כי יש בכך להעיד על מצב מערכת הבריאות ובכלל והחשיבות שמייחסים גופים ציבוריים לנוכחות באינטרנט בפרט.

 

4. HOT על HOT

 

הגולשת מיטל שלחה אלינו מכתב תלונה חריף על חברת HOT, בו הוצגו טענות על יחס מחפיר מצד אנשי שירות הלקוחות של החברה. מיטל התחברה לאינטרנט בכבלים בחודש דצמבר, ולפני כשבוע נודע לה על מבצעים טובים יותר, שעשויים לחסוך לה 30 שקלים בכל חודש.

 

היא פנתה ל-012, ספק האינטרנט שלה, שהפנה אותה אל חברת HOT, שם הסבירו לה שמאחר והתחייבה לשנה, לא ניתן להעביר אותה למסלול אחר, זול יותר.

 

"ביקשתי לראות את טופס ההתחייבות שחתמתי עליו, מכיוון שאיני זוכרת חתימה כזו", כותבת לנו מיטל, "התשובה שקיבלתי היתה, שזה מספיק שהם אומרים לי שחתמתי, והטכנאי שבא להתקין את האינטרנט לא היה עוזב את ביתי מבלי שחתמתי. כאשר ביקשתי שישלחו לי עותק ממכתב ההתחייבות עם החתימה שלי, סרבו הנציגים, ומנהלת בשם לירון אמרה שתוכל לשלוח דוגמה של הטופס ללא חתימתי, 'זה מספיק', היא אמרה".

 

בשלב זה דרשה מיטל להפסיק את המנוי שלה באופן מיידי, אולם נציגי השירות סרבו לבקשתה מבלי שיחייבו אותה ב-249 שקלים עבור הניתוק בתקופת ההתחייבות. בשלב זה החל מחדש הוויכוח לגבי חתימתה על מסמך ההתחייבות. מיטל ביקשה לשוחח עם המנהל, נציגת השירות אמרה שהוא יחזור אליה תוך 24 שעות, אך היא ביקשה להמתין לו על הקו. מיטל טוענת כי הנציגה ניתקה את הטלפון. "בשיחה אחרת עם נציגה, בעת ויכוח נוסף על נושא ההתחייבות, אמרה המוקדנית כי 'אין לה כוח להסביר לי יותר את הנושא וכי היא לא מבינה אם יש לי בעיות קליטה כיוון שאינני מבינה שאני חתומה'", אומרת מיטל.

 

תגובת HOT

 

מיטל הצטרפה בסוף 2003 למבצע אינטרנט משולב של חברת HOT עם ספקית האינטרנט קווי זהב. תנאי המבצע כוללים תשלום בסך 129 שקלים לחודש למשך שנה עבור שרות ההולכה במהירות 750K ושירות גלישה של ספקית אינטרנט. במסגרת המבצע קיימת תקופת התחייבות למשך שנה, כאשר ניתוק מהספק או ההולכה לפני תום השנה כרוך בדמי הפרה בסך 249 שקלים.

 

בכל השיחות של נציגי השירות עם מיטל הוסברו תנאי המבצע כולל הסבר עבור החיוב במקרה של הפרת המבצע. במהלך השיחה עם נציגת השירות ביקשה הגב' בלאס לשוחח עם מנהל. הובטח כי מנהל יחזור אליה תוך 24 שעות ואכן יום למחרת חזרה אליה אחראית בשרות לקוחות. בשיחה עמה הסבירה לה את תנאי המבצע כולל חיוב דמי ההפרה בגין הפרת ההתחייבות לפני תום השנה. אנו מצטערים שמיטל חשה שקיבלה יחס לא נאות מנציגנו , ומתנצלים על כך מקרב לב. 

 

ב-HOT לא הציגו בפנינו את החוזה עליו חתמה מיטל בגלל הזמן הקצר שניתן לחברה למסור את תגובתה (חמש שעות).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים