שתף קטע נבחר

ד"ר דן גַנג

פרופיל מוזיקלי אוטומטי לפי טעמכם

ד"ר דן גנג עשה דוקטורט בבינה מלאכותית ושימושיה במוזיקה והקים עם פרופ' דניאל להמן מהאונ' העברית – מומחה בעל שם בינ"ל בבינה מלאכותית, רון גנג – מוזיקאי, ונאור בּרַכֵל – איש עסקים, חברה בשם מיוזיק ג'ינום. החברה בנתה טכנולוגיה שמאפשרת לעשות סימולציות של טעם מוזיקלי. ניתן ל"נחש" באופן מושכל מה אנשים אוהבים, בהתבסס על בניית פרופיל המייצג את הטעם המוזיקלי של כל משתמש. הפרופיל מתעדכן באופן אינטראקטיבי ככל שהמשתמש נותן יותר אינפורמציה על ההעדפות שלו.

המשתמש לא צריך להסביר מה הוא אוהב, אלא לשמוע כמה שירים – מספיק 5 – ולהגיד מה נראה לו, מה פחות, ומזה נבנה הפרופיל.

רקע - עד היום היו כמה שיטות לייצר ניחוש כזה:

collaborating filtering: טכנולוגיה קיימת באינטרנט, שבודקת מה היו קניותיו הקודמות של הלקוח ומתאימה אותו לאחת מקבוצות הקונים האחרות שקנו דברים דומים. שיטה בעייתית כי דורשת המון מידע על הרבה מאד פריטים (שירים/סרטים וכו').

מיון לפי פרמטרים: לתת דברים דומים לפי פרמטרים מוזיקליים שבני אדם ניתחו. החיסרון – לא מרחיב אופקים, ונותן רק דברים דומים. בנוסף, דמיון לא בהכרח מוביל לאהבה.

מיון לפי תכונות מוזיקליות: המשתמש מגדיר איזה מוזיקה אוהב לשמוע, בפרמטרים של מין הזמר, אווירה, כלים. החסרונות – רוב האנשים לא מבינים את הטרמינולוגיה המוזיקלית, וגם לא מוביל בהכרח למה שאוהבים.

 

השיטה של מיוזיק ג'ינום – בונים ישות מתמטית שמייצגת את טעמו המוזיקלי של הלקוח, מתוך דירוג שהמשתמש נותן לכמה שירים (בדרגה מ-1 עד 5). במקביל יש תהליך ניתוח של כ – 50 מוזיקאים את השיר – הכולל ניתוח מוזיקלי ודירוג. כתוצאה נוצרת מפת מרחקים וקורלאציה בין הפריטים. לא בנוי על טעם אישי אלא על קורלאציות – אם מישהו שונא שני שירים, ואחר אוהב את שניהם, זה יוצר בין שני השירים קורלאציה חזקה.

האלגוריתמים שפיתחו בחברה יודעים להשתמש בשני מקורות המידע (המפות ודירוג המשתמש) ולבחור בהתאם עבור המשתמש מספר פריטים ממפת המרחקים. התהליך הוא אדפטיבי, כלומר לומד, ככל שהמשתמש ממשיך לדרג, הפרופיל מתעדכן ומתהדק.

ניתוח השירים נותן מעין DNA של השירים, והבחירות נותנות DNA של הטעם המוזיקלי. מחפשים התאמה בין ה- DNA של הטעם של האדם, לזה של שירים. המערכת דווקא מאפשרת להרחיב את הטעם המוזיקלי, כי שולחת לך דברים שאתה לא מכיר. כמו שעורך מוזיקלי אירופי אמר: אולי 10 השירים שאני הכי אוהב כבר נכתבו, ואני לא מכיר אותם!

 

המערכת מיושמת כבר בכמה מקומות:

בחנויות דיסקים בהם מציבים קיוסק דיגיטלי שעוזר לאנשים לבחור מוזיקה – גם בטאוור רקורדס ישראל בחלק מהחנויות (עזריאלי, מגדל האופרה), וגם בגרמניה (רבע מיליון משתמשים בחודש בעמדות!), אוסטריה, בלגיה, ובקרוב כל אירופה. זה מגדיל את המכירות בחנות ב-20%.

באינטרנט – נותנים שירות לאתר מוכר מוזיקה באינטרנט.

בחברת סלולר ישראלית (שיוכל לחשוף ביום האולפן) – רדיו פרסונלי לדור השלישי. מאפשר לשדר בדיוק מה שהלקוח אוהב, כל הזמן. איכות השמע מעולה, כי הדור השלישי מחויב לסטרימינג של אודיו ווידאו באיכות גבוהה. לא יעלה זמן אוויר אלא יעלה דמי מנוי. חדשני!

 

ד"ר דן גַנג התארח בתכנית מספר 129

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
ד"ר דן גנג
באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
המחשב המוסיקלי שקולע לטעמך
באדיבות "חדשות המדע" ערוץ 8
מומלצים