שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שימוש הוגן: 2 מגה ביט? תשכחו מזה
    מדוע משרדי הממשלה אינם מציגים חוקים רלוונטיים באתריהם, מי מתנכל לסלקום, איך מונעים ספאם ב-013 ברק ובאיזו מהירות גולשים בחבילת 2 מגהביט של בזק?

    1. האויבים הווירטואליים של סלקום

     

    בימים האחרונים מופץ ברשת ספאם שנכתב על ידי עובד לשעבר של סלקום, כביכול, ובו הוא מזהיר את הציבור מפני מעשי מרמה ואי הגינות עסקית בהם מעורבת ספקית הסלולר: "קוראים לי רן ואני הייתי נציג שרות של סלקום במשך תקופה. היום התפרסמה כתבה שמדברת על הרווח (האסטרונומי) של סלקום...אבל מה שלא רואים בכתבה הזו מאיפה מגיע הכסף הזה", אז הוא מפרט מבחר שיטות גביה של החברה, שלטענתו מקפחות את לקוחותיה, וחותם ב"נכון, יש בי רצון של נקמה...אבל כל מה שאני כותב כאן זה נכון לגמרי ואני ממליץ לכם לבדוק את הדברים האלה".

     

    לאור העובדה שהמכתב הופץ בצורת ספאם, ואיש אינו טורח להזדהות ולעמוד מאחוריו, נראה שלא מדובר בדיווח אמיתי מהשטח, אלא ברצון להתנכל לסלקום, שמסרה בתגובה כי היא "אינה מתיחסת לדברי דואר אנונימיים המופצים ברשת האינטרנט".

     

    2. לאן נעלמו החוקים?

     

    כנסת ישראל ומשרדי הממשלה השונים מפעילים אתרי אינטרנט, חלקם מושקעים יותר, חלקם פחות. אותם החוקים שעל פיהם מתנהלים חיינו, ושאותם מן הראוי לדעת ולהכיר, בולטים בחסרונם באתרים אלה. חלק מהחוקים אמנם מתפרסמים, באתר של משרד המשפטיםבאתר הכנסת, כמה באתר שי"ל (שירות יעוץ לאזרח של משרד העבודה והרווחה), ועוד. אבל מדוע לא יופיעו כולם במרוכז או באתרים השונים?

     

    למרות ניסיונותינו, התשובה לא ברורה לגמרי, אבל נראה כי גם כאן הבעיה היא תקציבית. דובר משרד המשפטים מסר לנו כי לא ידוע לו על מניעה כלשהי לפרסום חוקים אלה או אחרים באתרי האינטרנט של משרדי הממשלה, וגם בלשכה המשפטית של הכנסת חזרו והבהירו כי הבעיה היא כספית בעיקרה. לטענת נעמי קמחי, האחראית על ספריית הכנסת, "החוקים הישנים אינם ממוחשבים, וההמרה שלהם, גם לפורמט דיגיטלי וגם ל-HTML, להצגה באינטרנט, דורש תקציבים".

     

    אנשי פרויקט תהיל"ה (מיחשוב הממשלה) אמרו לנו כי פרויקט להצגת כל קובץ החקיקה של מדינת ישראל נמצא בתכנון מזה מספר שנים, אך טרם יצא לפועל.

     

    "חשוב שהחוקים יהיו נגישים. זה עניין רלוונטי מאוד לנושא שקיפות השלטון למשל", סבור ד"ר מיכאל בירנהק, מרצה בכיר בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. לדבריו, החוקים נגישים במקומות שונים כגון אתרים עצמאיים, ספריות וכדומה, דווקא מהסיבה שהם אינם זמינים באתרים רשמיים.

     

    נציין כי בפברואר 96, כתב עו"ד מני מזוז, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דאז, בהקשר אחר, כי למדינה יש אינטרס ציבורי ואף מחויבות להציג את החוקים לאזרחיה. כיום, כשמזוז כבר אינו מונה לתפקיד היועמ"ש עצמו - אולי ינתן משקל רב יותר לדעתו מאז.

     

    3. שיטות האנטי ספאם של 013 ברק

     

    הגולש פז, לקוח של חברת 013 ברק, מנהל שתי רשימות תפוצה המונות כמה עשרות משתמשים רשומים, המעוניינים לקבל ממנו דברי דואר. "עד היום", הוא מסביר, "הייתי מכין ניוזלטר, בוחר את הקבוצה (בתוכנת אאוטלוק), ושולח. אבל לפני שבועיים, ההודעות התחילו לחזור עם הודעת שגיאה. כשיצרתי קשר עם מוקד הלקוחות של 013 ברק, אמרו לי שהחברה הגבילה את המשלוח ל-49 נמענים לכל הודעה. לדבריהם, החסימה תעזור להילחם בספאם".

     

    פז מציין, כי דווקא הזבלנים, המצוידים בתוכנות משלוח דואר אלקטרוני מתוחכמות יותר מאאוטלוק, וכאלה הפועלות באמצעות מאגרי נתונים ולא כתובות

    ידניות, יכולים, באמצעות מנגנון פשוט, להגביל כל משלוח ל-48 מכותבים, "ולעקוף את המנגנון הפשוט הזה". מאחר וישנן דרכים יצירתיות ויעילות יותר להילחם בספאם, לא ברור מדוע בחרה 013 ברק דווקא בשיטה הפוגעת דווקא במשתמש הביתי? מעניין לציין, כי בכתב התביעה שהגישה 012 קווי זהב נגד הספאמר אמיר גנס מוזכרת מגבלה של נמענים לכל משלוח בחברה זו. בעבר התלוננו מפיצים של רשימות דיוור שונות, בהם "הקולקטיב" של אתר "קונספציה" ו"דואר חשמלי" של "הלמו" על חסימת חלק מההודעות שנשלחו למנויים על ידי ספקי האינטרנט. אין ספק כי כאשר נלחמים בספאם עפים שבבים, אך יש אמצעים המאפשרים להפחית מאוד את הפגיעה בגולשים.

     

    מחברת 013 ברק נמסר בתגובה: "על מנת להגן על כלל לקוחות 013 ברק ועל משתמשי האינטרנט מקבלת דואר זבל, אנו נאלצים להשתמש באמצעים המגבילים את כמות הדואר האלקטרוני היוצא. אנחנו מחויבים למנגנוני הגנה שימנעו הפצת דואר זבל או וירוסים. לפיכך, אם נסיר את ההגנה הזו, הדבר יאפשר למפיצי דואר זבל להשתמש בשרתי הדואר של החברה להפצת דואר זבל, שעלולה לגרום לחסימת כלל לקוחות 013 ברק על ידי רשימות שחורות. להשלכה זו תוצאות חמורות הן ל-013 ברק והן ללקוחותיה".

     

    "יתר על כן, סיבה נוספת להגבלה נובעת מפניות גולשים שנתקלו בעבר במצבים בהם קיבלו דואר שמוען לכמות גדולה של משתמשים, ובטעות השיבו עליו באמצעות הפונקציה "השב לכולם". טעות אנוש זו הביאה למקרים רבים של הפצות דואר מיותרות ובלתי מתוכננות שפגעו בגולשים". 

     

    "אמצעי הגנה של חסימת כמות הדואר הנשלח מקובל בקרב כל ספקיות האינטרנט בישראל ומבוצע ב-013 ברק מזה שנים(אך מספר ההודעות המרבי משתנה - ר.ש.), "אם הלקוח מעוניין להפיץ לרשימות תפוצה, הוא יכול לעשות זאת משרת ושם מתחם משלו. במקרה זה, 013 ברק לא תחסום את הלקוח ובלבד שיעמוד בשלושת התנאים המוגדרים בחוק להפצת דואר אלקטרוני חוקית".

     

    4. WOW, כמה בעיות

     

    ג' מנוי על אינטרנט מהיר ב-WOW מאז אוקטובר 2001. בתחילת הקיץ, עם השקת מסלול ההתחברות במהירות 2 מגהביט. בתחילת חודש אוגוסט התרחשה תקלה במרכזת בזק באיזור מגוריו (קרית אתא), ממנה סובלים גולשים המתגוררים בסמוך לה.

     

    ג' ציין בתלונה ששלח אלינו, כי רק לאחר שאיים בפנייה לעיתונות הואילו אנשי החברה לחזור אליו, ובאמצע אוגוסט הגיע לביתו טכנאי, שחזה אף הוא בתקלה, שבאה לידי ביטוי בקצב הורדה נמוך.

     

    "מיד לאחר שעזב הטכנאי", סיפר, "התקשר אלי יוסי קחטה, שהציג עצמו כמנהל בחברה, והמליץ לי לרדת מהחבילה במהירות 2 מגהביט, לטובת גלישה במהירות של 1.5 מגהביט, למרות שלדבריו, גם בזו לא אקבל את המהירות הרצויה. שאלתי אותו כיצד אפשרי הדבר, שבמשך חודש השירות עבד בסדר, ופתאום התשתית לא תומכת בכך? כיצד אפשרי שגם מנויים אחרים סובלים מתקלה דומה, למרות שהם אינם מחוברים לחבילה כשלי?", התשובה לה זכה הייתה "זה מה יש".

     

    לדברי בזק, הבעיה הספציפית שהיתה לג' נפתרה אתמול, והוא גולש מאז ליל אמש במהירות של 2 מגהביט. "היתה בעיה טכנית, הטכנאי הראשון לא הצליח לעלות עליה, אבל אתמול היא טופלה, והוא גולש במהירות שהובטחה", אמרו לנו בבזק, מבלי לספק הסבר לגבי דבריו התמוהים של נציגם, יוסי קחטה.

     

    5. ההצעה של אינטרנט זהב

     

    אינטרנט זהב שלחה השבוע למנוייה הצעה שיווקית בדואר האלקטרוני המזמינה את הלקוחות להגדיל את תיבת הדואר האלקטרוני ל-20 מגה בייט עבור כ-10 שקלים. גולשים שפנו אלינו העירו, בצדק, כי בימים בהם אפשר לקבל תיבת דואר חינם בנפח של מאות גיגה בייט, אין הגיון עסקי רב במהלך האחרון, זולת התבססות על תמימותם של כמה גולשים, שיתפתו לשלם, מבלי להיות מודעים לכך שבמחיר שהם משלמים אפשר ליהנות מתיבת דואר של שני גיגה בייט במחיר נמוך מ-10 שקלים לחודש (בקרוב ב-Hotmail.com).

     

    הגיע הזמן שספקי האינטרנט בישראל, לא רק לאינטרנט זהב, יבינו כי באמצעים הטכנולוגים שקיימים היום, אין משמעות יותר לחלוקה המסורתית בין הדואר אצל ספק האינטרנט (POP3) ודואר רשת. Gmail, יאהו! והוטמייל מתחרות גם בהם, ואם הם מעוניינים שהמנויים ישלמו עבור שירותי פרמיום לדואר אלקטרוני, שיציעו הצעות אטרקטיביות. נקודה נוספת לגבי הדואר האלקטרוני של אינטרנט זהב: השתרש נוהל נפסד אצל חלק מספקי אינטרנט, לפיו שולחים הצעות פרסומיות עצמיות לכל המנויים, ללא יוצא מן הכלל. ראוי כי הודעת הדואר האלקטרוני הראשונה שנשלחת מספק האינטרנט למנוי החדש תכלול הצעה/בקשה לשלוח לו הצעות מסחריות נוספות. אם הגולש לא בוחר בכך באופן פעיל, אין להטרידו, וכל משלוח דומה ייחשב כספאם.

     

    מאינטרנט זהב נמסר כי "האפשרות להגדיל את נפח תיבת הדואר בתשלום או בחינם קיימת מזה זמן ברשת וביכולתו של כל צרכן לבחור את סוג השירות המתאים לו בהתאם לצרכים ולכלים אותם מציע כל שירות".

     

    בנוגע לספאם מסרה החברה כי היא "שולחת הודעות למנויים, מידע על שירותים חדשים, מבצעים והטבות ללקוחות ועוד. לקוח שאינו מעונין לקבל מידע באמצעות כתובת הדואר האלקטרוני שלו באינטרנט זהב יכול לפנות למוקד שירות הלקוחות של החברה או באמצעות אתר שירות הלקוחות, וכתובתו באינטרנט זהב תוסר מרשימות התפוצה".

     

    רוני שני וגל מור 

     

    נפגעתם משירות לקוי של ספק האינטרנט? קניתם מודם או מעבד וגיליתם שעבדו עליכם? שלחו אלינו את התלונה שלכם ל-computers@y-i.co.il.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שימוש הוגן: 2 מגה ביט? תשכחו מזה"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים