שתף קטע נבחר

לשמוע דרך העיניים

שירותי הדור השלישי, ובעיקר שיחות וידאו, הן פתרון מצויין לכבדי שמיעה. באירופה וארה"ב כבר נוקטים צעדים חוקתיים ומעשיים להתמודדות עם הבעיה, אבל מה יהיה בארץ?

בעוד שהטכנולוגיות מתקדמות במהירות הבזק, האוכלוסיות המוגבלות הן לעתים האחרונות שזוכות ליהנות מהן. האגודה האוסטרלית לזכויות האזרח התריעה על כך לא מכבר במסמך, המפרט את קשייהם של לקויי השמיעה והעיוורים עם כניסתם לשוק של הטלפונים הדיגיטליים והאינטרנט רחב הפס.

 

המסמך, שהופץ לגורמים מרכזיים בקרב גופי התקשורת המובילים בעולם כבר ביולי 2003, מתריע על כך, שתכנון המכשירים (צגים, מקשים, רמקולים) לא לוקח בחשבון את הצרכים הייחודים של האוכלוסיות המוגבלות.  

 

משרד התקשורת האמריקני הבין זאת מהר מאוד, והחליט, כי עד 2008 כל מכשירי הטלפון בארה"ב יהיו מחוייבים לעבוד בתאימות מלאה עם עזרי שמיעה. בשנים האחרונות הוצגו מספר פתרונות מעניינים, המאפשרים לאוכלוסיית החרשים ולקויי השמיעה לתקשר באמצעות הסלולר.

 

עוד בשנת 2000 פיתחה חברת אוזיקום הישראלית עברית למכשיר ה-Communicator 9110, שהפך במהרה למכשיר הדגל של אוכלוסיית לקויי השמיעה, בשל האפשרות - שהיתה אז נדירה - לתקשר באמצעות הודעות SMS. 

 

באחרונה הודיעה חברת SpeechView מפתח תקווה, על פיתוח מכשיר טלפון שמסוגל להמיר בזמן אמת דיבור אנושי לאנימציה ממוחשבת, המוצגת על גבי מחשב אישי או נייד, המחובר לטלפון באמצעות כבל USB. ובכל זאת, SMS הוא עדיין אמצעי טקסטואלי מוגבל למדי, ומחשב אישי המשודך לטלפון, כפי שמציעה Speechview, הוא רעיון נהדר - אך מבטל כמעט לחלוטין את רעיון הניידות העומד מאחורי המהפיכה הסלולרית.  

 

להתקשר ולראות

 

הפתרון, מתברר, כבר נמצא מתחת לאפנו. בשנה האחרונה התווסף שירות תוכן חדש אל סל המוצרים הסלולרי: האפשרות לבצע שיחות וידאו באמצעות הסלולר. לחברת Three השבדית, ספקית הדור השלישי הראשונה באירופה, יש מספר שיא של לקוחות חרשים.  

 

הסיבה ברורה למדי: סוף סוף, גם מי שלא יכול לשמוע מסוגל לתקשר עם חבריו מכל מקום, באמצעות שיחה ויזואלית. ניקח תרחיש פשוט, שבו לקוח חרש נתקע עם מכוניתו באמצע הדרך - די אם כל שירות דרך יעסיק מתורגמן לשפת הסימנים, שיוכל לתקשר עם החרשים בעת צרה. אגב, באמסטרדם ובאזורים מסוימים בבריטניה, שירותי החירום וההצלה מאפשרים כבר היום לחרשים וללקויי שמיעה להתקשר אליהם ולבקש עזרה באמצעות הודעות טקסט.

 

הדעות חלוקות באשר להצלחתן העתידית של שיחות הווידאו במכשירים הסלולריים. ישנם כאלו הבטוחים שזהו היישום החם ביותר, שלשמו בעצם פותחו טכנולוגיות הגישה המהירות. לעומתם יש רבים החושבים, כי מדובר ביישום לא בשל, שלא יתקבל בהצלחה בקרב המשתמשים. גם בארץ הוא זכה לביקורת רבה בשל ביצועים מקרטעים, מחירים גבוהים ומכשירים מגושמים.

 

מחיר מיוחד

 

אבל לא רק למורכבות - גם למחיר השירות יש משקל משמעותי בחדירה שלו לאוכלוסיות המוגבלות. בהודו, ספקית הסלולר Airtell מציעה ללקויי השמיעה שירות SMS כמעט בחינם. בבריטניה, שם ישנם כתשעה מיליון לקויי שמיעה, השיקה חברת Chatterbox שירות SMS לאוכלוסיית החרשים בעלות כמעט אפסית של 0.8 פני להודעה.

 

ספקית הסלולר וודאפון השיקה בחודש מרץ, בשיתוף עם אגודת החרשים בבריטניה, טלפון סלולרי מתקדם במחיר מוזל, המאפשר לחרשים ליהנות מהעברת מסרים מיידית. שירות נוסף, שהושק כבר באוקטובר 2003, מאפשר ללקויי שמיעה לגלוש באמצעות פורטלי אינטרנט בטכנולוגיית WAP לשירותי חיפוש מידע הייחודים להם.  

 

גם הספקית Three חברה לאיגוד החרשים השבדי, והיא תפתח שירותי דור שלישי ייחודיים לאוכלוסיית החרשים. אלה יקבלו לידיהם מכשיר סלולרי בחינם, ישלמו סכום קבוע נמוך מאוד עבור השימוש בשירות, וייהנו מהאפשרות לשוחח בשפת הסימנים בשיחת וידאו. בנוסף, הקימה Three אתר אינטרנט המיועד לחרשים, שבו יוכלו לקבל מידע נוסף באמצעות סרטוני וידאו.  

 

בישראל נמצא הדור השלישי בראשית דרכו. רק אורנג' וסלקום יספקו שירות של שיחות וידאו, והשירות בינתיים יקר מאוד. בישראל יש כיום מאות-אלפי כבדי שמיעה, שעבורם טלפון סלולרי מדור השלישי הוא בגדר הגשמת חלום. האם ספקי הסלולר מוכנים להרים את הכפפה?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
SpeechView. רעיון נהדר, אך לא נייד
צילום: סיון פארג'
שיחת וידאו בסלולרי. מספר שיא של לקוחות חרשים
צילום: סיון פארג'
מומלצים