שתף קטע נבחר

הדיוטי-פרי החדש: מסלול השופינג

900 דגמים של נעלי ספורט. קיר שלם של טלוויזיות. חנות ענקית של משקאות חריפים. סיגרים יוקרתיים לאלפיון העליון. מכונה שמדפיסה עיתונים בכל שפה. חנות צעצועים עם משחקייה לילדים. מקדונלד'ס, ארקפה ויטבתה. כל מה שרציתם לדעת על השופינג הצפוי לכם בנתב"ג 2000

כך ייראה הדיוטי פרי כך ייראו החיים שלנו בטרמינל איך מגיעים לנתב"ג 2000? נוסע מתמיד / דני שדה 

ב-2 בנובמבר, בשעה 2 לפנות בוקר, ייסגר שדה התעופה הוותיק בנתב"ג, ואלפי עובדים ומאות עסקים יעברו למבנה החדש. אם הכל ילך כשורה, הטיסה הראשונה תצא מהשדה החדש ב-2 בנובמבר בשעה אחת בצהרים, ונתב"ג 2000 יתחיל את חייו החדשים.

 

נתב"ג 2000 הוא לא רק שדה תעופה חדיש, אלא גם קניון ענק ומפואר הכולל שטחי מסחר רבים. זהו הקניון המושקע ביותר במדינה, הן מבחינת הכסף והן מצד החשיבה. הוא יפהפה, חדשני ונועז ומטרתו אחת: לספק לנוסעים ולמלוויהם חווית קנייה שתגרום להם לפתוח את הארנק כמה שיותר פעמים.

 

החנויות מחולקות לשלושה מתחמים עיקריים. הגדול והחשוב ביותר (כ-15,000 מ"ר) הוא מתחם הדיוטי-פרי הבנוי בצורת עיגול ענק המוקף חנויות. במרכז המתחם יש מעגל ישיבה גדול המשופע בכורסאות נוחות ובמזרקת מים מרשימה. להיכל הזה יורשו להיכנס רק מי שהשלימו את כל הפרוצדורות לפני העלייה למטוס.

 

המתחם השני בגודלו (5,000 מ"ר), הפתוח לכל, הוא מתחם שחקים והוא הראשון בו נתקל הנוסע. מרכז שחקים הוא מרכז מסחרי ייחודי גם בקנה מידה עולמי. הוא מעוצב בקווים מרשימים הכוללים עמודי נבל, אבן ירושלמית והרבה אור. אל הקניון מובילות 5 כניסות מאזור הצ'ק-אין ולכל אורכו נבנה קיר זכוכית ענק מבעדו נגלים מרחבי השדה. לאורך הקיר יש כ-550 מקומות ישיבה לבתי האוכל.

 

הבעיה היא שמבחינת הנוסע המשמעות האמיתית של הקניון הזה היא הארכת המסלול הרגלי שעליו לעבור בדרך אל המטוס, מסלול שהוא ממילא ארוך ממה שהורגל אליו עד היום. גם בין הזכיינים מדובר במתחם שנוי במחלוקת וחלקם אף מודים, שלא לפרסום, שהם מתייחסים אליו כאל אבן ריחיים שהטיל על צווארם מכרז רשות שדות התעופה.

 

האפשרות השלישית לקניות, אם זה לא הספיק - ממש לפני העלייה למטוס, בכל אחד משלושת השרוולים המובילים למטוסים, תמצאו את דוכני הקניות של הרגע האחרון.

 

 

כך ייראה הדיוטי פרי

ג'יימס ריצ'רדסון

 

החברה מפעילה 11 חנויות בטרמינל. הגדולה והמעניינת בהן היא חנות המשקאות החריפים, הקוסמטיקה והטבק במתחם הדיוטי-פרי. החנות הבודדת היא הגדולה ביותר מסוגה בעולם והיא משתרעת על שטח של כ-3,250 מ"ר. באופן מפתיע, למרות העלייה במטראז', כמות הפריטים בה לא תגדל בה משמעותית לעומת החנות הישנה.

 

אז מה חדש? חסל מראה הסופרמרקט המגובב והצפוף. השטח גדל ביותר מפי 3 ויש מקום להבליט ולשווק את הפריטים. שטח המשקאות החריפים לדוגמה, יגדל ל-700 מ"ר לעומת 200 מ"ר, ויכלול אולם דמוי מרתף יינות עם פינה ליקבי הבוטיק הטובים ביותר בארץ. גם מחלקת הטבק תגדל - מ-75 מ"ר כיום ל-500 מ"ר, והיא תקבל חיזוק בצורת חדר מיוחד שידאג לשמירה של הסיגרים בטמפרטורה הנאותה.

 

החנות משופעת בחידושים שמטרתם מיקסום דחף הקניות: פסי תאורה יעניקו תחושת אור יום גם בשעות הקטנות של הלילה, אליפסה ענקית במרכז תוקדש לשיווק הקוסמטיקה היוקרתית ואזור גדול יוקדש להצגת השוקולדים הממתקים. תרופות ללא מרשם ותוספי מזון ימכרו במקום וללקוחות זהב, כאלה הטסים 4 פעמים ויותר בשנה, יוצעו קופות מיוחדות. מי שטס פחות לא צריך לדאוג, מספר הקופות הוכפל ל-40 והן, אגב, תהיינה נקיות ממוצרים, עוד בידול ממראה הסופרמרקט.

 

משקאות חריפים, טבק ושוקולד: במחלקות אלה יכנסו למגוון מוצרים הפונים לאלפיון העליון. מדובר במוצרים שקשה להשיג כיום בארץ כמו קוניאקים של הנסי ריצ'רד או רמי לואיס ב-1,100 דולר לבקבוק, שמפניה דום פריניון רוז (1992) ב-319 דולר וויסקי הנסי פרדיס (30 שנה) ב-299 דולר לבקבוק. יוצעו גם סיגרים כמו קובה טרינידד ב-968 דולר או קואיבה דאבל קורנס ב-1,024 דולר ל-50 יחידות. למוצרי השוקולד יתווספו מוצרי פרימיום כמו סדרה של גודייבה הנמכרת ב-59 דולר ל-600 גרם.

 

וחידוש נוסף - המוצרים היוקרתיים והיקרים ביותר יוצגו וימכרו בחדר נפרד באזור הטבק כדי לא להביך את הלקוחות העשירים, שלא ירצו שכל המדינה תסתכל להם מאחורי הכתף כאשר הם רוכשים חבילת סיגרים באלף דולר.

 

קוסמטיקה: גם כאן שם המשחק הוא גודל ומרחבים עם אותו מספר פריטים מהחנות הישנה. בשלב הראשון לא יכנסו למגוון שמות חדשים. אפילו מאק, קו האיפור המצליח של אסתי לאודר שהושק באחרונה בישראל, לא יקשט את המדפים. לעומת זאת אורך הדלפקים יגדל מ-49 ל-120 מטר.

 

לראשונה יישאו מוצרי הדיוטי פרי מדבקות מצפצפות למניעת גניבות, אם כי שיעור הגניבות בדיוטי-פרי מזערי בהשוואה לחנויות רגילות. "הגנבים חוששים שאם יתפסו יקורקעו ויפסידו את הטיסה", צוחק אבי בן חור, מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון.

 

סקאל דיוטי-פרי

 

קובי סקאל, שהביא את מהפכת הקניות של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לדיוטי-פרי, רוצה לעלות כיתה בחנות החדשה שלו. בשטח של כ-1,000 מ"ר, לעומת 305 מ"ר כיום, יגדל המגוון משמעותית לכ-10,000 פריטים.

 

"רצינו שהלקוח יאמר בכניסה וואו, אבל שהחנות תשמור על ידידותיות", אומר קובי סקאל. אין ספק שאת ה"וואו" ישיגו בסקאל, השאלה היא מה יקרה למכירות לאורך זמן ועד כמה החנות תהיה באמת מעניינת מהבחינה הצרכנית. את זה קשה היום לשפוט מבלי לבחון את בחינת תמהיל המוצרים בפועל.

 

בכל מקרה, מדובר בחנות החשמל היפה והמושקעת ביותר בישראל. רקע החנות השחור משובץ בתאורה צבעונית עשירה, בקו הקופות - 20 קופות ועוד כאלה הפזורות ברחבי החנות. במרכז החנות יש שדרת הליכה מרכזית המובילה אל קיר הטלוויזיות עליו גם מוצגים מוצרי 200 הדולר המובילים ומבצעים.

 

החנות עצמה מתפצלת לאזורים לפי הקטגוריות השונות - מחשבים והיי-טק, מערכות שמע וקולנוע ביתי ועוד. מגוון המצלמות הדיגיטליות יוכפל והצרכן המתלבט יוכל לבקש הדגמת ביצועים כולל הדפסת תמונות. המוצרים הקטנים יודגמו גם בשעות הקטנות של הלילה. ספרים מפורסמים ידגימו שימוש בפנים לשיער, שפים יפעילו בלנדרים, מיקסרים או מעבדי מזון.

 

משמאל לכניסה, בסוף החנות יוצגו חייבי המכס - המוצרים הגדולים - כמו מכונות הכביסה והמקררים, במגוון שיגדל משמעותית בהשוואה להיצע כיום. קובי סקאל טוען שזאת תהיה החנות הזולה ביותר בישראל למוצרי חשמל אלו, גם בהשוואה לשאר סניפי סקאל.

 

אופנה וספורט

 

חנות ספורט: חנות להנעלה, הלבשה ואביזרי ספורט תופעל על-ידי ריצ'רדסון ואם.ג'י.אס, יבואנית אדידס ודיאדורה. שטח - כ-1,100 מ"ר. גם כאן עולים ברמה - חסל עידן של חנות מציאות. ההיצע יכלול את המגוון הגדול ביותר של המותגים המובילים כמו נייקי, אדידס וניו-באלאנס. בחנות יוצגו 900 דגמי נעלים לעומת 400-300 בחנות ספורט רגילה. כאן תמצאו אך ורק דגמים של השנה האחרונה, דגמים שלא נמכרים בישראל ודגמים קלאסיים, וגם הלבשת ספורט ואביזרי כושר.

 

בגלל סכסוך עם סקאל, שהפסידה את הזיכיון לחנות הספורט, לא יוצגו בחנות מותגי סקאל דוגמת ריבוק וטימברלנד. בראשונה תוצג בחנות קולקציית וווי-3 היוקרתית שעיצב יוזו יממוטו היפאני לאדידס. הקולקציה, הנמכרת בנקודות בודדות בלבד בעולם, כוללת בגדי נשים, גברים, נעלים ואביזרים. המחירים בהתאם - 350-150 יורו לנעליים ו-200-60 יורו לפרטי ביגוד.

 

רמת המחירים הכללית בחנות תעמוד על 7%-5% מתחת לחנויות דיוטי פרי בעולם וכ-100-60 דולר לזוג נעליים. עוד חידוש: המוכרים יצוידו במסופים קטנים שיעדכנו את הקונים על קיומו של הדגם המבוקש במחסן.

 

אופנת גברים: חנות של ג'יימס ריצ'רדסון וונדום בשטח של 88 מ"ר. החנות תמכור פריטי הלבשה ייחודיים לשדות תעופה המאפשרים החלטה מהירה, כאלה שגברים המודעים למידותיהם יכולים לקנות במהירות. ביגוד של בוס, ג'ינסים של ארמני וחולצות לקוסט.

 

דיזל: חנות האופנה היחידה (95 מ"ר) שתמוקם בכיכר המרכזית של הדיוטי-פרי. עוצבה בסגנון היי-טקי ותפעל כחלון ראווה למותגי דיזל, מיס סיקסטי ואנרג'י. תציע למעלה מ-50 דגמים שאינם משווקים בארץ. המחירים: כ-15% מתחת למחירים בארץ.

 

דן קסידי: חנות האופנה הישראלית היחידה שתפעל במתחם. בחנות, שתציע אופנת נשים, תהיינה פינות שאין בחנויות הרשת הרגילות, כמו לבנים, גרביים ואפילו משקפיים ונעליים. המחירים: 25%-15% פחות מהחנויות הרגילות. ניתן יהיה להחליף פריטים בחנויות הרשת הרגילות.

 

מיכל נגרין: חנות אופנה ואביזרים של המעצבת. קו המוצרים יכלול מארזי מתנות, ערכות תכשיטים תואמים וביגוד. החנויות תעוצבנה כמו שאר חנויות המעצבת בארץ ובעולם והמבחר דומה. הבידול העיקרי מול החנויות בישראל הוא פער המע"מ.

 

מוצרי עור: תחת השם ס.ח.א. בע"מ יפעיל קובי סקאל חנות מעניינת ומושכת אש, למרות שהיא לא גדולה במיוחד (כ-100 מ"ר). במסגרת כללי מכרז הדיוטי-פרי יכל כל מתמודד לזכות ב-4 מכרזים. האחים סקאל זכו ב-4 אבל חשקו ביותר. על חנות מוצרי העור התמודד וזכה קובי, בנו של סולי סקאל שאינו נמנה על בעלי חברת האחים סקאל. התוצאה: חנות מושקעת מאוד, קטנה אבל מרשימה מאוד עם תמהיל מוצרים מוזר.

 

כאמור, בגלל הסכסוך עם סקאל, לא ימכרו מותגי ריבוק וטימברלנד בחנות הספורט בה זכה ריצ'רדסון. ולכן בחנות זו, לצד ריבוק וטימברלנד, ימכרו מוצרי ניין-ווסט, דונה קארן, איזי ספיריט ובאלי. כל זאת לצד מזוודות ותיקי נסיעה של סמסונייט, ארנקים ואביזרי עור יוקרתיים.

 

אבי בן חור, מנכ"ל ג'יימס ריצ'רדסון, לא מתרגש. הוא משוכנע שמהר מאוד יחזרו מוצרי ריבוק וטימברלנד לחנות שלו. "סקאל הוא סוחר. האם יעלה על הדעת שיתאבד ויפסיד את כוח המשיכה של מותגיו רק בגלל שחנות הספורט איננה החנות שלו? לא יהיה יבואן שמכבד את עצמו בתחום הנעלת וביגוד ספורט שמוצריו לא ימצאו בחנות הספורט".

 

ג'ק קובה: חנות להלבשה תחתונה ובגדי ים. חנות המעוצבת בסגנון של בוטיקים יוקרתי. בין המותגים: שנטל פאריז, מיידנפורם ולה ג'אבי. הדגש יהיה על המגוון הגדול גם בדגמים וגם בגדלים. המחירים כ-30% מתחת למחירי השוק המקומי.

 

ה. שטרן: 5 חנויות במתחם הדיוטי פרי, כשהגדולה בשטח של 120 מ"ר. החידוש הוא במגוון. כ-30,000 פריטים במחירים שבין 100,000-50 דולר, פי 7 בהשוואה לחנות הגדולה של הרשת בישראל. פער המחירים – המע"מ.

 

שעונים: זכייה של קבוצת סקאל, שתפעיל לא פחות מ-8 דלפקים פתוחים בטרמינל. פער המחירים יעמוד על כ-19% מול המחירים בארץ. יהיו דלפקים עם מוצרים כמו קרטייה ואחרים, מסחריים יותר, עם מוצרים כמו סווטש.

 

ילדים: תחום הילדים בנתב"ג מופעל על-ידי האחים סקאל - וכולו חדשנות. חנות הצעצועים תורחב לשטח של כ-1,000 מ"ר ותכלול גם משחקייה ומסכי מולטימדיה. מגוון הצעצועים יכלול גם מוצרים לתינוקות ואף מתוכננת הכנסה של עגלות. תופעל גם חנות בגדים לילדים ומתחם לאם ולילד שיכלול בין השאר פינות החתלה, חימום אוכל והנקה. במקום גם ניתן יהיה להשיג חינם ציוד של עזרה ראשונה לנתקעים כמו חיתול בודד, בקבוק לתינוק או חבילת מגבונים קטנה.

 

ספרים ומוסיקה:

 

התו השמיני: חנות מוסיקה ודי.וי.די שתפעיל חנות ירושלמית. הבעלים מבטיחים להפעיל במקום את חנות הדי.וי.די והתקליטורים הזולה ביותר בארץ. מחירים לדוגמה - הסרט חתונה מאוחרת ב-27.40 שקל לעומת 64 שקל. 2 דיסקים אוסף של נעמי שמר - 29 שקל. די.וי.די של שר הטבעות - 65.60 שקל במקום 106 שקל.

 

ספרים ועיתונים: תחת המותג בר בוק'ס-אנד-פרס ועם הסכם ידע מול האדסון ניו'ז, החברה הגדולה בעולם לחנויות בשדות תעופה, תפעיל בר-הפצה 6 חנויות ברחבי הטרמינל. אחד החידושים בחנות הוא שירות פטור ושמור גם לספרים ומגזינים.

 

פטור ממסים ומע"מ יהפוך את ארבעת החנויות במתחם הדיוטי-פרי לזולות ב-17% במכירת עיתונים ומגזינים ממחירי ישראל למעט אילת. מחירי מוצרים כמו כלי כתיבה ופילמים יהיו נמוכים ב-29% מחנויות שלא במתחם. בספרים תתמקד החנות ברבי מכר שיוצגו גם באתר אינטרנט בו ניתן יהיה לבדוק מחירים ולתכנן קנייה מראש.

 

הבעלים טוענים שמחירי המגזינים המיובאים יהיו הנמוכים במדינה. רובם ימכרו ב-29.90 שקל כולל ווג האנגלי (64 שקל מחיר רגיל), קוסמופוליטן (50-40 שקל) או ג'י.קיי לגברים (60-50 שקל). בחנות יוצעו גם משחקים וקלפים כחלק מקטגוריה צומחת בשדות תעופה בעולם שזכתה לכינוי מוצרי פאפה גילטי (אבא אשם) הבונה על רגשות האשם של אבות אנשי עסקים.

 

עוד חידוש - מחשב המחובר לשירות עיתונים בינלאומי המאפשר להדפיס במקום למעלה מ-500 עיתונים מקומיים שרובם המכריע לא מוכר מחוץ למדינותיהם. תמורת 5 דולר תשלום ודקה ו-15 שניות של המתנה יוכל התייר ההודי או השוודי לדוגמה לקבל את העיתון שהוא מכיר מהבית.

 

סטימצקי: הרשת המזוהה עם ספרים תמכור בטרמינל חפצי נוי, מזכרות ומתנות כשהדגש הוא על תוצרת הארץ, עבודות יד של אמנים ישראלים ומתנות. בין השאר תכשיטי ימכרו תכשיטים של האמנית סיגל גבע המוכרת כיום רק בארה"ב. הפער מול החנויות בישראל ישראל הוא הפטור ממע"מ.

 

האחים חדד: חנות לכלי כסף ויודאיקה היחידה מסוגה בנמלי תעופה בעולם וגם החנות היחידה בנתב"ג שתהיה סגורה בשבתות. יושם דגש על מוצרי כסף עם ערך של מתנה שימכרו במחירים שבין 200-100 דולר כמו גביעי כסף ותחתיות, סידורים ומחזורים עם עיטורים מיוחדים ופריטי תדמית יקרים שספק אם יהיו להם קונים כמו חנוכיה ב-40 אלף דולר. פער המחירים מול הארץ – 17%.

 

סלולר: במקום יפעלו כל חברות הסלולר. הדוכן של פלאפון יהיה במרכז הדיוטי-פרי ושתי החברות הנוספות ימוקמו באזור השרוולים. אפשרויות הנדידה המוגבלות של לקוחות פלאפון מחייבות החלפות של מכשירים לרוב המדינות בעולם. מכשירי סלולר יימכרו גם בחנות החשמל והאלקטרוניקה של סקאל דיוטי-פרי.

 

אוכל ושתייה

 

היכולת לאכול ולשתות קפה במתחם נתב"ג גדלה בצורה מדהימה בהשוואה לטרמינל הישן. זה מתחיל במתחם שחקים וממשיך במרכז ההסעדה של הדיוטי פרי, אזורי הישיבה ובתי-הקפה. במתחמי המזון תפגשו שמות מוכרים כמו ארקפה, מקדונלד'ס, יוטבתה וגם שמות פחות ידועים.

 

ומה קורה בשבת: בנושא הזה יזקוף שדה התעופה ראשוניות מיוחדת. שלוש מסעדות בשדה, שתיים מתוכן במתחם שחקים ואחת - רפאלו, מסעדה חלבית באזור ההסעדה של הדיוטי-פרי יהיו סגורות בשבת. כל שאר המסעדות בשדה יהיו פתוחות בשבת, אבל עם תעודת כשרות ראשונה מסוגה של הרבנות הראשית לישראל, תקדים שיחולל חילוקי דעות רבים.

 

לדברי הרב הראשי, הרב יונה מצגר, מדובר בהסדר המתגבש בימים אלו שעל פיו בכל המסעדות לא יבשלו בשבת.כל האוכל יוכן עד כניסת השבת, בדומה למקובל בבתי-המלון ורק יחומם בשבת. על המסעדות יהיה להיערך עם ציוד של פלטות חימום ומיחמי מים מיוחדים.

 

אי-אפשר יהיה לשלם בהן בכסף או בכרטיס אשראי, אלא בוואוצ'רים בלבד שירכשו באמצעות סוכני הנסיעות או באמצעות מכונות אוטומטיות שתוצבנה ברחבי נתב"ג ותפעלנה 24 שעות ביממה, גם בשבת. מסעדת רפאלו שתהיה סגורה בשבת, תציע גם אוכל ארוז בשיטת טייק אווי ליוצאים לחו"ל שמבקשים לקחת עימם אוכל כשר.

 

ועוד כמה דברים

 

חדרי האח"מים: לנוסעי מחלקות העסקים והמחלקות הראשונות הוקצו שישה אולמות מרווחים, שניים בקצה כל שרוול. האחד יופעל על-ידי אל-על והשני על-ידי מלונות דן.

 

חנויות של הרגע האחרון: בקצה כל שרוול ימוקם דוכן שיכלול תכשיטי ה. שטרן, עיתונים ומגזינים של בר הפצה, מוצרי ג'יימס ריצ'רדסון ובית קפה.

 

כניסת התרופות למתחם נתב"ג: בחנות הגדולה של ריצ'רדסון במתחם הדיוטי-פרי ימכרו תרופות ללא מרשם ותוספי מזון. כאשר תאושר מכירת תרופות ללא מרשם מחוץ לבתי-מרקחת מתכננים זכייני בר-הפצה למכור תרופות בחנויות הרגע האחרון. בית-מרקחת של ריצ'רדסון בשם סקיי-פארם ישרת את הנוסעים במתחם שחקים, בכניסה לטרמינל.

 

 

חזור למעלה
כך ייראו החיים שלנו בטרמינל

על מידת הנוחות של השדה החדש לנוסעים חלוקות הדעות. "אנחנו עוד נתגעגע לשדה התעופה הישן", אומר גורם בענף התיירות. "השדה החדש נוח הרבה פחות. מספר דלפקי הצ'ק-אין דומה להיום, כך שבימים עמוסים נמשיך להרגיש לחץ. הבעיה הקשה היא ההליכה הארוכה עם תיקים, שקיות קניות, מעילים וילדים. אומנם מדובר בבניין יפהפה והדיוטי פרי עוצר נשימה, אבל הקילומטראז' שצריך לעבור ברגל יכול להתיש גם טיפוסים ספורטיביים במיוחד".

 

אבי פרידמן, יו"ר פאנל חברות התעופה הזרות, זועם על הביקורות המוטחות בפונקציונליות של השדה החדש. הוא מציין שכל שדה תעופה מודרני בעולם המערבי מחייב הליכה ארוכה עד ההגעה למטוס. "אין לשפוט את שדה התעופה לפני פתיחתו", הוא אומר. "הכל ייראה אחרת לחלוטין כשהשדה יתמלא אנשים ופעילות. לדעתי, השדה החדש יהיה נוח מאוד לנוסעים. הוא נפתח בתקופת החורף כשמספר הנוסעים קטן יחסית ויהיה אפשר לתקן בעיות שיצוצו, ואולי גם לקצר את המסלולים".

 

הכניסה למתחם השדה: הכניסה הראשית של הטרמינל החדש תהיה בדיוק כמו זו של הישן. את הבדיקה הבטחונית הראשונית תעברו על הכביש באותה נקודה בדיוק, ללא תוספת נתיבים. בשעות עומס אתם עשויים להיתקע בכביש בבדיקה הבטחונית.

 

כשתגיעו ברכב תפנו שמאלה (במקום ישר היום). כביש הגישה לפני הטרמינל עצמו הופך לגשר תלת-קומתי באורך של 800 מטרים עם 6 נתיבים בכל מפלס. המפלס התחתון מיועד לנוסעים הנכנסים, המפלס השני לתחבורה ציבורית והשלישי לנוסעים היוצאים.

 

הכניסה לבניין הטרמינל: מספר הכניסות יגדל משמעותית בהשוואה לשדה הישן, והכניסה אפשרית ב-3 מפלסים, תלוי איך הגעת לטרמינל. כאן ימתינו לכם 4,000 עגלות שיפוזרו ליד פתחי הכניסה. מיד אחרי פתיחת הטרמינל ייצא מכרז ל-5,000 עגלות חדשות, נוחות וקלות יותר. תפעול העגלות החדשות יהיה ממוחשב, והעובדי יוכלו לשלוט על היצע העגלות בכל מוקד. הפעלת הדור החדש של העגלות צפויה תוך חצי שנה. בכל מקרה, הנוסעים לא יחויבו בתשלום תמורת השימוש בעגלה.

 

איזה מסלול עובר הנוסע היוצא מהארץ? באופן בסיסי, תהליכי היציאה יהיו זהים לאלה הנהוגים כיום. קודם כל בידוק בטחוני (ארזת לבד? מישהו נתן לך משהו להעביר?) במבואה באולם גדול בקומה השלישית של המבנה (רק שתי חברות יקיימו את התהליכים בקומה השנייה). לאחר מכן תיגשו לאחד מ-123 דוכני הצ'ק-אין. דלפקי מחלקות העסקים והמחלקה הראשונה נמצאים באולם נפרד.

 

לאחר הצ'ק-אין תגיעו לקניון שחקים באחת מחמש כניסותיו. כאן תוכלו עדיין להיות במחיצת בני המשפחה המלווים אתכם. יחד איתם תמשיכו למסדרון הארוך המוביל לבניין האווירי. היתרון: הנוף הנשקף מקירות הזכוכית של המסדרון. תוכלו לראות את הנוסעים הנכנסים לארץ העושים את המסלול בכיוון ההפוך. בחלק מהדרך, קיר זכוכית מפריד בין הנוסעים הנכנסים לבין היוצאים. את המסדרון הרחב והנוח אפשר לעבור בעמידה על דרכנועים (מסלולים נעים), או בהליכה לצד הדרכנוע.

 

אחרי 176 מטרים של מסדרון, יגיע הנוסע לדלתות זכוכית גדולות ושם ייפרד ממלוויו וייכנס לאולם ביקורת הדרכונים. אל דלתות הזכוכית האלה יכול להגיע כל אחד, גם מי שאינו מצויד בכרטיס טיסה או שאיננו מלווה.

 

סיימתם את ביקורת הדרכונים? קניון הדיוטי-פרי הענק לרשותכם. לאחר שביליתם בדיוטי-פרי, ובהתקרב שעת הטיסה, עליכם לפנות לאחת מ-3 הזרועות המובילות אל היציאה הסופית אל המטוס. בין הזרועות תמצא אזור הסעדה ענק, 550 מ"ר, המשקיף על המסלול. בכל אחת מ-3 הזרועות תמצאו פתחי יציאה לשרוולים (ולאוטובוסים במקרה של עומס), חנויות וחדרי אח"מים.

 

סידורים לנכים: נכים יכנסו לטרמינל על כיסא גלגלים. לכל החברות המספקות שירותי קרקע יש דיילים המאומנים לטיפול בנכים. בשדה החדש כמעט שלא יהיו מדרגות, מלבד מקום אחד הכניסה לשרוול בחזרה לארץ. לרשות הקשישים והמתקשים בהליכה יועמדו קלנועים חשמליים שאותם יהיה צורך להזמין מראש באמצעות סוכני הנסיעות או חברות התעופה.

 

המסלול לנכנסים לארץ: הנוסעים הנכנסים ייכנסו דרך השרוולים והזרועות לאולם ביקורת הדרכונים, ששטחו הוגדל, אם כי מספר הדלפקים לא הוגדל דרמטית. ביציאה מאולם ביקורת הדרכונים תוכלו לאסוף את המוצרים שנקנו בחנויות ללא מכס ולקחת את המזוודות שהורדו מהמטוס. משם תגיעו לאולם מקבלי הפנים. אם מישהו ממתין לכם ברכב, מומלץ לדלג על אולם מקבלי הפנים ולתאם טלפונית את הגעתו לבניין ברגע המתאים כדי למנוע את הטלטול למגרשי החניה.

 

תהליך ההמתנה למזוודות לא השתנה. אמנם בשדה החדש יופעלו 8 חגורות למזוודות של הנוסעים הנכנסים, אבל לא נמצא פטנט להחיש את הקצב.

 

בימים הראשונים אחרי הפתיחה צפוי גל אדיר של סקרנים שיעוטו על הטרמינל החדש כדי לחזות בפלא. אם אינך מתכוון לטוס או ללוות נוסע בתקופת ההרצה הראשונה, מומלץ להמתין עד יעבור זעם כדי לבקר במקום ולהתרשם באווירה נינוחה יותר.

 

חזור למעלה
איך מגיעים לנתב"ג 2000?

ברכבת. הרכבת תתחיל לפעול ב-10 באוקטובר ותגיע לתוך הטרמינל. בשלב ראשון הרכבת תשרת את הנוסעים בקו מנהריה ועד תל-אביב. במחצית הראשונה של 2006, עם פתיחת קו הרכבת למודיעין, הרכבת תפעל גם בקו מודיעין-נתב"ג ובעתיד הרחוק יותר תורחב עד ירושלים ובאר שבע.

 

התדירות: שתי רכבות בשעה. הראשונה תצא מנהריה ב-2:02 לפנות בוקר ומתל אביב מרכז ב-03:29 ותגיע לנתב"ג 11 דקות מאוחר יותר. האחרונה תצא מנהריה לנתב"ג ב-21:08 בערב. הרכבת הראשונה מנתב"ג תצא ב-3:53 לפנות בוקר והאחרונה בשעה 23:23. מחיר הנסיעה מתל אביב לנתב"ג: 10 שקל.

 

באוטובוס. 16 תחנות האוטובוסים ממוקמות בחזית הקומה השנייה. תדירות הנסיעה וזמני השירות משתנים בהתאם לימות השבוע ולעונות השנה. קו 222, המיועד לאיזור בתי המלון בתל-אביב וחזרה, יופעל בקומת הכניסה העיקרית לטרמינל (הקומה השלישית).

 

במוניות. הנוסע היוצא יוכלו להגיע עם המונית עד הכניסה הראשית. הנוסע הנכנס יפנה לסדרן ביציאה מאולם קבלת הפנים, שינפיק לו, כמו היום, אישור יציאה. בנוסף יופעלו באולם מקבלי הפנים (בגלריה המזרחית בקומה הראשונה) שירותי לימוזינות והסעות מיוחדות, כולל הזמנת סיורים.

 

ברכב פרטי. בין אם מביאים אתכם לשדה ובין אם אתם מגיעים לשדה בכוחות עצמכם, תשכחו מהימים שבהם יכולתם לחנות מעבר לכביש. עכשיו עליכם להיעזר באחד ממגרשי החניה.

 

בטרמינל עצמו שני מבנים של חניות מקורות המכילים 2,100 מקומות ובתוכם דרכנועים ומעליות המובילים לבניין היוצאים והנכנסים. מגרשי חניה פתוחים, נוספים המכילים כ-2,400 מקומות, מחייבים שימוש בשירות הסעה באוטובוסים. קיימים עוד כ-7,000 מקומות חניה, כולל החניות של השדה הישן, שמחייבים הסעות לבניינים החדשים.

 

מחיר החניות בחניונים (עד 24 שעות): 13 שקל לשעה ראשונה ו-5 שקל על כל שעה נוספת. התעריף בחניון הרכבת: 12 שקל ליום.

 

חזור למעלה
נוסע מתמיד / דני שדה

באמסטרדם הכי זול, בקופנהגן הכי יפה

 

חנויות הדיוטי-פרי ברחבי העולם כבר מזמן לא מספקות את הסחורה, או אם תרצו: במרבית המקרים הן אינן זולות מחנויות לאותם מוצרים בתוך הערים.

 

מי שעושה בדיקות מדוקדקות מגלה כי בעיר הגדולה יש מגוון רחב יותר, המוצרים מדגמים חדשים יותר, יש הרבה יותר מבצעים ומקבלים הרבה מתנות נילוות וגם לא משלמים הרבה יותר. אבל חנויות הדיוטי פרי בנמלי התעופה מספקות לנו הרבה תעסוקה. בימים מטורפים של טרור עולמי דורשים מאיתנו להגיע לנמל התעופה שעות רבות לפני הטיסה והעיסוק הטוב ביותר להעביר את הזמן הוא לשוטט בחנויות.

 

החנויות בנמל התעופה סכיפהול באמסטרדם נחשבות לזולות ביותר בין החנויות ברחבי העולם. יש שם מגוון רחב של מוצרים ואפשר למצוא, בעיקר בתחום מוצרי החשמל הקטנים, מציאות. אבל אם תקנו שם גבינות או מזכרות - תגלו שיצאתם טיפשים. מחירי המוצרים בעיר נמוכים יותר.

 

מרכז הקניות הפטור ממס בנמל התעופה של קופנהגן, ולא סתם אני מכנה אותו מרכז - הוא היפה ביותר,

לטעמי, מבין מרכזי קניות דומים בנמלי תעופה. זהו קניון ארוך ואינסופי של חנויות. בחנויות הביגוד של מיטב המותגים המחירים נמוכים בכ-20%-15% מאלה בעיר. גם המשקאות ומוצרי הטבק זולים יותר מאשר בחנויות בעיר. אבל מוצרי החשמל ואלקטרוניקה אסורים בקנייה. הם יקרים פי 2 ויותר מהמחירים בעיר הגדולה ורובם מהדור הישן. פשוט כך: מוצרים שכבר שכחו מתי יוצרו.

 

בנמל התעופה קנדי בניו-יורק החנויות פשוט מיותרות. בעיר שבה יש כל כך הרבה חנויות לאלכוהול, כל כך הרבה חנויות ביגוד זולות, כל כך הרבה חנויות אלקטרוניקה עם מחירים ממש שווים - פשוט אין מה לקנות בחנויות הפטור ממס. מעבר לכך שהן גם די עלובות.

 

בלונדון המציאו לא מכבר את הגלגל מחדש. ולא. אני לא מדבר על הגלגל הענק המכונה העין של לונדון. בנמל התעופה היתרו, למשל, יש חנויות דיוטי פרי גם בכניסה לאנגליה. כך שאם בא לכם לקנות משהו, או ששכחתם אתם מוזמנים.

 

האם מחירי המוצרים שם נמוכים? כן. בהחלט. כיוון שמרבית החנויות הן סניפים של רשתות שנמצאות בעיר כמו רשת הפארמים בוטס, רשת חנויות החשמל והאלקטרוניקה דיקסון, סניף קטן של הרודס, סניף של חנויות הנעלים באלי ועוד כמה סניפים. באלה המחירים נמוכים יותר מאשר בעיר משום שהמחיר הבסיסי אינו כולל את מס ערך מוסף, וזה חיסכון המתקרב ל-20%. אלכוהול עדיף לקנות בעיר.

 

אם תגיעו לנמל התעופה של פרנקפורט, לא תגלו בחנויות הפטורות ממס שום מציאות שאין בעיר וגם במינכן אפשר להתבונן אבל מיותר לקנות. חנויות הדיוטי פרי ביעדי הנופש, כמו אנטליה, רודוס וכרתים הן עלובות בלשון המעטה, אבל הן מספקות למי שרוצה את ההזדמנות להיפטר מהמטבע המקומי שנשאר לו ולקנות עוד כמה מתנות למי שצריך. מציאות? ממש לא.

 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתב"ג 2000: הקניון המושקע במדינה. צילום: צביקה טישלר
צילום: צביקה טישלר
צילום: צביקה טישלר
חסל מראה הסופרמרקט
צילום: צביקה טישלר
H.Stern: חמש חנויות, 30 אלף פריטים
מומלצים