שתף קטע נבחר
 

המסך עולה על הקולנוע הסלולרי

היחסים בין הטלפון הסלולרי לעולם הקולנוע עוברים שידרוג. סרטים מיוחדים נוצרים עבור הטלפונים הסלולריים, ופסטיבלי סרטים ייעודים נפתחים בעולם

אם להיות במאי של סרט הוליוודי עתיר תקציב זו מלאכה מפרכת, הרי שלביים סרט עבור הטלפונים הסלולריים זו משימה כמעט בלתי אפשרית.  

 

אין זמן לפתח דמות, אין מקום לאפקטים מיוחדים, הצג זעיר ואבחנת המסך נמוכה מכדי להתמקד בפרטי הפרטים. ובכל זאת, הקולנוע הסלולרי הולך ומתפתח. הטלוויזיה פתחה בשעתה חלון חדש אל העולם החיצון עבור מיליארדי בני אדם. המחשב האישי היה לחלון השני. 

בשנתיים האחרונות הפך הצג של הטלפון הסלולרי לחלון השלישי אל העולם, הרבה בזכות העבודה שתעשיית הקולנוע החלה לייצר סרטים קצרים במיוחד עבור המדיום הזעיר והנייד. בבריטניה ובארה"ב כבר נערכו פסטיבלים מיוחדים המוקדשים לקולנוע הסלולרי.  

 

בשנים האחרונות מככבים הטלפונים הסלולריים על מסך הקולנוע. שוברי קופות כמו טרילוגיית המטריקס, סרטי ג'יימס בונד והמלאכיות של צ'ארלי הציגו מכשירים עתידניים ומעוצבים למראה. בימים אלה אף מוצג בבתי הקולנוע בישראל סרט שנקרא "סלולר", שבו מככב טלפון נוקיה 6600. זה לא מקרה. יצרניות הטלפונים הגדולות משלמות לאולפנים סכומי עתק כדי שהשחקנים הראשיים יחזיקו דווקא במכשירים החדישים שלהן. 

 

למעשה, החיבור בין הוליווד לסלולר הגיע השנה לשיאו. הכוכבנית פריס הילטון מקדמת את המכשיר החדש של חברת דיינג'ר. במקביל, בכמה וידאו קליפים חדשים אפשר לראות טלפונים כמו V8 של מוטורולה ו-T610 של סוני אריקסון. מוטורולה, כמנהגה מדי שנה, אף תעניק לכל המועמדים לפרסי האוסקר את הטלפונים החדשים שלה.  

 

שיתוף הפעולה אינו מסתכם בכך. במאים ותסריטאים מבינים, שהטלפון הסלולרי הפך לאולם הקולנוע הגדול בעולם. מאות מיליוני המשתמשים יכולים להפוך לצופים נאמנים בסרטים שיוצגו בו. 

 

הסרט מקרטע על המסך

 

אך כדי ליצור סרטים למדיה הסלולרית דרושה גישה אחרת. ספקיות התוכן מבינות שווידאו סלולרי הוא לא גירסה ממוזערת של הווידאו השולחני. הבמאי צריך להתחשב בתנאי התאורה הלקויים שבהם יוקרן הסרט שלו, לקחת בחשבון את הצג הזעיר, את נפח הזיכרון הנמוך וכמובן, את האפשרות שהסוללה תתרוקן באמצע הצפייה.  

 

למרבית הטלפונים החדשים יש עוצמת עיבוד המאפשרת להם להציג סרטים בקצב מינימלי, שאינו עולה על 15 פריימים לשנייה. מי שאין בידיו מכשיר חדש ומשוכלל ייאלץ להסתפק בקצב נמוך יותר, שנע בין שלושה ל-15 פריימים לשנייה. התוצאה: הסרט מקרטע והנאת הצפייה נפגעת.  

 

בחודש הבא ייפתח בברלין פסטיבל הסרטים הסלולריים Interfil. מארגני הפסטיבל ציידו סטודנטים ובמאים מתחילים בטלפונים מתקדמים ביותר, בעלי יכולות צילום וידאו, ושלחו אותם לעשות סרטים. בפסטיבל יוצגו כ-150 סרטונים, באורך של דקה וחצי כל אחד, שצולמו ב-22 מדינות. בזוכים ניתן יהיה לצפות באתר האינטרנט של הפסטיבל. 

 

Bigdigit האמריקנית הלכה צעד אחד קדימה, והקימה אתר אינטרנט בשם Mflix. האתר הזה משמש כערוץ הפצה מרכזי למאות יוצרים צעירים ברחבי ארה"ב, המעוניינים להפיץ את סרטיהם, בתקווה שאחת מספקיות הסלולר הגדולות ירכשו אותם.

 

חלק מהסרטים הללו יגיעו בסופו של דבר כתוכן סלולרי לצגי המשתמשים. Bigdigit עורכת החודש פסטיבל סרטים קצרים משלה בלונדון. מרבית פסטיבלי הקולנוע הסלולרי ממומנים על ידי חברות ענק כאינטל, Real Networks וקוואלקום.  

 

יומן רשת בשלט רחוק  

 

הרצון לשתף עומד בבסיס האסטרטגיה הסלולרית. בעידן הסלולרי, אנו יכולים לחלוק בזמן אמת חוויות עם חברים ובני משפחה - בין אם זה באמצעות התקשורת הקולית הוותיקה, הודעות ה-SMS, תמונות דיגיטליות או סרטוני וידאו. שירות חדש בשם Flickr שואף להיות הדבר החם הבא בתחום השיתוף.  

 

השירות הזה מאפשר לבעלי טלפונים המצויידים במצלמה דיגיטלית לעדכן את יומני הרשת שלהם בעודם נמצאים בדרכים. ישנם הרבה מאוד אתרים המאפשרים לגולשים להציג את יומני הרשת שלהם. Flickr יוצא דופן בכך שהוא מאפשר למשתמש לעדכן את יומן הרשת שלו בדרכים מגוונות - מכל מחשב או התקן נייד, וגם באמצעות הטלפון הסלולרי.  

עידכון יומן הרשת פשוט למדי: מצרפים את התמונה שצולמה באמצעות הטלפון להודעת דואר אלקטרוני. בתיבת הדיאלוג הופך הנושא לכותרת של התמונה ביומן הרשת, והטקסט הנלווה משמש כתיאור כללי. Flickr מספק לכל משתמש תא דואר ייחודי, שאליו יוכל לשלוח את התמונות מכל מקום אל יומן הרשת. אחרי שהיומן עודכן בתמונות החדשות ביותר, אפשר לצפות בהן דרך המחשב או באמצעות כל טלפון שמצוייד בדפדפן אינטרנט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פסטיבל הסרטים של BigDigit. מפיצים ברשת
מומלצים