שתף קטע נבחר

למה ה-MMS לא תופס?

הודעות המולטימדיה נמצאות בשטח כבר שלוש שנים, אך המשתמשים במערב מסתפקים בהודעות טקסט. מהם הסיבות והפתרונות?

כמעט שלוש שנים חלפו מאז הופיעו הטלפונים הסלולריים הראשונים שהציעו לשלוח ולקבל הודעות מולטימדיה (MMS), ועכשיו זה כבר ברור: ה-MMS פשוט לא תופס. רוב המשתמשים בעולם עדיין מסתפקים בהודעות טקסט ומוותרים על צירוף

תמונה, קול ווידאו. 

 

העובדה הזו מפתיעה במיוחד על רקע ההצלחה של המצלמות הטלפוניות. יותר מ-50% מהטלפונים שנמכרו ב-2004 היו מצויידים במצלמה דיגיטלית מובנית. סמסונג, אחת החברות המובילות בתחום, הודיעה, כי כל הטלפונים הסלולריים שתייצר ב-2005 יצוידו במצלמות שכאלה. 

 

אנשים, כך מסתבר, אוהבים את המצלמות ומרבים להשתמש בהן, אבל לשלוח את התמונות לחבר'ה דרך הטלפון? זה כבר סיפור אחר. אם ביפן המשתמשים כבר התרגלו לעטר את ההודעות שלהם בתמונות ובאייקונים זעירים, במערב ובמדינות אחרות במזרח הרחוק ה-SMS המיושן הוא עדיין המלך.  

 

סוציולוגים העוקבים אחר העולם הסלולרי מתקשים להסביר את התופעה הזו. לרוב, אנו שמחים לחלוק עם חברינו וקרובינו תמונות משמחות משפחתיות ומאירועים מיוחדים. הגולשים מרבים לשלוח זה לזה תמונות בדואר האלקטרוני. רק בטלפון זה לא עובד.  

 

ספקית הסלולר המלזית Maxis דיווחה הקיץ, כי במהלך חודש יוני עבר ברשת שלה מספר שיא של 600 אלף הודעות MMS. זה נשמע מרשים, עד שמתברר שבאותו חודש ממש עברו ברשת לא פחות מ-340 מיליון SMS, כלומר, 567 הודעות טקסט על כל הודעת מולטימדיה אחת. כתוצאה מכך, ספקיות התוכן המלזיות מפתחות בממוצע שמונה יישומי SMS על כל יישום MMS חדש.  

 

המכשול: תאימות בין הרשתות 

 

אז מה בדיוק קורה שם? למה הודעות המולטימדיה לא מצליחות לצבור תאוצה? ראשית, צריך לזכור שגם ה-SMS לא הפך סיפור הצלחה בן לילה. הודעות הטקסט היו בסביבה כבר בתחילת שנות התשעים אך רק לקראת המילניום תפוצתן גדלה באמת, עד שניתן היה לדבר על תופעה.

 

אחד המכשולים העומדים כיום בפני ה-MMS הוא חוסר התאימות בין הרשתות השונות. בישראל אנחנו מכירים את הבעיה מקרוב: מנויי סלקום, פלאפון ופרטנר לא יכולים להחליף הודעות תמונה ביניהם, אלא רק בין חברים באותה הרשת. במלזיה, לעומת זאת, החליטו השנה כל חברות הסלולר על תאימות טכנולוגית בין הרשתות, וכבר ניכרת שם עלייה בשימוש ב-MMS. 

 

מכשול אחר הוא חוסר הסבלנות שלנו, המשתמשים. שליחת הודעת MMS מורכבת ודורשת יותר זמן  מאשר SMS. כדי לשלוח הודעת טקסט די ק להקליד מספר שניות וזהו. הודעת MMS דורשת יותר זמן: צריך לאתר את התמונה ולהציב אותה בהודעה, לצרף הסבר טקסטואלי - ורק אז אפשר לשלוח. במצב כזה, המשתמשים מעדיפים להסתפק בכמה מילים ב-SMS וזהו.

 

המכשול השלישי קשור לאופי השירות והמורכבות שלו: רוב בעלי הטלפונים נתקלים בקושי מסויים בהפעלת שירות ה-MMS. בין השאר, יש צורך לרכוש חבילת GPRS כדי ליהנות משליחת או קבלת הודעות. והמכשול הרביעי והאחרון הוא המחירים. שירותי MMS יקרים משירותי ה-MSS. 

 

הפתרון: מחיר

 

לדעת מומחים רבים, כדי להגביר את השימוש בהודעות המולטימדיה יש לאפשר תאימות מלאה בין הרשתות וכן להוזיל את מחירן, כך שיהיה זהה למחירי הודעות הטקסט. רצוי להרחיב את מגוון השירותים שהודעות MMS תופסות בהם מקום מרכזי.

 

הספקיות ממתגות את שירותי ה-MMS כיישומי - P2P כלומר בין אדם לאדם. לא בטוח שכך צריך להיות. יתכן מאוד, ש-MMS ינסוק רק כאשר נוכל לשלוח ולקבל הודעות מולטימדיה במסגרת שירותי תוכן. לוח היכרויות סלולרי, תמונות של כוכבי קולנוע נערצים, ומכוניות למכירה יכולים להפוך את הודעות המולטימדיה ללהיט. 

 

דרך נוספת היא להגדיל את מספר מכשירי היעד שאליהם ניתן לשלוח את ההודעות הללו. אחרי הכל, למה שלא נוכל לשלוח הודעות מולטימדיה גם לטלוויזיה, לאאוטלוק שבמחשב, או לצג הטלפון האלחוטי שבבית?

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
MMS. צריך להוזיל את העלויות
מומלצים