שתף קטע נבחר

פסטיבל ישראל יתפקד ללא מנהל אמנותי

ארבעה מומחים בתחומי היצירה השונים ייעצו, רובם בהתנדבות, בבניית התכנית האמנותית. "זה יחסוך הרבה כסף", מסביר המנכ"ל טל-גן. המנהלת הפורשת הניג: ההחלטה מוטעית

פרסום ראשון: אחרי 44 שנים יתקיים השנה פסטיבל ישראל בירושלים ללא מנהל אמנותי. הפסטיבל, הנחשב לאירוע היוקרתי ביותר בארץ שמאגד בתוכו את כלל אמנויות הבמה, ינוהל בעזרת צוות יועצים שיעבוד ברובו על בסיס התנדבותי. ההחלטה על כך התקבלה עם פרישתה של אופירה הניג מהתפקיד, על ידי המנכ"ל, יוסי טל-גן. הסיבה, בין היתר, הקיצוצים החוזרים ונשנים בתקציב הפסטיבל.

 

"החלטתי, בשיתוף עם ההנהלה הציבורית של הפסטיבל, לבדוק את האופציה של עבודה עם צוות יועצים", אומר טל-גן ומסביר, "זה פתרון כפול שעונה גם על המצוקה הכספית וגם על תחושה פנימית שלי, שנוצרה לאורך השנים בהם אני מנהל את הפסטיבל, שאדם אחד לא יכול לכסות את כלל התחומים ושיש צורך במומחים בכדי להגיע למרחבים גדולים יותר. זה ניסיון שבמידה שיוכיח את עצמו נמשיך אותו. אם נחשוב, בסופו של יום, שהשיטה הקודמת עדיפה, נחזור אליה. לעת עתה אנחנו חוסכים הרבה כסף".

 

למרות הניסיון להלביש אידיאולוגיה על השינוי, ברור שהסיבה העיקרית לו היא כספית שכן יועצים למנהלים אמנותיים בתחומים השונים פעלו גם בעבר אך מעולם לא החליפו את המנהל האמנותי.

 

כבר בשנה שעברה קוצצה התמיכה הציבורית בפסטיבל ב-2 מיליון שקל ועמדה על 3.3 מיליון שקל בלבד (ההכנסות העצמיות ממכירת כרטיסים עמדו על 3 מיליון שקל). במסגרת הערפל הכללי בכל הנוגע להיקף התמיכות הציבוריות לשנת 2005 במוסדות התרבות בארץ, עדיין לא ברור אם ייפגע גם תקציבו של הפסטיבל. כך או כך ייאלץ הפסטיבל להתמודד עם תקציב הקטן במיליון שקל מתקציב השנה החולפת וזאת לאחר תום ארבע השנים בהם התחייבה קרן קיסריה לסייע לפסטיבל ברבע מיליון דולר בשנה. "אני בהחלט מקווה שמשרד התרבות ועיריית ירושלים יעמדו בהבטחותיהם שלא לקצץ בתקציב הפסטיבל לשנת 2005. גם כך מדובר בתקציב מצחיק", אומר טל-גן.

 

צוות היועצים למנכ"ל כולל את ד"ר רחל בילסקי-כהן, מרצה במכון ון-ליר וחוקרת בתחום המחול שייעצה בעבר בתחום המחול למיכה לבינסון ממנהליו האמנותיים של הפסטיבל, הקומפוזיטור גיל שוחט, שמונה בשנה שעברה לאחראי על תחום המוזיקה הקלאסית בפסטיבל וימשיך גם השנה כיועץ בתחום זה, מנחה תכניות הרדיו ב"קול ישראל", שלמה ישראל, המתמחה במוזיקת עולם, ג'אז ומוזיקה ישראלית ייעץ בתחומים אלה.

 

כחלק משיתוף פעולה מצטרף לצוות היועצים ד"ר רזי אמיתי, מנהל המדיטק בחולון, שייעץ בתחום הצגות ילדים ונוער. לדברי טל-גן שיתוף הפעולה עם המדיטק נולד מתוך רצון לקיים בפסטיבל נישה שתוקדש לתחום זה. 

 

הניג מתנגדת

 

למרות שבתחילה דובר על רתימתה של אופירה הניג, מנהלתו האמנותית לשעבר של הפסטיבל, לצוות היועצים, נראה כי בסופו של דבר היא תסייע אך ורק ביחסי הציבור הנוגעים לשני מופעים שלהזמנתם היתה שותפה. הניג, המכהנת כיום כמנהלת האמנותית של תיאטרון "המעבדה" בירושלים, מתנגדת נחרצות לשינוי הפורמט ואומרת: "ההחלטה לוותר על מנהל אמנותי בפסטיבל ישראל מוטעית ולא משנה הסיבות שהביאו לקבלת ההחלטה. נוכחותו הדומיננטית של אדם יוצר במערכת פסטיבל ישראל ובכל מוסד תרבות, כולל תיאטרון רפרטוארי, היא הכרחית ואין קיום למוסד תרבות יוצר, לדעתי, ללא פונקציה זו. אשמח לסייע בכל שאוכל אבל אינני מקבלת קיום של ועדת יועצים שמחליפה את המנהל האמנותי ואף אמרתי זו בפורום של ההנהלה הציבורית של הפסטיבל".

 

ארבעת היועצים, למעט גיל שוחט, הסכימו לקבל על עצמם את התפקיד בהתנדבות וללא תמורה כספית, אך לדברי טל-גן הדבר אינו פוגע בתחושת המחויבות שלהם: "מדובר באנשים שהם מומחים בתחומם ובעלי מעמד ציבורי ואחריות. המחויבות שלהם אינה קשורה בשכר אלא בתחושה שהם שייכים לעשייה חשובה ומשמעותית. הם מלאי התלהבות ובסופו של דבר מדובר בהתחייבות שטובה לכל הצדדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים