שתף קטע נבחר

הג'ינג'י שהביא את המהפכה לבית הספר

אל תטעו. גולן שירצקי, יוזם שביתת התלמידים, הוא לא עוד תלמיד שחיפש תירוץ כדי להעביר את היום בים. בין לימודים בבית הספר ללימודים לתואר במדע המדינה, ביקש התלמיד המנומש, שכבר הספיק לבקר בכנסת, למחות על עיקרי דו"ח דוברת. בצורה רהוטה ומנומקת הוא מסביר למה. האם הגאה מרוצה קצת פחות: אני רוצה שיחזור לחיים נורמטיבים

לפני כחודש כשפשטה שמועה על היוזמה האינטרנטית של קבוצת תלמידים להשבית את הלימודים באחד במרס, יצר איתי קשר אחד היזמים, גולן שירצקי, תלמיד כיתה י' מבית הספר אוסטרובסקי ברעננה. כשהתחיל לפרוס את משנתו הארוכה בכל הנוגע לטענותיו כנגד דו"ח דוברת לרפורמה במערכת החינוך פלט כבדרך אגב: "חוץ מההתארגנות הזו יש לי גם שאיפות פוליטיות עתידיות, שלא קשורות לשביתה".

 

המשפט, שנשמע מפתיע מפיו של תלמיד תיכון, התגלה בדיעבד כנבואה שהגשימה את עצמה. שרת החינוך, לימור לבנת, ודאי לא ציפתה שהאופוזיציה הגדולה ביותר שלה לתוכנית הרפורמה ומי שיהווה עוד נדבך בביקורת כנגד הדו"ח אותו היא מקדמת יתגלה כנער מנומש בן 16. כעת, לאחר שהצליח לגרור אחריו כ-180 אלף תלמידים לשביתת מחאה נגד עיקרי מסקנות הוועדה, עולה שוב לאוויר שאלת היומרות הפוליטיות. "יש לי מטרה להביא מנהיגות חדשה שתהיה אמינה יותר, אחראית יותר, ושבאה מלמטה, מהרחוב", הוא עונה בלי למצמץ. "מנהיגות שמכירה את בעיות הרחוב ופועלת למענו. חדשה, אבל לאו דווקא עממית".

 

שלא תטעו, שירצקי הוא לא עוד תלמיד שחיפש תירוץ לשבות כדי להעביר את היום בים. מדובר בחלומה של כל "אם יהודייה" - תלמיד מצטיין עם ממוצע גבוה שלומד במסלול המצטיינים בבית הספר. במקביל ללימודיו משלים גולן תואר ראשון במדעי המדינה באוניברסיטה הפתוחה. הוא משמש גם כחבר במועצת התלמידים בכיתתו ומגיל צעיר הוא מתעניין - כך הוא מעיד - "בפוליטיקה, בחדשות, בדיבורים ובכל מה שקורה".

 

את הרעיון להשבית את הלימודים הגו הוא וחברו, דני מנוסי, תלמיד כיתה ח' מנצרת עילית. השניים חברו יחד והקימו את אתר האינטרנט שקרא לתלמידים להצטרף לשביתת המחאה הגדולה באחד במרס. בעקבות מחאתם הובילו לשינוי אמיתי: משרד החינוך החל לראשונה להתייחס לקולם של התלמידים בדו"ח דוברת ולקיים מערכי הסברה מסודרים בבתי הספר לשאלות ותשובות על הדו"ח.

 

"הכל התחיל לפני שלושה חודשים, כשקראתי את הכתבה שהתפרסמה ב-ynet בנושא דו"ח דוברת. קראתי את הדו"ח והחלטתי לעשות מעשה, כי אני לא אדם של דיבורים אלא של מעשים. לא חיפשתי פרסום אישי".

 

דני מנוסי, תלמיד כיתה ח' מבית הספר יגאל אלון בנצרת והשותף ליוזמה, מספר: "אנחנו מכירים מהאיי.סי.קיו וכשעלה הרעיון למחות נגד דו"ח דוברת הצעתי שניזום יחד שביתה והתקשרתי לתקשורת. בעצם תפקדתי כדובר. בדיעבד אני מודה שהיה צריך קודם כל הידברות, ואחר כך להשבית, אבל אני לא מצטער שהשבתנו כי הראינו שיש לבני הנוער כוח".

 

מנוסי מסביר: "זו אחריות מאד גדולה כי בני נוער סמכו עלינו שנייצג אותם ותלו בנו את כל התקוות. הם כבר לא בוטחים במועצת התלמידים".

 

דור ה-SMS 

 

זהו המסר שהעבירו השניים לתלמידי ישראל - תחילה במסרים מחתרתיים ובהמשך בגלוי, באמצעות האינטרנט, תוכנת האיי.סי.קיו ודרך SMS בפלאפונים:

 

"אנו, דור העתיד של מדינת ישראל, זקוקים לזכויותינו בחזרה. מערכת החינוך פוגעת בזכויותינו והגיע הזמן להגיב על כך", כתבו השניים באתר האינטרנט שהקימו. "אנו יכולים וצריכים להשפיע. מערכת החינוך דאגה לחוקק חוקים למען התלמיד אך לא דואגת לביצועם ולכן אנו מציעים שבתאריך 1.3.2005 שכולנו - תלמידי ישראל - נשבות ונצא במחאה. כל זאת בגלל שהמורים מזלזלים בזכויותינו, ובנוסף לזאת מקצרים את החופשים שלנו".

 

האג'נדה ה"פוליטית" של שירצקי המבוססת על ביקורת כלפי עיקרי מסקנות ועדת דוברת כוללת, בין היתר, התנגדות ליישום יום לימודים ארוך עד השעה 16:00, לשינוי במבנה החופשים, להעצמת מעמד המנהלים ועוד. שירצקי ומנוסי מביעים חשש מההשלכות של הפיכת יום חמישי בערב ליום בילויים, נוסף על יום שישי.

 

זו רק תחילת הרשימה הארוכה של המחאות שהם מביעים על הדו"ח. כך למשל, באשר להעברת סמכויות נוספות למנהלים ובכללן הסמכות לפיטורי מורים ולתגמול אחרים לפי מידת הצטיינותם, מסביר גולן את התנגדותו תוך עריכת השוואה בין בית הספר למונופול שלא מספק חינוך כי אם חשמל לאזרחי ישראל: "אנחנו נגד הגדלת סמכויות המנהל כי אנחנו פוחדים שיקרה במערכת החינוך מה שקרה בחברת החשמל. שכל מי שממונה שם זה בפרוטקציות ולאו דווקא אנשי מקצוע".

 

טענה מרכזית אחרת נוגעת לחשש כי בית הספר יהפוך לעסק כלכלי מאחר ו"בית ספר שתלמידיו יקבלו ציונים גבוהים יותר, יקבל יותר תקציב. מי שציוניו טובים פחות יתוקצב גם הוא בהתאם. זה פוגע בתלמידים". בשורה התחתונה מדגיש שירצקי כי "התשתיות לא מוכנות ליום לימודים ארוך ועל זה לא נפסיק להילחם".

 

מכין עצמו לפוליטיקה

 

"הוא פעלתן מאז שהיה ילד קטן", סיפרה השבוע אמו של גולן, אורית, בשמחה מהולה בדאגה רבה. למרות הגאווה בעקבות ההצלחה הרבה של בנה, רוצה אורית לראות אותו חוזר לשיגרת יומו. "הוא בסך הכל ילד בן 16 ואני רוצה שהוא יחזור למסלול חיים נורמטיבי. הוא עדיין בגיל בו צריך לנצל את המשאבים כדי ללמוד. כבר מגיל כזה להכין את עצמך לפוליטיקה זה מוקדם לדעתי".

 

ביום רביעי השבוע, יממה לאחר השביתה, היה סדר יומו של שירצקי עמוס במיוחד. בבוקר הגיע כרגיל לבית הספר, תוך שהוא מתראיין במהלך ההפסקות לכתבים. הטלפון הנייד לא הפסיק לצלצל עד שהסוללה שבקה חיים. אבל לא כל חבריו לספסל הלימודים תמכו בו לאחר שכיכב באמצעי התקשורת השונים. רבים מתלמידי בית הספר כלל לא לקחו חלק בשביתה מאחר ומועצת התלמידים הארצית התנגדה לה נחרצות, וכך גם מועצת התלמידים של בית הספר.

 

יתרה מכך, את מרבית יומו בילה גולן בחדר המנהלת, יפה להבי, וחיכה לשמוע את גזר הדין. "השכבה שלי תמכה בי מאוד, גם בהתנגדות לעיקרי המלצות דוברת וגם ברעיון השביתה. שאר התלמידים לא היו אחידים בדיעותיהם. היה מי שהתנגד לשביתה אבל תמך באידיאולוגיה, והיה כמובן גם מי שהתנגד לחלוטין למאבק".

 

אמו של גולן מביעה גם היא חשש מהעונש הצפוי לו. "מי שיוצא למלחמות צריך לדעת שיש מחיר למלחמה. אני פוחדת שימצא עצמו מחוץ לבית ספר. אני לא רוצה שבגלל המהומה, המנהלת תיפרד ממנו. אני בסך הכל רוצה שיעבור שנתיים וחצי בשלום".

 

מנהלת בית הספר אוסטרובסקי, יפה להבי, מספרת: "לפני חודש כשהוא התראיין וסיפר על היוזמה שלו. אף אחד לא האמין שהשביתה שלו אכן תתפוס. צחקו עליו. זה נראה לכולם בדיחה".

 

להבי מספרת כי בחרה שלא לנקוט בצעדי ענישה מחמירים נגד גולן. "לפעמים משיחה איתו שוכחים שהוא בסך הכל ילד, בקושי בן 16, ואני כמנהלת צריכה לגונן עליו", היא מסבירה. "אני מסתכלת על מספרי השובתים ולא מאמינה. ולחשוב שלכל זה אחראים שני ילדים, אחד בכיתה י' ואחד בכיתה ח' זה פשוט מדהים".

 

מחדר המנהלת אל הכנסת

 

למרות ההערכה, להבי כלל לא מרוצה מהשימוש שעשה גולן בשמו של בית הספר. "הוא לא מייצג את בית הספר שלנו. זו פעילות בבית שלו, מול המחשב שלו, שאין לה קשר אלינו. נעשה עוול לתיכון שלנו כי לשאר התלמידים לא ניתנה הזדמנות לדבר. הדביקו אותו אלינו. זה לא מהלך דמוקרטי כי נעשה כאן שימוש בכלי האינטרנט שתוצאותיו יכולות להיות הרסניות. זה מאוד מסוכן מבחינת ילדים. בשיחה איתו הסברתי שזה לא דמוקרטיה, אלא אנרכיה. היום הוא חושב כך ומחר יכול ילד אחר לחשוב משהו אחר ולקרוא לביצועו דרך האינטרנט. צריך לתת את הדעת איך מבקרים את השימוש הזה באינטרנט ושמים גבולות".

 

אבל בבית הספר לא בילה גולן בימים האחרונים. בצהרים הוזמן לירושלים לסיור בכנסת, המסתמנת, לפחות על פי שאיפותיו, כמקום העבודה העתידי שלו. אחר כך התראיין שוב. את הפגישה ה"ממלכתית" הראשונה יזמה עמו חברת הכנסת יולי תמיר (עבודה), שאף שלחה מונית מרעננה לכנסת על חשבונה בכדי לפגוש אותו.

 

"הוא ילד חמוד ואינטיליגנטי, שרק הוכיח לי את מה שידעתי כבר, שמשרד החינוך היה צריך להזמין אותו לשיחה", אמרה תמיר לאחר הפגישה. "הוא בחור מרשים שיודע מה הוא רוצה ואיך להפעיל אנשים. אמרתי לו שהלוואי ויהיו הרבה אנשים כאלה, שיצטרפו למאבקו. הוא הבטחה כי יש בו משהו שגורם לך לחשוב שהוא עשה עבודה רצינית והוא גם לומד באוניברסיטה - מה זה דמוקרטיה, ואיך מקבלים החלטות".

 

תמיר מותחת ביקורת גלויה על התנהלות משרד החינוך בנושא השביתה. לדבריה "לא חייבים להסכים עם הכל, אבל צריך שיהיה גם מי ששומע ולא רק מי שמאיים בהורדת ציון". חברת הכנסת גם לא תומכת בטיעון כי שביתת התלמידים לא היתה דמוקרטית, אף על פי שלא נעשתה על דעתם של נציגי מועצת התלמידים. "זו שביתה מאד ממוקדת, עם מסר בריא ודמוקרטי וצריך לברך עליה. לפי דעתי, מאחר והשרה בחו"ל, מנכ"לית משרד החינוך, רונית תירוש, היתה צריכה להיפגש עם התלמידים. בשורה התחתונה גולן צדק ואין מהפיכה בחינוך בלי כסף".

 

ומה יקרה ביום שאחרי? "בסופו של דבר זה ילד בן 16, שצריך מסלול נורמטיבי", אומרת אמו של גולן, אורית. "הוא השיג את שלו, משרד החינוך מנהל מערך הסברה, ואני מקווה שגם התקשורת תעזוב אותו בשקט ותתן לו להיות ילד".

 

המנהלת להבי מתלבטת בצעדים הבאים ושוקלת לערב את היועצים חינוכיים של בית הספר: "איך מחזירים אותו לפרופורציות של נער בכיתה י'", היא תוהה. "אני מודאגת מהמולת התקשורת סביבו - טלוויזיה, עיתונים, רדיו, אני דואגת לו. מה יקרה לו בשבוע הבא כשיעברו לאייטם הבא?".

 

את שירצקי, כך עושה רושם, העניין לא מטריד. הוא כבר שוקד על המהפיכה הבאה "אני מרגיש שאני מנהיג את מהפיכת התלמידים ובמסגרת המהפיכה הזאת נוציא מהלקסיקון את היעדר ההקשבה לתלמידים. כמו שידעתי לגרום לכך במסגרת בית-ספרית אני מבטיח שאמשיך לעשות זאת גם במסגרות אחרות. אני מחפש לשמור על זכויות תלמידים - בין אם במסגרת מאבק בדו"ח דוברת ובין אם בכל תחום אחר. אני שמח לשמוע שתלמידים ממשיכים להיות איתי ושאני לא לבד". גולן שירצקי. תזכרו איפה שמעתם את השם בפעם הראשונה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית שאבי
שירצקי. נביא המהפכה
צילום: עמית שאבי
צילום: עופר עמרם
שביתת התלמידים. השבוע בשוהם
צילום: עופר עמרם
מומלצים