שתף קטע נבחר

לא נוטשים את הספינה

מעריצי "מסע בין כוכבים" יוצאים למאבק חסר תקדים: אחרי כל כך הרבה שנים עומדים האולפנים להגיד יפה שלום ולאפסן את ספינת החלל בהאנגר. אבל גם זה לא יעצור את הטרקרים המושבעים, שמבקשים עתה לממן את הצילומים מכספי תרומות. מיזם טיסות החלל המסחריות כבר הביא 3 מיליון דולר, ומה אתכם? נועה מנהיים מצטרפת ומסרבת להתפנות

 

"אלו הם מסעותיה של ספינת-הכוכבים, אנטרפרייז, במשימתה המתמשכת לחקור עולמות חדשים, מופלאים ותרבויות חדשות..."

 

הרשימה הזו מיועדת לכולכם, מכיוון שהיא אינה באה לדון בסדרת המדע-הבדיוני המצליחה ביותר של כל הזמנים ואחת מסדרות הטלוויזיה המצליחות בכלל, אלא לתאר את אחת ממלחמות החובבים המעניינות ביותר שמתרחשות ברגעים אלו ממש.

 

צילום: ניב קלדרון

הכל התחיל בשנת 1966 כשהבמאי המתחיל והלא מוכר במיוחד, ג'ין רודנברי, הגיע לאולפני פרמונט עם הצעה לסדרת מדע-בדיוני שתהווה מעין מערבון בחלל. האולפנים הסכימו לניסוי וכך הושקה לה החללית "אנטרפרייז", גאוות הצי של פדרציית הכוכבים המאוחדת. היו שם אפקטים מחורבנים, חלליות מקרטון, מינון גבוה מאוד של נערות סיקסטיז בחצאיות מדים מזעריות ותסרוקות בגובה מירבי.

 

היו שם גם כמה דמויות פורצות דרך לכל דבר ועניין: היה שם רוסי בשם צ'כוב, בעצם ימיה של המלחמה הקרה, היה שם יפני בשם סולו, למרות הירושימה ומחנות השבויים היפניים, והיתה שם אשה שחורה, נסיכה אפריקאית של ממש, בשם אוהורה, שישבה על הגשר בינות לגברים המסוקסים כאילו כלום. בשנות השישים היוו כל הדמויות הללו תקדימים חתרניים של ממש.

 

היתה גם אג'נדה. ברורה, חד משמעית ובולטת, למרות מפלצות הגומי וחוטי הניילון שהחזיקו את מגזרות הקרטון במקומן. האג'נדה היתה אחת שהתאימה ככפפה ליד לעידן הפרחים והחרוזים, כזו של שיתוף פעולה גלובלי וגלאקטי, של שלום ואחווה לכל הגזעים ועוד סיסמאות שידענו פעם לדקלם היטב. מסע המחקר של האנטרפרייז וצוותה העשוי ללא חת נמשך עונות ספורות תחת פיקודו של קפטן ג'יימס טיביריוס קירק והוולקן הנאמן שלצידו, מר ספוק. העונות הללו הספיקו לפרמונט כדי להבחין שמשהו משונה מתחולל מתחת לאפם והם החליטו לבטל את הסדרה. זה לא הלך. אלפי מכתבי מעריצים שהגיעו לאולפן שכנעו את פרמונט לתת ליצור המשונה הזה, "מסע בין כוכבים" סיכוי נוסף והסדרה והחללית האמיצה המשיכו בדרכן לאותם עולמות חדשים, מופלאים.

 

הסדרה רצה בין השנים 1966-1969 ואז נדמה שנעלמה לה אל תוך האין הארכיוני. אך לא. היא המשיכה להיות משודרת שוב ושוב בשידורים חוזרים במשך כעשור, עד שהחליטו אנשי פרמונט לתת למעריצי הסדרה את ליטרת הבשר שלהם והחלו לצלם סרטים באורך מלא, בכיכובם של אנשי הצוות האמיצים.

 

המאבק משתלם

 

המעריצים, מצדם, המשיכו להיאבק. עצומה עליה היו חתומים 400 אלף מעריצים נשלחה לנאס"א בבקשה לקרוא למעבורת החלל האמריקאית הראשונה בשם "אנטרפרייז", ופיתוחים טכנולוגיים, תולדה של החזון הטכנולוגי שהציגו יוצרי הסדרה, החלו לצוץ פה ושם. אתם נתקלים בהם כשאתם נכנסים לסופרמרקט (דלתות אוטומטיות) ואתם שולחים דרכם אס.אם.אסים כדי להצביע ל"כוכב נולד" (מודל ה"סטארטק" של פלאפון אף עוצב במכוון כדי לדמות את מכשירי הקשר של קירק ושות').

 

נער צעיר שחשב ש"מסע בין כוכבים" היא דבר נפלא ונהדר ושהמחשבים שהציגה הסדרה היו עבורו חלום שיש להגשים, הפך ברבות הימים לראש מחלקת הרובוטיקה של אם.אי.טי. נערה צעירה בעלת חוש הומור עוקצני ועור שחור נפעמה כל כך מדמותה של סמלת הקשר השחורה, אוהורה, שהיא החליטה מיד שאשה יכולה לעשות כל מה שבא לה ואפילו להיות שחקנית. החליטה, עשתה ונהייתה וופי גולדברג.

 

הסרטים וגלי ההערצה הולידו סדרת בת חדשה שרצה במשך שבע עונות שלמות בשם "מסע בין כוכבים – הדור הבא", בכיכובו של הקפטן הבריטי השרמנטי בעל השם הצרפתי והקרחת הנוצצת, ז'אן לוק פיקארד, בחברתו של האנדרואיד המקסים דאטה, קצין המכונות העיוור ג'ורדי, הפסיכולוגית הנאווה דיאנה טרוי ועוד ועוד. מאותו הרגע, המסע נמשך ללא הפרעה, ולמעריצים, במיוחד הסלברטיז שביניהם, היתה עדנה. וופי גולדברג ביקשה וקיבלה דמות משלה בסדרה (המוזגת החיננית גיינן), איגי פופ קפץ לביקור בסדרת הבת הבאה, "חלל עמוק 9", ואפילו אזורינו מוכה המלחמות שלח נציג מלכותי. הוד רוממותו ומי שהוא היום מלך ירדן, עבדללה, הופיע בימי נסיכותו להרף עין קצרצר בסדרת בת אחרת, "וויאג'ר".

 

מערבון החלל של רודנברי תפס תאוצת פיתול גורפת שהביאה ליצירתן של שפות חדשות (קראתם כבר את התנ"ך בקלינגונית?) טכנולוגיות חדשניות, מאה כנסים ב-25 מדינות, כולל זו שלנו, השחונה, ומיליוני מעריצים ברחבי העולם. "מסע בין כוכבים" הפכה לסדרת הטלוויזה מרובת המעריצים ביותר בהיסטוריה של המקלט, ולארוכה שבהם: כמעט 18 שנה של נוכחות, מרצ'נדייזינג, סרטים ומונחים שנטמעו היטב בתרבות, כגון "שגר אותי, סקוטי" (משפט שכפי הנראה מעולם לא נאמר כלשונו בסדרה).

 

בארץ שודרו לאחרונה שתי העונות של סדרת הבת האחרונה, "אנטרפרייז", בערוץ 10. הערוץ לא מתכוון נכון לעכשיו לרכוש את העונות הנוספות. ב-yes פלוס משדרים שידורים חוזרים של "וויאג'ר" ב-13:20 בצהריים וב-4:50 בלילה. 

 

חדר מלחמה

 

כל זאת היה נכון עד לפני שבוע: אולפני פרמונט ו-UPN החליטו לסיים את המסע. "אנטרפרייז" הניבה אחוזי רייטינג נמוכים להביך, שלא הסתייעו בשעת השידור שלה, הישר מול "סמולוויל" המצליחה. בשבוע שעבר צולם הפרק האחרון בעונה הרביעית של הסדרה וספינת הדגל המפורסמת אוכסנה בהאנגר, יתכן ולתמיד. אבל לא אנשים כטרקיז' (מעריצי הסדרה) או הטרקרים (גם מעריצי הסדרה, רק בשם אחר) יניחו לחלום פדרציית הכוכבים המאוחדת ללכת בשקט אל תוך הלילה. לא ולא. הם התחמשו שוב, והפעם, יש להם אינטרנט.

 

יריית הפתיחה במאבק נורתה כבר עם תום העונה השלישית של "אנטרפרייז". הרייטינג המדשדש שכנע את האולפנים והמפיקים להשליך את המגבת ולהודיע על כניעה. אך שוועת המעריצים עלתה השמיימה והרשויות החליטו להיערך לעוד ניסיון נוסף והפקידו עליו, בצעד חסר תקדים, חובב ותיק ועכבר פורומים בשם מני קוטו. על קוטו נחה המשימה הכבירה להציל את הספינה הטובעת ובו זמנית, להמציא את מה שניתן להגדיר כעבר של העתיד. שכן "אנטרפרייז", אם לא ידעתם, היא פריקוול – סדרה המתארת את האירועים שקדמו להקמת הפדרציה ולידתו של קירק האגדי.

 

"קוטו לא רק החזיר את העטרה ליושנה, הוא המציא את העטרה", אומר ניב קלדרון, סטודנט לסוציולוגיה, טרקר מילדות ומנהל המאבק הישראלי להצלת הסדרה, שאף יצטלם לסרט תיעודי שמכין יוג'ין רודנברי, הבן של, על מורשת אביו. קלדרון מגוייס כולו למאבקו של חובב אחר, טים ברזיל האמריקאי, שהקים את אתר "טרק יונייטד" והגה רעיון פשוט ומבריק. אם אכן יש לסדרה מיליוני מעריצים, הרי שהם יוכלו לגייס את הכסף הדרוש (36 מיליון דולר, אגב) לצילומיה של עונה נוספת של "אנטרפרייז".

 

קחו לכם רגע לחשוב על הצעד חסר התקדים הזה. נכון שהיו מחאות מעריצים שהחזירו סדרות אחרות למסכים ("פארסקייפ" היא דוגמה אחת. מצד שני, גם "סנטינל" היא דוגמה). אבל מעולם לא קמו להם המעריצים ואמרו, "תנו לנו לממן אתכם!" הדמוקרטיזציה של השידור המסחרי בהחלט נמצאת בשיאה.

 

ברזיל ניסה לגייס את אלפי הדולרים הדרושים למימון מודעת פרסומת למאבק, עד שנמצא חסיד פדרציה וטרקר אדוק באל.איי. טיימס שאפשר לו לפרסם מודעת עמוד שלמה. הקמפיין יצא לדרך והצליח לגייס 60 אלף דולר בשבועיים הראשונים לחייו. "המאבק חייב להיות גלוקלי – גלובלי ולוקאלי. חייבים למצוא את המנהיגים שיארגנו אותו, כל אחד במדינה שלו", מתעקש קלדרון. וברזיל אכן ממשיך להיאבק. "הוא גבר בן 45 שיש לו ילדים ונכדים", אומר קלדרון. "הוא התפטר מעבודתו וחי מחסכונותיו בזמן שהוא מארגן את המאבק. אמריקאים עושים דברים כאלו".

 

ניצוץ של תקווה

 

קווי האינטרנט הטלפוני עמוסים בימים אלו בשיחות חירום טרנס-אטלנטיות. הפגנות תוכננו ביום חמישי שעבר מול אולפני פרמונט, בלונדון ואפילו כאן, בישראל, בניצוחם של ניב קלדרון ואורי אביב, יושב ראש "סטארבייס 972", מועדון המעריצים הישראלי. להפגנה בארה"ב הגיעו בין 100-300 איש (הדיווחים סותרים), בלונדון התייצבו 20 ובאוניברסיטת תל-אביב - 50. הכל נראה אבוד.

 

עד השבוע. בצעד מפתיע ויש שיאמרו, עוצר-נשימה ומעורר תקווה, החליטו האחראים על מיזם טיסות החלל המסחריות לתרום שלושה מליון דולר, טבין ותקילין, למאבק להצלת האנטרפרייז. במכתב ששלחו לקרן המאבק של טים ברזיל הם מכריזים כי, "אנו חושבים ש'מסע בין כוכבים' ובייחוד ההתגלמות האחרונה שלה, 'אנטרפרייז', היא סוג הטלוויזיה שצריכה להיות משודרת לעיתים קרובות יותר. האנשים האחראים בפרמונט חושבים שזו רק תוכנית, ואנו רוצים לומר להם, היא לא. אנו תעשיית טיסות החלל המסחריות, ואנו רוצים להעיד שלפחות אחד משני היזמים שמעורבים בפרוייקט הזה קיבל את השראתו מ'מסע בין כוכבים'.

 

"אנחנו לא רק טובים בלצפות בתוכניות מדע-בדיוני. אנחנו גם טובים בלכתוב צ'קים. צ'קים שמנים. לאנשים שמשדרים תוכניות כאלו יש אחריות: השראה. מסע בין כוכבים מילאה אותנו בהשראה... השראה זו מעידה על עצמה עד כדי כך שווירג'ן גלקטיק (פרוייקט הטיסות המסחריות לחלל ששיך בחלקו לסר ריצ'ארד ברנסון מה'וורג'ן רקורדס' - נ.מ) הזמינה צי של חמש ספינות מסלוליות, פרוייקט בעלות של 100 מליון דולר, שהראשונה שבהן תיקרא 'VSS אנטרפרייז'. האם זה מצלצל מוכר לפרמונט? ביטולה של סדרה כזו משיקולי רייטינג בלבד אומר לנו הרבה על המתחולל בתוך פרמונט. אם אנחנו היינו חושבים כך... עוד היינו יושבים בבית וצופים ב'הישרדות' או בתוכנית ריאליטי אחרת.

 

"'אנטרפרייז' חייבת להתחדש, עבור נאמנות המעריצים, מאחר שהיא טלוויזיה איכותית, מכיוון שהיא מעניקה השראה ותקווה לעתיד טוב יותר, ומעל הכל, מאחר שהיא מילאה אותנו בהשראה חזקה כל כך שנאבקנו כל חיינו הבוגרים לקרב את העתיד הזה אל ילדינו ואלינו".

 

עד כאן נאומם של המיליארדרים, וניב קלדרון מוסיף: "'מסע בין כוכבים' היא לא טלוויזיה. היא הרבה יותר מכך. המאבק הוא לא למען הפז"ם של הסדרה הארוכה ביותר בטלוויזיה. היא כבר הסדרה הכי ארוכה. זו סדרה שמחנכת לסובלנות, להרחבת גבולות החשיבה. יש בה ביקורת חברתית והיא עוסקת בשאלות של מגדר, התערבות ואי התערבות, היא גורמת לאנשים להתעניין במדע ופותחת אותנו לעולמות אחרים".

 

אז יכול להיות שבעולם הטלוויזיה הציני של היום, שבו סדרות הריאליטי שולטות ומשכנעות אותנו לבגוד בבני זוגנו עבור בצע כסף, לאכול חרקים ולהתבזות בפני שופטים אדישים, אין מקום לתוכנית נקיה, מוסרית, נטולת ציניות והכי לא פוסט שום דבר, שעוד מבקשת מאתנו לחשוב, והרבה. יכול להיות שבעוד האמריקאים מאיימים על איראן, אוסמה בן לאדן מאיים על העולם המערבי, סיימון מאיים על המועמדים ב"אמריקן איידול" וטוני סופרנו מאיים על כולם, אין מקום לחזון "פדרציית הכוכבים המאוחדת" הנאיבי עד כלות. יכול להיות, אבל אני מקווה שלא. אז תשלחו דולר. תצילו את חזון העתיד. כי העתיד, בסופו של דבר, הוא המקום בו נבלה את שארית חיינו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ככה הכל התחיל
דאטה. אנדרואיד מקסים
צילום: ניב קלדרון
גם בישראל
צילום: ניב קלדרון
לאתר ההטבות
מומלצים