שתף קטע נבחר

שימוש הוגן: למה אי אפשר לגבות דיסק של משחק?

גולש אשר רכש משחק מהד ארצי הופתע לגלות כי הוא נדרש לשלם עבור עותק גיבוי, על לקוח מאוכזב של בזק בינלאומי ועל אתר התשלומים הממשלתי, שלא ענה השבוע

1. כבר אסור לגבות משחקים?

 

יוסי ירחי רכש לפני כשנתיים לילדיו משחק מחשב לגו-שחמט של הד ארצי. הוא ידע כי הדיסק עלול להתקלקל ולכן צרב אותו על מנת לגבות את תוכנו. "גיביתי מייד את המשחק, כיוון שמניסיוני ילדים אינם יודעים לשמור היטב על תקינות הדיסקים בהם הם משתמשים", כותב לנו ירחי.

 

ואכן, לאחר כשנתיים בהם נהנו ילדיו מהמשחק, נשבר הדיסק בזמן השימוש של אחד מהם. "חשבתי שזה לא נורא, הרי יש לנו את הגיבוי. אך לצערי, גיליתי כי המשחק מוגן מפני ההעתקות, והגיבוי לא פועל".

 

ירחי פנה להד ארצי - יבואני ותומכי המשחק, אבל שם דרשו ממנו לשלם 40 שקל על מנת לקבל דיסק חלופי. "זה נראה כאילו הד ארצי מנסה להחזיק את החבל בשני הקצוות", הוא טוען, "מצד אחד, הם לא מאפשרים ללקוח לגבות את התוכנה שרכש, כמקובל, ומצד שני, אינם מספקים בעצמם את שירות הגיבוי במחיר סביר (למשל, עלות דיסק לצריבה + משלוח). הם גם לא מפרסמים על גבי האריזה או במקום בולט אחר כי לא ניתן לגבות את המשחק. תוכנת ההתקנה יוצרת את הרושם שהגיבוי כן אפשרי".

 

בהסכם הרישוי של תוכנת ההתקנה מציינת חברת לגו כי היא מעניקה לרוכש המשחק את הזכות לעשות שימוש בתוכנה בתוכנה גם במחשב שני, "כל עוד אינך עושה שימוש במחשב הראשון ובמחשב השני שימוש באופן סימולטני". החברה מתירה "להעתיק את התוכנה לצרכי גיבוי ומטרות שימור בארכיון בתנאי שכל עותק יכיל את כל פרטי התוכנה המקורית". 

 

על פי ההסכם הזה, הצדק מתיישב לצידו של ירחי. "הדבר הזה מרגיז במיוחד משום שמדובר במוצר המיועד לשימוש של ילדים המועד לבלאי מהיר", הוא מסכם.

 

אליק קצב, מנהל התמיכה הטכנית של הד ארצי, מסר בתגובה כי "ניתן לגבות את התוכנה לצורכי ארכיון אך ההסכם אינו מזכיר 'שימוש". לדבריו, "שימוש וגיבוי הם שני דברים שונים". נאפשר לירחי לקבל דיסק חלופי בעלות של 10 שקלים, לא כולל דמי משלוח".

 

מה הטעם בהתפלפלות המבחינה בין ארכיון לשימוש? מה כל הרעיון בגיבוי אם אתם חוסמים את האפשרות להשתמש בעותק?

 

"זה ברור שלא נאפשר למשתמשים לצרוב את הדיסק. ובנוגע לשימוש בגיבוי, עליך להפנות את השאלה ללגו, ולא אלי. אנחנו רק חברת ההפצה".

 

לידיעת הד ארצי ולגו, יש בנמצא טכנולוגיות המאפשרות להגביל את מספר העותקים החוקיים לשניים בלבד ומונעות הפצה באינטרנט. אז נכון, עם קצת תחכום ניתן לעקוף גם אותן, אך אין זה שונה מהטכנולוגיה הנוכחית שלכם. מי שבאמת מעוניין לבצע העתקות פיראטיות לא פונה אליכם כדי לקבל רשות.  

 

2. בזק בינלאומי מאכזבת לקוח 

 

בחודש אוקטובר, 2003, נרשם א' למבצע של בזק בינלאומי תחת הכותרת "חודש כן חודש לא". המבצע כלל תשלום של 99 שקל כל חודשיים עבור חיבור אינטרנט במהירות של 750 קילוביט. "במהלך ההצטרפות שאלתי את נציג המכירה אם המבצע מסתיים אחרי חצי שנה, או שנה ונאמר לי מפורשות שלא", מספר א'. 

 

"כלומר, נאמר לי שהמבצע לא מסתיים בכלל, לא אחרי חצי שנה ולא אחרי שנה, אלא כאשר אני אחליט להחליף חבילה. בתור צרכן נבון (שכן אני נוהג לרשום לעצמי תזכורות ביומן לסיום תוקפו של כל מבצע בו אני נוטל חלק), שמחתי לשמוע זאת".

 

א' הופתע לגלות כי החברה התחילה לחייב אותו ב-99 שקלים בכל חודש, לאחר כשנה מזמן התחלת המנוי. לדבריו, לקראת סוף חודש דצמבר 2004 פנה בעניין לשירות הלקוחות של חברת בזק בינלאומי, ומאז נציגי החברה גוררים רגליים ומספקים לו תגובות לא ענייניות או שאינם מגיבים כלל. לבסוף נאמר לו כי לא יקבל את כספו בחזרה.

 

מבזק בינלאומי נמסר כי במסגרת מבצע "חודש כן חודש לא" ניתנה ההטבה ללקוחות במשך השנה הראשונה להצטרפותם למבצע. "זאת על פי תקנון המבצע, וכן, על פי הפרסומים השונים שלוו להשקתו. נציגי השירות מונחים לתת את מלוא המידע אודות כל מבצע ומבצע. לצערנו, אי הבנה בין מר שחם לנציגי השירות הובילה להשתלשלות עניינים זו .על כן ,לפנים משורת הדין ולמען שביעות רצון מר שחם, הוחלט לזכותו בגין שני חודשי החיוב".

 

על הנייר, בזק בינלאומי צודקת, אך התלונה של א' מבטאת בעיה שחוזרת על עצמו בפניות רבות של גולשים - נציגי שירות הלקוחות, הלהוטים למכור, "מצניעים" מרכיבים פחות נוחים של ההסכם. ההמלצה שלנו היא לבקש מאותם נציגים את העתק ההסכם המוצע בפקס או בדואר האלקטרוני ולקרוא אותו היטב, כולל האותיות הקטנות. כך ימנעו "אי הבנות" דומות גם בעתיד.

 

3. אתר התשלומים אינו עונה

 

כמ רבים מאיתנו המתניידים בעזרת כלי רכב גלגלי, צ' נאלץ לשלם עבור חידוש הרכב שלו מדי שנה. כדי לחסוך זמן, הוא העדיף לשלם דרך אתר התשלומים הממשלתי, "שוהם". אך הניסיון נכשל, לא בגלל שצ' אינו מיומן באינטרנט. "הרכב שלך לא קיים", קבעה המערכת בפסקנות. 

 

צ' פנה במייל אל אתר התשלומים הממשלתי ואף זכה לקבל תגובה מנגה רובין, משירות הלקוחות. "לצערנו חל עיכוב בעדכון משרד התחבורה לאתר התשלומים. עקב כך מתקבלת ההודעה כי 'הפרטים אינם קיימים' במערכת התשלומים. אנו עובדים מול משרד התחבורה לעדכון רשימת חידושי הרישיונות ועושים כל מאמץ לאפשר בהקדם האפשרי את חידוש הרישיונות. שוב להבהיר כי כמו תמיד, במקרה בו נותרו שבועיים או פחות עד למועד פקיעת תוקף הרישיון הישן, מומלץ לבצע את התשלום בבנק או בדואר".

 

צריך להיזכר חודש לפני

 

לכאורה מדובר באבסורד. האינטרנט הוא מדיום מהיר ומיידי מטבעו אך תכונות אלה לא זוכות לביטוי במערכת התשלומים של הממשלה. פנינו אל משרד התקשורת ושאלנו כיצד הם מסבירים תקלה כזו, אשר מונעת מהאזרחים לשלם, מדוע המאגר אינו כולל מידע על כל כלי הרכב בארץ, ולמה מוצע לאזרחים לשלם בבנק הדואר כאמצעי מהיר יותר?

 

ממשרד התחבורה נמסר: "תשלום רישיונות נהיגה ורכב באמצעות האינטרנט מתאפשר חודש לפני המועד שבו פג רישיון הנהיגה או הרכב ולא פחות מ-10 ימים לפני תאריך התפוגה. לכן, אדם אשר רוצה לשלם את רשיון הנהיגה או הרכב שלו בתקופה העולה על חודש, אינו יכול מאחר ושמו עדיין לא מופיע במאגר. לאחר התשלום, נשלח רישיון הנהיגה או הרכב לנהג כעבור 10 ימים ולכן אין אפשרות לשלם בתקופה של אותם עשרה ימים לפני תפוגת הרישיון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסכם השימוש והגיבוי של לגו
מומלצים