שתף קטע נבחר

דיוקן: הגורו של פוטושופ

סיפורו של קאי קראוז, הגורו שהפך את אמנות עיצוב הממשק לדת. סיפור חיים שממש לא ברור איך המפיקים בהוליווד פספסו ועוד לא עשו ממנו סרט (ואין מתאים מג'ף ברידג'ס לתפקיד קאי)

תוכנת פוטושופ יכולה ללא ספק להיחשב כאחת התוכנות החשובות שפותחו למחשבים אישיים. תוכנה שחוללה מהפיכה בתחום ההוצאה לאור והפכה לכלי המוביל ללא עוררין בתחום עיבוד התמונה.

 

אי שם בתחילת הדרך החלו להתפרסם טיפים למשתמשי פוטושופ מכורים. הטיפים הללו כללו עצות ליצירת אפקטים שונים והסברים על פונקציות שונות של התוכנה הצעירה. הבחור שעמד מאחורי

הטיפים הללו היה קאי קראוזה שעד מהרה הפך לגורו בה"א הידיעה של שימוש בפוטושופ.

 

הוא חולל פלאים על המסך בעיקר על ידי שימוש באפשרויות ה-Composite ו-Calculate, שאפשרו שילובים מתמטיים בין ערוצי פוטושופ שונים (לא היו אז שכבות) ליצירת אפקטים על תמונות.

 

מכר ציוד לניל יאנג 

 

קאי קראוז נולד ב-1957 ולמד מוסיקה ומתמטיקה בגרמניה. הוא הגיע לארה"ב ב-1976 ושם עבד כמוזיקאי ומעצב על פרויקטים שונים, השתתף בהקלטות אלבומים ואף זכה בפרס הקליאו על פס הקול שלו לסרט "מסע בין כוכבים".

 

בשנת 1982 הוא מכר את כל ציוד המוזיקה שלו לניל יאנג, ויצא לדרך חדשה של פיתוח תוכנות לעיבוד תמונה. בתחילת שנות ה-90 הצטרף לחברת תוכנה בשם HSC להפצת משנתו הגרפית, וכבש את העולם עם חבילת תוכנות גרפיות מקוריות כמו Goo, Soap, Show, וגם תכנון מחודש של ממשקים לתוכנות שנרכשו על ידי החברה כמו Poser, InfiniD, Painter ועוד.

 

KPT

 

הטיפים השונים שלו והיכולת המופלאה של קאי להגיש את המידע בדרך פשוטה וברורה הביאו ליצירת ערכת הפילטרים לפוטושופ שנקרא Kai Power Tools. הכלים שוחררו בכמה גירסאות שהתכנסו לבסוף לאוסף בשם KPT 3. מלבד האפקטים המדהימים שנכללו בחבילה, הצטיינה התוכנה בממשק משתמש חדשני ונועז שעוצב במיוחד לכל אפקט באוסף.

 

קאי פרץ את כל המוסכמות של אותה עת, ואפילו כיום נראים ממשקי התוכנות שלו רעננים ולא שגרתיים, אך בד בבד, ברורים, אינטואיטיביים וקלים לתפעול. בעת עיצוב הממשקים, בחר קאי שלא להשתמש במילים ובתפריטים מילוליים, אלא בכפתורים ומכוונים ויזואליים, דבר שהפך את הממשק לנגיש לכל משתמש באשר הוא.

 

עיצוב רגשי

 

כל התוכנות שלו נראו ידידותיות יותר ונעימות יותר לעבודה, והוא חשב על פתרונות פשוטים וגאוניים, כמו שימוש בגרירת העכבר לקביעת פרמטרים בשדה במקום לפתוח עוד Slider, או להוסיף מגירות נשלפות לחלונות. בכלל, קאי עיצב את הממשקים שלו על פי תורת הקנסאיי (Kansei) היפנית, שגורסת, בגדול, כי עיצוב שימושי חייב להתחשב גם בפרמטרים רגשיים של המשתמש.

 

כך למשל, כל אלמנט בממשקים מטיל צללית רכה על שולחן העבודה ואייקונים רבים מקבלים עיצוב רך יותר וריאליסטי שמושך תשומת לב ומתחבב מיד על ידי הצופה. רבים מהאלמנטים שהוכנסו על ידו מצאו את דרכם (שלא לומר נגנבו...) אחר כך לתוכנות רבות אחרות כגון תוכנת פוטושופ ואפילו הממשק המהולל של Mac OS X.

 

היהלום שבכתר 

 

תוכנת ברייס הייתה ונותרה היהלום שבכתר התוכנות של קאי. כשיצאה התוכנה ב-1996 הייתה זו התוכנה הראשונה שכיוונה לעבר יצירתיות נטו, ולא תוכנה ליישום שימושי כלשהו. במקור שימשה ברייס להדמיה של סביבות ונופים טבעיים. התוכנה פותחה במקור על ידי אריק וונגר, מוזיקאי, צייר ומתכנת צרפתי, שפיתח אותה

לשימושו האישי והדהים את הצופים בתמונות הריאליסטיות שיצאו מהתוכנה.

 

היא כללה אפשרויות מובנות ליצירת סוגי שמיים, אדמה, מים וסלעים. המשתמשים הפכו אותה חיש קל לכלי חובה בספריית התוכנות של כל מעצב והשתמשו בה לכל דבר כמעט.

 

מעיצוב לוגו ועד ליצירת תרשימים עסקיים. קאי קראוזה עיצב ופיתח את הממשק לתוכנה המורכבת הזו והצליח ליצור את אחד הממשקים החכמים והיצירתיים ביותר שנראו אי פעם על מסך מחשב.

 

אחד הגימיקים של הגירסאות הראשונות היה שהממשק בעצם נוצר על ידי התוכנה עצמה. כל האלמנטים של הממשק רונדרו על ידי ברייס.

 

הנזיר שמכר את הפרארי שלו?

 

בשיא ההצלחה של החברה בבעלותו, פרש ממנה קאי (עמוס בערימות של כסף, כבוד ותהילה). אחריו כבר לא נותר הרבה, חוץ מלמכור את כל התוכנות לחברות אחרות ולהעלם אל השקיעה.

 

קאי עצמו הכריז על חרם תקשורתי, רכש טירה עתיקה בגרמניה ונכנס לשם עם קבוצה של אנשים כדי לפתח בסודי סודות את "הדבר הבא" בעיבוד תמונה. חוץ מזה, הוא עדיין עובד עם חברו הטוב פיטר גבריאל על מיזם וותיק שכבר הוצג ב-1997, שבבסיסו השימוש בצלילים מוזיקליים וקול אנושי ליצירת אנימציות תלת מימדיות בזמן אמת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Bryce. היהלום שבכתר
קאי קראוזה. מתי הסרט?
מתוך גיליון 3 של זמן דיגיטלי - מגזין ברזולוציה גבוהה
מומלצים