שתף קטע נבחר

צילום דיגיטלי: מצבע לשחור לבן

כבר לא צריך להתלבט בין פילם צבעוני לשחור לבן. במצלמה דיגיטלית תוכלו להפיק בקלות תמונות שחור-לבן נפלאות ומלאות אווירה – גם אם התמונה צולמה בצבע

בשנת 1996 טיילתי בפעם הראשונה בנפאל. עוד לפני הטיול הבנתי שעליי להיסחב עם שתי מצלמות: אחת עם סרט צבעוני רגיל והשניה טעונה בסרטי שחור-לבן. בסופו של עניין יצא שבנוסף לתיק של 20 קילו של החפצים הרגילים, אני נסחבתי גם עם עדשות ושתי מצלמות, שכל הזמן נאלצתי לזגזג ביניהן: כאן מתאימה תמונת צבע וכאן עדיפה תמונת שחור-לבן.

 

הפילמים, כמו שקורה תמיד, התמלאו הרבה יותר מהר משציפיתי, ובבוקר כשקמתי לזריחה הנפלאה של האנפורנה – מצלמה אחת קפאה ועד היום אני צריך להסביר אילו צבעים צריך לדמיין

כשרואים את התמונה בשחור-לבן של הזריחה.

 

ועוד הערה: כשחזרתי מהטיול, הייתי צריך לעבוד חודש אחד נוסף רק כדי לממן את פיתוח הסרטים. סרטי צילום שחור-לבן, לכאורה מיושנים טכנולוגית, עולים הרי יותר מסרטי צבע, כמו שסוכר חום טבעי ולא מעובד עולה יותר מסוכר תעשייתי מולבן.

 

אבל כל זה היסטוריה. בשנה שעברה, בביקור השני שלי בנפאל, הייתי מצויד במצלמה דיגיטלית אחת ובכרטיסי זיכרון במקום פילם. וכך, חלק מהתמונות שצילמתי, בצבע, מצאו את עצמן עוברות, באמצעות עיבוד תמונה פשוט, טרנפורמציה לשחור-לבן.

 


הרמטכ"ל הבא. קהיר, 2005. התמונה המקורית בצבע נראית לא רעה בכלל, אבל בשחור לבן זה נראה יותר מעניין.

 

מה יש בשחור לבן?

 

מאז ומעולם צלמים ברחבי העולם העדיפו שחור-לבן. גם כשהופיע הצבע. קשה להסביר מדוע, אך צילומים בשחור-לבן יוצאים לעיתים קרובות מיוחדים יותר ומלאים באווירה, והמתבוננים מקבלים הרגשה אחרת לגמרי. בנוסף, יש תמונות שנראות מפוספסות או דהויות בצבע, אבל נפלאות בשחור לבן. התמונות המפורסמות בעולם צולמו בשחור לבן, ביניהן גם הצילומים הרומנטיים-קיטשים של פריז של דואסנו, או התמונה האלמותית של הפסקת הצהריים על הקורה של עובדי הבנייה באמפייר סטייט.

 


פריז של המזרח התיכון. בשחור לבן, קהיר נראית כמו עיר אירופית

  

מתי לצלם בשחור לבן?

 

אף פעם. עדיף לצלם במצלמה דיגיטלית בצבע ולהפוך אחר כך לשחור-לבן, בקלילות ובעזרת תוכנת עיבוד פשוטה, כמו הגירסה החדשה של תוכנת פיקאסה הנפלאה והחינמית של גוגל, שמציעה אפקטים רבים לעיבוד התמונות שלכם.

 

אפקטים פופולריים

 

  • B&W – להפוך את התמונה לשחור-לבן. הכי קלאסי.

 

  • Sepia – להפוך את התמונה לגוון חום-עתיק. בעבר היה תהליך שכלל תמיסת כסף גופריתית (מסריחה מאוד) שגרמה להדפסה בגוון חום. תמונה בגוון ספייה נראית רומנטית ועתיקה ויכולה להפיח חיים בתמונות שאחרת נראות מתות.

 

  • Filtered B&W – אחח, כמה קל לעשות דברים במצלמה דיגיטלית, שאחרת היו דורשים תהליך הדפסה מיוחד או ציוד יקר. יש פילטרים צבעוניים (ירוק, חום, כחול וכו'), שמשנים את הצבעים בתמונה, ושבצילום שחור לבן הם מחזקים גווני אפור מסוים ומחלישים אחרים. תכונה זו תאפשר לכם לדמות מצב של פילטרים בצבעים שונים בצילום שחור לבן.

    הרבה מצלמות מציעות מצבי צילום בשחור-לבן, ספייה או טריקים אחרים. אין לכם צורך בהם. תמונת צבע אפשר להפוך בקלות לשחור לבן, אבל אם צילמתם בשחור-לבן ופתאום מתחשק לכם צבע, אז מאוחר מדי.

    מצד שני, אם אתם מצלמים תמונה ובדעתכם להמיר אותה לשחור-לבן מאוחר יותר, נסו לצלם תמונה נוספת עם חשיפת חסר (Underexposure) ובדקו את התוצאה במחשב. תמונות שהן עם חשיפת חסר מדגישות את הפרטים עוד יותר בשחור-לבן.

  

מתי כדאי להעביר תמונה לשחור-לבן?

 

  • ימים אפרוריים - בימים כאלה, השמיים מכוסים בשכבה אחת של עננים והצבעים פשוט לא קיימים. כל תמונה תראה דהויה וחסרת ברק והרקע, שמיים בצבע לבן-אפור בוהק, יגרום לתמונה להראות סופר-משעממת. נסו להפוך אותה לשחור לבן ולראות מה יצא: במקרים רבים ההמרה תציל את התמונה: תשומת הלב תעבור מהשמיים הלבנים והמסנוורים לאובייקט ויהיה קשה להבחין בגוונים הדהויים.

 

  • צילומי פורטרט - אם יש לכם צילומי פורטרט, נסו להפוך אותם לשחור לבן. האבחנה הזו נכונה במיוחד אם הפנים מעניינות: פני ישיש מקומטות או פני ילד מחייך. לעיתים קרובות, התמונה תצא טובה ומושכת יותר בשחור לבן, גם אם הצבעים של התמונה המקורית טובים. נסו, תמיד אפשר לחזור אחורה (בהנחה שלא מחקתם את האורגינל).

    סיבה נוספת היא ששחור-לבן סלחני יותר לתמונות פורטרט והוא משפר בעיות בצבעי עור (שהשחור-לבן מרכך) ובעיות של אור וצל (אם חלק מהתמונה מוצל וחלק מואר), בעיות בצבעים, שריטות ופגמים בפנים. במקרים רבים, התמונה תהפוך מתמונה לפח האשפה לתמונה נפלאה ומלאת אווירה.

 

  • תמונות צבע "דפוקות" - תמונות מטושטשות, מגורענות יתר על המידה או עם "רעש" – תמונה צבעונית כזו היא אבודה והרעש מסיט את תשומת הלב מהפרטים לטשטוש ולנקודות הרעש – אבל שחור-לבן סלחני יותר. התמונה אחרי המרה תראה עתיקה, כמו צילום משנות ה-30, ובצילומים כאלה גם אנחנו סלחנים יותר לטשטוש או גרעיניות. יותר מכך, זה נראה אפילו אומנותי ואולי תמצאו עניין בהוספת רעש בכוונה לתמונה מלאת אווירה (בעזרת תכונת Add Noise בתוכנות עריכת תמונה שונות).

 

  • תמונות "משעממות" - אם יש תמונה שנראית מכל סיבה שהיא משעממת – נסו להפוך אותה לשחור לבן. לעתים היא לפתע תקבל חיים חדשים.

 

  • תמונות עם פלאש - תמונות עם פלאש הקבוע במצלמה, במיוחד פורטרטים, יראו גרוע, גווני העור יראו מלאכותיים ולא אחידים והתמונה תראה לרוב מסונוורת. אנשים בהירים יראו ורודים וכל צלקת וקמט בולט מיד לעין. הרקע מאחור לא מואר באותה מידה ולכן נראה מוצלל מדי אך עדיין מושך תשומת לב שלילית. המרה לשחור לבן תפתור חלק גדול מהבעיות: העור יהפוך לגוונים של אפור, חשיפת היתר של הפנים תעלם כמעט כליל והרקע ייעלם כמעט לגמרי.

 

לחובבים רציניים יותר

 

אם המצלמה שלכם תומכת בקובץ מסוג RAW (קובץ שלא עובר דחיסה ושומר את הנתונים המקוריים של התמונה כפי שהמצלמה קלטה אותם) – שיקלו להשתמש בו בצילומים שאתם חושבים להמיר לשחור לבן. אחר-כך, ליד המחשב, קובץ RAW מאפשר שינוי גדול בגוונים (באמצעות תוכנת העריכה המסופקת עם המצלמה, כיוון שלכל מצלמה קובץ RAW במבנה שונה) וכך תוכלו להוציא תמונה טובה הרבה יותר מתחת ידיכם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משלוחי מנות, קהיר, 2005. התמונה המקורית פוספסה והיא מטושטשת ומגורענת יתר על המידה. אחרי המרה לספייה
צילום: נט מגזין
מומלצים