שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    כשגוגל מאיצה, כדאי להאט
    באמצעות ה-Web Accelerator, גוגל למעשה יוצרת עותק של ה-WWW, ומציעה לגולש: למה שלא תחווה את האינטרנט דרכנו? שירות זה מאפשר לחברה לקדם את מטרתה לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך את רשת האינטרנט לרשת של גוגל

    גוגל הסירה מהרשת בסוף השבוע את מאיץ הגלישה החדש (Web Accelerator), תוסף לדפדפן שהושק בשבוע שעבר בגירסת בטא, במטרה מוצהרת להגדיל דרמטית את קצב הגלישה של משתמשי האינטרנט המהיר באמצעות הורדת הדפים ישירות משרתי החברה.

     

    על פי אתר השירות, בשל הביקוש הרב, אין התשתית מאפשרת צירוף של גולשים נוספים בשלב זה. סיבות אפשריות נוספות הן בעיות אבטחה ופרטיות שנתגלו מאז ההשקה. הן הביקוש הרב והן בעיות האבטחה והפרטיות הם סימנים מדאיגים - פירוט בהמשך.

     

    אך ראשית, קצת רקע. ה-Web Accelerator של גוגל הוא תוסף גלישה שמותקן במחשב ומאפשר טעינה מהירה יותר של דפי אינטרנט בחיבורי אינטרנט מהיר כמו ADSL וכבלים, זאת, באמצעות הפניית הגלישה של המשתמשים בתוכנה דרך שרתי גוגל.

     

    במילים פשוטות, במקום לגלוש לשרתי אינטרנט אשר חלקם איטיים למדי, גוגל מספקת לגולש העתק (מטמון) של האתר ישירות משרתיה. הגולש מתחבר לבסוף לאתר היעד, אך עיקר התוכן יורד למחשב משרתי גוגל במקום משרת היעד. אם דף האינטרנט השתנה מאז שגוגל שמרה עותק ממנו, רק הרכיבים החדשים בדף ירדו משרת המקור והשאר מגוגל.

     

    הבאג הקטן

     

    על אף שהשירות אינו פועל בדפי אינטרנט מאובטחים (https), וזאת, מסיבות של אבטחת מידע, התברר כי גוגל מגישה לגולשים דפים השמורים במטמון עם שם משתמש וסיסמה של משתמשים אחרים. כתוצאה מכך, גולשים יכולים לצפות בתכנים אישיים שאינם שלהם, תוך הפרה בוטה של פרטיות חלק מהמשתמשים.

     

    גוגל מסרה כי היא פועלת לתיקון הבעיה, שהקיפה, לשיטתה, מספר קטן של אתרים. אך התקלה הקטנה הזו אינה "הבאג" העיקרי של השירות, מבחינה צרכנית.

     

    הבאג הגדול

     

    על פי תנאי השימוש, גוגל מעתיקה "זמנית" את כל קובצי ה-Cookie מהמחשב הביתי של הגולש אל שרתיה כדי "לשפר את הביצועים". למעשה, החברה תוכל לדעת
    על כל הרגלי הגלישה של המשתמשים בשירות. גוגל גם מתעדת את כתובת ה-IP של מחשב הגולש, מידע ייחודי למחשב וזמן החיבור.

      

    גוגל כבר יודעת מה מחפשים הגולשים ברשת, ותכונת היסטוריית החיפוש האישית החדשה תסייע לה לתעד את כל החיפושים שלכם לאורך זמן. היא לא בהכרח צריכה את זה - הצצה לקובץ ה-Cookie של גוגל, אשר רובנו לא טורחים למחוק, תגלה כי תאריך התפוגה שלו הוא 2038. קובץ זה מאפשר לחברה לקשר בין מחשב מסוים לבין החיפושים שנעשים באמצעותו.

     

    ומה הגולשים מבקשים לקנות? גם את זה יכולה גוגל לדעת בקלות באמצעות מנוע השוואת המחירים Froogle. אילו חדשות מעניינות אותם? Google News יודע. ומה הם כותבים לחברים לעבודה ולעמיתים? שירות הדואר המקוון Gmail מתעד הכל. ומה שמור במחשב האישי שלכם? תוכנת החיפוש השולחנית Google Desktop מתעתדת את המידע הזה. ומי הם החברים שלכם? שירות הרשת החברית Orkut ימפה אותם בדיוק רב.

     

    גוגל כבר יודעת הרבה

     

    על פי תנאי השימוש של ה-Web Accelerator, גוגל מעתיקה "זמנית" את כל קובצי ה-Cookie מהמחשב הביתי של הגולש אל שרתיה כדי "לשפר את הביצועים". למעשה, החברה תוכל לדעת על כל הרגלי הגלישה של המשתמשים בשירות. גוגל כבר עוקבת אחר הרגלי הגלישה של משתמשי סרגל הכלים שלה - Google Toolbar. התכונה החדשה שהתווספה לו - ה-Autolink, מוסיפה קישורים חיצוניים לדפי אינטרנט שנבחרו על ידי גוגל, מבלי לקבל רשות מבעלי האתרים.

     

    גוגל הופכת בהדרגה למכרה המידע הגדול בעולם, המקיף עשרות מילוני גולשים. השירותים שמציעה החברה הם רק תירוץ, מבחינתה, לדבר האמיתי: תהליך אלכימי המפיק זהב מנתוני המשתמשים בכל שירותי החברה.

     

    גוגל טוענת כי בשלב זה, אינה מחברת בין נתוני הגלישה של המשתמשים ברשת האתרים שלה כדי ליצור מאגר מידע אחיד. עדיין לא. זה יהיה מהלך אנטי-עסקי מבחינתה אם לא תעשה זאת.

     

    התוכנית של גוגל צפויה להשתנות

     

    מריסה מאייר, סגנית נשיאת גוגל למוצרי Web, אמרה לאתר Cnet, כי בשלב זה, הרגלי הגלישה של משתמשי ה- Web Accelerator לא מקושרים לקובץ ה-Cookie של גוגל. "עד כה, לא עשינו דבר עם המידע שאספנו בהקשר של מחקר שוק ואין לנו תוכנית לנהוג כך", אמרה, "אם התוכנית תשתנה, נודיע על כך בבירור למשתמשים שלנו ונספק להם פתח הצלה". ניחוש פרוע: התוכנית עומדת להשתנות, וכמה גולשים יבחרו להימלט? עוד ניחוש פרוע: אחוז קטן ביותר.

     

    האינטרנט של גוגל

     

    באמצעות ה-Web Accelerator, גוגל למעשה יוצרת עותק של ה-WWW, ומציעה לגולש: למה שלא תחווה את האינטרנט דרכנו? מערכת השרתים העצומה והיעילה של גוגל (לפחות 100 אלף שרתים זולים ואמינים, על פי כתבה שפורסמה בניו יורק טיימס בחודש פברואר, 2004), תבטיח כי חוויית הגלישה דרך גוגל תהיה תמיד מהירה יותר. הגולש כל הזמן יישאר ב"גוגל". גם כאשר יבקר באתרים אחרים.

     

    גוגל לא "שמה" על בעלי אתרים שטוענים ששמירת גירסאות מטמון של דפי האינטרנט שלהם על שרתיה מפרה, למעשה, את זכויות היוצרים שלהם. נכון, הם יכולים למנוע מהרובוט החרוץ של גוגל לבקר באתרים שלהם, אך החסימה תוביל למחיקתם מהמאגר של מנוע החיפוש הפופולרי בעולם, ואם אתם לא שם, אתם פשוט לא קיימים. בעלי אתרים יכולים גם לחסום את ה-Web Accelerator, אך אינם צפויים לנהוג כך, מסיבות דומות. אתרים שייכללו ב- Web Accelerator צפויים להשתלב טוב יותר במערכת האקולוגית של גוגל יחסית לאתרים שאינם שם, ולכן עשויים גם ליהנות משיפור במדד ה-PageRank, המשמש לקביעת הדירוג של אותם אתרים בדפי התוצאות של מנוע החיפוש.

     

    המטרה: להגדיל הכנסות מפרסום ושיפור החיפוש

     

    גוגל מעוניינת למעשה בשני יעדים עיקריים - 1. להגדיל את הכנסותיה מפרסום באמצעות מודעות הטקסט (Adwords באתרי החברה ו-Adsense באתרים חיצוניים הנוטלים חלק ברשת הפרסום שלה) - ככל שהגולשים ישהו יותר באתרים אלה, כך יגדלו ההכנסות; 2. לשפר את מנועי החיפוש שלה, וליהנות מיתרון על פני מתחרותיה בתחום - יאהו! ומיקרוסופט. ה- Web Accelerator מאפשר לגוגל לקרב את הגשמת המטרה הזו, ולהפוך את רשת האינטרנט לרשת של גוגל.

     

    אתרי החדשות בתחום המחשבים והאינטרנט עוסקים הרבה בגוגל, והסיבה לכך אינה המחזור העסקי של החברה או שווי המנייה הנוכחי אלא הצופן הגנטי שלה. גוגל קורצה מה-DNA של האינטרנט, וככזו, היא לעולם תקדים חברות אינטרנט "לא טהורות" כמו מיקרוסופט. חברות אינטרנט טהורות כמו גוגל, ולאחריה יאהו!, eBay ואמזון (לא בהכרח בסדר הזה) צפויות להוביל את הרשת (ואולי את העולם כולו בשנים הקרובות). 

     

    גוגל עושה רע

     

    המטרה המוצהרת של גוגל היא לארגן את כל עולם המידע ולהפוך אותו לנגיש ולשמיש למשתמש. גוגל חרתה על דגלה מראשית דרכה את העקרון "לא להיות רעה" (Do no evil), וראשיה, סרגיי ברין ולארי פייג', עדיין מאמינים בכך, יש להניח. אך רוע נוצר לעתים קרובות שלא במתכוון ומתבטא בדרכים בנליות למדי. מונופולים, למשל, הם רעים לצרכנים מעצם טבעם ומעמדם בשוק. אין אפשרות אחרת.

     

    נכון, גוגל נתקעה קצת מאחור בשנה האחרונה: יאהו! חדשנית ממנה ביישומים טכנולוגיים חדישים ומיקרוסופט מתחילה לצמצם פערים בתחום החיפוש. השירותים של גוגל מקרטעים: Gmail עדיין בבטא ומציג ממשק בעייתי ותקלות בתשתית, יש תוכנות טובות יותר מ-Google Desktop ועוד.

     

    אך אלה בעיות זניחות יחסית וניתנות לטיפול. אם תגשים גוגל את מטרתה לארגן את כל המידע בעולם, חברה אחת ויחידה תעקוב אחריכם במהלך הגלישה, תדע היכן אתם נמצאים בכל עת ברשת, תסרוק כל הודעת דוא"ל שתכתבו או תשלחו, ותשנה את הדפים שאתם רואים כראות עיניה, הכל "לטובתכם", כמובן. למרבה הדאגה, גוגל עושה רע וממשיכה לשכנע אותנו שהיא עושה טוב, וגורמת לנו לחזור אליה שוב ושוב, מתוך הבנה כי אהדת המשתמשים היא המפתח להצלחה בעידן האינטרנט. 

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים