שתף קטע נבחר
 

מהפכה: מבחני רמה אחידים בכיתות א'

משרד החינוך מתכנן לקיים משנת הלימודים הבאה מבחנים זהים לתלמידי כיתות א', שישמשו את בתי הספר לאיתור בעיות ושיפור רמת הקריאה והכתיבה. דוגמה לשאלה: לצד המילה "כלב" יופיעו ארבע תמונות שונות. התלמיד יצטרך לשייך את התמונה למילה. מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך: "אנחנו בעיצומה של רפורמה"

מהפכה בכיתות א': משנת הלימודים הבאה (תשס"ו) ייבחנו לראשונה כל תלמידי כיתות א' בארץ במבחנים זהים שנועדו לבדוק את רמת הקריאה הכתיבה שלהם ולאתר קשיים מוקדמים בתהליך הלמידה - כך נודע היום (ב') ל-ynet. בניגוד למבחני המיצ"ב, התוצאות של המבחנים הללו יישארו רק בתוך כל בית ספר, וישמשו את המורים לזהות בעיות ולשפר את הרמה.

 

במשרד החינוך מקווים כי המבחן החדש יאתר בעיות בקריאה וכתיבה בשלב מוקדם. המטרה הסופית היא לשפר את את תוצאות מבחני המיצ"ב (מדדי יעלות וצמיחה בית ספריים), הנערכים בכיתות ב'.

 

המבחן החדש נחלק למספר חלקים ומשימות שעליהם ייבחנו הילדים: הכרת אותיות, הכרת התנועות עד הבנת קריאה, קריאה קולית של מילים שלמות, כתיבה חופשית, מצרף הברות, זיהוי מילות טפל (מילים שאין להם משמעות אך דומות למילים קיימות) ואבחנה בין אותיות סופיות. 

 

בנוסף, התלמידים יעברו מבחני הכְתבות, במסגרתם יידרשו לכתוב את מה שתקריא המורה או הבוחנת. בתום כל משימה ייערך "מבדק". תלמיד שלא יעבור את המבדק, יקבל הדרכה ממחנכת הכיתה וייבחן בנושא שוב בהמשך השנה. הציונים במבחן הם פנימיים וישמשו את המורים. למבחן יצורפו שלוש חוברות: חוברת משימות והדרכה המיועדת למורה, חוברת שאלות ומשימות לתלמיד, וחוברת תשובות לתלמיד.

 

דוגמה למטלה במבדק: לצד המילה "כלב" יופיעו ארבע תמונות שונות. התלמיד יצטרך לזהות את המילה ולשייך אותה לתמונה הנכונה. במבחן עשוי להופיע סיפור קצר ואחריו כמה שאלות. למשל: "דני הלך לבית הספר ופגש בדרך את השכן יוסי". לאחר מכן תופיע שאלה עם ארבע תשובות מהן אחת נכונה: את מי פגש דני? את אבא, אמא, השכן או המורה?

 

בתחום הכתיבה, יידרשו התלמידים להשלים משפטים כמו: "בוקר אחד קמתי ולפתע ראיתי...". כך ייבדקו אוצר המילים ויאותרו שגיאות כתיב.

 

המצב כיום: כל מחוז קובע מבחנים משלו

 

עד היום עמדו הילדים במבחנים שונים. כל מחוז בחר במבחן על-פי הבנתו ולא היה מבחן אחיד על-פי עזרי למידה וחוברות מסודרות. המבחן החדש מתבסס על חוזר מנכ"ל שיצא ב-2002.

 

מנהלת האגף לחינוך יסודי במשרד החינוך, שרה רויטר, אמרה ל-ynet: "מטרת המבדקים היא לאפשר למורים לבדוק את התפתחות הילדים והתוצאות ישמשו אותם. אם יתגלה תלמיד שמתקשה, המורה תתערב התערבות פדגוגית כדי למנוע מצבים שלא ירכשו שפה. עד היום לא היו לנו נתונים של כיתות נמוכות, זו פעם ראשונה שבודקים באמצעות כלי אוניברסלי אובייקטיבי, מהימן ומתוקף".

 

לדברי רויטר, "המבדקים יאתרו אצל כל ילד בכיתה א' את הקצב שלו. אנחנו מצפים שעד סוף השנה, כל הילדים ידעו לקרוא ואפשר יהיה לדעת מי מתקשה". לדבריה, בארבע השנים האחרונות חלה רפורמה בנושא הקריאה והכתיבה.

 

בין היתר מנסים לאתר את הקשיים העיקריים בלמידת השפה שמשותפים לילדים רבים, "בגילאים האלה יש קושי רב עם כל המילים שמכילות עם צ' סופית. בכלל אותיות סופיות הן בעייתיות. התלמידים מתקשים לכתוב מילים שמכילות ס' ומ' סופית וגם מתבלבלים באותיות א', ע' וה'. בדקנו חומרי למידה, שינינו גישה, והתחלנו בהשתלמויות למורים בכיתות א' ו-ב'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
מבחנים אחידים
צילום: אלכס קולומויסקי
צילום: מאיר אזולאי
מהפכה
צילום: מאיר אזולאי
מומלצים