שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

רכב קלאסי - מורה נבוכים

תמיד חלמתם על טריומף ספיטפייר? הבטחתם לעצמכם שברולט קורבט כשתהיו גדולים? לכל המעוניינים לדעת הכל על עולם הרכב הקלאסי - המדריך השלם, פרק א'

"מכונית קלאסית", "רכב אספנות", "ענתיקה". גם אם אינכם קהל היעד של מגזיני רכב, סביר להניח שמילים אלה עושות לכם משהו. במקרים רבים אתם יכולים לדמיין תמונה בשחור לבן , לדמות ריח שמן ודלק, אולי צליל מפלט צרוד. כי מכונית ישנה בעידן מודרני, היא דבר שמעורר רגשות. לא רק מוטוריים, אלא גם רומנטיים. מה, אתם לא זוכרים את האוטו הראשון? לא מסוגלים להיזכר בחלום ילדות על הנסיעה הראשונה לטיול משפחתי, או סרט בן עשרות שנים, פוסטר או תמונה. לא פלא על-כן שיותר ויותר מצטרפים לתחביב רכישה, שיפוץ ואחזקה של רכב בן כמה עשרות שנים. 


מוסטנג פתוחה, במצב נהדר (צילום: ליאור ברוך)

 

סיבה טובה לפתוח מדור חדש, שיעסוק ברכב ישן, על כל היבטיו. החל מתהליך הבחירה והרכישה, דרך השיפוץ והליטוש, וכלה בשימוש. ופרק ראשון: ההחלטה הגורלית.

 

חלום שמתגשם? אולי

 

תתפלאו לדעת, אבל בניגוד למה שאתם עשויים להניח, הדרך להגשמת חלום המכונית הקלאסית קצרה ופשוטה. זאת, כל עוד תשכילו לשמור על מספר כללים בסיסיים בתהליך איתור ורכישת הרכב. כשמחפשים מכונית חדשה או משומשת "רגילה", נהוג לפתוח עיתון סוף-שבוע או לשוטט בלוחות אינטרנט שונים. במקרה של מכונית קלאסית, העסק שונה מעט, כפי שנסביר בהמשך.

 

אבל עוד לפני כן, זיכרו כי אחד הכללים הבסיסיים ברכישת רכב קלאסי, הוא היכולת האישית לתחזק כלי-רכב מסוג זה. אם מהיבט כלכלי, אם מתוך רמת שיפוץ נחוצה, לעומת רמת הניסיון של הקונה בשיפוץ כלי-רכב מסוג זה. לא אחת תמצאו "מציאות", בדמות מכונית חלומותיכם, במחיר שווה לכל נפש, אך תהליך השיפוץ עשוי להיות יקר בכמה דרגות מכוחותיכם. לכן, בכל שלב ושלב של תהליך החיפוש, מומלץ לעצור לעיתים קרובות ולחשוב. לעשות פעם נוספת חשבון נפש אמיתי, להחליט שוב על התקציב המוגדר. להעביר בראש לוח זמנים כללי לשיפוץ. אנחנו בכל אופן, ננסה לעזור:

 

שיעור היסטוריה

 

ראשית, זכרו כי גיל הרכב הוא גורם מכריע במערכת השיקולים. לרכב שגילו מעל 30 שנה, ניתן לבצע הסבת רישוי ל"רכב אספנות". הטבה זו מקנה הנחה משמעותית בעלויות רישוי שנתיות, אם כי מבחן הרישוי מתבצע פעמיים בשנה. זכרו גם כי עלויות הביטוח יהיו נמוכות יותר. עם הפיכתו לרכב אספנות, חלה על הרכב מגבלת נסיעה בין השעות 09:00-07:00, בימים ראשון עד חמישי.

 

מומלץ ללמוד ככל הניתן אודות הרכב הספציפי אותו אתם מעוניינים לרכוש. נכון להיום, רשת האינטרנט היא מקור המידע הטוב מכולם. שם תוכלו למצוא לא רק תמונות רלוונטיות, אלא גם קבוצות דיון שונות בהן לוקחים חלק מכורים לכל מכונית שתעלו על דעתכם. שם תוכלו מאוחר יותר גם להתייעץ באשר לדרך הטיפול ורכישת חלקים, אך גם לפני רכישה, כדי לדעת מה בדיוק כדאי לבדוק, איזו גרסה מועדפת וממה צריך להישמר. זכרו גם לקחת תמונה מקורית של הרכב כאשר אתם ניגשים לבדוק אחד לקראת רכישה, כדי לוודא שהוא אכן מצויד ביחידות התאורה, פגושים ושאר חלקים מקוריים, שלא צצו כאלתור מקומי.


לא חסר פה משהו? (צילום: ליאור ברוך)

 

או קיי. עכשיו אתם קצת יותר מוכנים, והצעד הבא הוא לאתר מכונית שכזו. זאת, כמובן בהנחה שאינכם ניגשים לנושא ללא דעות קדומות. זאת אומרת, שאינכם מחפשים מכונית קלאסית-ישנה רק מכיוון שהיא כזו, אלא מעוניינים בדגם ספציפי. איפה מחפשים? מגון האפשרויות בחו"ל הוא עצום. לא רק מכיוון שאין שום בעיה "לקפוץ" לארץ שכנה ולנסות גם שם את המזל, אלא גם מכיוון שיש כמות אדירה של פרסומים בושא. החל ממגזינים וכלה בעיתונים יומיים.

 

בארץ? לא כמו בחו"ל, אבל תתפלאו לשמוע שיש כמה וכמה אפשרויות. בלוחות המכירה של העיתונים היומיים יש קטגוריה מיוחדת לכך, וכך גם לגבי לוחות מודעות באינטרנט. מגזיני רכב שונים מהווים אף הם מקום מפגש ל"חולי הגה", בדיוק כמו פורומים שונים לרכב. אך נראה כי המקום הטוב מכולם יהיה "מועדון החמש" – זה המאגד את חלק הארי של הקהל המכור לעניין. למועדון יש אתר, פעילות מפגשים קבועה, אירועים שנתיים ואפילו מגזין עצמאי.

 

 

כעת, לאחר שאתם מצוידים בכל המידע הדרוש, יודעים בדיוק איזו מכונית אתם רוצים ובידיים של מי היא עשויה להימצא כרגע, הגיע הזמן לעשות את הצעד הבא - שיחה ראשונה עם בעל הרכב, מפגש ראשון עם הכלה המיועדת ואולי, מי יודע, אפילו נסיעת מבחן. זאת אומרת, בהנחה שמכונית החלומות שלכם במצב נסיעה בכלל...

 

שיחה ראשונית

 

כלל ברזל ראשוני, הנוגע לכל משא ומתן כספי כמובן, אך חשוב במיוחד כאשר אתם מעורבים באופן רגשי. וכן, אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שטובים הסיכויים כי אתם קצת "מכורים" לעניין. גם אם לא ידעתם על כך עד עתה, או לא העזתם להודות בכך. ובכן, כלל הברזל הוא להניח את הביישנות בצד. אתם עומדים לתחקר את בעל הרכב, ואתם חייבים לעשות זאת באופן מדויק שיענה על כמה שיותר שאלות חשובות.


"תאמין לי, האוטו כמו חדש. הכל שלם!" (צילום: ליאור ברוך)

 

כדי להבהיר, מדובר כאן עדיין בשיחה ראשונית, שטוב תעשו אם תערכו אותה אפילו בטלפון. אחרת, אתם עלולים למצוא עצמכם מדרימים לאילת רק כדי לפגוש גרוטאה. מדובר למעשה בכל נושא רלוונטי הקשור למצב הרכב: האם יש לו רישוי. מה מצב חלקי הפח. מערכת החשמל. מערכות מכאניות שונות, בלמים ומצמד ותיבת הילוכים. האם מכיר בעל הרכב את ההיסטוריה המלאה שלו. כל שאלה שתעלו בדעתכם ותעזור לכם להשלים את הפאזל. מרגישים שעובדים עליכם? אל תיקחו צ'אנס. יותר מתמיד, מכונית שנראית טוב אך מסתירה ליקויים קיצוניים, עלולה להתגלות כעסקה הרעה של חייכם. בין היתר מכיוון שאת חלקיה לא ניתן למצוא בכל סוכנות.

 

עכשיו, לאחר שהחלטתם כי אכן מדובר במכונית ששווה לבדוק, הגיע הזמן להיפגש.

 

מראה עיניים, ומשמע אוזניים

 

רגע האמת. אתם עומדים מול המועמדת, מתרגשים-משהו, אבל זה לא הזמן לאבד את הראש. הגעתם לשלב בו צריך לבדוק מה באמת מצבו של הרכב, ולהתאים את סיפור המוכר למציאות. עברו על יריעות הפח, על הפגושים והחיבורים, השמשות והאטימה. כנסו פנימה ועברו באופן קפדני על פנים הרכב, מבלי לשכוח את לוח המחוונים, ריפוד הגג ודיפון הדלתות, אם יש כזה. זכרו כי מראה הרכב יעיד בדרך כלל גם על מצבו המכאני. רמת תחזוקה גבוהה תשמר במקרה זה גם אם הרכב עומד כבר 20 שנה.


זקוק לקצת שיפוץ... (צילום: ליאור ברוך)

 

קחו רגע אוויר, ובדקו הכל שוב. זכרו כי צביעת הרכב, רכישת או שיפוץ חלקי ניקל חיצוניים, שמשות, ריפוד ודיפון מקורי, הם מרכיבים יקרים מאד בתהליך השיפוץ, לעיתים קרובות יקרים משמעותית משיפוץ חלקים מכאניים. אם בשלב זה נראה לכם כי השיפוץ עשוי להפוך יקר מדי, וחורג מהתקציב הראשוני שקבעתם לעצמכם, עשו לכולם טובה, קחו צעד אחורה והמשיכו הלאה בחיפוש. ובכל מקרה, זכרו כי צבע חדש ונוצץ למשל, אינו מדד לטיב פח הרכב, והוא עשוי לתפקד ככיסוי למצב רעוע. בדקיו כפי שתא מנוע מבריק, אינו ערובה לתפקודו המושלם. חשוב ביותר. אל תתנו להתלהבות לגרום לכם לקנות רכב אשר יגרום לכם לשברון לב וכיס.

 

רוצים קצת עזרה כאן? בבקשה, מספר נקודות שכדאי לכם לקחת בחשבון:

 

אבחון המרכב - גלים בפח הינם בדרך כלל סימן לעבודת פחחות לא מקצועית, או לחיי רכב מלאי צלקות מקרבות עלומים. אתם יכולים כמובן להתרשם ביד, אבל אם מדובר בהשקעה רצינית, ניתן לבדוק את מצב הפח והצביעה גם בעזרת מכשור מכאני או אלקטרוני. זה יגלה לכם את עובי החומר המסתתר מתחת לצבע הרכב.

 

חלקי כרום וניקל – מדובר כמובן במרכיבים חשובים מאד למראה רכב קלאסי-ישן, אם אכן הם קיימים. שלמות חלקים אלה היא לא פחות מקריטית, שכן למכוניות רבות כלל לא ניתן להשיג חלקי ניקל חדשים. לא בארץ ולא בחו"ל. תהליך ציפוי הניקל הוא יקר יחסית, ולא ניתן לבצעו על כל חלק.

 

חלודה – ללא ספק אחד האויבים הגדולים, אם לא הגדול מכולם. יש לבדוק היטב את פח הרכב, בעיקר בנקודות ניקוז המים, מתחת לשטיחים (גם מאחור ובתא המטען), שיפולי תא המטען, חיבורי קורות השלדה, תחתיות דלתות, חלקן הפנימי של מסגרות השמשות. כל נקודת חיבור בין שני חלקי פח מועדת לפורענות חלודה. זכרו זאת.

 

פנים הרכב – קחו את הזמן. למרות שרב עשוי להראות מטופח מאד, אתם עשויים לגלות כי המתג המוכסף מתפרק לכם ביד, בנגיעה ראשונה. בדקו על מנוף, בורר, כפתור. אל תשכחו את תקינות לוח המחוונים, מתגי איתות ואורות. אבל, גם את דיפון הדלתות וריפוד כל המושבים, תקינות מנגנוני נעילה ותפעול חלונות, פעולה חופשית מהפרעות של דוושות, הגה, מוט הילוכים. חידוש-שיפוץ-רכישת כל אחד מהאלה עלול להיות יקר מאוד. לכן, אם גיליתם תקלה, מומלץ לוודא עלויות וזמינות כבר בשלבים מוקדמים. בכלי רכב עם גג נפתח יש לשים דגש יתר על המסגרות ועל מנגנון פתיחת הגג, ופחות על שלמות יריעת הבד עצמה, הניתנת לרכישה-שיפוץ במחירים סבירים.

 


כמעט פורשה (צילום: ליאור ברוך)

 

מנועים קדימה

 

בכל זאת החלטתם כי מדובר ברכב ראוי? הגיע הזמן לנסיעת מבחן. שוב אתם עומדים למצוא עצמכם בדילמה מסוימת. מחד אתם נוהגים במכונית קלאסית, ישנה ומעוררת רגשות, מאידך אתם נמצאים כאן עכשיו לא כדי ליהנות, אלא כדי להחליט. הזכירו לעצמכם כי המטרה היא בחינת המצב המכאני של הרכב, תוך כדי תנועה. מנוע, תיבת הילוכים, מצמד, מערכת בלמים, מערכת מתלים והיגוי, תפקוד מערכות חשמל כמו מגבים, אורות, חימום ואפילו מזגן (אם יש כזה). תוך כדי נסיעה, וגם בעת עמידה ברמזור, דאגו להפעיל כל מערכת ומערכת ברכב, ולבחון את תפקודה. זכרו מה מצאתם, או הקליטו על טייפ-מנהלים קטן אם יש.

 

על מה יש לשים דגש מיוחד?

 

מנוע - מניע? אם כן, הקשיבו לו היטב. אם לא, ומדובר במנוע הדורש שיפוץ כללי, יש לקחת בחשבון שהעלויות יכולות לנוע בין אלפים ספורים לסכומים בני חמש ספרות, על-פי סוג המנוע. אתם לא רוצים את זה בדרך כלל. כן הניע? לאחר שהרכב התחמם מעט, גשו למפלט ובקשו ממישהו שילחץ על דוושת ההאצה. עשן כחלחל יצביע על בעיה בשריפת הדלק וככל הנראה על צורך בהחלפת טבעות אטימה (רינגים) ו-או גומיות שסתומים. עשן שחור יצביע בדרך כלל על תערובת עשירה מדי. עשן אפור עשוי להצביע על סדק בבלוק המנוע, אטם ראש לא תקין ואף על בוכנה סדוקה.

 

בתחילת עבודה, בטמפרטורת נמוכה, יתכן ויפלטו אדי מים. יש לוודא שאלה נעלמים לאחר התחממות קלה. כשהמנוע נמצא בטמפרטורת עבודה, מומלץ להקשיב לו מקרוב. אין לשמוע נקישות שסתומים, הוא צריך לעבוד חלק ללא גמגומים, נקישות או דפיקות, גם כאשר עולים לסל"ד גבוה. תמיד מומלץ לבדוק את לחץ השמן במנוע, באמצעות שעון לחץ שמן חיצוני.

 

לאחר כיבוי המנוע כדאי להציץ מתחת לרכב, ולחפש נזילות שמן מהמנוע ותיבת ההילוכים. כשהמנוע מתקרר, מומלץ לפרק את אחד המצתים ולבדוק את מצבו. מצת מפויח או עם רטוב משמן, יצביע על תערובת עשירה מדי או על נזילת שמן לתא הצילינדר. או על תפקוד לא תקין של המצת, העשוי להיגרם כתוצאה מנזק בצילינדר או בקירות הצילינדר, השסתומים או אטמי ראש המנוע.

 


ללא מילים, בירוק ועץ (צילום: ליאור ברוך)

 

בלמים - לפני כל נסיעה ברכב, מומלץ לוודא את תקינות מערכת הבלמים. מששו את צינורות הבלם כדי להרגיש אם הם יבשים, וודאו שיש מספיק נוזל בלמים במשאבת הבלם ובמיכל המילוי, וחפשו נזילות מחיבורי הצינורות. מומלץ לדרדר את הרכב במהירות איטית ולנסות את תפקוד הבלמים, עוד לפני נסיעה ראשונית.

ברכב שעמד זמן ממשוך במיוחד, מומלץ להחליף את רפידות וסנדלי הבלם ולשפץ את משאבת הבלם. על-פי חוק, כל בדיקה-טיפול-תיקון של מערכת בלמים, חייבת להתבצע על-ידי מכונאי-מוסך מורשה.

 

תיבת ההילוכים והמצמד - רוב תיבות ההילוכים ה"עתיקות" ידועות בעמידות גבוהה. למרות זאת, מומלץ לבדוק בקפידה את תקינותן. בתיבות אוטומטיות מומלץ לנסות ו"להרגיש" את העברות ההילוכים, לוודא שאין החלקה. בתיבות ידניות בדקו שאין חריקות חריגות בעת העברה. וודאו שאין נזילות שמן מתחתית התיבה, או מחיבורה לגל-ההינע-מצמד. רעידה בעת תחילת נסיעה עלולה להצביע על דסקת מצמד לא תקינה, אף שייתכן והיא נראית ומרגישה "תקינה". יש לוודא שבכל סל"ד, לחיצה מהירה על דוושת ההאצה תגרום לתגובה מיידית של תיבת ההילוכים. החלקה או איבוד כוח עלולים להצביע על בעיות בתיבה או המצמד.

 

מערכת ההיגוי והמתלים - חופש מותר, אבל רק מעט. ההגה של מכונית ישנה לעולם לא יהיה ישיר, חד ומדויק כמו זה של מכונית מודרנית, אבל לא להגזים. בתיבת הגה הידראולית יש לוודא כי אין נזילות מהתיבה וחיבוריה, וכי הצינורות אינם יבשים. לצורך בחינת מצב המתלים, מקמו עצמכם לצד הרכב. אם הוא נמוך יותר מלפנים או מאחור, יש ללא ספק בעיה בבולמי הזעזועים ו-או קפיצי הרכב.

 

ברכב בר-תנועה, נסיעה בכביש משובש תעניק מידע מצוין. אם הרכב מתנדנד כמו ספינה בים סוער או שנשמעות נקישות, המצב גרוע. בדקו גם באמצעות לחיצה חזקה על פינת המרכב. כאשר תשחררו את הלחץ, הרכב חייב לעלות, ומיד להפסיק לנוע. תנודות נמשכות אומרות כי הבולמים אינם תקינים. הביטו בהם עד כמה שניתן. סימני רטיבות אינם מעודדים.

 


"רוצים כזה?" (צילום: ליאור ברוך) 

 

מה עכשיו?

 

סביר עד מאד להניח שהרכב אותו רציתם, פגשתם ובחנתם - גם אם גיליתם אחד במצב פנטסטי - אינו מושלם. זה בסדר, ומקובל. השאלה היחידה שאתם חייבים עכשיו לשאול עצמכם היא כמה יעלה לרכוש אותו בכל זאת, כולל שיפוץ-תיקון-שחזור. אל תוותרו לעצמכם, אל תעגלו פינות פיננסיות. העולם מלא בחובבי רכב קלאסי שנאלצו להרים ידיים לאחר שהחלום הרטוב מאד התגלה כחלוד מדי. קחו מקדמי ביטחון, הם תמיד נכונים. זכרו כי ברוב המקרים, רכישת רכב במצב משופץ, תהיה זולה משיפוץ עצמאי של הרכב. אז אל תתפתו סתם כך.

 

חוץ מזה, בכתבה הבאה נלמד אתכם איך לעשות את זה נכון, ונעריך כמה זה עולה...

 

ליאור ברוך הוא העורך הראשי של אתר הרכב הקלאסי הישראלי, ומשחזר כלי רכב ישנים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משומשת במצב לא-משהו...
צילום: ליאור ברוך
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים