שתף קטע נבחר

כללים נועדו להישבר

לכתיבת מודעת פרסומת יש מספר כללים, ביניהם כלל השנייה וחצי, כלל הכותרת שמשלימה את הוויז'ואל, כלל ראשי הפרקים וכלל הבולטים. עופר גולן מהבצפר סוקר את הכללים רק כדי להביא דוגמא דווקא למודעה ששוברת אותם לגמרי... אבל עובדת כמו שצריך

אנשים לא קוראים טקסטים. אין להם זמן ולא סבלנות. לכן, מומלץ להמעיט בטקסט במודעת פרסומת. בשביל זה בדיוק יש קופירייטרים - בשביל לנקז עולם ומלואו לתוך כמה שורות, בשביל לתמצת אסטרטגיה של כמה עמודים טובים לשורה אחת טובה יותר. בשביל להפוך את "מה אומרים" ל"איך אומרים את זה" בצורה הכי חזקה, הכי זכירה, הכי קליטה, והכי חשוב - בצורה שתגרום לקופות לצלצל.

 

לעניין הזה יש כללים. ום נכונים בכל המקרים. לדוגמא:

 

כלל השנייה וחצי. מחקרים שנעשו בעבר, מלמדים שהקורא המדפדף במגזין מתעכב על מודעה בממוצע לאורך כשנייה וחצי. זהו! זה מה שיש לך כדי להעביר לו את מה שרצית להגיד. זה מה שיש לך כדי לעצור אותו לעוד כמה שניות כדי להעביר לו את המסר. זה מה שיש לך כדי להצדיק את סכומי העתק שהשקיע הלקוח בקניית שטח הפרסום הזה. שנייה וחצי. זהו. פיניטו. עכשיו תשבור את הראש איך עוצרים אותו...ובמשהו רלוונטי, אחרת לא עשית כלום.

 

כלל הכותרת שמשלימה את הוויז'ואל. יש לך כלי עזר מצוין לטקסט שלך: הוויז'ואל. אנשים אוהבים ויז'ואלים (נו בטח, לא צריך לקרוא אותם). הוויז'ואל עובד מצוין כאשר יש לו כותרת שמשלימה את הרעיון. יחד הם גורמים לקורא לעצור שנייה (וחצי) ולהבין מייד מה רוצים ממנו.

 

כלל ראשי הפרקים. כאשר יש לך הרבה מה להגיד ואתה רוצה לפרוט את המסר למסרי משנה, פשוט תכתוב ראשי פרקים עם כמה שורות הסבר מתחתיהם. החוכמה היא, לכתוב את זה כך שדי יהיה ברפרוף קצר על ראשי הפרקים כדי להבין מה רוצים ממך.

 

כלל הבולטים

· בא מהמילה העברית Bullet.

· הכוונה לנקודות חשובות שרוצים לציין.

· כאשר אין לך מקום לפרט - תשתמש בבולטים.

· זה קצר, לא מעייף ומעביר מסרים.

· מעולה למצגות פאואר פוינט.

· ברור?

 

יש עוד הרבה מה לפרט בעניין הכללים, אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת. הסקירה הזו מובאת כאן רק כדי להמחיש את הגדולה שבמודעה המצורפת. מודעה שהולכת נגד כל הכללים, מודעה שכולה טקסטים, בלי כותרת, בלי זעזועים ויזואליים וטקסטואליים. ובכל זאת, מודעה שיכולה לגרום לך להתעכב עליה עוד ועוד, להבין את המסר בצורה הכי ברורה ולהגיד לעצמך: "כמה נכון!"

 

Swiss Army Knife

 

מי לא מכיר את האולר השוויצרי? זה שהתפרסם בכל העולם כאולר האולטימטיבי. האולר עם אינספור השימושים. האולר שהומצא הרבה לפני ה"לדרמן" המופלא. האולר האדום עם סמל שוויצריה המוטבע עליו. האולר שהפך לסמל של איכות, של רב שימושיות. האולר שכמעט כל אחד מסתובב איתו בכיס, במחזיק המפתחות, במגירת הכפפות...איפה לא?!

 

קחו לדוגמא את המודעה הנ"ל. די משעממת ממבט ראשון. אין כותרת. הוויז'ואל זה הטקסט הצפוף. אין מוצ'ילר מסוקס ולא מגולח שעושה איתו שימוש בג'ונגלים של אקוודור. אין ראשי פרקים, אין "בולטים". פשוט אין.

 

למה? כי האולר השוויצרי הוא מעבר לזה. הוא כבר רכש את המעמד שלו. הוא כבר נכנס לפנתיאון של אגדות כמו מצית ה"זיפו", ה"לנדרובר דיפנדר" ודומיהם. עכשיו כל שנותר זה להזכיר לציבור עד כמה שהוא מותג.

 

המודעה מורכבת כולה מהמון שימושים שנעשו בפרסומים שונים של מוצרים שונים ומגוונים, רק על מנת להאדיר את המוצרים המתפרסמים.

  

דוגמא לכמה מהמשפטים:

Linux – the Swiss army Knife of servers

Excel – the Swiss army Knife of the software world

Mitsubushi 3000 GT – the Swiss army Knife of sports cars

וככה זה נמשך, על כל הדף.

ב"כוכבית" שבתחתית הדף כתוב:

A small selection from 12,000+ found possible uses of our knife. בפינת המודעה מונח לו בצנעה האולר עצמו עם ההבטחה: Always usefull.

 

פשוט רעיון מופלא. כמו שאנו משתמשים במונח "הרולס רויס של המזגנים" כדי להאדיר את המזגן שאנו מפרסמים, כך מראים לנו כאן כמה משתמשים במונח "האולר השוויצרי של...". בסוף מונחת לה ההבטחה שהאולר הזה, כמו שהוא שימושי תמיד ביכולות שלו, כך הוא שימושי תמיד בשם שלו.

 

למה זה טוב? קודם כל מודעה בלי כותרת נראית מוזרה. אתה עוצר שנייה להבין מה הולך פה, מסתכל מי חתום על זה ומסתקרן. אתה קורא את שתי השורות הראשונות בטקסט ומתחיל להבין. אפילו מחייך לעצמך. הסתקרנת. אתה קורא עוד איזו שורה מקרית מהעמוד ומבין שהכל זה שימושים שעשו בשם של המוצר הזה כדי לתאר את הטופ שבכל תחום. מסתכל עוד פעם בהבטחה שלמטה ו...הבנת את הכל.

 

הבנת את הגדולה של המוצר, את הביטחון העצמי שהוא מפגין, את העוצמה שבאיפוק. למרות שאתה כבר יודע שהוא אגדה, הרי שהוספת לו עוד הרבה נקודות זכות. והכי חשוב, פתאום אתה שם לב שהתעכבת על המודעה הזו כמה דקות טובות. שאפו ליוצרים. שאפו לך הקורא. המוצר הזה נתן לך הרבה כבוד. לא תיתן לו בחזרה?

 

עופר גולן הוא ממנהלי תחום הקופירייטינג בבצפר של חברות הפרסום

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים