שתף קטע נבחר
אתם שיתפתם
    זירת הקניות
    צילום: איי פי

    רבי, האם הכזבת אותי?

    רבנים רבים בממסד הדתי-לאומי והחרדי הבטיחו לחסידיהם כי ההתנתקות "לא תהיה". עכשיו, כשהיא כבר עובדה כמעט מוגמרת, צצות שאלות מתרבות מצד צעירים רבים לרבנים: כיצד זה קרה? ומה לעשות ביום שאחרי? בשיחה ל-ynet מנסים רבנים להסביר איזו השפעה לדעתם, אם בכלל, תהיה לתופעה הזו על הציונות הדתית - והאם היא בדרך למשבר אמוני מהחריפים בתולדותיה

    • "פתאום חשבתי על זה, ביום שלמחרת ההתנתקות קמים בבוקר ו…??? איך אפשר להמשיך את החיים לאחר משבר שכזה? האם זהו נסיון משמיים?".

     

    • "אני חושב שלא כדאי לחשוב בצורה מפורטת מה נעשה אם חלילה תכנית הגרוש תמומש. צריך להשאיר מקום בראש לאפשרות הזו, כדי שאם זה יקרה לא נהיה בהלם ונחטוף משבר גדול, אבל אין סיבה לחשוב יותר מדי בפירוט…כדאי להתכונן הרבה יותר לאפשרות שהיא הרבה יותר ריאלית, שעוד כמה ימים נחגוג כולם את מסיבת ההודיה".

     

    (שאלת צעירה דתייה ותשובת הרב, מתוך אתר האינטרנט "כיפה", בימים האחרונים)

     

     

    התמונות שהגיעו השבוע מכפר דרום, מנווה דקלים, ממורג, מקטיף, משירת הים ומיישובים אחרים שפונו לא הותירו מקום לספק אצל כל אחד שעיניו בראשו: סיסמת "היה לא תהיה", שעליה הכריז הרב מרדכי אליהו בהתייחסו להתנתקות, התבררה כ"היתה גם היתה". במקום להיערך למסיבה שכבר לא תתקיים, יצטרכו הרבנים, מובילי הציבור הדתי- לאומי, לספק הסברים ולתת תשובות. השאלות הקשות עלולות לצוף במהירות רבה: האם טעיתם? האם הכזבתם אותנו? האם טעיתם בפירוש המציאות ובהבנת התכתיב האלוקי?


    בית הכנסת בכפר דרום לפני הפינוי (צילום: אילן מרסיאנו)

     

    הרב שלמה אבינר, מישיבת בית-אל, כבר יודע מה יענה: "לא אמרתי 'היה לא תהיה'. אמרתי שצריך להיאבק אבל שלא ניתן לצפות עתידות. אי אפשר היה להבטיח. אין לי חדשות לומר להם (לתלמידים- ט.ר.). אותם דברים שאני אומר כבר שלושים שנה אלה דברים נכונים - ארץ ישראל שייכת לעם ישראל, זה תהליך ארוך וממושך ונמשיך בו גם אם יש נפילות וכשלונות", הוא אומר.

     

    הרב אבינר אף אינו רואה צורך להתאים את המסרים ואת תכני הלימוד למציאות שהוכיחה השבוע כי רעיון ארץ ישראל השלמה רחוק מאי-פעם: "אני אמשיך לחנך על רעיון ארץ ישראל, זה לא ישתנה", מתעקש הרב אבינר, "בעולם הזה יש הרבה עוולות. זו לא הראשונה ולא האחרונה, ראש הממשלה עשה מעשה אכזרי ולא אנושי, אבל זה לא מבטל את ערך המדינה. ארץ ישראל היא עדיין רעיון נכון, הוא היה נכון גם לפני אלפיים שנה, ולא זו הבעיה. ראש הממשלה הוא הבעיה, שבגד בארץ ישראל ובערכים אנושיים פשוטים".

     

    אבינר מעדיף להטיל את האשמה על ראש הממשלה שרון, אבל הרב נחום רבינוביץ' מהישיבה במעלה-אדומים ייתן הסבר אחר לקהלו: "אני לא מתיימר להסביר את דרכו של הקדוש ברוך-הוא ואסור לשום אדם לעשות זאת. עלינו לנהוג לפי הצדק, המוסר והיושר, אבל התוצאה הסופית היא תמיד בידי הקדוש ברוך-הוא ואי אפשר לבוא בטענות אליו. אם אנחנו עשינו את שלנו, הוא יכיר בצדקת דרכנו אבל אולי זה יקרה בעתיד, זה ייקח זמן", הוא אומר.

     

    גם הוא וגם הרב אבינר חושבים שלא צפוי משבר אמוני- דתי בציבור הדתי- לאומי, בעיקר בקרב הנוער ששולהב ונסחף למאבק בתכנית ההתנתקות, לאור התרחשותה: "לא צריך להיות משבר אמוני בדבר כזה", קובע הרב רבינוביץ' ומגייס לטובתו ארוע מההסטוריה: "בשואה היו שאיבדו את אמונתם אבל היו הרבה שרק התחזקה אצלם האמונה, כי הם חשו שהקדוש ברוך-הוא מנהל את עולמו בדרך שבני אדם אינם יכולים להבין ולתפוס".

     

    הרב אבינר בכלל מתפלא על עצם השאלה, אם הוא חושש ממשבר: "אני בקשר עם התלמידים, אני מסתובב בגוש ויש אלפי בני נוער, הם ממשיכים להאמין בארץ ישראל, במדינת ישראל, בזה שאנחנו ננצח. לא בזה הם הפסיקו להאמין, אלא באריק שרון. זה הדבר היחיד שבו כבר לא מאמינים. אם ריבונו של עולם מבטיח ולא מקיים, אז יש משבר באמונה. אבל ריבונו של עולם מעולם לא הבטיח שהחיים יהיו גן של שושנים, שנקבל מדינה על מגש של כסף", הוא מסביר וממהר להוסיף, למען הסר ספק: "זה לא ה' לוקח את גוש קטיף מאיתנו. זה ראש הממשלה, שבגד בעם וזרק אנשים. יש בחירה חופשית לאדם".

     

    בן-נון: "יש כאן משבר"

     

    אבל לטעמו של הרב יואל בן- נון, ראש ישיבת הקיבוץ הדתי בעין-צורים, המשבר כבר כאן והוא משתקף היטב בתמונות המתבצרים על גגות בתי הכנסת בגוש קטיף, בצילומי השוטרים והחיילים המכוסים צבע ושמן ששפכו עליהם נערים, בקריאות ה'נאצים' שהופנו לעבר הכוחות המפנים: "כל מי שמשמיע קריאות נאצה לעבר חיילים ושוטרים עובר עבירה, שלא לדבר על הרמת יד. כשאדם שחונך על ממלכתיות וחשיבות הערך של המדינה ומוסדותיה, מתנהג ככה - זה משבר", אומר הרב בן-נון.

     

    הוא משחרר את התחזית שלו לגבי התהליכים הצפויים בחברה הדתית - לאומית: "רוב האנשים שהולכים עם הרבנים, ימשיכו עם אותם רבנים. הם ימצאו דרך להסביר שהיו עוונות, יזרקו את זה על ראש הממשלה או על סיבה דתית-מיסטית, שבר רוחני- והרוב הגדול יקנה את ההסבר הזה. אלה שמלכתחילה הסכימו לקבל אמירות של 'היה לא תהיה' - לא יחול אצלם משבר, הם ימשיכו ללכת אחר אותם רבנים. אבל גם זה משבר! זו רק צורה אחרת של המשבר. רק מעטים, לדעתי, יאבדו את האמונה".


    תפילה אחרונה בנווה דקלים (צילום: אפרת וייס)

     

    הרב בן-נון טוען שהחטא הקדמון נעוץ בנהיית הציבור הדתי-לאומי אחר רבנים שאינם מהווים חלק טבעי ממנו: "מלכתחילה היו צריכים למצוא רבנים דתיים-ציוניים. לא הרב אליהו ולא הרב שפירא גדלו במוסדות ציוניים. אני מכבד אותם, אך תפיסותיהם רחוקות מאלה של הציונות הדתית-לאומית, כל התייחסותם למדינה היתה חרדית-לאומית ולא ציונית. יהיו אנשים ישרים שיגידו: צריך סמכות תורנית אחרת, ויהיו שיגידו - כבר לא מעניינת אותנו סמכות תורנית בכלל. אך אלה יהיו בודדים. אנשים שנאמנים לתפיסה מסויימת, נשארים נאמנים לה גם כשמתגלה פער בינה לבין המציאות".

     

    שי בנימיני, יושב-ראש תנועת 'ציונות דתית-ריאלית', צופה גם הוא משבר עמוק שיפצל את הציבור הדתי- לאומי: "אנשים ירקו על הדגל, כינו בשמות את חיילי צה"ל ואת המדינה. הציונות הדתית תתפרק לשניים - חלק אחד יהיה חסר הזדהות עם המדינה, כבר לא היה ציוני-דתי, כי הוא כבר לא יהיה ציוני. הוא יזדהה עם העמדה החרדית הקלאסית, של לחיות במדינה אך לא לקיים שום יחסי תמיכה ותרומה. וחלק אחר ישמר את הציונות הדתית הקלאסית. זה הזרם המתון, ויחסית- הוא מיעוט".

     

    כבר לפני שנתיים ערכו שי וחבריו לתנועה כינוס בו דנו בהיערכות הציונות הדתית-לאומית לאפשרות של פינוי יישובים. אף רב או מנהיג בציבור הדתי-לאומי, מספר שי, לא רצה אז לשתף פעולה. "קראנו לציבור הציוני-דתי ולהנהגה להתעורר מחלום ארץ ישראל השלמה ולטפל בנושאים החשובים באמת. תשעים אחוז מהאנרגיות הופנו לרעיון ארץ ישראל השלמה וכל היתר הוזנח. יש הרבה דברים שנמצאים במקפיא, בלי שמטפלים בהם, למרות שהם ביסוד ההגדרה של הציונות הדתית-לאומית, כגון מעמד השבת ומעמד האשה. לא העזנו לגעת בנושאים האלה ואולי עכשיו זה הזמן. אני מקווה שאנחנו על סיפו של תהליך שממנו תצא הציונות הדתית מחוזקת יותר, עם השקפת עולם מבוססת שמקדישה עצמה לערכים לא פחות חשובים מיישוב ארץ ישראל".

     

    ומה באשר לחשבון נפש בקרב ההנהגה הרבנית? "אני מקווה שהיום, בדיעבד, ההנהגה הזו תשכיל לעשות חשבון נפש ולהיערך, כי יהיה עוד פינוי", מזהיר שי בנימיני, "כי הפעם היא נערכה רק למחאה ולא איך לטפל בשבר ובחורבן של חלום של דור שלם".

     

    הרב בן נון דורש מההנהגה להודות בטעויותיה: "אין אף רב או מנהיג בציבור הדתי-לאומי ששואל: מה זאת עשה ה' לנו? בכל התפילות והזעקות לא הזכירו שבגלל עוונותינו קרה לנו ככה ושצריך לחזור בתשובה. בימים האחרונים אמרו: כולם חוטאים ואנחנו בסדר, אין שום דבר שעשינו לא טוב, שצריך לכפר עליו. זה דבר מזעזע מבחינה דתית, בעיניי. מי שלא מוכן להגיד 'מפני חטאינו גלינו מארצנו' - זה חטא גדול ואני לא בטוח שיש לזה תקנה".

     

    ולמרות זאת, המנהיגים יכולים להישאר רגועים. לדעת הרב בן-נון לא צפויה בעיטה בממסד הרבני- הנהגתי, חרף הטעויות הרבות: "גרמו הרבה אשליות לבני נוער וקראו לזה 'אמונה'. זה היה מעשה בלתי אחראי, אבל רק מעטים ייתנו על זה את הדעת".  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גיל יוחנן
    הרב אבינר. אי אפשר להבטיח
    צילום: גיל יוחנן
    צילום: שאול גולן
    נוהים אחר רבנים. בן-נון
    צילום: שאול גולן
    צילום: איי אף פי
    מראות הפינוי בנווה דקלים
    צילום: איי אף פי
    צילום: איי אף פי
    הפריצה לבית הכנסת בנווה דקלים
    צילום: איי אף פי
    הפינוי האלים בכפר דרום
    צילום: איי פי
    צילום: אילן מרסיאנו
    כפר דרום. נותרו השאלות הקשות
    צילום: אילן מרסיאנו
    מומלצים