שתף קטע נבחר
 

המגדיר השלם לאופנועים ספורטיביים

אחרי שנים של צפייה ומעקב במסלולי נדידה, בתום תיעוד מתמשך של עונות חיזור והרגלי קינון, פרופסור אלי פנגס מציג:

ktm Rally 660 4cl 

 

משפחה: ראלי.

 

קול אופייני: ברררוואאאאפ ברררוואאאפפפ

 

נפח מנוע: 660 סמ"ק.

 

משפחת אופנועי הראלי נפוצה בשנות ה-80 בכל העולם, אך בעקבות אקלים אופנועני משתנה היא הפכה בשנים האחרונות לנדירה יותר ויותר

; רוב הזנים שלה נכחדו לחלוטין עד תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת. כיום מעטות מאוד התצפיות באופנועי ראלי מהמין הישן, דוגמת ימהה xtz והונדה אפריקה טווין. ה- ktm הוא הזן האחרון שעדיין חי בשדות המרעה הטבעיים - שלא כמו שאר בני המשפחה, שרובם מפוחלצים במוזיאונים.

 

ה-660 ראלי נצפים לרוב בשני מופעים אופייניים: כחול גולואז (סיגריות צרפתיות בלי פילטר, טעם גועל נפש שזה לא ייאמן בכלל) או כתום ktm מצוי. קל מאוד לזהותם הודות לצללית הגבוהה מאוד ולשלל מכלי הדלק/ שמן/ מים המשולבים בחיפויי הפלסטיק האופייניים לחיה מדברית.

 

חוקרים יודעים לספר שהגוף הוא גוף אופנוע אינדורו גדול, המכיל מנוע חד-צילינדר מוגדל נפח שמספק כ-70 כ"ס. תצפיות מקרוב גילו כמה התקנים מכניים על הכידון, ורוב החוקרים טוענים שמדובר באמצעי ניווט. הזן מקנן לרוב ביבשת אירופה, אך יוצא כל שנה בנדידה המונית לשהות של כמה שבועות במדבריות צפון אפריקה.

 

לרוב נודדים הפרטים בלהקות ענק הפושטות על המדבר במטרה להגיע לאזורי המרעה בדקאר, על חופה המערבי של אפריקה. אם תרצו לצפות בפרטים מרוכזים במקום אחד, כדאי שתגיעו במהלך חודש ינואר לרצועת החוף של סנגל: שם הם קורעים את החול במהירות של כ-200 קמ"ש וקוראים את ה-ברררוואאאאפ-ברררוואאאפפפ של עונת המרוצים.

 

Ducati desmosedici 4gp

 

משפחה: מוטו GP

 

קול אופייני: או או או ווווווווווווווווהההההההההההה

 

נפח מנוע: 1,000 סמ"ק

 

למראית עין דומים אופנועי משפחת המוטו GP למשפחת הסופרבייק אך השוני מהותי ביותר: משפחת המוטו gp נחשבת לחזקה, מהירה וקטלנית בהרבה, והיא מפותחת יותר מבחינה אבולוציונית. הזנים במשפחה הם אולי הנדירים ביותר בממלכת האופנועים, ואפשר לצפות בהם רק בשמורות מרוץ המאושרות על ידי ה-

mif - שם הם מתרגלים מעוף בהטיה. אם המעוף ישר הרי שאורכו לעולם לא יעלה על קילומטר וחצי, והוא ילווה בצווחה רמה שאופיה משתנה לפי הזן.

 

ה-4gp של דוקאטי הוא אחד הזנים החזקים במשפחה, גם אם לא המהיר שבהם. זיהוי ראשוני אמין למדי יכול להיקבע לפי הצבע בלבד: רוב הפרטים אדומים כחזהו של אדום החזה. צלליתם בולבוסית יותר מרוב הזנים במשפחה, והם גדולים יחסית ובעלי קווים עגולים.

 

מתחת לזנב העגלגל נמצא זוג חצוצרות שחורות המפיקות את הקריאה הרמה ביותר במושבה והמאוד אופיינית לדוקאטי: מעין עירוב של שאגה אדירה עם ניסור חולני עמוק וגרעפס מפואר. את הקריאה האימתנית הזאת מפיק הדוקאטי ממנוע 4V בנפח קרוב לליטר, המספק כ-240 כ"ס לאופנוע ששוקל פחות מ-150 ק"ג. במעוף ציד מפתח הדוקאטי פרצי מהירות שחוצים את ה-320 קמ"ש.

 

Suzuki gsx1000r

 

משפחה: סופרבייק

 

קול אופייני: ווווואאאאאאאאה

 

נפח מנוע: 1,000 סמ"ק

 

משפחת הסופרבייק היא בין השכיחות ביותר בממלכת האופנועים, אך יש לשים לב להבדל העקרוני בין הסופרבייק המצוי (מתורבתים ומבויתים) לבין הסופרבייק המצויץ (חיות מרוץ). הסופרבייק המצוי הוא אופנוע ספורטיבי מעוטר

במעטה נוצות צבעוני, שנפח מנועו עד 1,000 סמ"ק; הסופרבייק המצויץ, לעומת זאת, אמנם דומה מאוד בצללית ולעיתים אף בצבעים - אך מקורו במשפחה אחרת, נטולת פנסים ואביזרי רישוי, שרשויות החוק הגבילו אותה לשמורות מרוץ בלבד.

 

ה-Suzuki gsx1000r הוא כיום הזן הדומיננטי במשפחה. לרוב נפוצים בו הצבעים כחול ולבן, צלליתו נמוכה ומאיימת וצמיגיו רחבים ודביקים. הוא נוטה להסתובב בקבוצות של שניים-שלושה פרטים ולעשות שפטים באליפות הסופרבייק העולמית. המנוע מפיק 200 כ"ס בקירוב, וביעף יירוט יכול לעבור את מחסום ה-300 קמ"ש. התקפה קטלנית שכזאת תלווה בדרך כלל ביללה (ר' לעיל: ווווואאאאאאאאה) בטונים הולכים וגוברים.

 

Gasgas txt-pro

 

משפחה: טריאל

 

קול אופייני: גונג דינג דינג דידינג

 

נפח מנוע: עד 400 סמ"ק

 

בני משפחת הטריאל מהווים דוגמה מובהקת ליכולת הסתגלות לסביבה. הם נחשבים לייחודיים מאוד בכל הנוגע לדפוסי התנהגות ושטחי מחיה, ואת רוב זמנם הם מבלים בין סלעים ונקיקים, ביישנים ונסתרים מעין.

התפתחות הגזע בתנאי שטח צפופים וקשים להתניידות הפכה אותו לבעל מבנה גוף קטן ומשונה, שמחפה על איטיות מובנית בעזרת עבירות וירטואוזית.

 

הגאסגאס הוא בן אופייני למשפחת הטריאל. גופו רזה ושדוף כדוגמת אופני הרים ממוצעים, ואין לו עיטורי נוצות או חיפויים כלל. למעשה אין על המרכב שום פריט שלא מיועד לציד או למילוט. מאפיין עיקרי המקל את הזיהוי ובולט בהיעדרו הוא המושב; שנים של אבולוציה העלימו את הצורך באיבר זה והעניקו לאופנוע משקל מינימלי, מתלים איכותיים וצמיגים בעלי יכולת אחיזה מופלאה על כל משטח חוץ מקרח.

 

אם אתם מיטיבי לכת תוכלו לפלס את דרככם אל בית הגידול הטבעי (יערות, מצוקים תלולים, אולמות סגורים) ולצפות בהתנהגות האופיינית לעונת החיזור: זכרים ונקבות כאחד מזדקרים על הגלגל האחורי או הקדמי במהירות אפס ומקפצים על מדרגות סלע במיומנות מעוררת הערצה. אגב, גם אם הפרט נסתר מעיני הצופה בין השיחים והאבנים, קל מאוד לזהות את מיקומו לפי קריאת הגונג-דינג-דינג-דידינג המוכרת של מנוע דו-פעימתי קטן בסל"ד סרק, שאליה מצטרפת גם ה-דינג-דונננג-דווואאייפ עם כל ניתור במעלה קיר סלע אנכי.

 

Suzuki hayabusa dragster

 

משפחה: דראג

 

קול אופייני: וווואאאאאםםםםם

 

נפח מנוע: כמה אלפי סמ"ק

 

הדראג היא ללא ספק המשפחה הכי מוזרה במגדיר: הפיזיולוגיה של כל זניה מכוונת לתאוצות של טיל בקו אופקי, כך שהם ארוכים ונמוכים מאוד. על יכולות החמיקה הנמוכות מפצים הפרטים במנועי ענק שמעבירים אותם לאזור חיוג אחר

תוך שניות ספורות. אלה הם למעשה המנועים הגדולים והחזקים ביותר בממלכת האופנועים. עיקר אוכלוסיית המשפחה מרוכזת באמריקה הצפונית, אך ישנן גם מושבות ותיקות ביבשת אוסטרליה ובאירופה. רוב הזכרים מבלים את חייהם במקומות מסתור ויוצאים רק לקרבות תאוצה לאורך רבע מייל בין שני פרטים דומיננטיים.

 

ההיאבוסה דראגסטר הוא קרוב משפחה רחוק של היאבוסה מצוי (אופנוע ספורט-תיור מהיר), שעבר הליך מוטציוני קשה ומכאיב שטשטש כמעט כל דמיון לזן האב. הוא בעל גוף ארוך יותר עם זרוע אחורית מוארכת, צלליתו נמוכה מאוד והוא חובש מעטה אווירודינמי זורם. הגלגל הקדמי שלו צר וגדול יותר מזה של אבותיו הביולוגיים, ומאחור צמח לו צמיג של פורמולה 1 כדי להתמודד עם המנוע האימתני: ארבעה צילינדרים בטור, שנפחו גדל בהרבה ונוספו לו מערכות גדישה אדירות שמספקות כמה מאות טובות של כ"ס.

 

למנוע יש צליל מחוספס, מעין גרגור עמוק וצרוד. ברגע שמתחיל קרב עם זכר אחר הגרגור הופך לצווחה מחרישת אוזניים, אך אל דאגה: אם תיקלעו לזירת קרב כזאת בטבע תוכלו להבחין בכך שהזכרים מקדימים ליילל ולנשוף עשן לפני שהם צווחים ויוצאים לקרב, מה שיותיר לכם שהות מספקת לכיסוי האוזניים מבעוד מועד.

 

Honda 450 cfr

 

משפחה: מוטוקרוס

 

קול אופייני: ברררוואאאאפפ דאם דאאם ברררוואאאאאאאפפפפ

 

נפח מנוע: 450 סמ"ק

 

למרות שאזורי המחיה שאליהם הותאמו המוטוקרוס מוגבלים למדי, הזנים במשפחה שכיחים מאוד. נסיונות לרכז אותם בשמורות מרוצים בלבד עלו בתוהו, ואלפים מהם חיים ומרעישים גם בשטחים פתוחים בכל העולם.

 באופן עקרוני גופם מותאם להקיף מסלולי עפר סגורים ומהירים עם סדרות של פניות, באמפים ומקפצות ענק, אולם ההסתגלות לאתגר הטבע הפכה אותם לכשירים לשלל בתי גידול לא סלולים כמו דיונות, מדבריות, שדות, מרכזי קניות וכיוצא באלה.

 

אחד הזנים הנפוצים במשפחה, בכלל זה בישראל, הוא ה-450 cfr של הונדה - שקדחת הרבייה של מוטוקרוסים ארבע פעימות הביאה להתפשטותו עד לסף התפוצצות אוכלוסין. כשאר בני המשפחה מבנה גופו קלאסי לתפקוד בשטחי פרא, אך בניגוד למשפחת האינדורו  הוא לא נושא עליו שום שומן מיותר. לרוב הוא קצר יותר מבני האינדורו, ההילוכים שלו קצרים יותר והמתלים שלו קשים יותר.

 

אם תחפצו לצפות בו באזור המרעה הטבעי שלו, גשו לשמורת המוטוקרוס הקרובה ותוכלו לחוות את יכולותיו האתלטיות. קריאתו דומה מאוד לזאת של שאר הפרטים מתת-המשפחה מוטוקרוס ארבע פעימות, ובמלוא גרון הוא מפיק את קריאת ה-ברררוואאאאפפ-דאם-דאאם-ברררוואא-אאאאאפפפפ הרועשת והאינסופית. להבדיל משאר זני המשפחה, שימו לב היטב: הוא אדום.

 

איורים: שחר נבות
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים