שתף קטע נבחר

החזון של שטרית: רכבת בין עזה, הגדה וישראל

מטה תחבורה משותף של הרשות הפלסטינית וישראל יחל לפעול במטרה לשפר את קשרי התחבורה בין השתיים, לשפר את העברת הסחורות ולאפשר גם מעבר אנושי נוח יותר. השר הפלסטיני סבור כי על ישראל להשתתף בשיפוץ נמל התעופה הבינלאומי של עזה, ולסייע בפתיחת נמל ימי. אך שטרית הסביר שהסוגיות יידונו רק במסגרת ההסדר העתידי

"נפעל לסלילת מסילת רכבת-משא בין שטחי הגדה לישראל ולעזה וכן לרכבת שתגיע עד לנמל חיפה". כך הבטיח הבוקר (יום ד') שר התחבורה, מאיר שטרית, שחתם עם מקבילו הפלסטיני, סעד א-דין חרמה על הסכם להקמת מטה תחבורה משותף.

 

טקס החתימה התקיים בירושלים בנוכחות סגן נשיא הנציבות האירופית הממונה על ענייני התחבורה, ז'אק בארו, שאף התחייב מטעם האיחוד האירופי לסייע במימון פעולות המטה בסכום ראשוני של שני מיליון יורו.

 

שטרית הסביר כי מסילת הרכבת שתקשר בין ישראל לרשות תאפשר לחסוך את ההמתנות הממושכות במעברי הגבול, שאורכות לעתים ימים רבים. "ככלל, נשאף להחליף את מעברי הסחורה במשאיות במעברי סחורה ברכבות, ובהמשך נוכל להמשיך את הקו גם לירדן", אמר שטרית. לדבריו, "הכלכלה היא המפתח לשלום באזור. אני מקווה שהכלכלה הפלסטינית תתפתח ותגדל ובכך נוכל לסייע לה".

 

השר הוסיף, כי המשרד המשותף יפעל גם לסלילה של קו רכבת נוסף במקביל למסילת רכבת העמק כדי לאפשר גם מעבר סחורות.

 

השר הפלסטיני חרמה ציין בדבריו, כי על ישראל להשתתף בשיפוץ נמל התעופה הבינלאומי של עזה, ולסייע גם בפתיחת נמל ימי ברצועה. לכך השיב השר שטרית, כי "כל מה שקשור לרצועת עזה אינו קשור אליי או למטה המשותף אלא להסכמים הבילטרליים שבין ישראל לרשות הפלסטינית. גם על נמל התעופה וגם על הנמל הימי ידונו במסגרת ההסדר העתידי".

 

המטה החדש שלהקמתו המתינו שני השרים קרוב לחצי שנה אחרי השהיות מהצד הפלסטיני, יפעל לפיתוח תשתיות תחבורה חדשות בין ישראל לשטחי הרשות, שיקלו הן במעבר סחורות והן במעבר אדם.

 

"הקמת תשתית תחבורתית מוצלחת היא אינטרס של שני הצדדים. תחבורה היא עניין חשוב מאוד באזור זה, כי היא מאפשרת ניידות טובה ומסייעת לכלכלה. אני משוכנע ששיתוף פעולה זה יכול לתרום תרומה חיובית ביותר לתהליך השלום", אמר בארו בטקס החתימה.

 

הקמת המטה המשותף תאפשר לצוותי העבודה להתחיל בבחינת מספר תוכניות לשיפור תשתית התחבורה. את ההצעות הראשונות יגישו הצוותים לשני השרים בעוד כ-3 חודשים. אולם בתוכנית העבודה של המטה מצויינת מטרתו: "ליזום, לזהות, להעריך ולקדם בהמשך את ביצועם של מיזמי תשתית תחבורתית הפועלים לטובת שני הצדדים. בין השאר בתחום הכבישים והרכבות, לרבות צעדים למען תנועה יעילה של בני אדם וסחורות". כן מתחייב המטה לקדם חילופי נתונים ומידע הנוגעים לענף התחבורה, לחזק בניית יכולת מנהלתית בתחום ולקדם שיתוף פעולה אזורי בנושא התחבורה. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סבסטיאן שיינר
שטרית. הבטיח לפעול
צילום: סבסטיאן שיינר
רכבת בין עזה לגדה? (ארכיון)
צילום: שמוליק רחמני
מומלצים