שתף קטע נבחר

דאגה: התאונה הימית ביפן תביך את ישראל

בשגרירות ישראל בטוקיו חוששים שחקירת התאונה הימית בצפון יפן תבסס את החשד לפיו אניה ישראלית היא שפגעה בספינה יפנית, הרגה שבעה מלחים ולא עצרה לסייע להם. היפנים טרם פנו רשמית לישראל בנושא אולם משמר החופים הודיע כי יפנה לנציגי ישראל בשאלה בנושא - הפעם הראשונה שגוף יפני רשמי קושר את ישראל לאירוע. "צים": איננו מעורבים בתקרית; משרד התחבורה משגר חוקר לגבות עדויות מאנשי הצוות

בשגרירות ישראל בטוקיו עוקבים ביממה האחרונה בדאגה ובקדחתנות אחר הדיווחים בתקשורת היפנית והישראלית אודות התאונה בצפון יפן בה נהרגו שבעה דייגים יפנים לאחר שלכאורה נפגעו בידי אניה ישראלית.

 

על פי הדיווחים, אנית סוחר שזוהתה על ידי עדי ראיה כ"צים אסיה" פגעה ביום רביעי שעבר לפנות בוקר בספינת דייג יפנית בלב ים סמוך לחופי האי הצפוני הוקאידו. מעוצמת הפגיעה התהפכה ספינת הדייגים שמשקלה רק 19 טונות (לעומת 40,000 טונות של אנית המטען). שבעה מאנשי צוותה נהרגו ורק אחד ניצל, אולם אנית הסוחר לא עצרה להגיש סיוע לספינה הקטנה.

 

"צים" מכחישים מעורבות באירוע וטוענים שבאזור התאונה היו באותה עת עוד 16 כלי שיט. רב החובל של "צים אסיה" טען שכלל לא הרגיש בהתנגשות כלשהי. משרד התחבורה הודיע כי ישגר חוקר מטעמו להונג קונג, היעד הבא של האניה הישראלית, ויגבה עדויות מאנשיה.

 

בשגרירות ישראל ציינו היום (יום א') שלפי שעה הם מנועים מלפעול בנושא, מאחר שטרם נעשתה אליהם פניה מצד גורם יפני רשמי כלשהו.

 

אולם מאוחר יותר דיווחה רשת הטלוויזיה NHK כי משמר החופים היפני הודיע כי יפנה שאלה בנושא לנציגי ישראל ביפן, ויבקש את שיתוף הפעולה הישראלי בחקירה.

 

אם אכן תהיה פניה שכזו יהיה משמר החופים הגוף היפני הרשמי הראשון לקשור בין ישראל והאירוע בצפון יפן. גורם ישראלי בכיר אמר ל-ynet כי היפנים לא היו פונים לישראל לפני שהם משוכנעים שאכן הספינה הישראלית היא שפגעה בספינת הדייג. 

 

שגריר ישראל ביפן, אלי כהן, אמר ל-ynet: "אנו מצויים בקשר עם מנהל הספנות הישראלי אולם את עיקר המידע אנחנו מקבלים מהתקשורת. אסור לנו לפי שעה לדבר ישירות עם משמר החופים היפני כדי לברר את נסיבות התאונה משום שהם לא פנו אלינו".

 

אולם משיחות עם גורמים בשגרירות עולה שישנה דאגה שהחקירה בנושא תבסס את החשד לפיו האניה הישראלית היא שפגעה באופן קטלני בספינת הדייגים היפנית.

 

גורמים בשגרירות אמרו שהדבר עלול להביך מאוד את ישראל ולהעיב על הקשרים האמיצים הנרקמים בתקופה האחרונה בין יפן וישראל.

  

סטיה מחשידה מהנתיב

 

העיתון "ג'פאן טיימס" דיווח כי מתקני ראדר של איגודי הדייגים בחופי צפון יפן דווחו שאניה גדולה סטתה מנתיב הפלגתה באופן פתאומי ביום רביעי בלילה, זמן קצר לאחר שנתיב הפלגתה הצטלב עם נתיב ההפלגה של ספינה קטנה יותר.

 

האניה הישראלית נחשדה כמעורבת באירוע מאחר שהיא היתה באזור בשעת התאונה, וגודלה מתאים לגודל שנקלט ברדאר. קודם לכן נשמעו עדויות דומות מפי דייגים אחרים שפעלו באזור באותו לילה. הם סיפרו שהאניה הגדולה כמעט והתנגשה גם בהם. הנתונים הללו מטילים ספק בטענות הצוות הישראלי לפיהן לא הרגישו כלל בהתנגשות כלשהי.

 

האניה הישראלית המשיכה בהפגלתה ועגנה בנמל פוסאן בדרום קוריאה. לבקשת עמיתהם היפנים, ביצעו אנשי משמר החופים הדרום קוריאני בדיקות ותחקיר ראשוני באניה הישראלית.

 

הם דיווחו שמצאו סימן התנגשות באורך של יותר מ-20 מטר וסדק באורך של כמטר על האניה הישראלית. משמר החופים היפני טוען שרק על הספינה הישראלית סימני התנגשות. מהאניה נלקחו דגימות צבע וכן יומן הניווט שלה.

 

על פי חוקי השיט הבינלאומיים, כלי שייט הרואה כלי אחר במצוקה חייב לעצור ולסייע לו אפילו אם לא היה מעורב בתאונה. אקיו ג'ודו, גורם בכיר בנמל אוצ'ישי, הביע כעס על כך שספינה כלשהי עשויה לנטוש זירת התנגשות - התבטאות שאינה אופיינית לאיפוק היפני.

 

אך מומחה ששוחח עם ynet בנושא, וביקשו להישאר בעילום שם, ציינו כי כלי שייט גדול לרוב אינו מרגיש בפגיעה מסוג זה. "שגרת ההפלגה אינה מאפשרת בזמן אמיתי ובאילוצי היום-יום בספינה לבדוק את משמעם כל הסימנים המופיעים על מסך המכ"מ. בפועל האחריות בתאונות מסוג זה היא על כלי השייט הקטן" אמר הגורם ל-ynet.

 

חקירת התאונה מתנהלת כעת במעבדות בטוקיו, שם ישוו את דגימות הצבע שנלקחו מהאניה הישראלית לצבע של ספינת הדייגים היפנית, שחולצה בינתיים והועברה לנמל סאפורו בצפון יפן. כמו כן יבדקו שם את נתוני הראדר ונתוני ניווט נוספים, בניסיון לגלות איזה כלי שיט התנגש, אם בכלל, בספינת הדייגים היפנית ומה גרם להתהפכותה.

 

גורמים המכירים את הנושא ציינו שהאירוע התרחש אמנם במים הטריטוריאליים של יפן, אולם ליפנים אין סמכות לעכב או לחקור כלי שיט זרים, ולפיכך אם הם ימצאו מעורבות ישראלית, הם יפנו למשרד החוץ בירושלים ויבקשו לערוך חקירה בנושא בישראל.


פורסם לראשונה 02/10/2005 11:41

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ספינת הדייגים היפנית לאחר שחולצה מלב ים
צילום: איי פי
צילום: איי פי
ספינת הדייגים היפנית הפוכה בלב ים
צילום: איי פי
מומלצים