שתף קטע נבחר

מכת בנזין? לא להיסחף

כדאי להיזהר לא רק בנהיגה, אלא גם בחישובים. ולא להיכנס לפאניקה

לפי פרסומים המסתמכים על מומחים אנונימיים, הוצאה למשפחה על קניית בנזין למכונית פרטית כבר עלתה השנה ב-350 עד 400 שקלים לחודש. לפי אותם המומחים, ייקור הבנזין יימשך ואפילו השמיים - שמונה שקלים לליטר - הם כבר לא הגבול העליון. שתי הטענות הללו מאוד לא מדויקות.

 

נתחיל ממחיר הבנזין. ליטר 95 אוקטן בתחנת שירות עצמי עולה 6.12 שקלים. אותו הליטר עולה בשער בית הזיקוק לנפט 2.4 שקלים. מה קורה בדרך מבית הזיקוק לתחנת הדלק? עיקר התוספת למחיר מקורה במדיניות המסים של הממשלה. האוצר מטיל על כל ליטר בנזין שני מסים: מס קבוע, הקרוי "בלו", בסכום של 2.2 שקלים, ומס ערך מוסף בשיעור של 16.5%. בסך הכול לוקח האוצר מכל ליטר בנזין מסים של כ-3 שקלים (חברות הדלק מוסיפות עוד 60 -70 אגורות לליטר).

 

זו קלקלה שברכה בצידה. הבלו על הבנזין, שערכו בשקלים גבוה ובלתי-תלוי במחירה של חבית נפט שמדינת ישראל קונה, פועל לאיזון המחיר הסופי לצרכן. הוא מיישר את התנודות ומונע העלאות תלולות מדי והפחתות תלולות מדי. הנה הדוגמה האחרונה. מתחילת השנה קפץ המחיר של ליטר בנזין בשערי בתי הזיקוק ב-100%, מ-1.2 שקלים ל-2.4 שקלים. אבל ליטר בנזין בתחנת הדלק התייקר רק ב-30%, מ-4.67 שקלים ל-6.12 שקלים. את ההפרש ספג הבלו הקבוע, שמשקלו במחיר לצרכן הצטמצם. שיטת "איזון" דומה למחירי הבנזין נהוגה בכל אירופה, אך לא בארה"ב. לכן, באמריקה כל ייקור של נפט מתגלגל במלואו - באחוזים - על צרכן הבנזין הפרטי. אצלנו ובאירופה התנודה הרבה פחות חריפה.

 

מכאן לתחזית המחירים. לא סביר להניח שמחיר הנפט יעלה עד סוף השנה בעוד 100%. סביר יותר להניח שיישאר ברמתו הנוכחית או יעלה, לקראת החורף, ב-10%. ייקור כזה יוסיף 40 אגורות למחיר ליטר בנזין לצרכן הישראלי, עד 6.5 שקלים לכל היותר. זה הרבה, אבל לא 8 שקלים. כדי שליטר בנזין יגיע למחיר כזה, צריכה חבית נפט להימכר בעוד חודשיים ב-100 דולר. זהו תרחיש לא בלתי-אפשרי, אבל מאוד מאוד לא סביר.

 

וכמה באמת עולה לנו הבנזין היקר? מדי חודש צורכים נהגי ישראל 175 מיליון ליטרים של בנזין. ייקור הבנזין מראשית השנה ניפח את חשבונם החודשי ב-250 מיליוני שקלים. על כבישי ישראל נעות 1.6 מיליון מכוניות פרטיות, כך שעלות הבנזין למכונית פרטית עלתה בין 2004 ל-2005 ב-160 שקלים לחודש. אותה התוצאה, פחות או יותר, מתקבלת מפרסום אחר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיו נוסעת מכונית פרטית ממוצעת 16 אלף ק"מ לשנה, 1,300 ק"מ לחודש. צריכת הבנזין החודשית למכונית ממוצעת מגיעה ל-120 ליטר. ההוצאה החודשית על בנזין עלתה, אם כן, מ-570 שקלים ל-750 שקלים; תוספת של 180 שקלים לחודש - כמחצית מההערכות המפחידות שצוטטו קודם.

 

נכון, יש בישראל אחוז מסוים של משקי בית שברשותם שתי מכוניות. אך זהו מיעוט קטן, 13% בלבד, שאינו מייצג לא את הרוב ולא את הממוצע. די קשה לנו עם מחירי הבנזין החדשים גם מבלי להפריז בנטל ובלי להסתמך על חישובים מופרכים.

 

עוד בבלוג של סבר פלוצקר: השנתיים הטובות שלנו

 

 

לפנייה לכתב/ת
צילום: דוד הכהן
8 שקלים לליטר? לא סביר
צילום: דוד הכהן
מומלצים