שתף קטע נבחר

איחרת לשיעור? צא החוצה ל"מכלאה"

בבית הספר "אורט טכניקום" בגבעתיים מצאו שיטה מקורית להעניש תלמידים מאחרים. כולאים אותם בין גדרות ובין שערים נעולים מחוץ לבית הספר ובפיקוח שומרים. התלמידים עומדים תחת השמש הקופחת, בלי מים או גישה לשירותים. ומה אומרים במשרד החינוך? הם מצטטים את המנהלת שמביעה שביעות רצון, "מספר האיחורים ירד בעשרות אחוזים". כתבת ynet היתה עם המאחרים

"המכלאה". כך מכנים תלמידי בית הספר "אורט טכניקום" בגבעתיים את האזור הידוע לשימצה, שבו נכלאים בין שתי גדרות תלמידים מאחרים. כפי שנודע ל-ynet, תלמידים המאחרים לבית הספר נותרים תחת השמש הקופחת בין שתי גדרות ובפיקוח צמוד של שומרים. נאסר עליהם לזוז מהמקום, לשוטט או לחזור לשיעור עד לתחילתו של השיעור הבא. 

 

אחד התלמידים סיפר הבוקר (יום ה'): "אנחנו כמו אסירים, אסור לנו לזוז מטר מהמקום וזה ממש מבאס. זה עונש מטומטם שסתם גורם לנו לשנוא יותר את בית הספר ולא לרצות להגיע בכלל. זה משפיל כי התלמידים מציצים מהחלונות ורואים אותך יושב כמו טמבל, מבזבז את הזמן ומחכה לצלצול".


כלואים בין קיר בית הספר לאולם הספורט הנעול, בין שני שערים (צילום: עופר עמרם)

 

האזור שבו נכלאים התלמידים תחום בין שני שערים מגודרים וכל תלמיד שמאחר נלקח לאזור הצדדי, ללא גג או מחסה כלשהו. התלמידים מספרים שמי שנענש, אינו רשאי לשתות או ללכת שירותים לעתים למשך שעה ארוכה. "אם מישהו צריך להשתין, הוא צריך לקפוץ מעל הגדר ולצאת מחוץ לבית הספר. התנאים פה מחפירים. חם לנו ולא מקשיבים לנו כשאנחנו מבקשים להיכנס", מספר אחד התלמידים. תלמיד אחר מוסיף: "בכלל לא חושבים עלינו. אין פה אפילו ברזיה. כולאים אותנו פה שעות".

 

ההורים טוענים שהעונש מנוגד לתקנון וכבר מנסים למצוא דרכים למצוא דרכי ענישה חלופיות. יו"ר ועד הורי בית הספר, יוסי פילפרויד: "נשב עם ההנהלה ונשקול יחד את השינויים. בכל מקרה הנושא מטופל ולכולנו מטרה אחת, שהתלמידים לא יאחרו".

  

משרד החינוך: השיטה עובדת

 

על-פי הנחיות משרד החינוך, ניתן להשעות תלמידים מהלימודים כאמצעי ענישה, אך יש לפעול על-פי הנוהל. גם במקרה שתלמיד מושעה, יש להודיע על כך מראש להורים, בעל-פה ובכתב.

 

במשרד החינוך דווקא מתגאים בשיטת הענישה באורט טכניקום גבעתיים (בית ספר תיכון לטכנולוגיה מתקדמת ולמדעים). הם מציינים שהביאה לדבריהם להפחתה במספר האיחורים "מנהלת בית הספר, חנה צוקרמן, מציינת בסיפוק שמספר האיחורים בבית הספר ירד בעשרות אחוזים", נכתב בתגובת משרד החינוך.

 

"מבדיקה שערכנו עם מנהלת התיכון עולה כי על מנת לצמצם את תופעת האיחורים בשעות הבוקר, הוזהרו כל התלמידים שמי שיאחר ללא סיבה, יירשם במזכירות בית הספר ויורחק לכל היותר עד השעה 8.30 בבוקר. לדברי המנהלת, התלמידים המאחרים שוהים בחצר מוגנת ומוצלת עם השגחה של איש הנהלה. עוד מציינת המנהלת כי התלמידים אינם נכלאים ואין נמנעת מהם שתיית מים או הליכה לשירותים. יצוין כי פעילות המנהלת כנגד המאחרים נעשתה לאחר שיחות הסברה שנערכו בקרב התלמידים והוריהם".  


מבט מבחוץ על "המכלאה" (צילום: עופר עמרם)

 

מנכ"ל המועצה לשלום הילד, ד"ר יצחק קדמן, אומר: "זה עונש לא ראוי שלא עולה בקנה אחד עם חוק זכויות התלמיד ולא עם התנהגות ראויה. על התלמיד חלה האחריות להופיע בזמן, אולם על בית הספר חלה אחריות להעניש בחוכמה ולא ענישה משפילה. זה עונש שמבזה את התלמיד שנאלץ לעמוד בחוץ בכל תנאי מזג האוויר, בין אם בשמש ובין אן בגשם וזה לא בריא ולא משרת שום דבר. מה מפיק תלמיד שעומד בחוץ 40 דקות חוץ מזה שהוא מסכן את בריאותו? אנחנו לא תומכים באיחורים, אבל יחד עם זאת יש להזכיר - תלמיד שנהג שלא כשורה יש להענישו עונש חינוכי ולא להעניש בכיוון של 'בואו נראה לו מי יותר חזק' כי זה לא ענישה אלא השפלה".

 

אז כיצד להעניש? ד"ר קדמן, סבור שעונש ראוי היה להשאיר את התלמיד המאחר זמן נוסף בתום הלימודים, לצורך הכנת עבודה, "הגיע הזמן שבית הספר הזה ורבים אחרים יבינו שניתן להעניש אבל בצורה חינוכית שהתלמידים יוכלו להפיק ממנה תועלת. לא לגרום לתלמיד להפסיד שיעור שלם".

 

ד"ר נעמה כרמי, שמעבירה השתלמויות במערכת החינוך על זכויות תלמידים, אומרת: "כשיש סמכות להעניש תלמידים, צריך לנקוט בקריטריונים של יחס שלא פוגע בכבוד האדם, מבזה אותו ונותן תנאים מינימליים. זה עונש מאוד בעייתי, אם התלמיד מושם תחת אבטחה ולא יכול לזוז, גם אם הוא נמצא בצל ומורשה לשתות מים ועל אחת וכמה אם לא. בוודאי לא צריך שתלמיד יתייבש בשמש בצורה כזו. זה נשמע לי מאוד לא סביר. זה נותן תחושה שזה עונש כי התלמיד מגיע לבית ספר לא צריך לשמור שלא יברח".

 

לדברי כרמי, "על פניו מתקיים פה עונש בהליך שאינו בודק את הסיבה לאיחור. לתלמיד צריכה להיות אפשרות שימוע, זכות טיעון כדי להסביר את סיבת האיחור שלו. צריך לכבדו כאדם. ענישה צריכה להיות סבירה ואחראית".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר עמרם
אורט טכניקום
צילום: עופר עמרם
צילום: עופר עמרם
חצר בית הספר
צילום: עופר עמרם
צילום: עמית שאבי
עונש בלתי ראוי. קדמן
צילום: עמית שאבי
מומלצים