שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    מתגייסים להציל את 101

    רכבת ישראל עמדה לחסל את קטר הדיזל הראשון בישראל. חובבי הרכבות התרעמו, ברכבת השתכנעו לבטל את רוע הגזירה

    לא, הכוונה אינה ליחידה המפורסמת "ההיא", שלמורשת שלה באמת אין שום צורך לדאוג. מדובר בכלי רכב, קטר דיזל אם לדייק. רכבת ישראל, כך נודע לנו לאחרונה, עומדת להשמיד - לא פחות ולא יותר - את אחד הפריטים הכי יקרים שעדיין ברשותה, פריט בעל ערך היסטורי אדיר - קטר הדיזל הראשון בתולדותיה שמספרו 101.

     

    זה קורה לאחר שהרכבת השמידה זה מכבר את כל קטרי הקיטור שהיו ברשותה, למעט קטר בודד שנותר במוזיאון הרכבת, לאחר שנשמר באמצעות מוזיאון ארץ ישראל. זה קורה לאחר שהזניחו ומזניחים בצורה שערורייתית את תחנת הרכבת הראשונה בארץ (ביפו), ואת תחנת הרכבת היפהפיה בירושלים. למעשה, לאור ההתנהלות בעבר, ברור וטבעי כי עבור הנהלת הרכבת, קטר 101 אינו יותר מכמה עשרות טונות של ברזל שאפשר להוציא מהם כמה גרושים. כך יגדל אולי מעט תקציב 20 המיליארד של האירגון.


    הקטר במפעל הייצור. ולמטה: כיום, מוזנח במחסני הרכבת (צילום: חן מלינג)

     

    זה התחיל עוד אז...

     

    המלחמה על קטר 101 אינה חדשה, אלא החלה לפני זמן רב. עוד תחת יוסי שניר כמנכ"ל הרכבת, הצליחו חברי עמותת "פסים" למנוע את מכירתו של הקטר הישן לגרוטאות. אולם כידוע, בישראל מתחלפים שרים ומנכ"ים בקצב סילון, ולא בקצב קיטור. ומה שהבטיחו לנו אתמול, נשכח היום.

     

    וכך החליטה לאחרונה הרכבת על ביצוע "ניקוי ארוות" בסדנאותיה, שמשמעותו חיסול קיומם של כמה עשרות קטרי דיזל ששרתו אותה שנים רבות. חלק נמכר כבר לארה"ב, היתר נשלחו למגרשי גרוטאות, ממש כמו קטר 70414 הזכור לטוב מהשיר של חיים חפר ואריק לביא. קטר הדיזל 102 נשלח למוזיאון, אולם ה-101 נשאר מבויש במסילה צדדית, מחובר לכמה מחבריו.

     

    איש לא חשב למשל ש-101 ראוי ליחס מיוחד. אם לא להצבה במוזיאון, אז אולי בתחנת רכבת כלשהי, משוחזרת, עם "טעם של פעם". אולי בלווית שלט הסבר, כמו בתחנות רכבת שונות באירופה. הרכבת שלנו, מה לעשות, עסוקה בעיקר במבט קדימה. המורשת נאכלת ומותכת, ואיש אינו שם לב להיסטוריה יקרה שנעלמת לנו בין האצבעות, בעברו חופן שקלים כמעט-זניח. לא חבל? האם מישהו ברכבת שמע את התחינה?

     

    תגובת הרכבת - שכנעתם אותנו

     

    פניית ynet לרכבת ישראל הביאה עמה את התגובה האופטימית הבאה: נושא ההיסטוריה והשימור חשוב לרכבת ישראל, שנמצאת בקשר שוטף עם חובבי הרכבות בארץ. זאת במספר רב של דרכים, לאורך השנים. הרכבת מעודדת את פעולתם של החובבים, ושמחה בענין הרב שהם מגלים לפעולותיה. כעיקרון, רכבת ישראל נוהגת לשמר את כל סוגי הציוד שהיו ברשותה במהלך השנים במוזיאון הרכבת. פריט אחד מכל סוג. כך גם במקרה של קטר הדיזל 102.

     

    חשוב לא פחות. לאחר פניית חובבי הרכבות דרך ynet לרכבת, הוחלט לעצור לאלתר את מכירת 101 במטרה לשמרו. איך והיכן עדיין לא ברור, אך בכל מקרה, הקטר לא יהרס ולא ימכר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    קטר 101 בימיו האחרונים בתפקיד, מאי 1998
    צילום: חן מלינג
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים