שתף קטע נבחר

 

המשטרה: צים אסיה פעלה כשורה, הקצין התרשל

מסקנות אישיות בפרשת התאונה הימית בין האניה "צים אסיה" וספינת הדייגים היפנית: חוקרי המשטרה סבורים שיש די ראיות כדי להעמיד לדין את הקצין השני, אזרח יוגוסלביה, בגין גרימת מותם ברשלנות של שבעת הדייגים היפנים. נגד רב-החובל אין המלצות כלשהן, והפרקליטות תתבקש להכריע. "צים" יכולה לנשום לרווחה: המשטרה השתכנעה שצוות הספינה פעל לפי הנוהל, ושמע על התאונה הקטלנית רק יומיים לאחר שהתרחשה

כשלושה חודשים לאחר התאונה הימית הקטלנית, בה נהרגו שבעה דייגים יפנים, השלימה המשטרה את חקירתה בפרשה, שמצביעה על חשדות לכאורה לרשלנות מצד חלק מאנשי צוות האניה הישראלית "צים אסיה".

 

על פי ממצאי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה), הקצין השני באנית המטען, אזרח יוגוסלביה (סרביה), התרשל במילוי תפקידו, ונמצאה תשתית ראייתית להגשת כתב אישום נגדו בגין גרימת מוות ברשלנות ועבירות לפי תקנות הנמלים.

 

ממצאי החקירה העלו כי ההתנגשות נגרמה במהלך תמרון בלתי שגרתי שביצעה האניה, על פי הוראתו של הקצין השני, אשר שהה בגשר הפיקוד בעת ההתנגשות. בעניינו של רב-החובל, משה בן-דוד, אין המלצה חד-משמעית לפרקליטות ונטל ההכרעה בנושא בידיה.

 

עוד בפרשה:

הניצול היפני: "ניתן היה להציל את חברי"

דיווח ביפן: האזעקה באניה הופעלה, ללא תגובה 

 

ממצאי חקירת המשטרה מעלים גם ש"צים" ושאר אנשי צוות האניה פעלו בהתאם לנהלים ולא נמצאו הוכחות הסותרות את טענת אנשי הצוות לפיה שמעו לראשונה על התאונה רק יומיים לאחר שהתרחשה, בעת שעגנו בקוריאה.

 

מהחקירה הישראלית עולה גם שצוות הסירה היפנית לא נקט באמצעים נאותים כדי להימנע מהתנגשות.

 

מחברת "צים" נמסר שהם מנועים מלהגיב בפרשה כל עוד מצוי הנושא בטיפול רשויות החוק.

 

ביפן טענו: הישראלי פגעו וברחו

 

פרשת התאונה הימית עוררה בשעתו סערה ביפן ובישראל כאחד. בשלהי ספטמבר התנגשה ככל הנראה "צים אסיה", שמשקלה כ-40 אלף טונות, בספינת דייג יפנית במים בינלאומיים סמוך לחופי האי הוקאידו שבצפונה של יפן. כתוצאה מההתנגשות התהפכה הספינה היפנית; שבעה דייגים נספו ורק אחד ניצל.

 

הדיווח על התאונה התפרסם רק מספר ימים אחרי שקרתה, כשהאניה הישראלית כבר הייתה בדרכה לנמל פוסאן שבקוריאה. ביפן זעמו אז על האניה הישראלית משום שמנתוני רדאר עלה שהיא המשיכה בהפלגתה ולא עצרה להגיש סיוע לספינה היפנית כמתבקש מחוקי הספנות הבינלאומיים.

 

תחילה הכחישה "צים" מעורבות באירוע אולם בהמשך הודתה באחריות לפרשה ואף התנצלה בפני היפנים והתחייבה לפצות את המשפחות.

 

ואולם ב"צים" הסבירו שצוות האניה כלל לא הרגיש בהתנגשות. שמפאת גודלה העצום של האניה ביחס לספינת הדיג, גם לא הורגשה כל חבטה. רב החובל של "צים אסיה" טען בעת שתוחקר מאוחר יותר בנמל פוסאן בקוריאה, כי לא הרגיש כל התנגשות בכלי השיט שלו. אלא שכעבור מספר ימים התברר כי הוא ישן בעת האירוע והקצין השני היה אחראי המשמרת.

 

גורמים בצים הסבירו בשעתו ל-ynet כי "התאונה אירעה בלילה והיה חשוך. אנחנו דבקים בטענתנו לפיה הצוות לא הבחין בהתנגשות, אבל אם אכן היתה מעורבות של הספינה, ניקח את האחריות".

 

לדברי החברה גם לא הייתה כל התרעה ברדאר לפני ההתנגשות. ואולם מדיווחים ביפן - שהוכחשו מאוחר יותר על ידי "צים", אמר מנכ"ל החברה למושל האי הוקאידו שאזעקה המתריעה מפני קרבה יתרה לכלי שיט אחר פעלה באניה הישראלית בעת האירוע אך איש לא שם את ליבו לכך. מומחים הסבירו בשעתו ל-ynet שאזעקות שכאלה פועלות בדרך קבע על גשר הפיקוד ולכן לעיתים "אנשי הצוות כבר מתעלמים מהן לגמרי". 

 

בצים אף טענו שבאזור שייטו באותה עת כ-15 כלי שיט ואין הוכחה שהם גרמו להתהפכות הספינה היפנית. ואולם סימני צבע על צידי הספינה שנבדקו על ידי הרשויות הישראליות והיפניות הוכיחו שאכן הייתה התנגשות בין כלי השיט.

 

בשיאה של הפרשה הועלו ביפן טענות נגד אנשי האניה לפיהן היא שינתה כיוון באופן פתאומי זמן קצר לאחר שנתיב ההפלגה שלה הצטלב עם זה זה כלי שיט אחר - קטן יותר. הטענות התבססו על נתוני רדאר שנאספו בתחנה של איגוד דייגים מקומי. הדבר עורר את החשד לפיו אנשי הצוות הבחינו בספינת הדיג או אפילו בהתנגשות עצמה, אך לא עצרו לסייע לה - טענה שבצים הכחישו בתוקף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני שיצר
החברה פעלה כשורה. תת ניצב מירי גולן ליד הספינה הישראלית
צילום: רוני שיצר
צילום: איי פי
הספינה היפנית ההפוכה. שבעה דייגים טבעו
צילום: איי פי
צילום: אלעד גרשגורן
הפרקליטות תכריע. רב החובל משה בן דוד
צילום: אלעד גרשגורן
באדיבות יומיורי שימבון
אנשי הצוות פעלו כשורה. ראשי "צים" מתנצלים ביפן
באדיבות יומיורי שימבון
מומלצים