שתף קטע נבחר

המורים: "לבנת עזבה? ברוך שפטרנו"

בפרידה מעובדי משרדה, מנתה שרת החינוך, לימור לבנת, שורת הישגים מרשימים, אבל ראשי ארגוני המורים וגם מומחים לחינוך לא ימהרו להתגעגע לימיה. "יש הסכמה רחבה שעזיבתה של לבנת את מערכת החינוך היא הקלה גדולה מאוד", אומר ל-ynet ד"ר נמרוד אלוני, ראש המכון למחשבה חינוכית בסמינר הקיבוצים. יו"ר מרכז השלטון המקומי, עדי אלדר, משמיע קול אחר: "היא היתה שרת חינוך שהובילה מהלך לא פשוט של שינוי"

שרת החינוך, לימור לבנת, נפרדה אמש (יום א') מתפקידה כשרת חינוך, שאותו מילאה כחמש שנים. היא מנתה את הישגיה ואמרה שתתגעגע. אבל עד כמה שהדבר נוגע לראשי ארגוני המורים - הרבה געגועים לא יהיו שם, וגם רפורמת דוברת, מבחינתם, עומדת להעלות אבק במגירה. "אלה היו חמש שנים מיותרות. שר חדש יצטרך אולי עשור כדי לתקן את הנזקים שהותירה השרה", אומר ל-ynet יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים, רן ארז.

 

ד"ר נמרוד אלוני, ראש המכון למחשבה חינוכית במכללת סמינר הקיבוצים, אומר ל-ynet ש"יש הסכמה רחבה שעזיבתה של לבנת את מערכת החינוך היא

 

לדברי אלוני, "במקום מנהיגות מופת מובילה, היתה שרה שגם מבחינת כישוריה הבסיסיים ומעשיה בפועל לא היה בהם ולו מעט מופת חינוכי שיכול היה להוות מוטיבציה או דוגמה לחינוך ולתרבות. הדבר ניכר בשבר הגדול בין משרד החינוך לארגוני המורים. רפורמת לבנת-דוברת התגלתה ככרוניקה של כישלון ידוע מראש. זאת, משום שנקודת המוצא היתה מאבק במורים, ויתור על מהות חינוכית והתייחסות רק להיבט הארגוני".

 

רן ארז מתקשה להסתיר את שמחתו על עזיבתה של לבנת, "במידה רבה אני שמח וגם עייף בשל המאמצים לעצור את ההידרדרות, במקום להשקיע במערכת החינוך. למרות המצב הקשה, אפשר לנשום לרווחה". לדבריו, "חמש שנים של סיוט עברו המורים, ההורים, התלמידים ואזרחי המדינה. זה היה חלום בלהות מתמשך שקראו לו לבנת. צריך לברך ברוך שפטרנו מעונשה של זאת. בראייה אחורה לא היה דבר אחד טוב שלבנת עשתה. אולי רק דבר אחד טוב יצא - נוצר איחוד של ארגוני המורים בחזית משותפת מול רפורמת דוברת".

 

יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים אומר שחוץ מדו"ח דוברת ("שהיה אסון"), יש עוד כמה "דברים חמורים" שעשתה בכהונתה כשרת חינוך: "היא נתנה יד ל-16 קיצוצים במערכת החינוך. זה פגע בתלמידים ובמערכת כולה. התלמידים בתיכונים לומדים היום 8 שעות שבועיות פחות מאשר תלמיד שלמד במערכת בשנת 2001. 

 

"חוץ מזה, היא השפילה ורמסה את כבודם של המורים. כל התקופה זו חזרו כמו מנטרה על כך שהמורים זקנים, שחוקים וגרועים ולכן צריך לפטרם. זה נעשה במכוון כדי לכסות על הקיצוץ ולהגיד 'ממילא המורים גרועים, אז בוא נפטר אותם'. גם במערכת הבריאות קיימת רשלנות רפואית, אך מעולם לא שמעתי שר בריאות אומר 'הרופאים גרועים ושחוקים, בוא נפטר אותם'".

 

רן ארז אומר כי בעידן לבנת נרשמה עלייה במקרי האלימות וגם הצפיפות בכיתות גדולה יותר. "הישגי התלמידים פחתו. לכאורה התוצאות בבחינות הבגרות עלו, אבל הרמה שלהם ירדה. הזכאות לבגרות עלתה ב8% אבל רמת תעודת הבגרות ירדה ב-16%. לגבי המורשת, ההמנון וירושלים - הכל עורבא פרח. הכל נועד למכור ערכות שיווק של מורשת". 

 

ד"ר נמרוד אלוני מסכים עם דברי ארז שההישגים שאותם הציגה השרה לא בהכרח משקפים את רמת הידע האמיתית של התלמידים "ההישגים הם התהדרות שווא. אי אפשר לדעת באמת מה רמת התלמידים כי בתי הספר היו אחוזי אמוק וחרדה מתחילת יום הלימודים ועד סופו בהכנת התלמידים למבחני המיצ"ב ודומיהם. ההישגים הלימודיים מציגים רק מדד אחד ולא החשוב ביותר להצלחה חינוכית".

 

וסרמן: נכשיל חזרה שלה למשרד החינוך

 

מזכ"ל הסתדרות המורים, יוסי וסרמן, מאמין שעם לכתה של לבנת, הגיע הקץ גם לרפורמת דוברת. "הרפורמה לא תהיה במדינת ישראל בשום פנים ואופן. הממשלה חתמה על רפורמה שכוללת סעיף על משא ומתן בין ארגוני המורים למשרדי החינוך והאוצר להגעה לרפורמה מוסכמת. עדיין לא הגענו לרפורמה מוסכמת". וסרמן עדיין מאמין שיש מקום לרפורמה בהסכמה.  

 

לדברי וסרמן, "גברת לימור לבנת גרמה נזק כבד למערכת החינוך של מדינת ישראל. אני שמח שהיא התפטרה, חבל שלא עשתה זאת קודם. היא דיכאה את המורים והשפילה את קומתם. אפשר היה להגיע להסכמה על רפורמה במערכת החינוך, לולא היתה כה נחושה ללכת נגדנו. אלה היו שנים רעות מאוד למערכת החינוך, הדבר הרע ביותר לטעמי הוא שנוצר משבר עמוק ואי-אמון בין המורים לבין השר הממונה עליהם, בניגוד לשרים קודמים שהיו מאז ומעולם ידידים קרובים של המורים".

 

וסרמן מתחייב בשם ארגוני המורים לסכל כל אפשרות שלבנת תחזור לתפקיד, "נעשה מאמץ עליון שלבנת לא תהיה יותר במערכת החינוך. היא לא ראויה לתפקיד". הוא התייחס להישגים שמנתה בפרידה מבכירי משרדה: "היא התגאתה בין היתר שהעבירה את המורים השתלמויות וגרמה לשיפור בהישגי התלמידים, גם בבגרות, במבחני המיצ"ב ובמבחנים הבינלאומיים. לא ראינו שום שיפור בהישגים. המורים הסכימו לעבור התמקצעות במתמטיקה, אך לא קיבלו תגמול ייחודי. כל מה שנעשה היה לדכא מורים, הורים ותלמידים במערכת החינוך".

 

ד"ר אלוני מסכים לטענה זו, "הדבר הכי גרוע שעשתה לבנת הוא הפגיעה במורל ויצירת רוח נכאה סביב ההוראה. חינוך לא יצליח בלי אמון באדם ובגישה האידיאליסטית. חינוך לא בנוי על שכר כלכלי, אלא על תחושת שליחות. הכוחנות מול המורים היתה ביטוי לחוסר אמון באדם ואנטי-אידיאליזם".

 

ומה דרוש כעת משר החינוך הבא? "הכל ניתן לשיקום", אומר אלוני, "צריך שר חינוך שהוא עצמו אדם מחונך ומעורר יראת כבוד כאיש חינוך ותרבות. הדבר השני הוא להחזיר את הכבוד לציבור המורים ואידיאלים ומטרות של השכלה רחבה, התנהגות תרבותית ונורמות גבוהות. זה יהיה המבחן האמיתי של הממשלה הבאה". 

 

עדי אלדר מתייצב לימינה של לבנת

 

יו"ר ארגון הסטודנטים, גל דאי, אומר בעקבות פרישתה של לבנת, "כולי תקווה שנגמרה תקופת החושך של מערכת החינוך וההשכלה הגבוהה בישראל. אני מאמין, כי שר/ת החינוך הבא יבין את המשמעות האכזרית של הפרטת החינוך, יוריד את דו"ח דוברת מסדר היום, יבין את כישלונה הצפוי של הדיפרנציאציה בשכר הלימוד, ויפעל באמת להגברת הנגישות להשכלה הגבוהה בישראל ולהשגת תקציבים למערכת אמיתית של חינוך והשכלה חינם".

 

אך לא כולם שותפים לתחושה שלבנת נכשלה. יושב ראש מרכז השלטון המקומי וראש עיריית כרמיאל, עדי אלדר, הוא בין היחידים שמוצאים מילים טובות לומר עליה, "בסך הכל, היא היתה שרת חינוך שבאמת הובילה מהלך לא פשוט של שינוי ורצון לשנות חינוך במדינת ישראל. זה כשלעצמו היה דבר חיובי. ההבנה שהחינוך צריך לעבור טלטלה. השגיאה שעשתה לבנת היתה שלא שיתפה פעולה עם ארגוני המורים בתחילת התהליך. לו היו שותפים מהצעדים הראשונים של דו"ח דוברת, כל הצדדים היו משתפים פעולה".

  

לגבי האלימות שגברה בשנים האחרונות בחברה בכלל ובבתי הספר בפרט, אומר אלדר "החברה הולכת ונעשית אלימה מיום ליום. זו אחת המשימות הכבדות של שר החינוך שייכנס. לבנת עשתה דברים יפים כמו פרויקט אס"א למניעת אלימות, סמים ואלכוהול".

 

גם ראש עיריית קריית מלאכי, מוטי מלכה, מדבר בזכות רפורמת דוברת, שהונהגה בעיר, "כיום, לא רק מי שידם משגת רואים הצגות איכותיות וקונצרטים, אלא כל אוכלוסיית הילדים וללא עלות כספית. כל ילד בקריית מלאכי נהנה מארוחות חמות ומזינות. יש חיזוק ותגבור לימודי השפות, מדעים ומתמטיקה בזכות פיצול הכיתות לשתיים. אין ספק שקריית מלאכי יצאה נשכרת מהרפורמה בחינוך וזה עדיין שלב א', אנו מצפים בכליון עיניים לכניסת שלב ב'". ראשי ערים נוספים שיגרו מכתבי פרידה חמים מלבנת, ובהם רמלה, מעלה אדומים ודימונה.  

  

יו"ר מועצת התלמידים והנוער הארצית, שי ביאליק, מסכמת: "ח"כ לבנת הביאה איתה נחישות, אסרטיביות ואגרסיביות, שלא תמיד כוונו למקום הנכון, וחבל שכך. אני מאמינה שבקדנציה כה ארוכה היה אפשר להשיג הרבה יותר. אם הכוחות היו מושקעים באופן שונה, ייתכן שהיו נמנעים קיצוצים של 3 מיליארד שקלים, ומערכת החינוך הייתה נראית לגמרי אחרת היום".

 

מלשכתה של לבנת טרם נמסרה תגובה לטענות שהועלו נגדה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
פרידה באקורד צורם. לבנת
צילום: גיל יוחנן
צילום: גבי מנשה
נמרוד אלוני לא יתגעגע
צילום: גבי מנשה
צילום: חגי אהרון
לנשום לרווחה. רן ארז
צילום: חגי אהרון
גרמה נזק. יוסי וסרמן
צילום: שאול גולן
קול אחר. עדי אלדר
צילום: שאול גולן
מומלצים