שתף קטע נבחר

לראשונה בארץ: תשלום על פי רוחב הפס

שנים דיברו על כך, עכשיו זה קורה: ניסיון ראשון של ספק אינטרנט ישראלי לגבות תשלום על פי רוחב פס ולא על פי דמי מנוי קבועים. 013 ברק מציע לגולשים לשלם על פי התכנים שהורידו. גולש שמוריד סרטים ללא הכרה ישלם יותר ממשתמש המסתפק בדואר אלקטרוני וגלישה

בניגוד לשוק הסלולר, הגולש הישראלי אינו מורגל לשלם עבור רוחב הפס שהוא צורך: משתמשים שמורידים סרטים חדישים ללא הכרה (מבלי להתייחס לשאלה החוקית) משלמים כמו משתמשים שבעיקר בודקים דואר אלקטרוני וגולשים באתרים. זאת, למרות שהקבוצה הראשונה צורכת הרבה יותר משאבי רשת לעומת השנייה.

 

למה הכוונה? כל פעולה שאנו עושים באינטרנט כרוכה בהורדת מידע מהרשת למחשב שלנו. למשל, כאשר אנחנו מקבלים מייל מחבר, ההודעה יורדת משרת האינטרנט למחשב. גלישה ב-ynet אף היא צורכת רוחב פס. כל דף אליו אנו נכנסים, יורד בעצם משרת האינטרנט ונטען במחשב שלנו. מדובר בנפח לא משמעותי, כמובן, ביחס להורדה של סרט או במשחק און ליין. כל המידע שאנו מורידים בחודש נתון מהאינטרנט הוא בעצם נפח השימוש הכולל שלנו.

 

המודל המסורתי - חיוב על פי מהירות

 

על אף שמשתמשים כבדים בתוכנות שיתוף קבצים המורידים קבצים גדולים עושים שימושים המקיף כ-60-70 אחוז מרוחב הפס של ספקי האינטרנט, עד כה הם חויבו רק על פי מהירות הגלישה - חבילות במהירות 5 מגה ביט, 1.5 מגה ביט וכו'.

 

בעבר חלק מהספקים הציעו לגולשים לא לשלם בימים בהם הם אינם גולשים. בזק בינלאומי הכריזה בחודש נובמבר, 2005, על חבילות גלישה במחירים קבועים, ללא התחייבות. החברה הכריזה כי לא תתמחר עוד את שירותיה רק בהתאם למהירות הגלישה שהיא מציעה, אלא תשווק אותם כחלק ממסלול הכולל גם שירותים ותכנים ספציפיים, שבעבר תומחרו בנפרד. עם זאת, כל החבילות החדשות עדיין מבוססות על מהירות הגלישה.

 

49 שקל לחודש בנפח של 2GB

 

החברה הראשונה המנסה לשנות הרגלי שוק שהשתרשו במשך 10 שנים היא 013 ברק, המציעה חבילת גלישה חדשה במהירות 5 מגה ביט, המאפשרת לגולשים לשלם על פי נפח התכנים שהורידו. מחיר הבסיס שנקבע לחבילה החדשה עומד על 49 שקלים, וכולל הורדת תכנים בנפח מרבי של 2 גיגה בייט (כל גיגה בייט שווה קצת יותר מ-1,000 מגה בייט). עבור כל שימוש שיחרוג מהנפח הזה ייגבה תשלום נוסף על כל 1GB, לפי הצריכה בפועל.

 

"נפח של שני גיגה בייט מאפשר לגלוש תשע וחצי שעות בכל יום או לשלוח ולקבל 133 הודעות דואר אלקטרוני או לשחק שעה וחצי ביום במשחקי און ליין או לשלב בין כל הפעילויות האלה", מדגים סמנכ"ל השיווק של 013 ברק, דרור בהט. לדבריו, גולשים יוכלו להיעזר במחשבון שיאפשר להם לברר אם החבילה מתאימה להם. בשלב הבא יוצע גם מחשבון שיאפשר לכל מנוי לברר בזמן אמת כמה רוחב פס "ביזבז" במהלך החודש.

 

בהט מציין כי פיתוח החבילה החדשה ארך חצי שנה, במהלכה פיתחו בחברה אמצעים למדוד את צריכת הפס של הגולשים, מערכת בילינג ותמיכה, והתאמה של התשתיות ההנדסיות. המערכת הותאמה גם עבור ספקי התשתית (בזק ו-HOT, אם יבחרו להציע חבילה משותפת עם 013 ברק).

 

המשתמשים הכבדים מסבסדים את הקלים

 

"אם נשווה את המציאות הנוכחית לרשת מזון, הרי שקונה שממלא את עגלת הקניות שלו במוצרים משלם כמו לקוח שרוכש שני מוצרים בקופה המהירה", אומר בהט, "אין סיבה שהלקוח שקונה מעט יסבסד את מי שקונה הרבה".

 

עם זאת, הוא מצהיר כי החבילה החדשה לא תיכפה על הלקוחות, וכי החבילות הישנות יישארו זמינות לכל דורש. האם יש כוונה להעביר את כל החבילות למודל התמחור על פי נפח בעתיד הרחוק? עדיין מוקדם מדי לדעת, בשלב זה, לדבריו.

 

"ספקי אינטרנט נוספים ילכו בעקבותינו"

 

לדברי בהט, ההשראה למהלך נובעת מספקי אינטרנט כמו BT בבריטניה, AOL באוסטרליה וספקים אחרים בבלגיה וקנדה, שהנהיגו מסלולי חיוב דומים. "אני משוכנע שספקי האינטרנט האחרים יילכו בעקבותינו, על מנת שמודל התמחור והתשלום בעבור שירותי האינטרנט בישראל יהיה הוגן יותר כלפי הצרכנים".

 

ב-013 ברק לא צופים שינוי מהותי בהרגלי הצריכה של משאבי הרשת בטווח הקצר, ומעריכים כי המסלול החדש יוביל לחסכון משמעותי ולשדרוג מהירות הגלישה לכ-70% מהמשתמשים.

 

על פי הערכת החברה, יותר מ-40% מגולשי האינטרנט בישראל מוגדרים "קלים" וצורכים בפועל פחות מ- 2GB בחודש, ו-30% נוספים מהלקוחות צורכים עד 5 גיגה בחודש. על פי טענת החברה, המחיר שיתבקשו אלה לשלם עדיין יהיה אטרקטיבי מהעלות המקובלת כיום בחבילות ה-5MB.

 

בהט מניח שהחבילה החדשה תקרוץ בעיקר למשתמשים שעושים שימוש מתון ברשת (ולא למשתפי קבצים כבדים), שיוכלו מעתה לגלוש בקצב של 5 מגה ביט עבור תשלום לא גבוה (אך ברגע שיעשו שימוש ביישומים צורכי פס יידרשו לשלם יותר). בהט מדגיש כי החבילה החדשה מוצעת ללא התחייבות, כך שמי שיגלה כי אינה משתלמת יוכל להתנתק בכל עת.

 

אגב, המהלך של חברת 013 ברק מתבצע כמעט שלוש שנים לאחר פאנל של ספקי אינטרנט, שנערך ביוזמת ynet ו"ידיעות אחרונות", בו העריכו כל הספקים כי מעבר לחיוב על פי רוחב פס הוא בלתי נמנע.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם ספקים נוספים ילכו בעקבות ברק?
מומלצים