שתף קטע נבחר
 

מי ידאג עכשיו לתרבות?

יחד עם השרה לבנת עזב את משרד התרבות יועצה צח גרניט. במוסדות התרבות חוששים כי יופקרו ומודאגים מעצירת הרפורמות

חשש כבד במוסדות התרבות מעתידם בעקבות עזיבתו של צח גרניט, יועץ שרת התרבות לימור לבנת. גרניט נכנס לתפקיד ב-1 במאי 2003 והצליח להביא בזמן קצר יחסית לרפורמות בעלות השפעה ארוכת טווח. הוא לא עשה את זה לבד. עמדה מאחוריו שרה שהעניקה לו "קארט בלאנש", מנגנון מערכתי שבאופן יוצא דופן שיתף פעולה עם איש מבחוץ ומוסדות תרבות שראו בו שותף מלא לעשייה באופן כמעט גורף.

 

היום, עם פרישתו מהתפקיד בעקבות חילופי השרים, מביעים ראשי מוסדות התרבות חשש גדול. "האג'נדה שלו היתה לטפל בתרבות. הוא עבד בזה, עסק והיה עסוק בזה. הוא היה רפרנט ישיר, פעיל, לוקח אחריות, מבטיח ומקיים. הוא למשל נתן את הטון בשיתוף עם מינהל התרבות בכל הנוגע לעיבוד הקריטריונים לחלוקת עוגת התקציב בתחום המחול וכן בתחומים נוספים שאת חלקם עדיין לא הספיק לסיים", אומרת נעמי פורטיס מנכ"לית להקת "בת שבע". פורטיס, כמו רבים אחרים, היתה רוצה לראות את גרניט ממשיך בתפקיד. "המערכת, כמו שהיא כיום, זקוקה לו", היא אומרת.

 

מיקי צוקרמן, מנכ"ל ומייסד תיאטרון "תמונע": "בתקופת כהונתו תקציב התרבות גדל משמעותית, אמנם לא כפי שהיינו רוצים שזה יקרה באופן ממוסד אלא כמתנות, ובכל זאת". צוקרמן מכוון להגדלת התקציב באמצעות הסדרים קואליציוניים. מתקציב של 405 מיליון שקל בשנת 2003 גדל התקציב בשנה העוקבת ב-15 מיליון שקל ובשנה שלאחר מכן ב-45 מיליון שקל.

 

לשמחת צוקרמן, נתח העוגה שמקבלות קבוצות התיאטרון והפרינג' גדל משמעותית. "הוא לקח פירורים מהגדולים והעביר אותם אלינו", הוא אומר, "מדובר בצרכן תרבות, אדם שגם מבין וגם בעל אג'נדה. הוא בקיא בפרטים כאילו מדובר בעסק שלו". לדברי צוקרמן, דווקא הצנחתו מבחוץ סייעה לגרניט. "הוא בא לקדנציה תוך ידיעה שהוא לא חלק מהמערכת ושבתום התפקיד הוא ייפלט ממנה. כשמישהו מגיע לתפקיד בהלך רוח שכזה, הוא אינו עסוק בלבצר את מעמדו לעוד 20 שנה".

 

גיבש קריטריונים

 

בימים אלה אמורים להתפרסם הקריטריונים לחלוקת תקציבים בתחום התזמורות. מנכ"ל התזמורת הסימפונית ראשון לציון, אהוד גרוס, מצר על כך שסיום ההליך ייעשה ללא גרניט. "מהרגע בו נכנס לתפקיד הוא למד את הצרכים, הבין אותם, ראה את הדורש תיקון ופעל לשינוי העיוותים. אני חרד מפני המחשבה שלא יהיה לנו צח כזה שיוכל להשפיע על הדברים ולגרום להם להתרחש. אני מקווה שהשר הממונה, מאיר שטרית, הידוע בזיקתו החיובית לתרבות, יפעיל שיקול דעת חיובי ויחזיר לנו את האיש שהיה לנו כתובת".

 

אחד הנושאים המרכזיים בהם עסק המשרד היה ניסיון להוציא מהרשות המקומית בירושלים את כספי ההקצבה הייחודים למוסדות התרבות הפועלים בבירה. אצ'ה בר, דובר ועד הפעולה של מנהלי מוסדות התרבות בירושלים ומנהל הצוללת הצהובה, מייחס את הצעד הזה לגרניט ואומר: " הוא הוביל את המהפך בנושא תקנת ירושלים ובזכותו הכספים מועברים כיום באופן ישיר למוסדות על ידי המדינה. זה מהלך שייזכר לו לשנים ארוכות. הרגשנו שאחרי שנים שמורחים אותנו ומתעלמים מאתנו יש על מי לסמוך. מצער שבתקופתו לא נחקק חוק תרבות, יוזמה שהוא קידם, אבל זה תפקידם של ח"כים ולא של יועצים. למרות שליבנת היתה שרת התרבות, היא כמעט לא היתה מעורבת בנושאי התרבות. זה נכון שהיא היתה מגיעה מדי פעם לכנסים, אבל צח היה האיש שלנו. חבל להחליף אדם טוב באמצע העבודה רק בגלל פוליטיקה, ראוי שהוא יישאר".

 

יורם חטב, מראשי ועד הפעולה להצלת התרבות, שהיה לא פעם יריב נחרץ למדיניות משרד התרבות, מצא בגרניט שותף לדרך. "הוא איש מקצוע ראשון במעלה. הוא חי את הנושאים בהם טיפל והיה לו חשוב להכיר את האנשים שמאחורי המספרים", אומר חטב, "עבדתי איתו בשלושה נושאים עיקריים שהם מהלך לחקיקת חוק תרבות, מאבק מתמשך להצלת תקציב התרבות והסכם בין משרדי האוצר והתרבות לתיקון חוק הקולנוע. הוא הצליח לשנות את התודעה השלטונית בקשר למפעל התרבות. אם קודם לא ספרו אותנו היום ברור שקיצוץ בתקציב התרבות אינו ברור מאליו. אילו כל נציגי השלטון היו מסוגו, המדינה שלנו היתה נראית אחרת".

 

לדברי חטב, עיזבת גרניט עלולה לגרום לנזק מיידי. "תקציב התרבות עתיד לעמוד השנה על 300 מיליון שקל, כלומר 165 מיליון שקל פחות מהשנה שעברה. כל נושא חקיקת חוק התרבות תלוי ועומד באוויר כך גם נושאים רבים אחרים. עם פרישתו קיים חשש כבד שהתהליכים יופסקו לגמרי או שיישומם יידחה והם ישקעו לתהומות הנשייה כפי שקורה בדרך כלל בחילופי משמרות שלטוניים".

 

מנכ"לית בית האופרה הישראלית החדשה, חנה מוניץ, אומרת: "מבחינתנו, מנהלי המוסדות, צח היה ערוץ מתווך וקו פתוח לשרת התרבות. ביומיום הדרך הזו בדרך כלל חסומה בפנינו וכעת בלעדיו זה יחסר. הוא לא סיים את תפקידו וזה בא לידי ביטוי בעיקר בתחום הקריטריונים שנועדו לחסל את עידן הקפריזות".

 

"לעכב תהליכים"

 

גם בתחום התיאטרון חוששים. מנכ"ל תיאטרון "הקאמרי", נעם סמל, אומר: "תרומתו היתה גדולה מאוד, הוא נתן תשובות במקום שאחרים בדרך כלל מעדיפים להתחמק והצליח להניע את המערכת. אנחנו עומדים בפני משבר גדול וכולי תקווה ששר התרבות יגייס אותו כיוון שאנחנו זקוקים לכל כוח חיובי שיסייע לנו". אורי ליו, מנכ"ל תיאטרון "גשר" אומר: "זו שערוריה שבתקופה שכזו שאין ממשלה, שלטון או שר במשרה מלאה, נותנים לאדם היחיד שהיה הכתובת שלנו וניסה במלוא כוחותיו לסייע לתרבות ללכת. מתייחסים אלינו כמו אל מצורעים. אף אחד מראשי המפלגות לא פרץ לא ביבי ולא אולמרט הזכיר ולו במילה את נושא התרבות. המצב של המוסדות קטסטרופלי וחבל שלא חיכו עד לאחר הבחירות בשביל לעשות מהפיכות בתחום שעומד ממילא על כרעי תרנגולת".

 

ציפי פינס, מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, אומרת: "הוא הכתיב שקיפות גדולה יותר נלחם נגד קיצוצים בתקציב ופעל להשגת כסף ממקורות נוספים כדי שגופים לא יתמוטטו. עזיבתו קריטית בעיקר עבור מוסדות שהתקציב שלהם מתוח וכל סחבת עלולה להכניס אותם לסחרור. זה מצב מסוכן".

 

רזי אמיתי, לשעבר מנהל תיאטרון באר שבע ומי שמנהל כיום את מרכז המדיטק בחולון, אומר: "ניתן לבחון אנשים בעמדות מפתח ברגעי משבר וצח ליווה כנציג השרה את התקופה הקשה ביותר של תיאטרון באר שבע כשזה עמד בפני סכנת סגירה אמיתית. הוא עשה כל שביכולתו לסייע ולראייה התיאטרון אכן נשאר פתוח".

 

מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי, כתריאל שחורי מסכם ואומר: "מצאתי בו שותף נאמן שנתן לי פעמים רבות את התחושה שכל מה שהוא עושה בחיים זה לעסוק בתחום הקולנוע. הוא היה פעל רבות לקידום פעולות שיווקיות של הקולנוע הישראלי בעולם מתוך הבנת הצורך הקיים בדבר. היתה לו תרומה משמעותית לתחום וגדולתו היתה בכך שהוא שמר בקנאות והקפיד שלא להתערב בהתנהלות היומיות של הגופים שפעלו תחתיו. הוא דגל בהתנהלות עצמאית".

 

על אנשי המשרד נאסר להתראיין בעניין. שר התרבות המכהן, מאיר שטרית מסר בתגובה: "בהתאם להנחיות נציבות שירות המדינה עם סיום כהונתו של שר, מסתיימת באופן מיידי גם עבודת היועצים במשרות אמון של השר. השר מאיר שיטרית פגש את צח גרניט וטרם התקבלה החלטה באשר להמשך העסקתו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
הלכה השרה, הלך היועץ
צילום: גיל יוחנן
לאתר ההטבות
מומלצים