שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בית ליסין: הבמאי עלה הבמה - והתפטר

    אלון אופיר הודיע על פרישתו בתום פרמיירה חגיגית של "החולה ההודי" בשל חילוקי דעות עם הנהלת התיאטרון

    בתיאטרון "בית ליסין" לא צפו מראש את הדרמה שהתחוללה בצהרי יום שישי על במת בית ציוני אמריקה. הפרמיירה נוצצת של ההצגה "החולה ההודי" מאת רשף לוי ובבימויו של אלון אופיר, הסתיימה בהתפטרות דרמטית של הבמאי.

     

    עם תום ההצגה, קצת אחרי הקידות של השחקנים, עלו היוצרים לבמה לקול מחיאות הכפיים של הקהל. היוצרים הודו לשחקנים ומיד לאחר מכן ביקש אופיר את רשות הדיבור. "אני יודע שבדרך כלל אין ממש כוח לנאומי פרמיירה, אבל יש לי משהו חשוב שאני רוצה לומר", אמר אופיר, "זו ההצגה האחרונה שלי. מהיום לא אעבוד יותר ב'בית ליסין' וכנראה גם בתיאטרון אחר. רציתי לומר לכם תודה, יש לי Check Out לעשות". המשפט האחרון, ציטוט של אחד מגיבורי המחזה שגוסס מסרטן, זעזע את הנוכחים בשל ההקשר. "חשבנו שמדובר במונולוג פרידה מהחיים", אמרו כמה צופים.

     

    בשיחה עם ynet מבהיר אופיר כי התכוון רק להודיע על התפטרותו על רקע חילוקי דעות מקצועיים וחוזיים מול הנהלת בית ליסין. "השתמשתי בקטע ממשפט שאומר גיבור ההצגה, שגב, רק לשם הדימוי. אני 38 שנה על כדור הארץ, 20 שנה במקצוע המטורף הזה וגם אני עושה Check Out קטן משלי. אני לא הולך למות. הגיעו מים עד נפש, מאסתי במאבקים להגנה על עמדות מוסריות ואני רוצה לנוח, לכן אני עוזב את 'בית ליסין' וכמו שהדברים נראים כרגע גם את עולם התיאטרון".

     

    ילד פלא

     

    אופיר, שהחל את דרכו כשחקן, נחשב בשנים האחרונות לאחד מילדי הפלא של תחום הבימוי בישראל. שמו חתום על לא מעט הפקות מצליחות בתיאטרון הרפרטוארי, שהראשונה בהן היתה "מר גרין" שעלתה בשנת 2001 על במת "הקאמרי", רצה מאות פעמים וזכתה בפרס הצגת השנה מטעם האקדמיה של התיאטרון. בהמשך ביים ב"קאמרי" את "פרק ב'", בתיאטרון חיפה את "בנות עובדות", בתיאטרון באר שבע את "לא כולל שינה" ובתיאטרון "בית ליסין" את "ריקוד בשישה שיעורים", "אהבה ממבט שלישי" ו"החולה ההודי" עליה עבד בשיתוף עם המחזאי רשף לוי במשך שלוש שנים.

     

    המחזה הוגש במקור ל"קאמרי", אך בעקבות סכסוך עם הנהלת התיאטרון, הושעתה הפקתו. בסופו של דבר מצאו את עצמם היוצרים בבית ליסין. מנכ"לית בית ליסין, ציפי פינס, שנותנת זה שנים דגש מרכזי למחזאות ישראלית מקורית, גילתה עניין רב במחזה, אך בעידן שבו ממעטים לקחת סיכונים, העדיפה לבדוק תחילה את כוחו במסגרת פסטיבל "פותחים מסך" שהתקיים באוגוסט אשתקד. ההצלחה היתה פנומנלית וכבר במהלך הפסטיבל נרכשו 200 מופעים. מהפקת פרינג' קטנטנה שמתוקצבת בצמצום הפכה ההצגה לשלאגר ונכללה ברפרטואר של העונה הנוכחית.

     

    השדרוג בסטטוס הוליד אצל אופיר ציפיות לתגמול כספי וכשאלה לא מומשו, החליט שהגיע זמנו ללכת. במסדרונות "בית ליסין" מדברים בתגובה על קפריזות ועל "מניירות של כוכב נולד", ורומזים כי לצד הכעס על היקף התמלוגים שקיבל, אופיר נעלב גם מצנזור מאמר שכתב עבור תוכניית ההצגה.

     

    מהנהלת בית ליסין נמסר: "אנחנו מצרים על כך שבמאי מוכשר כמו אלון אופיר החליט לעזוב את עולם התיאטרון. כמו הקהל, הופתענו גם אנחנו מהעיתוי וצר לנו שאלון בחר לגנוב לשחקנים את ההצגה. אנו מקווים שאלון יחזור בו מהחלטתו. בעניין הטענת לגבי בעיה חוזית, אין אמת בדברים. תיאטרון 'בית ליסין' חתם באופן מסודר, כמקובל, על חוזה נדיב מול סוכנו האישי של אלון אופיר ובידיעתו. בכל הנוגע למאמר שכתב הבמאי בתוכנייה, מדובר היה בכתב השמצה והתחשבנות אישית עם תיאטרון 'הקאמרי'. מצאנו כי לא ראוי ולא הולם לפרסם את הדברים תחת חסותנו".

     

    מלבד אי הנעימות הציבורית שעוררה הצהרתו הפומבית של הבמאי, ייאלצו כעת להתמודד ב"בית לסין" גם עם נטישתו של אופיר כמה פרויקטים אליהם התחייב כמו "ברנשים וחתיכות", הפקה שבה מונה כבמאי משנה לקן אולדפילד - ובתיאטרון יש מי שמיהר לבדוק את מעמדו החוקי של האקט. "הוא בא אלינו בטענות אבל נכון לעכשיו אם מישהו הפר כאן חוזה זה הוא", אומרים בתיאטרון. בכל מקרה, עם אופיר או בלעדיו, מדגישים בבית ליסין, ההצגה תימשך.

     

    אופיר מצידו יתמקד, לפחות בזמן הקרוב, בהכנות לקראת תוכנית הריאליטי "ללכת עד הסוף" שתעלה בשידורי "רשת" ב-5 במרץ.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: אלי דסה
    החולה ההודי
    צילום: אלי דסה
    לאתר ההטבות
    מומלצים