שיתוף פעולה בין דולפינים: גם בשביל הכיף
מחקר שנערך באוניברסיטת חיפה מגלה כי בדומה לבני האדם, גם הדולפינים נהנים משיתוף פעולה בתהליכי משחק והנאה חברתיים - ולא רק בפעולות חיוניות כמו ציד והתגוננות. לטענת החוקרים, לתוצאות המחקר השלכות לגבי המניעים לשיתוף פעולה בין בני-אדם
חוקרים מאוניברסיטת חיפה גילו לאחרונה כי דולפינים נהנים משיתוף פעולה לא רק בתחומים שבהם שיתוף הפעולה מביא לתגמול חומרי מיידי – כמו ציד או הגנה – אלא גם בתהליכי משחק והנאה חברתיים. במחקר שנערך בקרב דולפינים בריף באילת התגלה בין היתר כי הדולפינים העדיפו להגיע אל המאמנים לקבלת ליטוף בזוגות, למרות שדולפין שהגיע ביחידות זכה לליטוף 'יסודי' יותר. לדברי החוקרים, ד"ר ריצ'רד שוסטר ואמיר פרלברג, מהמחקר משתמע, בין היתר, כי תהליך הלמידה אצל בעלי חיים מסוימים מושפע מרגשות, וכי התופעה אינה ייחודית לבני האדם.
ליטוף בשניים נעים כפליים (צילום: אמיר פרלברג)
המחקר, בתחום הפסיכו-ביולוגיה, אמור היה לספק תשובות לשאלה מדוע משתפים בני האדם פעולה. הוא התמקד בדולפינים - בעלי חיים הנוטים באופן טבעי לשתף פעולה במגוון פעולות כגון ציד, חיזור, הגנה מטורפים וכדומה. "התמקדנו ברמת התיאום בין צמדי דולפינים כאשר הם מגיעים לבני אדם על מנת לקבל ליטוף", סיפרו החוקרים. "מצאנו, שהדולפינים בחרו להתלטף בצמד על פני התלטפות לבד ביחס של 1:4, למרות שהמלטפים היו רבים. הדולפינים יכלו להגיע ל'מלטף' בגפם ו'להרוויח' ליטוף כפול, אך העדיפו לעשות זאת בצמד".
שיתוף הפעולה בליטוף דורש מאמץ רב יותר מצד הדולפינים מאשר התלטפות של כל אחד מהם לבד, מאחר ועליהם לתאם את תנועותיהם לא רק עם תנועותיו של המלטף, אלא גם אחד עם השני. "הסיבה לשיתוף הפעולה היא לא רק הרווח החומרי, אלא גם - ולפעמים רק - הנאה מעצם ביצוע הפעולה המשותפת והמתואמת. הדולפינים משתפים פעולה כי הם נהנים לבצע פעולות יחד, גם אם המחיר לכך הוא מאמץ מצידם וכן ליטוף קצר יותר".
אחד החוקרים, אמיר פרלברג אמר הערב ל-ynet כי משמעות המחקר היא כי בעלי חיים מסוימים, בנוסף לבני האדם, נותנים לרגשות חברתיים ואחרים להשפיע על התנהגותם ותהליך הלמידה שלהם, והיא אינה אינסטינקטיבית ואנוכית בלבד. "התופעה שהתגלתה אצל הדולפינים חוזרת על עצמה במחקר שמנהל ד"ר שוסטר בחולדות, שם החולדות מעדיפות להגיע בצמדים ביחס של 1:3. תופעה דומה, שלא נחקרה ונמדדה, נצפית גם אצל אריות. הלביאות מעדיפות לצוד בלהקה, למרות שכאשר לביאה צדה לבד היא אינה צריכה להתחלק בבשר הציד עם חברי להקה אחרים", אמר פרלברג.
"המשמעות היא כי בשיתוף פעולה שמבוסס על למידה לא מעורבים רק שיקולים של רווח חומרי מיידי, אלא גם רגשות. אם אתה נהנה משיתוף הפעולה אתה עושה את הפעולה בצורה טובה יותר וגם להיפך, כלומר אם אתה לא נהנה אתה מבצע את הפעולה בצורה פחות טובה. כך לדוגמה במהלך של חיזור ניתן למדוד את איכותו של בון הזוג באמצעות התיאום של הקואורדינציה. ככל שהתיאום הוא טוב יותר כך ההתאמה שלו גבוהה יותר".
החוקרים אומרים עוד, כי לתוצאות המחקר השלכות לגבי המניעים לשיתוף פעולה בין בני-אדם. "בקרב בני אדם, כמו אצל בעלי חיים, העשייה של פעולות ביחד היא מלהיבה, מרגשת וגורמת להנאה מעצם הפעולה המשותפת. אנשים נהנים לצעוד יחד במצעדים, לרקוד יחד ולשחק ביחד בלי לקבל על כך תגמול כלשהו, פרט להנאה רגעית.
"אם התיאום בין שחקני קבוצת כדורסל יהיה גרוע, האווירה בקרב השחקנים תהיה רעה גם אם ינצחו. לעומת זאת, אם הקבוצה תפעל בצורה הומוגנית והיחסים והתיאום בין השחקנים יהיו טובים, ההרגשה האישית שלהם תהיה גם היא טובה בהרבה", אמרו החוקרים.