שתף קטע נבחר

מסוק צבאי ביצע נחיתת אונס; הטייסים נפצעו קל

המסוק יצא מבסיס פלמחים ובעקבות תקלה טכנית נאלצו הטייסים לבצע נחיתת חירום בשטח פתוח. המסוק ניזוק, הטייסים פונו לטיפול בבית החולים. הוקמה ועדת בדיקה, ובינתיים - מסוקי הקוברה קורקעו

אימון לילה שגרתי בדרום הארץ הסתיים הערב (ד') בנחיתת אונס של מסוק קרב. שני הטייסים נפצעו באורח קל ופונו אל בית החולים בתל השומר.

  

במהלך הטיסה איתרו הטייסים תקלה טכנית - ככל הנראה במנוע - וביצעו נחיתה בשטח פתוח, סמוך למצפה רמון. המסוק - מסוג "קוברה" - נטה על צידו ונפגע אולם השניים, כאמור, נפצעו באורח קל בלבד.

 

מפקד חיל האוויר, האלוף אליעזר שקדי, מינה ועדת בדיקה לבדוק את נסיבות התקלה. בינתיים הוחלט גם לקרקע את מערך מסוקי הקוברה, עד שיתקבלו מסקנות ראשונות על נסיבות התקלה שהובילה לנחיתת האונס.

 

"האירוע התרחש בעת אימון שגרתי של רבעיית מסוקים, כאשר המסוק היה בגובה של אלף רגל. התקלה החמורה שזוהתה חייבה את הטייסים לבצע נחיתת אונס, זאת היתה האפשרות היחידה שהיתה בפניהם, והם עשו זה בצורה טובה", אמר הערב ל-ynet קצין בכיר בחיל האוויר.

 

לדבריו, יתר המסוקים שהשתתפו באימון הבחינו בתקלה ודיווחו עליה. שניים מהם אף ליוו את נחיתת האונס, שהתרחשה במטווח של חיל האוויר מדרום למכתש רמון. למקום הוזנק מסוק ינשוף שפינה את השניים לבית החולים: "הטייסים עברו בדיקות, אחד לא נפגע ואילו לשני אובחנה פגיעה קלה בגב", אמר הקצין.

 

להערכתו, מקור התקלה - במנוע המסוק, וייתכן בשילוב מערכת נוספת: "אנו עדיין לא יודעים את היקף הנזק שנגרם למסוק, מכל מקום בשמונה השנים האחרונות לא אירע שום אירוע חריג במסוק זה, שנוטל נטל עיקרי בלחימה של צה"ל בשנים האחרונות".

 

מסוקי הקוברה בשירות מאז 1975

 

רק באחרונה סיכמו בחיל האוויר את שנת 2005 בשביעות רצון נוכח הירידה המשמעותית בתאונות ואירועים בטיחותיים. קצין בכיר בחיל האוויר הסביר הערב כי החיל מבצע פעילות עניפה על מנת להגביר את הבטיחות ואת המענה לכל תקלה במטוס. לדבריו, בשנה החולפת נרשמה ירידה של עשרים אחוזים באירועים של "כמעט ונפגע" (בתאונות שנמנעו ברגע האחרון).

 

הקוברה (צפע) הוא מסוק קרב אמריקני המצוי בשירות חיל-האוויר הישראלי מעל עשרים שנה. המסוק לוקח חלק בפעילות קרבית עניפה המבוצעת מאז מלחמת שלום הגליל בחזית לבנון, ובפעולות ברצועת עזה. מסוקי הקוברה הראשונים נחתו בארץ בשנת 1975 ולאחר פעולות השבחה החלו לפעול, בעיקר בגבול הצפון.

 

מסוק מסוג קוברה היה זה שחילץ את טייס הפאנטום שצנח בשטח לבנון יחד עם הנווט רון ארד, בעיצומה של תקיפה שגרתית באוקטובר 86'. זוג הקוברות חילץ את הטייס אך ארד, כידוע, נלקח בשבי ועד היום לא ידוע מה עלה בגורלו. ב-1988 חילצו המסוקים בפעולה דרמטית ארבעה לוחמי גולני שנקלעו לשטח אויב בדרום לבנון. שנתיים לאחר מכן נהרגו ארבעה מחבלים

 מירי קוברות בחוף ניצנים.

 

ב- 8 במרס 1987 נספה מפקד טייסת "הקוברות הראשונה", סא"ל ציון בר-אור. המסוק בו טס נפל מגובה 300 רגל והתרסק כתוצאה מתקלה טכנית. הטייס הקדמי, סג"מ יובל וגנר, נפצע קשה. ב-21 בספטמבר 1985 התרסק מסוק קוברה בכנרת, אולם הצוות חולץ בשלום. במרס 1998, במהלך טיסת אימונים מול חופי נתניה, התרסק מסוק קוברה אל תוך הים לאחר תקלה טכנית. טייסיו, תא"ל שמואל אלדר, מפקד בסיס פלמחים וסג"מ אילן גור, נספו.

 

ב-9 ביוני 1999 חולצו במבצע מורכב טייסי מסוק קוברה שהתרסק בשטח לבנון על-ידי לוחמי יחידת 669.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום אתר חיל האוויר
מסוק קוברה (ארכיון)
צילום אתר חיל האוויר
מומלצים