שתף קטע נבחר

קול שני

"קולות אחרים בדרמה הישראלית", כנס משותף לאוניברסיטאות בן גוריון ותל אביב, ינסה לשבור את המונופול של המחזאים הקנוניים הישראליים ולהאיר על יוצרים פחות דומיננטיים

"זה לא סוד שהנוכחות של המחזאים הקנוניים הישראליים חנוך לוין וניסים אלוני מאפילה כצל על מחזאות המקור הישראלית ובסופו של יום גורמת לדחיקתם הצידה של מחזאים ומחזות אחרים", אומר פרופסור גד קינר מהחוג לאמנות התיאטרון באוניברסיטת תל אביב. קינר, מיוזמי הכנס "קולות אחרים בדרמה הישראלית", שייערך בתחילת חודש אפריל בשיתוף עם החוג לספרות עברית באוניברסיטת בן גוריון בנגב, רוצה היה לראות דו שיח פנימי עשיר יותר בין המחזאות הישראלית המקורית לבין עצמה.

 

"התיאטרון הישראלי שומר באדיקות על הכלל שאומר ישן מפני חדש תוציאו, ומה שקורה בפועל הוא שבכל חודש נתון משובצים על לוחות ההצגות של התיאטרון הרפרטוארי שמות של יוצרים חדשים שבאים על חשבון העלאות מחודשות של קלאסיקה ישראלית ראויה", הוא אומר ומוסיף, "יצירות טובות, שהוצגו אולי פעם אחת אי שם, נדחקות לשוליים או נשכחות לחלוטין ואף אחד לא מתעסק בהן. בניגוד לתרבויות אחרות שמטפחות את המסורת הדרמטית, אנחנו מוותרים עליה".

 

באותו ויתור, עליו מדבר קינר, הוא רואה סכנה ממשית להמשך היצירה המקורית בתיאטרון. "הדרמה הישראלית אינה מתכתבת עם עצמה לא באולמות התיאטרון ולא באקדמיה, שמגבה במידה רבה את חוסר תשומת הלב וחוסר המודעות של יוצרי התיאטרון. נכון שליצירת דיאלוג שכזה נדרש זמן, אבל אנחנו חשבנו שכנס שכזה יכול לסייע לדינמיקה ההכרחית הזו ולהניע את הגלגל מחדש. אני לא מאמין שמורשת דרמטית יכולה להתפתח ללא מסורת", הוא מסכם.

 

הכנס "ללא לוין ואלוני: קולות אחרים בדרמה הישראלית", ייפתח ב-4 באפריל באוניברסיטת בן גוריון בנגב וימשיך למחרת באוניברסיטת תל אביב. הכנס ימקד את תשומת לבם של מנהלי תיאטרון, במאים וחוקרים במחזות ובמחזאים ישראלים שנשכחו. מושב מיוחד יוקדש ליצירותיו של יוסף מונדי וייגע גם בתפישת התיאטרון של אפרים קישון. כן יתקיימו הרצאות על "פולחן החורף" של דן צלקה, "אפרים חוזר לצבא" של יצחק לאור, "המובן מאליו" של ג'ו אל דרור ו"ההר האילם", מחזה בלתי מוכר מאת לאה גולדברג.

 

מושבים נוספים יתייחסו למחזות המקראיים "סיפור אוריה" מאת בנימין גלאי ו"שלוש נשים בצהוב" מאת ישראל אלירז וכן למחזה התיעודי הישראלי ולנושא הדרמטורגיה. לאורך הכנס ישולבו קטעי משחק וקריאה מתוך היצירות הנידונות, יוקרן סרטו של שאול דישי, "היה מונדי – אגרוף אדם בקיר בטון", ויוגש קטע מתוך "האופסימיסט", מונודרמה בביצוע מוחמד בכרי על פי ספרו של אמיל חביבי.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים