שתף קטע נבחר

 

"משרד החינוך מגרש את הנכים מבית הספר"

מצד אחד מסרב משרד החינוך לממן שילוב מלא במערכת החינוך לכל הילדים המוגבלים. מצד שני, מסרב אותו משרד ממש לאפשר להורים לממן את השילוב בעצמם. המשמעות: חזרתם לחינוך המיוחד. ההורים: "מדובר באפליה בוטה. הקשחת התנאים לשילוב מעמידה אותנו במצב בלתי נסבל". משרד החינוך: המטרה היא דווקא למנוע אפליה של הורים מעוטי יכולת

החלטה של משרד החינוך פוגעת בסיכוי ילדים בחינוך המיוחד להשתלב בבתי ספר רגילים: ל-ynet נודע כי לקראת שנת הלימודים הקרובה אוסר משרד החינוך על הורים לממן מכיסם סייעות לילדי חינוך מיוחד המשולבים במערכת החינוך הרגילה.

 

הצעד ננקט בעקבות ריבוי מקרים של תלמידי חינוך מיוחד המשולבים בבתי ספר רגילים בזכות "שעות שילוב", שהוריהם מממנים. במשרד החינוך אומרים כי מטרת ההנחייה היא למנוע אפליה בין תלמידים בעלי אמצעים לבין תלמידים מעוטי יכולת. הנחייה שהוציאה מנכ"לית המשרד היוצאת, רונית תירוש, היא גורפת ותחול על מנהלי בתי הספר בכל הארץ. על פי ההוראה לבית הספר אסור לקבל סייעות, מטפלות או כל שירות שילוב הממומן על ידי ההורים.

 

בתגובה להחלטה הוקם ועד פעולה בו חברים 150 הורים לילדים עם ליקויים בתקשורת (PDD ואוטיזם), המשולבים בחינוך הרגיל. ההורים מוחים על ההחלטה ומתכוונים לפעול נגדה. לדברי ההורים משמעות ההחלטה היא החזרתם של מאות תלמידים לחינוך המיוחד ובנוסף היא גם תקשה על תלמידים בעתיד להשתלב במערכת החינוך הרגילה.

 

במשך השנים, בשל מחסור תקציבי החלו חלק מההורים לממן מכיסם עזרת סייעות בבתי הספר עבור הילדים המשולבים.

 

לפני כשנתיים הורה בג"ץ למשרד החינוך ליישם את 'חוק השילוב' לפיו על המדינה לספק חינוך מיוחד חינם לילדים בעלי צרכים מיוחדים שנמצאו מתאימים לשילוב.

 

בימים אלה מתקיימות ברחבי הארץ ועדות השילוב, אשר יקבעו את מספר שעות הסיוע הנוספות שיקבל כל אחד מהילדים בחינוך המיוחד בשנת הלימודים הבאה, מעבר למינימום הקבוע בחוק. בהתחשב בהוראה החדשה, הרי ששעות אלה יחרצו למעשה את גורל שילובם של התלמידים בבתי הספר הרגילים. החוק קובע כי גם ילדים שהוועדה מוצאת כי אינם מתאימים לשילוב יכולים להשתלב בבית ספר רגיל אם זה רצונם של הוריהם. אך המדינה מצידה מממנת על פי רוב במקרים אלו רק את מינימום שעות השילוב שהחוק מאפשר - מכסה שאינה מספיקה. במצב החדש ההורים לא יוכלו להשלים את מכסת השעות לה זקוק הילד מכספם מה שמעמיד בסכנה את הצלחת השילוב.   

 

אם לילד אוטיסט: מגרשים את הנכים

 

עבודה נכונה של מתאמת השילוב (הסייעת), טוענים ההורים, היא גורם מהותי אשר בו תלויה הצלחת השילוב. במכתב לשרת החינוך, פרופ' יולי תמיר, הם כותבים כי "המגמה לצמצם את שעות עבודתן של המשלבות אינה משאירה ספק לגבי הכוונות לייבש את השילוב, ולהוריד לטימיון השקעה אדירה שכבר נעשתה על ידי ההורים החלוצים. אנו מאמינים, בעקבות ניסיון מתמשך, כי השילוב היחידני של ילדינו בחינוך הרגיל הוא האמצעי החשוב ביותר שמאפשר להם למצות את יכולותיהם. הוא נותן להם סיכוי להשתלב בחברה, ולחברה - להכיל אותם", נכתב.

 

ההורים דורשים ממשרד החינוך לשאת באחריות התקציבית לשילוב וטוענים כי מדובר באפליה. "אנו מצפים שמשרד החינוך יקח על עצמו את האחריות התקציבית והמקצועית כפי שנדרש לפי החוק ולפי ארבע פסיקות בג"ץ, ויחדל מאפליית ילדינו לעומת הילדים בכיתות החינוך המיוחד. מדובר באפליה בוטה והקשחת התנאים לשילוב מעמידה את המסגרת המשלבת ואת הורי הילד במצב בלתי נסבל", כותבים עוד ההורים. בוועד הפעולה מאיימים כי אם לא יימצא פתרון ייתכן שיעדיפו לא לשלוח את ילדיהם לבתי הספר ביום הראשון ללימודים "במקום להחזירם לחינוך המיוחד".

 

אימו של דניאל, ילד אוטיסט בכיתה ג', אומרת כי "מה שעושה משרד החינוך כעת הוא גירוש הילדים הנכים מבתי הספר. זה מזכיר משטרים חשוכים, פוגע בסיכויים של ילדינו להתקדם ומחנך את הדור הבא להיות פחות סבלני וסובלני".

 

האם מספרת כי בנה השילוב במערכת החינוך הרגילה היטיב עם בנה וגם עם הילדים עימם הוא לומד. "הפחידו אותי שהוא יפגע או ידרדר כתוצאה משילובו בגן ילדים רגיל. אבל קרה ההיפך - למרות הפחדים, החל מאותה תקופה דניאל התקדם מאוד. בהתחלה הילדים שאלו אותי ואת המשלבת מדוע דניאל לא מדבר ורק עושה פרצופים. הם אפילו צחקו ממנו. אבל, בסיום הצהרון דניאל לא רק שדיבר עם הילדים על ספיידרמן וצבי הנינג'ה, אלא גם רכש לו חברים מקסימים שהיו באים לבקר אותו בביתו והוא ביקר בביתם. הייתה תקשורת אמיתית בין הילדים, שראו והבינו את הקשיים של דניאל והכילו וקיבלו אותו באהבה. מאותו רגע, דניאל התקדם מאוד והיה ברור שהוא ימשיך להיות משולב", היא מסבירה.

 

משרד החינוך: מונעים אפליה

 

ההחלטה למנוע מהורים לשלם על שעות השילוב תמוהה בעיני רבים, משום שהחזרת ילדים משולבים למסגרות החינוך המיוחד תעלה למדינה דווקא יותר כסף: מימון ילד בחינוך המיוחד עולה למדינה 10,000 שקל בחודש בעוד אותו תלמיד המשולב בחינוך הרגיל מתוקצב משמעותית פחות - כ-3,000 שקל בחודש בלבד. בנוסף, מחקרים בינלאומיים רבים תומכים ביתרונות השילוב בחברה רגילה – עבור לילד הפגוע ועבור סביבתו וכן, בג"צ הכריע בנושא והורה על שילובם. 

 

דובר המשרד החינוך מסר בתגובה כי בהחלטה יש משום "מניעת האפליה בין הורים שיש להם כסף למימון הסייעות לבין אלה שאין להם. כמו כן המשרד המליץ להורים לפנות לרשויות המקומיות הממנות את הסייעות ולתקצב אותן באמצעותן".

 

מנכ"ל משרד, שמואל אבואב, הוסיף כי "בשנת הלימודים הנוכחית (תשס"ו) נוספו עוד 50 משרות לסייעות לתלמידים משולבים בחינוך הרגיל, ולקראת שנת הלימודים הבאה מתקיימים דיונים במשרד על תוספת נוספת לסייעות אלה. על כן, אין אמת בטענות ההורים. עם זאת, באגף לחינוך מיוחד מדגישים כי במידה וייקבלו דיווח על מקרים נקודתיים, הם יטופלו לגופם".  


פורסם לראשונה 21/05/2006 23:38

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נדב נויהוז
הילדים יוחזרו לחינוך המיוחד (ארכיון)
נדב נויהוז
צילום: גיל יוחנן
אבואב. "כל מקרה לגופו"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים