שתף קטע נבחר
צילום: סי די בנק

נטוויז'ן ומפה: זה לא כל כך נעים לראות גן נעול

ההכרזה של נטוויז'ן על שידור חי של פסטיבל הרוק הגדול Rock in Rio למנוייה בלבד מספקת הזדמנות טובה לבחינה מחודשת של מודל אתרי התוכן בתשלום. RED ו"מפה" כמשל

נטוויז'ן בישרה היום (ה') כי תעביר בשידור חי את פסטיבל הרוק הגדול Rock in Rio באתר התוכן בתשלום RED. בניגוד לשאר השירותים באתר, הצפייה בפסטיבל תתאפשר לכל מנויי החברה ללא תוספת תשלום (אך לא למנויים של ספקים אחרים). גולשי נטוויז'ן יוכלו לצפות בהופעות של רד הוט צ'ילי פפרס, רוג'ר ווטרס, שאקירה ואחרים, וליהנות משידורים על פי דרישה (VOD) לאחר שההופעות יסתיימו.

 

על אף שמדובר בשידור יוצא דופן ברשת הישראלית, ואם יצא אל הפועל ללא תקלות טכניות, יספק לגולשים סיבה טובה להשתמש בפס הרחב לא לצרכים פיראטיים, מאורע נדיר למדי בישראל. עם זאת, ההכרזה הזו

היא הזדמנות טובה לבחון את RED בפרט ואתרים בתשלום בכלל.

 

בראשית הייתה AOL

 

"אמריקה און ליין", בעבר המאור הגדול שבעקבותיו הלכו כל חברות האינטרנט, משמשת בגלגוליה השונים מקרה מבחן מצוין לבחינת האבולוציה של האינטרנט.

 

בשנות ה-90 החברה השכילה להכניס לביתם של מיליוני אמריקנים את תקליטור ההתחברות לשירות האינטרנט שלה, והפכה בעקבות זאת לספק הגדול בעולם. עשרות מיליוני המנויים נשארו ברובם בתוך "גן נעול" - רשת התכנים שהייתה פתוחה למנויי החברה בלבד.

 

ממשבר למשבר

 

מילניום חדש הגיע, וול סטריט נקלעה למשבר, ופריחת הדוט קום הוחלפה בדיבורים על כשלונו של מודל הפרסום באינטרנט ומחשבות על גביית תשלום מגולשים עבור תכנים.

 

השמועות על מות מודל הפרסום, כידוע, היו שגויות - השוק היה אז בחיתוליו וגם היום התחום מממש רק שבריר מן הפוטנציאל.

 

היציאה מהמשבר בוול סטריט קלעה את AOL למשבר עמוק. ספקים קטנים וזריזים "שתו" את לקוחותיה בקשית, והגן הנעול התרוקן. החברה החליטה על שינוי כיוון חד, הקימה פורטל תוכן, aol.com, המיועד לכלל הגולשים, עם שירות דוא"ל רשת, רדיו אינטרנט, מנוע חיפוש, אתר וידאו קהילתי ואפילו שירות טלוויזיה מעניין. על אף ששירותי התוכן מיועדים לכולם, מנויי החברה נהנים מתכונות מתקדמות בחלק מהשירותים.

 

בשלב זה, נראה כי AOL מפגרת אחרי יאהו!, MSN, גוגל ואפילו Myspace.com, אך אם להתחשב במעצמת התוכן שמאחוריה (טיים ורנר), מוקדם להספיד אותה.

 

תכנים בתשלום בישראל

 

לאחר תום המשבר בבורסות, התברר כי רוב אתרי התוכן העבריים נשארו חינם, אך חלקם גובים תשלום עבור שירותי ערך מוסף. ספקי האינטרנט בישראל קפצו על עגלת התכנים בתשלום באמצעות ניוזלטרים ששיווקו לגולשים.

 

הניוזלטרים התגלו כמקור הכנסה טוב, אשר הקיף מאות אלפי מנויים בימים הטובים. טוב, אך בעייתי. סבתות גילו כי הן מנויות על אתר משחקים זה או אחר בגלל להיטות יתר של חלק מאנשי המכירות של הספקים.

 

במקביל, הניוזלטרים הגיעו לעיני פחות ופחות מנויים  - אם בגלל תוכנות אנטי ספאם שניתבו את ההודעות לתיקיית הזבל, עומס בתיבת הדואר הנכנס בגלל ספאם וסיבות אחרות.

  

בחזרה לנטוויז'ן

 

במטרה לספק פתרון חלופי ולמשוך גולשים משלמים נוספים, השיקה נטוויז'ן ביולי, 2005, את RED, אתר תוכן המיועד רק ללקוחות החברה וכולל תכנים שהיו זמינים בעבר דרך ניוזלטרים בתשלום. האתר, שכולל תכנים בנושאי בילוי, סגנון חיים, אופנה, הורות ספורט ועוד, משווק במחיר 20 שקלים בחודש.

  

חלק מהתכנים מושקעים יותר, חלקם פחות, אך לכולם יש תחליפים חינמיים ברחבי הרשת. כלומר, לא מדובר בשירות שגולשים שמודעים למעשיהם ישלמו עבורו. נטוויז'ן פתחה את RED בשלהי המשבר של אמריקה

און ליין וכמו לא למדה דבר מכשלונה.

 

ברשת - העיתוי מפריד לבדו בין הצלחה לכשלון

 

הגן הנעול של נטוויז'ן מזכיר את AOL הישנה ומצביע על כך שברשת, העיתוי מפריד כמעט לבדו בין הצלחה לכשלון, ובין רלוונטיות לחוסר רלוונטיות. אנשי נטוויז'ן יכולים לנופף עד מחר ברשימה של עשרות אלפי לקוחות משלמים. RED, כפי שהוא היום, זר לאינטרנט של 2006 וסופו להיכשל בפורמט הנוכחי.

 

בעבר, כשספקי האינטרנט היו רק ספקי אינטרנט שסיפקו שירות אחד, היה הגיון רב בתפישת הגן הנעול. העתיד הלא רחוק, בו חברות האינטרנט הגדולות יהיו חברות תקשורת, שיציעו שירותי טלפון נייח ונייד, טלוויזיה, מסחר אלקטרוני ואחרים, מחייב אותן לפנות לכל הגולשים תמיד ולבסס את ההכנסות באמצעות פרסום ומסחר.

 

נטוויז'ן נשארה מאחור

 

נטוויז'ן נשארה מאחור, ותעיד על כך האסטרטגיה הנוכחית של AOL, שאינה מאמינה עוד במודל הגן הנעול גם כשמדובר בשידורי וידאו חיים. בחודש יולי העבירה החברה את שידור מופעי ה"לייב 8", וסיפק לכל הגולשים - ולא רק למנוייה כפי שתעשה נטוויז'ן בהופעה הקרובה - שידור איכותי יותר מזו שחוו צופי הטלוויזיה. האירוע הזה היווה איתות אזהרה לרשתות הטלוויזיה הגדולות, שהבינו מצדן כי אם לא יפעלו באינטרנט עתידן נמצא בסכנה.

 

האם מפה תקרא את המפה?

 

אתר "מפה", אחד מהיחידים הפתוחים לגולשים בתשלום בלבד, סיפק במשך שנים שירות איכותי וייחודי, הצליח לגייס כמות נכבדת של מנויים ואף רשם רווחים. אך סגירת האתר לגולשים לא משלמים הציבה למפה אתגרים חדשים - כשהאתר בתשלום, גולשים חדשים לא נחשפים אליו.

 

כאשר השיקה החברה שירותים חדשים ללא תשלום (כמו אינדקס בעלי המקצוע המוצלח), התקשתה לחשוף אותם לקהל גדול. נוסף על כך, תכנים בתשלום אינם זמינים למחפשים באמצעות מנועי חיפוש כמו "גוגל", ומבחינות רבות, אתרים שאינם בגוגל פשוט אינם רלוונטים. "מפה" ניסתה להתמודד עם הדילמה באמצעות פתיחת האתר לכל הגולשים לפרקים, לרוב בחגים, והוספת תכנים מגזיניים המיועדים לכולם.

 

השבוע עלה לרשת האתר המחודש של "עכבר העיר", המתחרה באתר "מפה" כמעט בכל התחומים ובניגוד לאחרון - זמין לכל חינם. אם "עכבר העיר" יצליח לספק שירות איכותי, אתר "מפה" לא יהיה עוד ייחודי, ובתרחיש כזה, הצעד הנכון מבחינת החברה יהיה לפתוח את האתר לכלל הגולשים ולאתר מקורות הכנסה חלופיים.

 

האם המשמעות היא שרק מודל הפרסום יכול להצליח ברשת? לא בהכרח. שירותי ערך מוסף בתשלום עשויים בהחלט להצליח, בתנאי שאין מולם מוצר חינמי באיכות זהה ובלבד שהשירות הבסיסי שניתן חינם יהיה איכותי אף הוא.  

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים