שתף קטע נבחר
 

נכשל באזרחות - מסוכן לדמוקרטיה

קו ישר מחבר בין הכישלון המהדהד בבגרות באזרחות לאדישות הצעירים בבחירות. זו לא גזירה משמיים

מפרסום הנתונים המלאים של בחינות הבגרות עולה שנמשכת הירידה בציוני הבחינה באזרחות. לראשונה ירד הציון הממוצע אל מתחת ל-70. מקצוע האזרחות בצניחה. הנתונים הללו אינם סתם נתונים יבשים של מגמות בקרב תלמידי התיכון במערכת החינוך; הם משקפים את היסודות הרעועים עליהם ניצבת החברה הישראלית מזה שנות דור. הם משקפים תהליך מעורר דאגה של היחלשות הלכידות החברתית ושחיקה בתודעה ובהבנה האזרחית והדמוקרטית בקרב בני הנוער וחלקים רחבים אחרים בחברה הישראלית.

 

התחושות הקשות, כי החברה הישראלית הולכת ומתפרקת, הולכות והופכות מציאותיות: ירידה מהארץ של מאות אלפי צעירים, אחוזי הצבעה הולכים וקטנים באוכלוסיה הכללית בכלל ובקרב הצעירים בפרט, חוסר עניין ומעורבות של צעירים לקחת חלק פעיל בעשייה הפוליטית והציבורית - כל אלה ביטויים מציאותיים לתוצאות הנמוכות ולחוסר העניין שהפגינה עד היום מערכת החינוך בתחום לימודי האזרחות והדמוקרטיה.

 

אז מה עושים? אזרחות ודמוקרטיה, כנראה, לא ממש ניתן ללמד. תשאלו את המפקחים, המחנכים והמורים במערכת החינוך, הם יספרו לכם על המכנה המשותף הרחב ביותר ביניהם - חוסר שביעות הרצון מהאיכות וממידת האפקטיביות של ספר הלימוד לאזרחות, בו משתמשים היום בבתי-הספר.

 

תודעה אזרחית ודמוקרטית אמיתית ניתן לפתח על-ידי חינוך מעשי, על-ידי הפעלת הילדים והצעירים לתוך המציאות האמיתית, המציבה היום בפני הדור הצעיר אין ספור מצבים חברתיים מורכבים המאפיינים את רוח התקופה ולכן הם מחייבים פיתוח, הטמעה ויישום של מודלים שונים, אחרים מכפי שנעשה עד היום. לא בהכרח לימודים פרונטאליים, אלא מודלים חינוכיים, שיילמדו ויועברו במגוון סדנאות חינוכיות וחווייתיות, בהן יוסברו לתלמידים מושגי היסוד הדמוקרטיים.

 

עלינו להבין, שאין דמוקרטיה אחת. קיימים מספר דגמי דמוקרטיה, ואותם יש להנחיל לתלמידים, כדי שאלו יוכלו לבחור את הדגם המתאים והרצוי להם על פי טבעם והבנתם. רק פעילות יוצרת, רק מתן האפשרות לצעירים להתמודד ולמצוא פתרונות יצירתיים לקונפליקטים שונים - לחלש והשונה, לממסד, למשפחה, למורים ולמחנכים - רק פעילות מעשית מסוג זה תבנה כאן דור בעל תודעה ומודעות אזרחית מספקת; דור שלא יסתפק בלעבור את מבחני הבגרות באזרחות בציון הגבוה ביותר, אלא גם יהיה מודע לזכויותיו ובעיקר לחובותיו כלפי החברה, תוך הבנת הקוד המוסרי להתנהלות זו.

 

השבוע צוין במערכת החינוך בהרצליה, עיר המקדמת מאוד את הנושא בקרב תלמידיה, שבוע הדמוקרטיה. האירוע, שנוהל על-ידי "מדרשת אדם" - מדרשת החינוך לדמוקרטיה, המחיש היטב את יכולתם של הצעירים להתמודד אינסטינקטיבית עם סוגיות שאנו המבוגרים כושלים בהן יום-יום. ההתנהלות המדהימה של הצעירים מעידה על הדרך בה הפוטנציאל הזה מתבזבז, בגלל ניהול לקוי והפעלת סדרי עדיפויות לא נכונים במערכת החינוך.

 

חולשת החברה הישראלית ומערכת המשטר והבחירות שלה, הופכת את משימת חיזוק התודעה האזרחית והדמוקרטית של הצעירים לצורך קיומי. הוואקום הנורא שהשאיר אחריו משרד החינוך בשנים האחרונות התמלא בעמותות חינוך עצמאיות, שפיתחו מודלים חינוכיים המוכיחים כי לאזרחות ולדמוקרטיה יש לחנך, ולא רק ללמד. חבל שמערכת החינוך לא השכילה להטמיע את המודלים המעשיים הללו בתוכניות הלימודים השונות. לשמחתי, שרת החינוך החדשה, פרופסור יולי תמיר, מוכיחה במעשיה ובהתבטאויותיה כי היא מייחסת לנושא את החשיבות הלאומית הראויה, וכי יהיה לכך ביטוי ערכי ותקציבי. תקוותי שדרכה תצלח, ואת הזרעים תקצור החברה הישראלית כולה.

 

עדי שטרנברג, מנכ"ל המרכז הישראלי להעצמת האזרח

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים