שתף קטע נבחר

תיווך יקר

כסף זר שהיה אמור לעבור לחשבון בבנק הדואר, עבר דרך בנק הפועלים - אבל לא לפני שביצעו שם פעולת המרה תוך גביית עמלות והפרשי שער. הבנק: הכל נעשה כחוק

ש' הוא עצמאי העובד מול לקוחות בחו"ל, וכיוון שכך העברות כספים מחו"ל לישראל הן חלק בלתי-נפרד משגרת עבודתו. אחד התשלומים הללו בוצע באוגוסט 2005, וחרף ההוראות שקיבל הלקוח בחו"ל, דהיינו: להעביר את הכסף לחשבונו של ש' בבנק הדואר, הוא השתמש בבנק הפועלים בארץ – כבנק מתווך – לשם ביצוע ההעברה.

 

כאשר הגיע הכסף לבנק הפועלים, כל שהיה עליו הוא להעבירו לבנק הדואר לחשבונו של ש' – במטבע חוץ. אלא שבבנק הפועלים בוצעה פעולת המרה של הסכום ממט"ח לשקלים, תוך גביית עמלות והפרשי שערי חליפין. רק לאחר מכן הופקד הסכום השקלי בחשבונו של ש' בבנק הדואר. "מבנק הפועלים", כתב ש' ל-ynet, "לא קיבלתי כל מידע או קבלה ביחס לתנאי העסקה".

 

משהוברר לש' כל העניין הוא ביטל את הפעולה הזאת, הלקוח העביר לידיו את הסכום בדרך אחרת, ועקב כך קיבל לידיו את מלוא הסכום – במטבע חוץ ולא בשקלים.

 

אך גורלו של ש' לא שפר עליו כעבור כחודשיים. לקוח אחר העביר אליו תשלום במט"ח, ושוב – בניגוד להוראות בחשבונית – הועבר הכסף דרך בנק הפועלים, גם הפעם כבנק מתווך, לבנק הדואר. בנק הפועלים שוב ביצע אותה פעולה של המרת מטבע, והעביר לבנק הדואר סכום שקלי תוך גביית עמלות.

 

משבירר ש' באיזה סניף של בנק הפועלים בוצע כל ההליך הזה, נמסר לו מבנק הדואר, כי זה היה סניף 794 של בנק הפועלים, שהוא מין "סניף פנימי". בבנק הדואר גם מסרו לש' את מספרי הטלפון של סניף 794. אך משניסה להתקשר לשם, נתקל ש' בקיר אטום: הטלפונים היו כל העת תפוסים או שאיש לא ענה בהם כלל. הוא ניסה משך ימים, אך התוצאה נותרה בעינה.

 

בשלב זה פנה ש' לפועלים בטלפון, המוקד הטלפוני של בנק הפועלים. גם מהם הוא קיבל את אותם מספרי טלפון של סניף 794 שכבר קיבל קודם לכן מבנק הדואר.

 

באין ברירה נכנס ש' לסניף בנק הפועלים במקום מגוריו, ושם נתקל בשני דברים. האחד, לא היו מוכנים לתת לו שום מסמך בכתב, אלא רק לדבר איתו – ואף זאת רק פנים אל פנים. "שיחות הטלפון שקיימו איתי", סיפר ש' ל-ynet, "היו כדי לומר לי 'תבוא לסניף'".

 

הדבר השני היה, שנטען בפניו, כי קיים הסכם בין בנק הפועלים לבין בנק הדואר, המאפשר לבנק הפועלים להמיר את הסכומים במט"ח לשקלים, במקום להעבירם ישירות לחשבונו של ש' בבנק הדואר, במט"ח.

 

תשובה דומה התקבלה גם ממחלקת פניות הציבור של בנק הפועלים. ש' ביקש איפוא, כי יוצג בפניו מסמך המעיד על קיומו של הסכם כזה עם בנק הדואר, או כי תועבר אליו הצהרה המעידה על כך, אך לא זכה לקבל דבר מבנק הפועלים.

כיוון שכך, פנה ש' לבנק הדואר. משם נמסר לו, כי לא קיים כל הסכם כזה עם בנק הפועלים. שם אף הסבירו זאת בכך, שהסכם מעין זה היה פוגע באינטרסים של בנק הדואר, שהרי בנק הדואר מפסיד את הפרשי השער, ולמעשה כלל לא היה מעורב בפעולה. אישור לכך שאין הסכם כזה בין שני הבנקים קיבל ש' גם מן הלשכה המשפטית של רשות הדואר, וגם מסגן מנהל השירות הבנקאי ברשות הדואר.

 

נכון לרגע זה, למעט חישובים מתמטיים ביחס לעמלה שנגבתה ממנו, ש' לא קיבל מבנק הפועלים כל הסבר מדוע נהג הבנק כפי שנהג. הוא תוהה, כיצד זה מבצע בנק – שכל תפקידו בעניין היה תיווך – פעולת המרה, בלא שקיבל הוראה כזו ממקבל הכסף, לקוח או לא לקוח של הבנק. ובהמשך לכך, איך ייתכן שהוא מעולם לא קיבל הסבר על מה ולמה נגבו ממנו כספים (כאמור, על פעולה שהוא כלל לא ביקש אותה). הוא עומד על דרישתו, כי יוחזרו לו סכומי העמלה שגבה ממנו בנק הפועלים. אם לא ייענה, פניו אל המפקח על הבנקים ואף לתביעה משפטית.

 

לשאלות שניסח ש' יש גם השלכות משפטיות. הרי, אם זכותו של אזרח להחזיק מטבע חוץ, על פי המצב המשפטי הנוכחי, מדוע מבצע הבנק פעולת המרה? ובכלל, מדוע ביצע זאת ללא הוראה מפורשת של הלקוח וגרם לו נזק כספי? ומעבר לכך, אם הבנק טוען לקיומו של הסכם עם בנק הדואר המאפשר לו לנהוג כך – ומבלי להיכנס בשלב זה לשאלת תקפותו של הסכם כזה - מדוע אין מציגים בפני ש' את ההסכם הזה?

 

גם לדעתנו, אלו שאלות שכדאי היה שבנק ישראל ייתן דעתו עליהן.

  

בנק הפועלים: היה הסכם עם בנק הדואר

 

מבנק הפועלים נמסר בתגובה, כי "הטענות בכתבה אינן נכונות. במשך שנים היה סיכום עם בנק הדואר, כי בהעברות מט"ח בסכום של 1,000 דולר ומעלה לטובת לקוחות בנק הדואר, בנק הפועלים מבצע המרה לשקלים. בעקבות פנייתו של ש', פנינו שוב לבנק הדואר והם הודו, כי ההוראה הזו היתה קיימת עד 30 בנובמבר 2005, ושונתה באותו מועד לפי בקשת בנק הדואר. כלומר, בזמן ביצוע ההעברות לש', הנחיות בנק הדואר היו עדיין בתוקף.

  

"אשר לעמלות שנגבו בעסקות, מדובר בעמלות שנגבו לפי תעריפון הבנק.

  

"אשר לתלונה על השירות בסניף 794 של בנק הפועלים, מדובר במרכז שפועל שישה ימים בשבוע משעות הבוקר המוקדמות ועד שעות הערב ומקיים מדי יום אלפי שיחות עם לקוחותיו. עד כה לא נתקלנו בתלונות מסוג זה".

 

עם זאת, מדואר ישראל נמסר בתגובה, כי "לקוחות בנק הדואר מקבלים את כספם במטבע חוץ ישירות לחשבונם בבנק הדואר ומקבלים תמורה גבוהה יותר לעומת המערכת הבנקאית. לבנק הדואר אין שום הסדר עם בנק הפועלים או כל בנק אחר לגבי העברות מט"ח באופן שתיאר המתלונן".

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים