שתף קטע נבחר

להתנתק מהספק בקלות

לא פעם מגלים צרכנים כי למרות שביקשו להתנתק מספק שירות מסוים, חשבון הבנק שלהם או כרטיס האשראי ממשיכים להיות מחויבים, והחברה טוענת כי לא התקבלה בקשת ניתוק. עו"ד יעל אונגר נותנת עצות איך להימנע ממצב כזה, בקלות יחסית

אחת המכות הצרכניות הכאובות ביותר היא חוסר היכולת, פעמים רבות, להתמודד מול ספק שירות שממנו רוצים להתנתק. סיפורים על נסיונות התנתקות וגביית תשלומים אחרי שהצרכן ביקש לסיים את החוזה עם החברה נותנת השירות, נשמעים חדשות לבקרים.  

 

פורום הצרכנות ב-ynet ראה, ולא רק בזמן האחרון, גל של תלונות מצד צרכנים שהודיעו לספק שירות זה או אחר, אינטרנט או כבלים, לוויין או מחלקת מנויים של עיתון, כי בתום תקופת ההתקשרות עמו הם מבקשים להתנתק משירותיו, קיבלו תשובה טלפונית חיובית ממוקדן, ואף על פי כן גילו, כי חשבון הבנק שלהם או כרטיס האשראי ממשיכים לשמש יעד לחיובים מצד אותו ספק.

 

יש מי שמגלים זאת מוקדם יותר, ויש כאלו שאינם מקפידים על בדיקה שוטפת של דפי החיובים מהבנק או מחברת האשראי, ולכן יגלו זאת באיחור. אך לכולם משותפת אותה צרה: ברוב המקרים, היות שבקשת ההתנתקות הועברה בטלפון, אין להם הוכחה שאכן בקשתם נמסרה, התקבלה, וכי נציג של הספק אישר להם כי הניתוק יבוצע. היות שבחוזים של ספקים רבים ישנו סעיף, בעייתי יש לומר, הקובע כי אם הצרכן לא יודיע על רצונו לסיים את ההתקשרות, היא תימשך לעוד תקופה קצובה, נניח שנה, מוצאים עצמם הצרכנים כבולים לספק שבשירותיו אינם מעוניינים עוד.

 

ההמחשה הטובה ביותר והמכאיבה ביותר לכך שאין להם הוכחה בעניין בקשת ההתנתקות תבוא בדמות המשפט שישמיע מוקדן בחברה, "אצלנו לא רשום שביקשת להתנתק", או האמירה "הרי הצענו לך חבילה והסכמת, ולכן אתה מחויב אצלנו לעוד שנה". ועכשיו לך תוכיח שכל זה אינו נכון.

 

ובכן, הבה ונוכיח. מי שלא יתעצל יגלה, כי לא מאוד קשה לתעד בקשות ניתוק מספקים. ומעבר לכך, וזה נכון בעיקר כאשר החברות הללו משלחות את עורכי הדין שלהן בצרכנים כדי לגבות מהם כספים שלטענתן הם חייבים להם, הרי כאשר קיים תיעוד כזה, ההתלהבות להמשיך לרדוף אחרי הצרכן עשויה לשכוך ואף להיעלם. ואם העניין מגיע למשפט, ההוכחות הללו יכולות להעמיד את החברות במצב מביך.

 

התנתקות באמצעות הטלפון

 

אם בכל זאת אתם מתעקשים לבצע את ההתנתקות באמצעות שיחת טלפון, חשוב שתקליטו אותה. ברוב המכשירים הסלולריים קיימת אפשרות כזו, וגם בחלק מהמכשירים הקוויים. אם הקלטתם שיחה שהייתם צד לה והשתתפתם בה, זו אינה האזנת סתר, ותוכלו להשתמש בתוכנהּ גם אם תגיעו לבית משפט. בשיחה כזו כדאי לברר מה מספר פנייתכם, מי המוקדן שעמו שוחחתם, ומה מספר העובד שלו. נסו לשלב בשיחה גם את התאריך והשעה של קיומה, וחזרו בבירור על עצם בקשת ההתנתקות שלכם, על כך שהמוקדן אישר אותה, מתי יבוצע הניתוק, וכן הלאה. ודבר חשוב: לקראת תום השיחה ולאחר שווידאתם כי נאמר בה כל הנחוץ לתיעוד ההתנתקות, ציינו באוזני המוקדן כי הקלטתם אותה. זה יתרום רבות לתיעודה אצל הספק.

 

פנייה בפקס

 

כמו במצבים אחרים, הרבה פעמים עדיף להתאמץ מעט ולשלוח לספק הודעת התנתקות בכתב. פנייה בכתב יכולה לשמש כגיבוי להודעה הטלפונית, או כאמצעי בפני עצמו. אם שלחתם הודעת פקסימיליה, טלפנו למקום שאליו שלחתם אותה, וודאו שהיא אכן התקבלה שם. רשמו את שמו של האדם שעמו שוחחתם, את התאריך והשעה. נוסף על כך, הוציאו פלט אישור מהפקסימיליה על משלוח המכתב הזה, שבו מתועדים גם היום והשעה שבהם נשלח. אם ינסה הספק להתכחש לקבלת הפקס, תוכלו להבהיר לו שבידכם הוכחה לקבלתו, וכי עדיף שלא יעמיד את העניין במבחן בית המשפט.

 

מכתב בדואר

 

וכמובן, ישנה הדרך הוותיקה של משלוח מכתב באמצעות הדואר. אבל, שימו לב: שלחו אותו בדואר רשום, ותמורת עוד כמה שקלים תקבלו גם אישור מסירה לאחר שהמכתב יימסר לספק. כך תוכלו לעקוב, באמצעות אתר דואר ישראל באינטרנט או באמצעות אישור המסירה, אחרי הגעת המכתב לספק.

 

כל האמצעים הללו יהוו הוכחה לא רק לבקשת ההתנתקות עצמה, אלא גם לרצינות כוונותיכם. שלא לדבר על כך שבמשלוח פקס או מכתב רשום אולי תחסכו מעצמכם את שיחות השידול של משמרי הלקוחות אצל הספק, שבשיחת טלפון ינסו למכור לכם עולם ומלואו – רק שלא תתנתקו מהם.

 

תודה לגולש שכינויו "נדב" על הערות והארות מועילות בהכנת כתבה זו.

 

הכותבת היא עורכת דין המתמחה בנושאי צרכנות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים