שתף קטע נבחר

הפיוט שבשגרה

ארבעת הסיפורים בפרק הראשון במסגרת פרויקט "בתים בעיר", שהקרנתו החלה בערוץ 8, ביקשו להרהר, כל אחד בדרכו המעניינת והייחודית, בדבר המשמעויות המיוצגות במושג "בית"

פרויקט "בתים בעיר", שהקרנתו החלה אמש (21:30) בערוץ 8 של הכבלים, קיבץ קולנוענים צעירים שייצרו 22 סרטים תיעודיים, שכל אחד מהם מתמקד בבית אחד ברחבי תל אביב יפו. הסדרה, שהופקה במסגרת החוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל אביב, מוקדשת לדוקומנטריסט הדגול דוד פרלוב, שביצירתו המונומנטלית "יומן" הפך את המרחב הפיזי של דירתו התל אביבית, שם ברב הקומות שמתנוסס מעל לונדון מיניסטור, לאתר שממנו משקיף הפרט על ההיסטוריה; לטריטוריה המסמנת את הגבולות – הקונקרטיים והסמליים – שבין האישי לכללי. ארבעת הסיפורים ששודרו ברצף של אמש ביקשו אף הם להנציח את הפיוט שבשגרה, ולהרהר, כל אחד בדרכו המעניינת והייחודית, בדבר המשמעויות המיוצגות במושג "בית".

 

המכנה המשותף לכל הבתים שהוצגו בפרק הראשון הוא אמנות. “התנופה 6” - כל הסרטים קרויים לפי כתובות הבתים – בבימויה של לילי שפי, עוקב אחר גל אלסטר, רקדן וכוריאוגרף בן 46 החי במבנה תעשייתי בדרום העיר המשמש לו גם כסטודיו למחול. האופן שבו מגוריו ואמנותו חולקים חלל משותף, משמש כאן בסיס לדיון במחויבותו המוחלטת של היוצר ליצירתו, ובדרך שבה זו הופכת לחלק בלתי נפרד מחייו. סרט אחר, “אלכסנדר ינאי 3”, מכנס במה שהיה פעם הסטודיו של תיאטרון המחול התימני "ענבל”, מיסודה של שרה לוי תנאי המנוחה, כמה מרקדניה מלפני יובל שנים למפגש רב קסם, שבו הם שבים ומעלים על נס את פועלה של האישה הייחודית הזו. כך הופך הסרט, שעל הכנתו עמלה ישראלה שאער מעודד, לסיפורו של חלל קטן אחד המכיל עולם תרבותי שלם.

 

קרין קיינר התקינה את "הוברמן 1”, שם ניצב היכל התרבות העומד בפני שיפוץ קונטרוברסלי, והזמינה עדיו את בניהם של אדריכלי המבנה המקורי, כדי להעמיד קינה מרגשת על חזון ארכיטקטוני שייצג את החברה הישראלית של פעם. אבל הסרט הטוב באסופה של אמש, פנינה קולנועית ממש, הוא "שטריקר 19", זו כתובתו של הקונסרבטוריון למוזיקה, והוא עוקב אחר מערכת היחסים שבין רז הצעיר לבין מורתו התובענית לצ'לו, במהלך החזרות לקראת קונצרט. התוצאה היא סרט נפלא על המסכת הנוראה של ייסורים ומאמץ הקרויה גם אמנות. הילד רז מתואר כמי שאין לו חיים מחוץ למסדרונות האפורים ולחדרי החזרות הקרים של הבניין ברחוב שטריקר. הסצינה הקצרה בסופו של הסרט מראה את רז במרכז הבמה, בעיצומו של הקונצרט, נדמה שהוא שם מובס וחסר התלהבות, והתחושה היא שזהו אך שלב נוסף במאבק הסיזיפי – כך, בהיעדר מינוח אחר – של הטירון בדרך להפיכתו לאמן. עינת חזן ורותם ירון ביימו, צילמו וערכו.

 

סרטי פרויקט "בתים בעיר" ישודרו במהלך חמשת השבועות הבאים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שטריקר 19". פנינה קולנועית
לאתר ההטבות
מומלצים