שתף קטע נבחר

  • מרושתים
 

פער דיגיטלי: למה לא פותחים את בתיה"ס אחה"צ?

אותי מעניין מדוע לא פותחים את בתי הספר אחר הצהריים כדי לספק צרכים של ילדים כמו מבוגרים בכל הקשור לגישה לרשת? הרי התשתית כבר נמצאת בבתי הספר. מדוע מעבדות המחשבים נשארות סגורות כאבן שאין לה הופכין?

בספטמבר 2006 פירסם משרד החינוך האמריקני את הממצאים שלו לגבי שימוש של תלמידים במחשבים ובאינטרנט. ראשית יהיה נחמד לציין שהדו"ח מופיע באיחור של שלוש שנים מאז שהוא נעשה.

 

הדו"ח מודה מיידית "שיש פער דיגיטלי" – משפט שמסעיר אותי, בהתחשב שממשל בוש לא אוהב להודות בכך, אבל הנתונים כה ברורים שאין דרך אחרת להסביר את המצב.

 

החדשות הטובות בדו"ח– יש גישה לאינטרנט כמעט בכל בה"ס, מה שמאפשר לתלמידים מרקע שונה לקבל הזדמנויות שוות להיות מקוונים למטרות חינוכיות. ההערכה היא כי ל-83% מהסטודנטים גישה לאינטרנט בבה"ס.

 

מספרים ומציאות לחוד

בנוסף הם גילו כי אין הבדלים מגדריים, הבדלים מבוססי גזע וגם ההבדלים בין תלמידים עם נכויות שונות נמצא כקטן ביותר. ואם להשלים את האידיליה, מסתבר גם כי רמות הכנסה שונות וחינוך של ההורים לא היווה פקטור לגבי הגישה של התלמידים לאינטרנט.

 

אבל מספרים לחוד ומציאות לחוד. אלו המספרים כאשר הילדים בבה"ס. מרגע שהם עוזבים את שטח הלימודים התמונה משתנה. לפתע יש הבדלים של אתניות וגזע, ההשכלה של ההורים והשפה שבה מדברים בבית נכנסות לתמונה, וכמובן איך אפשר לשכוח את ההכנסה.

 

ושימו לב – עד כאן דיברנו רק על גישה. האם גישה היא הדבר המבטא פער דיגיטלי? לדעתי לא! (השבוע פורסם מאמר שלי המרחיב בנושא זה) אולם זה נוח למקבלי ההחלטות להתייחס לנושאים של מימון וגישה – כך אפשר לראות תוצאות מהירות יותר בד"כ, אבל מצד שני הבעיות לא נפתרות. לצורך הדיון – בואו נדבר רק על גישה לרגע. 

 

המצב בישראל

ומה קורה בארץ? זה תלוי את מי שואלים. יש במשרד החינוך הנוקבים ביחס של 1:6, וכ-75% מבה"ס מקושרים. היחס הזה כמובן משתנה לרעה כששואלים אחרים (גם במשרד החינוך).

 

אל לנו לשכוח את המתנ"סים – מדובר על כ-2200 מחשבים המחולקים בין כ-140 מתנ"סים, כ-15 סניפי להב"ה ועוד כמה סניפים של תפו"ח. כלומר מרגע שכל ילדי ישראל עוזבים את שטח בה"ס הם נתונים לחסדיהם של כמקסימום 3000 עמדות ציבוריות. וכעת התמונה שהצטיירה בארה"ב מצטיירת באצלנו, אולי רק ביתר חריפות. האם ככה אנחנו דואגים לאוכלוסיות חלשות?

 

אותי מעניין מדוע לא פותחים את בתי הספר אחר הצהריים כדי לספק צרכים של ילדים כמו מבוגרים בכל הקשור לגישה לרשת? הרי התשתית כבר נמצאת בבה"ס – מדוע מעבדות המחשבים נשארות סגורות כאבן שאין לה הופכין? ומדוע לא מנסים ליישם תוכנית אסטרטגית לשיפור המצב במתנ"סים? ובכלל מדוע אין תכנית אסטרטגית ממשלתית מסודרת לצמצום הפער הדיגיטלי כמו למשל זו שיש באנגליה?

 

"מרושתים": לחצו כאן לבלוג המלא

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר קרין ברזילי נהון. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים