שתף קטע נבחר

אתם שיתפתם

    הפסיכומטרי: 94 נק' הבדל בין יהודים לערבים

    מנתונים של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה עולה כי הממוצע של הנבחנים הערבים במבחן הפסיכומטרי עומד על 469, בעוד שהממוצע בקרב היהודים עומד על 563. במרכז מסבירים: "הדבר משקף את האפליה במערכת החינוך בישראל"

    כשבעים אלף נבחנים ניגשים מדי שנה לבחינה הפסיכומטרית, בדרכם למוסדות השונים להשכלה גבוהה. הנבחנים מגיעים מכל המגזרים אבל עם קבלת הציונים מתברר שיש פער ברור בין המגזר הערבי למגזר היהודי - פער של למעלה ממאה נקודות על הסקאלה שבין הציון הנמוך ביותר (200) לגבוה ביותר (800). מנתוני ממוצע הבחינות בשנת 2006 של המרכז הארצי לבחינות ולהערכה עולה כי ממוצע הנבחנים הערבים עומד על 469, לעומת 563 אצל הנבחנים היהודים.

     

    ד"ר יואב כהן, מנהל המרכז הארצי לבחינות ולהערכה, אומר כי לדעתו "הדבר משקף, בין השאר, את האפליה במערכת החינוך בישראל". כהן גורס כי הפער העולה מן הנתונים אינו מקרי: "ההבדל בהישגים במבחן הפסיכומטרי אינם נובעים מפערים תרבותיים הקשורים בבחינה, אלא מהבדל בין מערכות החינוך ובין השאר בגלל השקעות המדינה השונות כבר מן החינוך היסודי".

     

    הבחינה הפסיכומטרית - הנערכת במספר שפות (עברית, ערבית, רוסית, אנגלית, צרפתית וספרדית) - מהווה כבר שנים רבות תנאי קבלה לאוניברסיטאות המחקר ולחוגים השונים במוסדות להשכלה גבוהה. הבחינה נחשבת - לפחות בעיני הנהלות האוניברסיטאות - למדד אמין ושוויוני המשקף את רמת התלמידים בסיום בית הספר התיכון והשאלות בה מתבססת על ידע בשפת האם, אנגלית ומתמטיקה הנלמדים במהלך תקופה זו .במרכז בדקו ומצאו כי בבתי ספר בהם ההשקעה במערכת החינוך גבוהה יותר, זוכים הנבחנים באופן טבעי להישגים גבוהים יותר.

     

    ד"ר כהן הדגיש כי המבחן הפסיכומטרי - למרות הדברים - דווקא מסייע לפריפריה ומעניק לתלמידים שם הזדמנות שנייה. "בעוד מבחני הבגרות הם רבים ושונים, הרי שהמבחן הפסיכומטרי הינו סטנדרטי ובעל תקפות וקושי זהים, בכל המועדים. תלמידים חסרי בגרות או בעלי בגרות עם ציונים נמוכים, זוכים לשפר את סיכוייהם להשכלה הגבוהה דווקא על סמך המבחן הפסיכומטרי - ורשאים לגשת למבחן חוזר. הציון הגבוה ביותר, שאותו הם משיגים, הוא העומד לרשותם בבחירת לימודיהם".

     

    במשרד החינוך מודעים לפער שהיה קיים שנים בין המגזר הערבי והיהודי ולכן גיבשו את תוכנית חומ"ש, כדי לצמצם את הפערים הקיימים בשנים הקרובות. מהמשרד נמסר כי "במסגרת התוכנית, משקיע המשרד מדי שנה כ-50 מיליון שקלים לטובת המגזר הערבי והבדואי. יתרה מכך, בעקבות החלטת ממשלה יקבל הצפון בשנתיים הקרובות 55 מיליון שקלים מדי שנה".

     

    עוד נמסר שמשרד החינוך החל להצטייד במעבדות ומחשבים בבתי הספר תוך מתן עדיפות ראשונה למגזר הערבי. בנוסף, נוספו שעות בחינוך היסודי במגזר. שרת החינוך, יולי תמיר אמרה כי "אין כל ספק שהפסיכומטרי אינו ניטרלי מבחינה תרבותית ויש פער בין ציון הפסיכומטרי לבין היכולות הלימודיות של התלמידים. ראייה לכך היא כאשר ביצעו ניסיון לקבל תלמידים תוך הסתמכות על ציוני בית הספר - ניסיון זה הצליח".

     

    במשרד החינוך הבטיחו שהשרה תמיר תעודד מהלכים לפתוח נתיבים נוספים לכניסה למערכת ההשכלה הגבוהה ולבחון את כושר הניבוי של הפסיכומטרי עבור התלמידים במגזר הערבי.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    פסיכומטרי בדרך לאוניברסיטה (ארכיון)
    צילום: חיים הורנשטיין
    מומלצים