שתף קטע נבחר

האחריות החלקית של העירייה

תושב חיפה תבע את העירייה לאחר שמכוניתו ניזוקה כשנכנסה לבור ניקוז פתוח בעיר. בית המשפט קבע כי לעירייה אחריות חלקית, והוא פוצה ב-2,576 שקל

גניבת מכסי ברזל מבורות הניקוז שהפכה להיות "מכת מדינה", גורמת כאב ראש לא קטן לרשויות ולהוצאות כספיות נכבדות. התלונות הרבות המתקבלות מדי יום למוקדי השירותים העירוניים ולתחנות המשטרה, מלמדות שמדובר בתופעה מדאיגה שהולכת ומתרחבת, ופוגעת יותר ויותר בביטחון המשתמשים בכבישים וברכושם.

  

מחירו של הברזל שהולך ומאמיר מפתה יותר ויותר את העבריינים לסחור בו ולעשות כסף קל, וכתוצאה מכך נפערים "בין לילה" בורות ניקוז. נהגים שלא צופים להיתקל במפגעי בטיחות של בורות ניקוז לא מכוסים, אינם מצליחים לבלום בעוד מועד, ובמקרים רבים ה"הנפילה" לתוך הבור גורמת נזק משמועתי לכלי הרכב, לצמיגים ובמקרים חמורים גם לפגיעה בנפש

 

על התופעה הזאת ועל ממדיה אפשר ללמוד מתביעות רבות המתבררות בבתי המשפט. באחת מהן טען א' מחיפה כי מכוניתו נכנסה לבור ניקוז פתוח ליד חוף שמן בעיר, המצוי בתום שיפוטה של עיריית חיפה. לטענתו, הבור לא היה מכוסה ולמכונית גרם נזק בסך של  4,176 שקל.

 

א', שהגיש לבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה תביעה לפיצויים בסך 8,000 שקל נגד עיריית חיפה, טען בה כי העירייה נושאת באחריות להעדרה של רשת הברזל מבור הניקוז, ולפיכך עליה לפצות אותו בגין הנזקים.

 

העירייה, מצידה, טענה כי קיים קשר סיבתי בין נזקי התובע הנטענים ובין קיומו של מפגע כלשהו בשולי הכביש הנדון. לחלופין,  טען נציג העירייה, נזקי התובע נגרמו כתוצאה גם מרשלנותו שלו. טענה נוספת שהעלה נציג העירייה, היתה ש"כרשות מקומית לא מוטלת עליה אחריות מוחלטת לגבי כל מפגע ברחבי העיר. במקרה דנן", אמר, "קיימת תופעה של גניבת רשתות הניקוז ובכללן רשתות הניקוז של הבור אליו גלש רכב התובע, ומכל מקום דאגה העירייה להתקין רשתות חדשות מייד בסמוך לאירוע נשוא התביעה".

 

השופט , גד אנגל, שדן בתביעה, החליט לקבל אותה בחלקה וחייב את הנתבעת לשלם לתובע 2,576 שקל, שהם 60% מעלות התיקון. זאת, לאחר שהגיע למסקנה שיש לייחס רשלנות תורמת בסך 40%.

 

"מקובלת עלי", כתב השופט בהחלטתו , "טענת הנתבעת כי לא מוטלת עליה אחריות מוחלטת כרשות מקומית לכל מפגע קיים בכבישי העיר, ועל התובע להצביע על רשלנות מצידה כתנאי לחיובה בפיצוי בגין נזקיו. הפסיקה קבעה", ציין, "כי מדרכות העיר וכבישיה אינם משטחים סטריליים וכי אין לצפות מהעירייה להציב פקח סמוך לכל מפגע בכל שעות היממה, וכן אין לדרוש כי כל מפגע שנוצר יתוקן מיד עם מסירת ההודעה על קיומו".

(ת"ק 2219/06).

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים