שתף קטע נבחר

חיפוש עברי: מתחרים חדשים לגוגל?

וואלה! ותפוז השיקו מנועי חיפוש חדשים. מיקרוסופט, גוגל ויאהו ממשיכות להתנהל בעצלתיים. האם שוק החיפוש העברי עומד בפני מהפיכה? לא בטוח, אבל יותר מסימן או שניים מעידים שיש למה לצפות

"מנוע חיפוש" הוא כמעט שם נרדף לגוגל, לא רק בעולם אלא גם בישראל. גוגל הוא לא רק המנוע הכי פופולרי, אלא האתר שהגולש הישראלי הממוצע מבקר בו הכי הרבה.

 

מצד שני, הרי אין באמת דבר כזה כמו "הגולש הישראלי הממוצע". לכל אחד ישנם אתרי התוכן שלו, הקהילות המקוונות שלו, או האתר שבתיבת הדואר שלו בחר להשתמש. לפעמים מדובר באותו אתר ולפעמים לאתר הזה גם יש מנוע חיפוש. פשוט, בדרך-כלל מנוע החיפוש הוא google.co.il.

 

אבל הגולש הישראלי ידוע כמי שלא שומר אמונים. הוא לא פראייר, והוא יגלוש לאתרים שיציעו לו את מה שהוא רוצה, כמו שהוא רוצה ובקצב שהוא אוהב. היום הוא מעדיף את זה, מחר את ההוא. אם כבר חינם אז שיהיה כמו שצריך. אז מהו מנוע החיפוש העברי הבא? תקראו ותחליטו בעצמכם.  

 

הכי מקורי - חיפוש 2.0 (בטא) של תפוז

מנוע החיפוש החדש של תפוז מזכיר קצת את זה של Yahoo! (הרחבה בהמשך). כלומר, הוא לא הטוב מסוגו אבל הוא ללא ספק יצירתי ומבטיח ונראה כמי שעשוי להפתיע אם ישתפר.

 

חיפוש 2.0 מאפשר לחפש בנפרד או במשולב, ברשת כולה, באתר הקניות Get-It ובשירותי הקהילות

של תפוז (בלוגים, פורומים, Flix ותפוז אלבומים). אם לא מצאתם מה שחיפשתם, תוכלו להוסיף בקליק לדף התוצאות גם ערכים רלוונטיים מוויקיפדיה. הדף הראשי מאפשר לבחור לחפש בגוגל (בשיטת ה"Powered by"), הפניה שנעדרת מעמוד התוצאות וחבל.

 

האטרקציה של חיפוש 2.0, ללא ספק, הוא הפורמט של דף התוצאות. חיפוש מקביל במספר מקורות מביא להצגת התוצאות בעמודות נפרדות, שניתן לשלוט ברוחב שלהן. בהתאם לסוג החיפוש תקבלו אפשרויות נוספות - הרחבה (תוצאות נוספות מאותו אתר), פתיחה בחלון חדש, קישור לעמוד המשתמש ("העולם של"), הפורום או האלבום. בתוצאות מהפורומים יש גם אפשרות לתצוגה מקדימה של ההודעה בחלון קטן.

 

בשלב זה מדובר בגירסת בטא, לכן מותר להקל ראש בעובדה שהכיסוי ודירוג התוצאות של המנוע הזה רחוקים משלמות, ושהממשק - יפה ומתוחכם ככל שיהיה - עדיין קצת מבולגן ומבלבל. גם זמני התגובה שלו טעונים שיפור. השאלה העיקרית היא לאן המנוע הזה יתפתח. בשלב זה מדובר בתוספת מצויינת לשירותים של תפוז לגולשים הקבועים שלו, אבל נדמה לנו שטמון במנוע החדש פוטנציאל גדול יותר.

 

ציון:

 

המבטיח - וואלה! Search

לאחר כמה יוזמות יומרניות בתחום החיפוש בסוף העשור הקודם, הפך בשנים האחרונות מנוע החיפוש של וואלה לפיל לבן. ביצועיו נפגעו, האלגוריתם שלו התיישן, ואיכות התוצאות התדרדרה.

 

המנוע החדש וואלה!Search, שהושק השבוע, הוא סיפור אחר לגמרי. זהו מנוע חיפוש זריז, נוח ויעיל, שבדרך-כלל מציג תוצאות רלוונטיות לא פחות מגוגל (למרות שהיקף הכיסוי שלו את הרשת הישראלית עדיין הרבה יותר קטן, מה שצפוי מן הסתם להשתנות במהלך השנה הקרובה).

 

בממשק נקי, מוצגות תוצאות משולבות מהמנוע הרגיל (Web), מנוע החדשות ומנוע התמונות. מלבד האפשרות לפתיחת תוצאה בחלון חדש, הממשק תומך בתצוגה מקדימה דינמית - בהקלקה אחת נפתח חלון קטן שמציג את האתר ומאפשר ולנוע בתוכו. פ'יצר מצויין.

 

הזנת השאילתה נתמכת במנגנון לזיהוי שגיאות הקלדה ובהצגת מילות חיפוש פופולריות, בסגנון Google Suggest. כשהמנוע מזהה חיפוש שמתאים לאחד השירותים של וואלה! - שערי מטבע, שם של בית-עסק, או מונח שיש עבורו ערך בוואלפדיה (ויקיפדיה בגירסת וואלה) - הוא יודע לשלוף את המידע ולשלב אותו בדף.

 

ישנן כל מיני מחלות של המנוע הישן שקיימות גם כאן, כמו הקידוד של קישורי התוצאות (שלא מאפשר לזהות את השאילתה ישירות מה-log או תוכנת הסטטיסטיקה של האתר אליו וואלה הוביל את הגולש).

 

מצאנו עוד כמה בעיות, אבל רובן מינוריות. התוצאות גם מיושרות לימין, משהו שבמנועי חיפוש אחרים עדיין לא מובן מאליו. היומרה של וואלה להתחרות בגוגל על שוק החיפוש הישראלי לא נראית מופרכת.

 

ציון:

 

הכי מספר 2 - Yahoo!

מנוע החיפוש של Yahoo! איננו "עברי" באותה מידה כמו שאר האתרים בסקירה הזו. אין לו ממשק עברי ולחברה שמאחוריו אין נציגות בארץ הקודש. אבל מדובר במנוע מספר 2 בעולם, ואפשר לחפש בו גם בעברית. ובדרך כלל הוא לא נופל בהרבה מגוגל.

 

רק ש-Yahoo! קצת "התפזר" קצת בשנתיים האחרונות, ולא לכיוון שלנו. לאינדקס שלו אין תחליף, אבל הכיסוי של האתרים הישראליים באינדקס חסר מאד. מנוע החדשות שלו לא מספק תוצאות בעברית כלל. מנוע הווידאו דווקא מפתיע - הוא עולה כרגע לדעתנו על זה של גוגל בחיפוש סרטונים בעברית - אבל זה לא מה שיהפוך אותו לגוגל החדש.

 

בסופו של דבר, גם התחרות על המקום השני די צמודה, ומכיוון שהשוק הישראלי לא נמצא כרגע על סדר היום של Yahoo!, קשה לנו לראות איך הוא ישמור על המקום הזה. מצד שני - זה Yahoo!. הכל יכול לקרות שם.

 

ציון:

 

לוקח את הזמן - Live Search/MSN

מנוע החיפוש החדש של מיקרוסופט, שבימים אלה מסתיימת ההטמעה שלו לתוך MSN הישראלי, הוא ללא ספק מבטיח מאד. היינו רק שמחים לו היה מקיים מהר יותר. השיפור בהשוואה למנוע המיושן של MSN ניכר. נראה שיפור מתמיד ברלוונטיות של התוצאות, וכמו שכבר כתבנו בסקירה שפרסמנו כאן כשעלה לאוויר - אנחנו חושבים שהממשק שלו בסך-הכל לא רע, ומרוצים ממנוע חיפוש התמונות שלו.

 

כל זה לא מספיק בינתיים ל-Live Search לאיים על ההגמוניה של גוגל, לא בעולם ולא בארץ. הוא יצטרך להשתפר לא מעט כדי שזה יוכל לקרות, אפילו עם הרוח הגבית שתעניק לו Vista בהמשך השנה. במבחני הרלוונטיות שלנו (ראו המסגרת) הוא היה שקול פחות או יותר ל-Yahoo!, אבל קצב העדכון שלו לא מספיק גבוה.

 

זו בעיה בחיפוש החדשות של MSN, שעדיין מתבסס על המנגנון הישן, שבו התוצאות של MSN ממלאות את העמוד הראשון, לאו דווקא בצדק.

 

ציון:

 

ברירת המחדל - google.co.il

לעת עתה, גוגל ישראל הוא לא רק מנוע החיפוש הכי פופולרי בישראל, אלא האתר הכי פופולרי בכלל. ולמרות שנראה לעיתים כאילו הוא עומד במקום וכאילו הגיור של שירותי גוגל מתנהל בעצלתיים, עדיין מדובר במנוע טוב מאד.

 

בדף הבית של גוגל ישראל חלו בשנים האחרונות שינויים קלים מאד, בעיקר הוספת הקישורים "החשבון שלי", ו"דף בית מותאם אישית". הראשון מוביל לשירותי גוגל שדורשים רישום, כמו Gmail, Google Talk, שירותי AdWords ו-Analytics ולאחרונה גם ה-Personalized Search. השני ל-Widgets, שירותי ה-RSS והיסטוריית החיפוש.

 

כל אלה הם כלים מעניינים, חלקם גם שימושיים ואפילו זוכים להצלחה מסויימת. אבל הלב של Google היה ונותר שורת החיפוש. ולמרות שעל פני השטח לא חלו שם שינויים מפליגים במשך השנים, מתחתם ישנו כיום מנוע שונה מאד.

 

מנגנון החיפוש ל-Google Groups העברי ("קבוצות") ול-Google News ("חדשות") הם הבשורה הפחות מרעישה. מנוע החיפוש לתמונות השתפר מאד בכיסוי שלו, אבל נותר בפשטות שעל גבול הפרימיטיביות. המנוע המרכזי, לעמודי Web, גם הוא נראה כמעט זהה ליום בו הושק, אבל הוא שונה.

 

אולי בגלל השינויים ב"מרכזי המידע" של גוגל (כמו זה שזכה לשם BigDaddy, והמעבר משיטת ה"Google Dance" לעדכן השוטף, "Everflux"), קצבי העדכון ואיכות הכיסוי של המנוע את הרשת העברית, טובים היום מאי פעם. איכות התוצאות השתפרה, הרלוונטיות שלהן עלתה, וגוגל מתמודד היום טוב יותר עם אותיות תחיליות וסופיות, טעויות כתיב, ובעיות אחרות.

 

שימו לב גם לקישור "דפים דומים" בדפי התוצאות (מקביל למתג related). לעיתים קרובות יותר ויותר, הקלקה עליו באמת תצליח להציג אתרים קרובים, והכלי הבלתי שימושי בעליל הזה מתחיל להביא תועלת.

 

בשורה התחתונה, למרות כל חסרונותיו, גוגל ישראל הוא עדיין מנוע החיפוש העברי הטוב ביותר.

 

ציון:

 

חיפוש עברי: איך חיפשנו

גוגל ישראל עדיין הכי חזק בחיפוש העברי. אבל המרחק בין היכולות שלו לבין שאר מנועי החיפוש הרבה יותר קטן ממה שאפשר לחשוב. איך בדקנו, מה חיפשנו, ועד כמה באמת גוגל עדיף על שאר המנועים?

 

ביצענו כמה עשרות חיפושים במנועים השונים לפני שגיבשנו את דעותינו עליהם. התוצאות שבטבלה (נכונות לזמן הכתיבה, ערב יום ה', ה-11 לינואר 2007), מייצגות שישה חיפושים בלבד, אך הן מתיישבות עם תוצאות של חיפושים נוספים שערכנו בשבועות האחרונים, והן תומכות במסקנות העיקריות שלנו:

 

  • למרות חסרונותיו הידועים, במבחן הרלוונטיות יש לגוגל ישראל עדיין יתרון מוצק. Yahoo!, וואלה!Search ו-Live נמצאים במרחק בטוח אחריו. בינתיים.

 

  • התוצאות של וואלה ו-Yahoo!, כמו גוגל, "טריות" יותר משל Live ותפוז. הם מצליחים למפות ולהגיש בדפי התוצאות קישורים לעמודים "חמים", זמן קצר אחרי שעלו לרשת.

 

  • חיפוש 2.0 של תפוז עדיין לא חזק מספיק בדירוג תוצאות, אבל מצליח להפתיע לפעמים. הוא גם יודע להגיש תוצאות רלוונטיות מדפי הקהילות שלו. מכיוון שמדובר בגירסת בטא, כדאי להתאזר בסבלנות, לעקוב ולראות לאן יתפתח.

 

מה חיפשנו, מה בדקנו

בבדיקת תוצאות החיפושים שמנו דגש על מיקום התוצאה הרלוונטית הראשונה בדף התוצאות - לזה מתייחסים המספרים שבטבלה. התאים בטבלה שאינם כוללים מספר, מייצגים חיפוש שלא הפיק תוצאות רלוונטיות. הכוכביות, מייצגות מקרים בהם מנוע החיפוש שלח אותנו לעמוד ובו קישור לתוצאה רלוונטית.

 

בציונים שבכתבה הבאנו בחשבון את הכלים הנוספים שכל מנוע מציע, מעבר לחיפוש טקסט רגיל, את איכות הממשק ורמת הגיור, זמן התגובה, נוחות ההצגה ופרמטרים נוספים.

 


חיפוש עברי

מנועי חיפוש - בדיקה השוואתית
  גוגל Live יאהו וואלה Search תפוז חיפוש 2.0
מתכון פלודה תפוחים 1 2* 3* 4* 2*
מילים למה לי לקחת ללב 1 1* 1 2* 1
פרץ מלחמה בקיץ 2 --- 1* 1* ----
אהוד קינן 1 1 1 1 1*
הרצל 1 1 2* 1 5
ביקורת בבל 1 2 1 2 6
מיקום ממוצע* 1.17 1.40 1.50 1.83 2.80

* המיקום הממוצע של התוצאה הרלוונטית הראשונה

 

חיפוש מספר 1 - "מתכון פלודה תפוחים"

 

כשאתה יודע מה אתה מחפש, כדאי שמנוע החיפוש יידע להבין אותך ולשלוח אותך למקום הנכון. החיפוש הראשון שלנו היה הכי ספציפי שיכול להיות, גם אם איזוטרי משהו. חיפשנו מתכון לקינוח הפרסי פלודה תפוחים. גוגל נתן תוצאות. המנועים האחרים קצת זייפו.

 

חיפוש מספר 2 - "מילים למה לי לקחת ללב"

 

גוגל, יאהו ותפוז מצאו עבורנו ללא קושי עמודים שמפנים למילות השיר הזה. שאר המנועים

שלחו אותנו לא לדפים שכללו את התמלילים המלאים, אלא לדפים שהפנו אליהם בלינק. אבל וואלה! וגם תפוז, כמו גוגל, שלחו אותנו בסופו של דבר לתוצאות איכותיות יותר - דף שכלל לא רק את המילים אלא גם את שמותיהם של אריק איינשטיין ושלום חנוך, היוצרים שמאחורי השיר.

 

חיפוש מספר 3 - "פרץ מלחמה בקיץ"

 

בשלב השאלה המכשילה, חיפשנו ידיעות חדשותיות שמתייחסות לאמירה של שר הביטחון מאתמול (ה'). ערכנו את החיפוש כשלוש שעות אחרי שהידיעות בנושא הופיעו באתרי החדשות השונים בישראל.

 

Live Search ותפוז לא הציגו את הידיעות הטריות בדף התוצאות, כנראה כי הזחלנים (Crawlers) שלהם טרם הגיעו אליהן. וואלה, גוגל ו-Yahoo! הצליחו יותר. וואלה, אגב, הפנה אותנו לעמוד באתר אחר שמצטט מוואלה. במנגנון החדשות הוא לא התקשה להפנות אותנו לידיעה שפורסמה באתר-האם.

 

חיפוש מספר 4 - "אהוד קינן"

 

בשלב הבא חיפשנו את חברנו למערכת, אהוד. רצינו לראות האם מנועי החיפוש ידעו להוביל אותנו לבלוג שלו. גם במקרה זה מדובר בחיפוש קצת מכשיל, כי לאהוד היו שני בלוגים אחרים בעבר. כל המנועים חוץ מתפוז קלעו למטרה. תפוז החטיא במילימטר.

 

חיפוש מספר 5 - "הרצל"

 

הפעם ניסינו לחפש מישהו שיש סיכוי טוב יותר שתלמידים ישראלים יתבקשו לכתוב עליו עבודה לבית-הספר: חוזה המדינה. מכיוון שלא ציינו באיזה הרצל מדובר, קשה לבוא בטענות ל-Yahoo! ותפוז ששמו במקום הראשון בדף התוצאות הרצלים אחרים. ובכל זאת, גוגל, וואלה ו-Live Search היו תמימי דעים, ושלחו אותנו לדפים שהתייחסו לבניימין זאב תיאודור הרצל.

 

חיפוש מספר 6 - "ביקורת בבל"

 

לסיום, חיפשנו ביקורות על הסרט החדש בכיכובם של בראד פיט וקייט בלאנשט. Google ו-Yahoo! הבינו אותנו מייד. וואלה ו-Live הצליחו כמעט באותה המידה. תפוז שלח אותנו לעמוד רלוונטי רק מהלינק השישי בתוצאות ה-Web, אבל הפתיע אותנו עם לינק לביקורת מקורית על הסרט באחד מהבלוגים שלו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עיצוב: דוד רשתי
מנועי חיפוש. התעוררות בשוק המקומי
עיצוב: דוד רשתי
מומלצים