התחבורה בארץ מפגרת
תהיתם למה לוקח אצלנו כל-כך הרבה זמן לסלול כבישים, להקים מחלפים וליצור תשתית מסילתית? שאול מופז, שר התחבורה, מסביר ל'ידיעות אחרונות': המדינה נמצאת בפיגור של 25-30 שנה והבירוקרטיה של משרד האוצר משתקת. ככה לא בונים מדינה
מדינת ישראל נמצאת בפיגור של 30-25 שנה בתשתית התחבורה. כך אמר אתמול שר התחבורה שאול מופז לחברי ועדת הכלכלה של הכנסת. מופז הגיע לוועדה כדי להציג בפניה את תוכנית משרדו לצפון הארץ, הציג בדבריו תחזית קודרת באשר לעתיד התחבורה בישראל, ומתח ביקורת חריפה על משרד האוצר והחשב הכללי, המתעסקים בביורוקרטיה שהופכת ל'ביורוקרטיה הורגת'.
"דבריי מכוונים לתהליכים לא נכונים שיוצרים חסמים ביורוקרטיים, אמר. אנחנו צריכים בכל פעם מחדש אישור של הגוף המוסמך (נציגי החשב הכללי, אגף התקציבים ומנכ"ל משרד התחבורה) - גוף ארכאי היסטורי שאין לנו מושג מה מקורותיו. עד שאין הסכמה פה אחד בין אנשי משרדי לנציגי האוצר
ארה"ב | 800 |
איטליה | 750 |
קנדה | 700 |
יפן | 688 |
גרמניה | 647 |
ספרד | 600 |
שבדיה | 570 |
פורטוגל | 520 |
צ'כיה | 480 |
פולין | 380 |
הונגריה | 326 |
ישראל | 310 |
רומניה | 188 |
והחשבות, אי אפשר להתקדם. זו פשוט מציאות מעליבה".
מופז טען כי כל הרפורמות והפרויקטים שיוזם משרד התחבורה מתבטלים בנסיבות כלכליות".אם היינו עושים בדיקה כלכלית לכל דבר, ישראל לא הייתה קמה," אמר לוועדה. "לכל פעולה קטנה של כמה מאות אלפי שקלים צריך את אישור האוצר, וזה מעכב אותנו לתת שירות לתושבים. מדובר במנהל לא תקין שמונע ממני כשר וכממלא מקום ראש הממשלה להוציא לפועל את תוכניות משרדי. היחיד שיכול לעשות ביקורת על פעולות המשרד חייב להיות ראש הממשלה, ולא פקידי האוצר".
"אני מכהן בתפקיד כבר תשעה חודשים, אמר מופז, תפקיד שלקחתי ברצינות רבה. ועתה, לאחר שלמדתי את הנושא, אני יכול לומר שמדינת ישראל מפגרת 30-25 שנה בתשתיות תחבורה, וזה פוגע בבטיחות באופן קשה".
לדברי מופז",יש חוסר יכולת לממש תקציבים ייעודיים. מבזבזים זמן, לא מנצלים תקציבים, ואז האוצר רוצה את הכסף בחזרה. ככה לא בונים מדינה, ובוודאי לא תשתית לעורקי חיים בישראל. כל התוכניות שאנחנו מכינים הן על הנייר בלבד."
מהנתונים שהציג מופז עולה כי למרות התחייבות הממשלה להשקיע בפיתוח הצפון לאחר המלחמה, בפועל קוצצו כשני מיליארד שקל בתקציבים מיוחדים. נוסף על-כך הוקפאה סלילת חלקו הצפוני של כביש חוצה ישראל, בקטע בין עירון ליוקנעם, בגלל בעיית קברים, בוטלה הרחבת כביש הצפון מצומת גולני לצומת עמיעד, וכן הקפיא האוצר ביצוע פרויקטים מסילתיים בצפון,
ישראל | 345 |
גרמניה | 104 |
ספרד | 76 |
בריטניה | 76 |
צרפת | 44 |
כמו קווי הרכבת מכרמיאל לחיפה, קו העמק והמסילה מנהריה לקריית מוצקין.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ משה כחלון (ליכוד) אמר בתום הדיון כי "יש לשים קץ למחלוקות בתוך הממשלה המונעות ביצוע פרויקטים ופיתוח תשתיות בצפון. הצהרות הממשלה על חיזוק הצפון שלאחר המלחמה הן דיבורים בלבד." ח"כ כחלון לא איפשר לנציגי האוצר להשיב לטענות מופז, ואמר כי "משרד האוצר לא לוקח את הדיונים ברצינות ולא שולח נציגים מתאימים שיכולים לספק תשובות מוסמכות."
מקור במשרד התחבורה אמר אמש כי השר מופז דיבר על פיגור של 30-25 שנה, והתכוון לפיגור בתשתית הרכבות, כבדות וקלות, לחוסר השילוב בין הרכבות לאוטובוסים, לפיגור בסלילת כבישים ומחלפים ולהיעדרן הכמעט מוחלט שלך תוכניות תחבורה לערים. לדבריו, הפיגור נמשך גם בכל הקשור לשדות תעופה, בהיעדר אלטנרטיבות לנתב"ג ובהיעדר שדות תעופה מודרניים בדרום ובצפון.
"באירופה המדינות יודעות שאין להן מספיק כסף לסלול כבישים, אז הן נעזרות בסקטור הפרטי, שסולל כבישי אגרה או בונה כבישים ואז מקבל מהמדינה תשלומים הנפרסים לאורך שנים. אצלנו זה כמעט ולא קורה", אמר המקור.


_a.jpg)