שתף קטע נבחר

"רגע אחד של פיוס שווה אלף סכסוכים"

במכתב פתוח ממליץ פיטר ברוק לתיאטרון הישראלי לחבק את המונודרמה הישראלית "בטווח יריקה", שהתארחה בתיאטרון שלו בפריז. המחזה, מאת טאהר נג'יב, יראה אור בצרפת

לא בכל יום זוכה הצגת תיאטרון לתשבחות מפיו של הבמאי הבריטי הנודע פיטר ברוק, מי שנחשב למאסטר בינלאומי בתחומו. כשמדובר בהפקה ישראלית, זהו אירוע נדיר במיוחד. בעקבות ביקורו בארץ במסגרת פסטיבל ישראל האחרון, הציע ברוק לשתי הפקות להתארח בתיאטרון Bouffes Du Nord שהקים בפאריז. ההפקות "ג'דארייה" של התיאטרון הפלסטיני "אל חכאוותי" ממזרח ירושלים בבימויו של אמיר ניזאר זועבי וההפקה הפרטית "בטווח יריקה", מחזה ביכורים מאת טאהר נג'יב בבימויה של אופירה הניג ובכיכובו של השחקן ח'ליפה נטור, התארחו אצל ברוק בתחילת החודש וזכו להצלחה רבה. בעקבות ההצלחה הזמין ברוק את נטור המככב בשתי ההפקות ואת השחקן מכרם חורי להשתתף בעיבוד באנגלית להצגה "טיירנו בוקאר", מחזה דוקו-דרמטי על כוח ומנהיגות שהציג בתיאטרון של ברוק בצרפתית ויעלה בגרסתו האנגלית בבכורה בתיאטרון הברביקן בלונדון לקראת יולי 2008.

  

במכתב פתוח שכתב ברוק על "בטווח יריקה" מציע הבמאי לתיאטרון הישראלי לחבק את ההצגה בחום. "זהו יותר ממחזה" כותב ברוק, "עבור פריז, היה זה אירוע חי". ברוק משבח את ההצגה על כל מרכיבה ומוסיף: "הטקסט שנכתב על ידי טאהר נג'יב יכול להיקרא הומוריסטי, טראגי, פרובוקטיבי - אך הוא הרבה מעבר לכך. המשחק של ח'ליפה נטור תואר כמבריק ועוצר נשימה - הוא מעבר לכך. כבמאי, אני יכול להצדיע להגשה האמיצה והטהורה של אופירה הניג - זה יותר מסתם בימוי או העמדה. למעשה, מה שהפך את האירוע הזה להרבה מעבר למה שאנחנו מכנים תיאטרון טוב הוא עצם כך שהוא מממש את הדרישות שלעתים כה רחוקות אנו פוגשים בתיאטרון 'אמיתי' בכך שאין הוא מבדיל בין מחשבות, רעיונות, קונפליקטים ואידיאלים - הם כולם משתלבים".

 

ברוק הוסיף וכתב כי מדובר במחזה הומניסטי שמחבר בין אנשים. "כיום חייב התיאטרון יותר מתמיד להיות אחד החללים הנותרים בעולמנו המתכווץ שבו הפוליטיקה, תרבות, דתות, דוגמות, דעות קדומות ואגרסיות ייפתחו זו לזו לרגע ושבו האוניברסליות של הניסיון האנושי תזכה להכרה וקבלה", כתב, "אני מקווה שהתיאטרון הישראלי לא ישאיר את העבודה הזו במרחק יריקה אלא יקבל את פניה בחום ובפתיחות המגיעות לה. רגע אחד של פיוס שווה אלף סכסוכים".

 

בעקבות הביקור בפריז הוזמנה המונודרמה, שזכתה בפרס הראשון בפסטיבל התיאטרונטו בשנה שעברה, להציג במרכז ברביקן בלונדון, בפסטיבל רומאירופה בבירה האיטלקית, בפסטיבל תיאטרון בריו דה ז'נירו שבברזיל וכן בנורמנדי שבצרפת ובברן שבשוויץ. גיבור המחזה, שמבוסס בחלקו על הביוגרפיה הפרטית של כותבו, הוא שחקן פלסטיני שמנסה למצוא את מקומו בין רמאללה פריז ותל אביב ועובר בשדות תעופה שמעלים שאלות קיומיות על זהות. המחזה הפואטי שעורר עניין רב בפריז יצא לאור בהוצאת Maison Antoine Vitez המתמחה בתרגום מחזות מהעולם לצרפתית ושתרגמה בין היתר את מחזותיו של חנוך לוין.

 

בסוף החודש תוצג "בטווח יריקה" בפסטיבל Israel Non-Stop במנהטן לצד ההצגה "עירם של האנשים הקטנים" שביימה אופירה הניג בתיאטרון החאן בירושלים. למרות ההצלחה הרבה מתקשים בהפקה להסתיר את האכזבה ממיעוט ההופעות בישראל. "אנחנו מאד רוצים להופיע יותר בארץ אבל זה קשה", אומרת הניג, "אין מאחורינו מנגנון שיווקי וטכני של תיאטרון. אנחנו פועלים כפרויקט עצמאי ואני מקווה שההצלחות בחו"ל יעזרו לנו להגיע לקהל המקומי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לאתר ההטבות
מומלצים