שתף קטע נבחר

ראיון: סגן הנשיא הישראלי של Blizzard

לרגל יציאתה של חבילת ההרחבה Burning Crusade למשחק התפקידים ההמוני המקוון הגדול בעולם, ערך כתב vgames ראיון עם איציק בן בסט, סגן הנשיא לפעילות בינלאומית ב-Blizzard

חברת Blizzard, האחראית לסדרות האהובות של Diablo, Starcraft ו-Warcraft, וכמובן להצלחה העצומה של משחק התפקידים ההמוני המקוון  World of Warcraft, נחשבת לחברת המשחקים הטובה ביותר בארה"ב, ומגלגלת, על פי הערכות, בין חצי מיליארד למיליארד וחצי דולר בשנה.

 

על כסא סגן הנשיא לפיתוח עסקי ופעילות בינלאומית של Blizzard יושב איציק בן בסט, ישראלי בן 31 בסך הכל, שאחראי על מאות עובדים ועל חלק ניכר מהכנסותיה של החברה המצליחה הזו.

 

בראיון בלעדי לאתר הישראלי החדש של World of Warcraft (או בקיצור, WoW), לרגל יציאת חבילת ההרחבה The Burning Crusade, הוא מדבר על השינויים שעברה החברה בשנים האחרונות, על האתגר וההנאה בפיתוח המתמשך של WoW, על החשיבות של השוק האירופאי, על העתיד של משחקי החברה ועל השירות ששחקנים ישראלים יכולים לצפות לו.

 

הנתון האחרון שפורסם היה שמונה מליון שחקנים פעילים ברחבי העולם, אתם יודעים כמה זמן משקיע שחקן ממוצע במשחק, באיזו תדירות הוא משחק? 

"כן, זה המספר האחרון עליו הכרזנו. המידע הזה ייחודי ל-Blizzard ומעניק לנו יתרון שנצבר לאורך שנים של משחקים מקוונים, לא רק ב-

WoW אלא גם ב-battle.net (שירות המשחקים של Blizzard), ולכן איננו מפרסמים אותו".

 

האם World of Warcraft אכן ממכר?

World of Warcraft נחשב למשחק ממכר במיוחד ומואשם מפעם לפעם בפירוק משפחות, וכגורם לויתור על עבודה יצרנית?

 

איציק עונה ברצינות: "ראשית כל, אני לא מרגיש כך כלפי WoW. כמו כל המשחקים שלנו, הוא מתוכנן להיות מהנה ומושך, ובעיני זוהי פשוט עוד צורת בידור שמתאימה לכל אחד. באופן כללי, אני רוצה לומר שכמו בכל צורת בידור, יש כאן צורך בויסות עצמי - במקרה של ילד ייתכן צורך בפיקוח מצד ההורים, שיקבעו לאורך כמה זמן מותר לילד לשחק".

 

"אני רוצה להוסיף שיש גם סיפורים יפים על זוגות שהתחברו בזכות WoW ומשפחות שמשחקות ביחד. אלא שסיפורים כאלו, לא זוכים להגיע לכותרות. הייתי בלונדון לרגל אירוע הפתיחה של BC, ומספר המשפחות שראיתי שם - אב ובן, אימא ובן, אפילו משפחות שלמות, שהגיעו על מנת לקנות את גירסת האספנים או הגירסה הרגילה של המשחק - היה מדהים. ממש הופתענו ממגוון הגילאים של האנשים שבאו לקנות את המשחק".

 

מהו סוד ההצלחה של World of Warcraft?

 

"כגיימר, הייתי אומר ש-Blizzard עצמה. למדתי ליהנות מהמשחקים של החברה עוד הרבה לפני שהצטרפתי אליה. במשחק מיושמים רכיבים חברתיים חדשניים המסייעים ליצירה קלה של קבוצות. כל כך הרבה מחשבה הושקעה בכיוון הזה במהלך התכנון - והדבר הוכיח את עצמו".

 

"נוסף על כך, WoW נהנה מהגרפיקה המשובחת ש-Blizzard מתמחה בה, גרפיקה שלא מתיישנת במהירות. אנשים עדיין משחקים ב-Starcraft, Diablo ו-Warcraft 3, לא? לבסוף, בדומה לשאר משחקי החברה, גם ב-WoW קל לשחק אך קשה להגיע לרמת שליטה גבוהה במשחק". (Easy to play, hard to master).

 

עוד ב-vgames: נחשף המשחק Sadness ל-Wii

 

כמה ישראלים יש?

בוא נדבר קצת על ישראל. האם תוכל לומר לנו כמה שחקנים ישראלים יש? בהערכה כללית? 

 

"המספר גבוה להפתיע, למעשה ישראל עומדת במקום טוב למדי בין מדינות אירופה. אני אוהב לבדוק את המספרים מדי פעם, זה נותן לי תחושה טובה. רוב הישראלים משחקים באירופה, אבל כמה מהם משום מה משחקים על שרתים אמריקנים, מסיבות שאני לא מצליח להבין".

 

אני חושב שהסיבה לכך היא שכאשר המשחק יצא לראשונה בארה"ב, חודשיים לפני אירופה, חלק מהקהל בארץ לא יכול היה להתאפק וקנה מיד עותק.

 

"כן, אני בהחלט מודע לזה. ניסינו לגרום לאנשים לחכות בסבלנות, עם הזמנות מוקדמות ובדיקות בטא פתוחות לציבור. מטרתו של הפער בין ההשקות היתה לאפשר לנו להוציא את המשחק באופן ראוי ברחבי אירופה, קוריאה ואמריקה. היינו חייבים לעשות כמה החלטות קשות, אין מה לעשות. בכל מקרה, רוב הישראלים משחקים על השרתים האירופים".

 

הישראלים מתלוננים 

רבים מבין הגולשים שלנו שמשחקים ב- WoW מתלוננים: מחיר המשחק בארץ גבוה לעומת אירופה, כרטיסי המשחק יקרים במיוחד, יש הרבה תלונות על קישור איטי לשרתים, אין למעשה נציג רשמי של Blizzard שמטפל בשחקנים ישראלים, אין כמובן שרתים ישראלים, ישראלים לא יכולים להשתתף בתחרויות שמארגנת Blizzard באירופה, וכן הלאה. האם יש סיכוי שמשהו מזה ישתנה בעתיד?

 

"יש לנו פלטפורמה אירופית אחת, כך שהשירות והתמחור אחידים בכל אירופה, וזה כולל את ישראל. אני מודע לכך שהיו לנו בעיות הפצה כשהמשחק שוחרר, אבל אני מאמין שהן כבר נפתרו ושגם WoW וגם חבילת ההרחבה Burning Crusade, נמכרים פחות או יותר במחירים דומים למחירם באירופה. בנוסף לכך, כיום אנשים יכולים להוריד ולקנות את ההרחבה ישירות מאיתנו, דרך האתר הרשמי של המשחק".

 

"מבחינת ביצועי רשת, ובכן - המשחק דורש ביצועים גבוהים, גם מהתשתית שלנו וגם מרשתות חיצוניות. ככל שהדרישה לבידור מקוון עולה, העומס על הרשתות הללו גובר. על מנת לשפר את חוויית המשחק שאנחנו מציעים. שידרגנו ונמשיך לשדרג את החומרה שלנו, ואנחנו תמיד מעודדים את ספקי האינטרנט לשפר אף הם את המערכות שלהם על מנת שהשחקנים יוכלו להנות מ-WoW כמו שצריך".

 

האם אתה אומר בעצם שהבעיה טמונה בספקי האינטרנט בישראל?

 

"לא, כוונתי היא שאנו עושים כל שביכולתנו על מנת לשפר את ביצועי המשחק, ומשקיעים זמן, כסף ומאמץ כדי לתחזק ולשדרג את התשתית שלנו. אנחנו מנטרים את התשתית האירופית שלנו 24 שעות ביממה, כמו בכל שאר העולם. אם אנחנו מזהים בעיה שמקורה מחוץ לרשת הפנימית שלנו אנחנו יוצרים קשר עם ספק האינטרנט הרלוונטי, מודיעים לו על הבעיה ועוזרים לו ככל שביכולתנו על מנת לפתור אותה במהירות. אבל, מהנקודה הזו - הטיפול בבעיה הוא מחוץ לשליטתנו".

 

אנחנו ושאר היבשת

הזכרת שבמשרד שלכם באירופה עובדים אנשים מ- 24 מדינות שונות, אבל אין נציג שתפקידו לטפל בפניות מישראל, ואין אפשרות לשלוח תלונה או שאלה בעברית. שחקנים ישראלים רבים שנתקלים בבעיות חשים שאין להם כתובת לפנות אליה

 

"באופן רשמי אנחנו מספקים תמיכה רק בשפות שהמשחק יצא בהן עד עתה: אנגלית, צרפתית, גרמנית וספרדית. בישראל מופצת הגירסה האנגלית, ולכן הישראלים זוכים לתמיכה מתומכים אנגליים, כמו ששחקנים איטלקים מקבלים תמיכה

באנגלית. הדבר מצויין על הקופסה, כך שאנשים יכולים להחליט בעצמם האם הם רוצים לשחק את המשחק באנגלית, ולקבל תמיכה באנגלית, או שלא".

 

נראה שאתה לא נותן לנו הרבה תקווה לשינוי

 

בן בסט נאנח. "לו רק אנשים היו מבינים את כמות העבודה והמשאבים הדרושים ליצירת גרסה מקומית של המשחק. נוסף על שינוי השפה על הקופסה, נדרשת השקעה עצומה - צריך כמובן לספק שרתים, תמיכה, משאבי קהילה, אתר רשמי, והכל בעברית. בכנות, מספר המנויים הישראלים הפוטנציאליים למשחק פשוט לא מספיק על מנת להצדיק את העלויות של פרויקט כזה". 

 

"זה מצער, אך במקרה הזה אנחנו מתייחסים לישראל בדיוק כמו כל מדינה אחר באירופה. אני חושב שטוב שאנשים משחקים באנגלית ומתאמנים להשתמש בה. זוהי השפה הבינלאומית, ואין רע בכך שישראלים ישפרו את האנגלית שלהם".

 

"הלוואי שהמצב היה אחרת, אבל חשוב להבין שעד כמה שישראל היא מדינה מדהימה עם טכנולוגיה מתקדמת שמשפיעה על הכלכלה העולמית, בסופו של דבר אנחנו רק שבעה מיליון מיליון אנשים, ולא כל מוצר יזכה לעבור המרה לעברית".

 

חבילות ההרחבה הבאות

ההרחבה The Burning Crusade יצאה לשוק כשנתיים לאחר המשחק המקורי - פי שניים מהמקובל בתחום. בעבר הצהרתם שחבילות ההרחבה הבאות ייצאו לשוק בהפרשים של שנה זו מזו. האם אתם עומדים מאחורי ההצהרה הזו? האם אתם כבר חושבים על חבילת ההרחבה הבאה?

 

"ובכן, כששיחררנו את World of Warcraft, החברה כולה היתה צריכה לעבור שינוי. אני רוצה להזכיר לך שאנחנו תומכים במשחקים שלנו מאז השקת battle.net, ושיחררנו טלאים ותכנים חדשים עבור Diablo ו-Starcraft. מצד שני, WoW הוא שירות למנויים, ולכן התמיכה במשחק היתה חייבת להשתדרג. בין השאר, נדרשנו להפוך מחברת פיתוח אמריקנית לחברה בינלאומית שמפתחת, מפיצה ומספקת שירות מקוון למשחק. המעבר הזה הכריח אותנו לשנות את המבנה, התפעול והניהול של החברה, והעסיק אותנו במידה רבה.

 

נוסף על כך, רצינו לשחרר את חבילת ההרחבה רק כאשר היה לנו משהו חדש להציע לשחקנים. היו לנו תריסר טלאים, שהתוכן המשותף שלהם היה יכול להפוך בקלות לחבילת הרחבה בתשלום. אבל זו לא הדרך שבה Blizzard עובדת. אם אנחנו לא מרגישים שיש ערך מוסף של ממש לנו כגיימרים, כמו גם לשחקנים אחרים, אנחנו לא הולכים לעטוף אותו כחבילת הרחבה רק כדי שתהיה לנו אחת.

 

ביחס לשאלה אם החבילות הבאות יצאו פעם בשנה: יש לנו הרבה סיפורים לספר ורשימה ארוכה של דברים שהיינו רוצים להוסיף למשחק. השאיפה שלנו היא בהחלט לשחרר את חבילות ההרחבה הבאות מדי שנה בשנה בשנים הקרובות, אבל אם נגשים את השאיפה הזו או לא - רק העתיד יגלה לנו".

 

כתבה זו היא גירסה מקוצרת של הראיון. הראיון המלא באתר vgames

 

באתר המחודש של Vgames: יותר וידאו, משחקי און ליין, טיפים ועוד. היכנסו עכשיו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איציק בן בסט, סגן נשיא ב-Blizzard
מומלצים